• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har säkert varit inne i 30+ rolexbutiker i olika länder. På inget ställe har jag hittat 114 300 med svart urtavla (36mm). Någon som vet hur man kan tänkas få tag på den? Någon som har provat den IRL? Åsikter om den?
Jag vill ju helst klämma/känna lite på den, men är möjligen beredd att köpa "grisen i säcken" givet ett hyfsat pris.

Har du varit inne i denna möjligtvis? : )
 

Bilagor

  • 3859D052-4955-428B-9A6E-E682F1CA4CA1.jpeg
    3859D052-4955-428B-9A6E-E682F1CA4CA1.jpeg
    208.4 KB · Visningar: 1
Hej!
För några år sedan lyckades jag slarva bort en end link till min 1601. Jag har den oftast på band men nu känner jag att jubilee länken vore kul att använda.
På den endlink jag har kvar står det "55" och på klockan "1601".
Jag har kollat en del på ebay och hittar 455 ganska billigt. Är det samma länk...?

Tack på förhand!

Mvh
 
Hej!
För några år sedan lyckades jag slarva bort en end link till min 1601. Jag har den oftast på band men nu känner jag att jubilee länken vore kul att använda.
På den endlink jag har kvar står det "55" och på klockan "1601".
Jag har kollat en del på ebay och hittar 455 ganska billigt. Är det samma länk...?

Tack på förhand!

Mvh

Tror 455 är till Two-Tone. Du kan annars ringa till AD och beställa. På min gamla 1603 var det 55 endlinks till äldre Jubilee och 555 till nyare jubileelänk :) Då var min ingen TT, endast stål.
 
Pratade med AD i Alicante när jag var nere för ett par veckor sedan. Det var dåligt med SS och långa kölistor på de hetaste modellerna precis som på alla andra ställen. Dock lät det inte som att det var några problem att ordna en Sub C, det skulle de kunna få hem på 1-1,5 månad.
 
Tror 455 är till Two-Tone. Du kan annars ringa till AD och beställa. På min gamla 1603 var det 55 endlinks till äldre Jubilee och 555 till nyare jubileelänk :) Då var min ingen TT, endast stål.

Problemet är att 55 länkarna verkar ovanliga och kostar typ lika mkt som en begagnad länk på nätet (Eller nära nog). 555 däremot går hitta "billigt". Är därför jag är nyfiken på om de kanske kan passa :(
 
Problemet är att 55 länkarna verkar ovanliga och kostar typ lika mkt som en begagnad länk på nätet (Eller nära nog). 555 däremot går hitta "billigt". Är därför jag är nyfiken på om de kanske kan passa :(

Jag förstår. Ska du köpa ny länk eller ändlänk?
Du kan ju också skapa en köpesannons på forumet. Kanske någon som sitter på ändlänkar och vill sälja :)
 
Du verkar glad, mår du bättre nu?
Bättre nej och har alltid varit glad. Bara trött på spydiga kommentarer från folk, får höra en trovärdig historia och får skit för att ja delar med mig a den. Sen att ja säljer klockan men höjer ynka 5k så blir folk sura giriga snåla. Men en herre här köpte den som är i ert toppskick.
 
Visst väntar vi en lågkonjunktur i Sverige och delar av Europa. Men kommer det påverka trycket och efterfrågan på Rolex avsevärt? Jag tror inte det. Läser man Hans Roslings böcker så påvisar han att världen blir bättre och bättre. Fler och fler människor lyfts från fattigdom och detta sker i en rasande takt. I slutändan leder detta till att marknaden för Rolex expanderas. I en takt som är svår att föreställa sig. I dom gamla sovjetländerna exempelvis finns det idag en megastor ”överklass” som konsumerar Rolex och annan lyx. För 30 år sedan svalt dom ihjäl. Jag förenklar givetvis här men ni förstår min poäng. Det är ju inte på grund av Sverige som Rolex har svårt att leverera. Jag gjorde en snabb googling nu på Polen. https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/id/47615248
Ganska intressant läsning. 1989 hade Polen mindre än 12 miljonärer i hela landet. Nu är dom uppskattningsvis 50 000. Antalet personer som tjänar mer än 4450 dollar per månad har tripplats de senaste 10 åren. Idag kan du köpa Ferrari i Polen. Liknande exempel finns givetvis från massa andra länder.

Sverige har ju oxå blivit rikare. När man växte upp va det typ folk från överklassen som köpte Rolex. I alla fall i Vänersborg (Lilla Paris) Idag kan du nästan inte gå på en visning i Stockholm utan att mäklaren har en stålsub eller GMT. Han som byggde om mitt kök hade en två-tons sub och han va sugen på en Daytona. Något har ju hänt?

Dessutom ökar belåningsgraden enormt. Mormor och Morfar cashade sin lägenhet. Och deras bil. Hur är det idag? Alla belånar sig över huvudet. Folk köper klockor på avbetaling och marknanden blir ”dopad”. Allt för en bra bild på Instagram etc. Rätt sjukt.
 
Värdeökningen torde ge rätt låg timlön om man ska jaga runt för att fånga en sportrolle så jag tror mer på flockbeteendet och klockan som statusmarkör. Det är väl den enda "lyxklocka" som folk i gemene man känner igen. Fråga random person på gatan och dom tror att en guldcalatrava är en statstjänstemanna NOR.
Spot on. Då slipper man råka ut för att grannen inte vet vad det är
 
Visst väntar vi en lågkonjunktur i Sverige och delar av Europa. Men kommer det påverka trycket och efterfrågan på Rolex avsevärt? Jag tror inte det. Läser man Hans Roslings böcker så påvisar han att världen blir bättre och bättre. Fler och fler människor lyfts från fattigdom och detta sker i en rasande takt. I slutändan leder detta till att marknaden för Rolex expanderas. I en takt som är svår att föreställa sig. I dom gamla sovjetländerna exempelvis finns det idag en megastor ”överklass” som konsumerar Rolex och annan lyx. För 30 år sedan svalt dom ihjäl. Jag förenklar givetvis här men ni förstår min poäng. Det är ju inte på grund av Sverige som Rolex har svårt att leverera. Jag gjorde en snabb googling nu på Polen. https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/id/47615248
Ganska intressant läsning. 1989 hade Polen mindre än 12 miljonärer i hela landet. Nu är dom uppskattningsvis 50 000. Antalet personer som tjänar mer än 4450 dollar per månad har tripplats de senaste 10 åren. Idag kan du köpa Ferrari i Polen. Liknande exempel finns givetvis från massa andra länder.

Sverige har ju oxå blivit rikare. När man växte upp va det typ folk från överklassen som köpte Rolex. I alla fall i Vänersborg (Lilla Paris) Idag kan du nästan inte gå på en visning i Stockholm utan att mäklaren har en stålsub eller GMT. Han som byggde om mitt kök hade en två-tons sub och han va sugen på en Daytona. Något har ju hänt?

Dessutom ökar belåningsgraden enormt. Mormor och Morfar cashade sin lägenhet. Och deras bil. Hur är det idag? Alla belånar sig över huvudet. Folk köper klockor på avbetaling och marknanden blir ”dopad”. Allt för en bra bild på Instagram etc. Rätt sjukt.
Hur vanligt tror du det är att folk lånar för att finansiera en klocka?
 
Tillbaka
Topp