• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågan är bara hur man blir förstagångsköpare om allt man vill ha inte går att få tag i.
Ska man gå på ett annat märke och shoppa klockor man inte vill ha i något år och sen till sist får man det som man vill ha. Då blir det billigare att betala överpris direkt på begagnade

Då får köpa "vanliga" modeller först ett par år sen Limited Edition eller ta smällen direkt på begagnatmarknaden o köpa med markup. Klockor som Porsche, vilka problem :D

Vet en som sålde sin plats för Bugatti Chiron för EUR 500k. Det är ju egentligen det man gör med Rolex också.
 
Senast ändrad:
Och vilken sits är det?

Inte för att jag har med det att göra, men du funderar inte på att luta dig tillbaka lite? Kanske prova min metod (se ett par inlägg ovan)?

Du har skrivit 61 inlägg (and still counting), ofta i uppskruvat tonläge, i en tråd om att man får vänta lite på en klocka.......ett barn på julafton framstår som coolt i jämförelse.

Bara ett tips i all välmening.

AD31ED7D-40B0-4C5B-89C1-BF3D5108EC48.png
A000FEAC-0421-4DF7-872C-C8443E106FC5.png
 
Även om du har pengar kan du inte bara beställa en Limited Edition modell av Ferrari som 488 Pista eller LaFerrari. Det var enklare i ltie sämre tider, men fortfarande ganska svårt att köpa en 599 GTO när den var ny. Prioritet gavs befintliga bra kunder. Samma med LaFerrari osv.

Porsche 991 GT2 RS är ju också svår att få som nykund trots att den inte är begränsad upplaga (dvs max 500 t.ex.).

Samma gäller väl Rolex populära modeller?

Tror inte det är samma för Rolex även om de såklart har individer de förser klockor med som märkesambasadörer. Det kanske hade varit bättre om Rolex själva tog hand om listan eller lottade ut dem.

Köpte du en McLaren F1 på 90- talet ny fick du sälja den med förlust under en rad år. Ferrari F40 var tänkt att vara en begränsad serie men man produducerade ca 1200 kanske fler och de såldes initialt till vansinniga priser, men sedan slog finanskrisen till... det är först under senare år som de kostar pengar igen. McLaren F1 är ouppnåelig för de flesta idag. F599 Gto är kanske den minst eftertraktade Gto’n.

Ferrari har en prioritetslista på de limiterade bilarna och det är uttalat så därmed för man nog säga att det är ok. De hamnar inte hos flippers i samma utsträckning. Däremot Porsche och några till. Där är det godtyckliga handlare som sköter fördelningen av bilarna. Inte sällan hamnar de i vänskapskretsen och sedan till salu igen till ett marknadspris.
 
Vet inte hur det ser ut för helguldare i Sverige men AD i Rome har några i butiken.
YG GMT (grön urtaval), vitguld Submariner (blå), RG Daytona och SS YMii
 
Tror inte det är samma för Rolex även om de såklart har individer de förser klockor med som märkesambasadörer. Det kanske hade varit bättre om Rolex själva tog hand om listan eller lottade ut dem.

Köpte du en McLaren F1 på 90- talet ny fick du sälja den med förlust under en rad år. Ferrari F40 var tänkt att vara en begränsad serie men man produducerade ca 1200 kanske fler och de såldes initialt till vansinniga priser, men sedan slog finanskrisen till... det är först under senare år som de kostar pengar igen. McLaren F1 är ouppnåelig för de flesta idag. F599 Gto är kanske den minst eftertraktade Gto’n.

Ferrari har en prioritetslista på de limiterade bilarna och det är uttalat så därmed för man nog säga att det är ok. De hamnar inte hos flippers i samma utsträckning. Däremot Porsche och några till. Där är det godtyckliga handlare som sköter fördelningen av bilarna. Inte sällan hamnar de i vänskapskretsen och sedan till salu igen till ett marknadspris.

Ferrari har nog rätt bra koll centralt vilka som får Limited Edition bilarna som du säger, Rolex verkar ju förvärra det med enskilda handlare som styr. Men säljs lite fler Rolex än Ferrari så det är enklare för Ferrari att styra det än Rolex med deras stora antal klockor.

