• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yeah, right. Ett välbesökt turistland där man slinker in och flirtar lite för att gå ut med en ståldaytona till listpris? Funkar säkert om man är fotbollsproffs eller liknande. Grattis annars till att ha hittat en peningkran.
Pics or didnt happen :happyhappy:
BA1F7039-C6DF-4417-B6C1-22011BAAF058.png
 
Yeah, right. Ett välbesökt turistland där man slinker in och flirtar lite för att gå ut med en ståldaytona till listpris? Funkar säkert om man är fotbollsproffs eller liknande. Grattis annars till att ha hittat en peningkran.
Vet inte riktigt vart du läste ståldaytona men jag känner fler än 1 person som plockat ut Batman, Hulk samt Sub-C utan problem.
Känner inte riktigt att jag behöver bevisa någonting för dig så du får helt enkelt bestämma dig själv för om du vill klassa mig som troll eller inte. Bryr mig inte särskilt tbh :)

EDIT: Penningkran vet jag inte.. Det handlar inte (inte utifrån de jag känner iaf) om att plocka ut batman efter batman och kränga utan att de fått med sig en batman eller hulk till listpris.
 
Tror att det är mindre bra att dra upp det igen, var tydligen ett känsligt ämne.. Statistik på belåning finns på SCB. Medelåldern på forumet är relativt ung dvs få som har amorterat av lånen. Överlikvid som är kvar används till att shoppa dinker i stället för amortera av lånet. Om så skulle gjorts så skulle likvider saknas och då hade lån behövt upptas i samband med köp (vilket den ursprungliga frågan avsåg).
Gäller givetvis inte alla.

Hehe. Tror itne så många amorterar av lånet helt, däremot kanske man ska ha under 50% belåningsgrad kontra nuvarande värdering. Att amortera till lånet är noll hade ju vart skänt men känns som det kan ta lite tid för en storstadsbo...
 
Vet inte riktigt vart du läste ståldaytona men jag känner fler än 1 person som plockat ut Batman, Hulk samt Sub-C utan problem.
Känner inte riktigt att jag behöver bevisa någonting för dig så du får helt enkelt bestämma dig själv för om du vill klassa mig som troll eller inte. Bryr mig inte särskilt tbh :)

EDIT: Penningkran vet jag inte.. Det handlar inte (inte utifrån de jag känner iaf) om att plocka ut batman efter batman och kränga utan att de fått med sig en batman eller hulk till listpris.
Jag säger inte attt du trollar men om det vore så enkelt skulle kunskapen spridas blixtsnabbt och kranen vara stängd.
 
Ja 45 sidor minst består ju av att vanlijglass behöver förklara samma sak om och om igen för nya läsare i tråden.
Man skulle kunna sammanfatta ihop typ 10 punkter om hur "väntelistan" fungerar och klistra fast sedan låsa tråden.


Ja, nu har diskussionerna nu gått höga i 90 sidor (!!!) om att man får vänta på en klocka (och de är absolut inte avslutade ännu).

Att det fanns så mkt att säga om något så litet......
 
Jag säger inte attt du trollar men om det vore så enkelt skulle kunskapen spridas blixtsnabbt och kranen vara stängd.
"så enkelt" beror på hur man tolkar det.
De finns självklart inte hos varenda AD's för "vem som helst" att plocka ut men det händer och jag vet flera som varit med om det.

För att tala klarspråk hade jag en kompis som var i utomlands med familjen. Han spelade dum och frågade efter en svart/blå GMT. De i butiken svarade att det var svårt att fixa svart/blå men att dom hade en svart inne. Då sa han att han endast ville ha den blå/svarta tyvärr. 2 dagar senare ringde dom och han fick köpa den till list.
 
Jag säger inte attt du trollar men om det vore så enkelt skulle kunskapen spridas blixtsnabbt och kranen vara stängd.
Så här enkelt var det för mig iaf.
Bokade resa - mailade ad - ad svarade mitten av semestern att klockan fanns inne.
Väl på plats frågade jag efter en subc och det var inga problem. Smack så var det klart.
 
Även om du har pengar kan du inte bara beställa en Limited Edition modell av Ferrari som 488 Pista eller LaFerrari. Det var enklare i ltie sämre tider, men fortfarande ganska svårt att köpa en 599 GTO när den var ny. Prioritet gavs befintliga bra kunder. Samma med LaFerrari osv.

Porsche 991 GT2 RS är ju också svår att få som nykund trots att den inte är begränsad upplaga (dvs max 500 t.ex.).

Samma gäller väl Rolex populära modeller?
 
Även om du har pengar kan du inte bara beställa en Limited Edition modell av Ferrari som 488 Pista eller LaFerrari. Det var enklare i ltie sämre tider, men fortfarande ganska svårt att köpa en 599 GTO när den var ny. Prioritet gavs befintliga bra kunder. Samma med LaFerrari osv.

Porsche 991 GT2 RS är ju också svår att få som nykund trots att den inte är begränsad upplaga (dvs max 500 t.ex.).

Samma gäller väl Rolex populära modeller?

Frågan är bara hur man blir förstagångsköpare om allt man vill ha inte går att få tag i.
Ska man gå på ett annat märke och shoppa klockor man inte vill ha i något år och sen till sist får man det som man vill ha. Då blir det billigare att betala överpris direkt på begagnade
 
Precis, det är ju bara att åka till rätt ställe, flörta lite, och knalla ut med en stålsportare. Eller...

Ingen aning. Något säger mig dock att det spörsmålet har dryftats ovan.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köpa den nya GMTn till listpris. Mest på skoj öppnade jag ett särskilt fondkonto och satte in 90tkr på en global indexfond. Vem vet, kanske möts min nivån på min plånbok och säljpriset för GMTn en dag. Om inte så får jag överleva det.
 
Frågan är bara hur man blir förstagångsköpare om allt man vill ha inte går att få tag i.
Ska man gå på ett annat märke och shoppa klockor man inte vill ha i något år och sen till sist får man det som man vill ha. Då blir det billigare att betala överpris direkt på begagnade
Finns det verkligen inget annat än stålsport du är intresserad av? Och om du är så intresserad av just dem finns de ju att köpa beg vilken dag i veckan som helst?
 
Ja det är nog mycket möjligt , har för mig att kina har någon extra skatt på lyxvaror.
Exakt. Dom senaste gångerna jag har varit inne på Rolex AD i Stockholm har det varit gott om