Hela 90-talet verkar väl va ganska dött för prestandabilar, Porsche var ju nära konkurs har jag för mig. F40 var väl den första Ferrarin på länge som verkligen var en bra sportbil, Lambo var ju nog heller inte så bra till ekonomiskt på 1990-talet direkt.

599 GTO går du ju plus iallafall 1-2 miljoner på men med tid kommer den nog också stiga mer. De andra GTO har ju en del år på nacken och de blri ju itne fler med tiden direkt.
 
Ferrari har nog rätt bra koll centralt vilka som får Limited Edition bilarna som du säger, Rolex verkar ju förvärra det med enskilda handlare som styr. Men säljs lite fler Rolex än Ferrari så det är enklare för Ferrari att styra det än Rolex med deras stora antal klockor.

Hela 90-talet verkar väl va ganska dött för prestandabilar, Porsche var ju nära konkurs har jag för mig. F40 var väl den första Ferrarin på länge som verkligen var en bra sportbil, Lambo var ju nog heller inte så bra till ekonomiskt på 1990-talet direkt.

599 GTO går du ju plus iallafall 1-2 miljoner på men med tid kommer den nog också stiga mer. De andra GTO har ju en del år på nacken och de blri ju itne fler med tiden direkt.

Nu ska vi kanske inte ska ta över tråden med bilsnack, men man kan se likheter i diskussionerna i bilkretsar och det man ser här på klockforum. 90- talet var svårt för många. Brist på likviditet och så klart gyllene tillfälle för de som satt på kapital att göra bra affärer. Kommer säkert nya likartade tillfällen om man har bra marginaler vid nästa större finanskris som inte är manipulerad av centralbankerna och storfinansen.

Som sagt den som lever får se.
 
Ferrari har nog rätt bra koll centralt vilka som får Limited Edition bilarna som du säger, Rolex verkar ju förvärra det med enskilda handlare som styr. Men säljs lite fler Rolex än Ferrari så det är enklare för Ferrari att styra det än Rolex med deras stora antal klockor.

Hela 90-talet verkar väl va ganska dött för prestandabilar, Porsche var ju nära konkurs har jag för mig. F40 var väl den första Ferrarin på länge som verkligen var en bra sportbil, Lambo var ju nog heller inte så bra till ekonomiskt på 1990-talet direkt.

599 GTO går du ju plus iallafall 1-2 miljoner på men med tid kommer den nog också stiga mer. De andra GTO har ju en del år på nacken och de blri ju itne fler med tiden direkt.
Det var ett jäkla stojande om Ferrari.
 
Han har rätt i att man inte ska vara för angelägen. Det är rätt approach. I övrigt känns inte den där samlingen klockor allt för personlig. Det är de klockorna som gäller idag.
 
Jag vet! Batman, Smurf, Rootbeer, Skydweller, 2stPepsi, 3 om man räknar in Tudorn, Daytona i två färger, Hulk, osv osv...
En kömästare visar vart skåpet ska stå!

I waited for moooonths for this watch. Oh, the colors are great and it is so shiny. Han är väl essencen av hur alla hype-boys resonerar och skulle prioritera om de hade cashen. Sjukt fantasilös samling om man ser till pengarna han lagt ner..
 
I waited for moooonths for this watch. Oh, the colors are great and it is so shiny. Han är väl essencen av hur alla hype-boys resonerar och skulle prioritera om de hade cashen. Sjukt fantasilös samling om man ser till pengarna han lagt ner..
o flera förmodade påhittade efterkonstruktioner om batman, o ultraman...as a kid i just loved...
coolaste dinkan har han ju på sig iaf
 
Som sagt, inne på samma spår. Lite som en person som går och köper en LV keepall med monogram, ett par sneakers och kanske ytterligare några accociarer innan han går över till Gucci och Hermes och upprepar köpen. Noll finess.
 
o flera förmodade påhittade efterkonstruktioner om batman, o ultraman...as a kid i just loved...
coolaste dinkan har han ju på sig iaf

Som sagt, inne på samma spår. Lite som en person som går och köper en LV keepall med monogram, ett par sneakers och kanske ytterligare några accociarer innan han går över till Gucci och Hermes och upprepar köpen. Noll finess.

Exakt.. och vafan är det han menar med att de ”flugit” in hans ultraman? De görs väl i Schweiz? Klart som fan den flygs in? :D
 
Så här enkelt var det för mig iaf.
Bokade resa - mailade ad - ad svarade mitten av semestern att klockan fanns inne.
Väl på plats frågade jag efter en subc och det var inga problem. Smack så var det klart.

Av ren nyfikenhet.... var detta i nutid? Låter ju rätt galet... utan att veta vem du är eller hur du bemöter folk :)
Jag var i Florida i somras. Frågade om en SubC date och han sa att han kunde lösa en inom 6 månader.
Löste sig iallafall, men senaste tiden så har ju hypen ökat än mer.
 
Av ren nyfikenhet.... var detta i nutid? Låter ju rätt galet... utan att veta vem du är eller hur du bemöter folk :)
Jag var i Florida i somras. Frågade om en SubC date och han sa att han kunde lösa en inom 6 månader.
Löste sig iallafall, men senaste tiden så har ju hypen ökat än mer.
Exakt ett år sen var det faktiskt (nån vecka diff) när jag var på semester. Lyckades även få en deepsy i Spanien som jag erbjöd här på ks och detta var några månader sen (5-6 ish?).
Men det jag ville komma fram till var att jag fick en känsla att dom säljer gärna till turister. Är du i butiken och redo att slå till så säljer dom. Med subsen förklarade säljaren att det var flera års kö men pga att jag hade bestämt mig och kunde agera snabbt så fick jag köpa.
 
Inte för att jag har med det att göra, men du funderar inte på att luta dig tillbaka lite? Kanske prova min metod (se ett par inlägg ovan)?

Du har skrivit 61 inlägg (and still counting), ofta i uppskruvat tonläge, i en tråd om att man får vänta lite på en klocka.......ett barn på julafton framstår som coolt i jämförelse.

Bara ett tips i all välmening.

AD31ED7D-40B0-4C5B-89C1-BF3D5108EC48.png
A000FEAC-0421-4DF7-872C-C8443E106FC5.png
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma. Tycker du att jag ska sluta skriva? Har jag kränkt någon? Skall vi alla stryka varandra medhårs? Skall jag gräva upp alla dina gamla inlägg och nagelfara eller vad är problemet. Jag har levt i uppfattningen att det här är ett diskussionsforum där själva poängen är att man tycker saker. Men visst, det kanske är bättre om alla bara postar wristshots och gillar paketöppningar? Jag tycker stålsportrolex-hypen är sjuk och det står jag för. Men du är väl mer intresserad av värdeutveckling än horologi:

https://klocksnack.se/threads/klockors-värdeutveckling-sida-med-massor-med-info.107913/
 
Senast ändrad:
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma. Tycker du att jag ska sluta skriva? Har jag kränkt någon? Skall vi alla stryka varandra medhårs? Skall jag gräva upp alla dina gamla inlägg och nagelfara eller vad är problemet. Jag har levt i uppfattningen att det här är ett diskussionsforum där själva poängen är att man tycker saker. Men visst, det kanske är bättre om alla bara postar wristshots och gillar paketöppningar? Jag tycker stålsportrolex-hypen är sjuk och det står jag för. Men du är väl mer intresserad av värdeutveckling än horologi:

https://klocksnack.se/threads/klockors-värdeutveckling-sida-med-massor-med-info.107913/

Kör på bara!

Kan vi förvänta oss att du passerat 100 inlägg på ämnet Väntelista innan månadens utgång?
 
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma. Tycker du att jag ska sluta skriva? Har jag kränkt någon? Skall vi alla stryka varandra medhårs? Skall jag gräva upp alla dina gamla inlägg och nagelfara eller vad är problemet. Jag har levt i uppfattningen att det här är ett diskussionsforum där själva poängen är att man tycker saker. Men visst, det kanske är bättre om alla bara postar wristshots och gillar paketöppningar? Jag tycker stålsportrolex-hypen är sjuk och det står jag för. Men du är väl mer intresserad av värdeutveckling än horologi:

https://klocksnack.se/threads/klockors-värdeutveckling-sida-med-massor-med-info.107913/

Du kanske borde hänga här ett tag så du får skriva ut dig
https://klocksnack.se/threads/saker-som-irriterar-er-i-vardagen.45487/page-171#post-2697573
 
Tillbaka
Topp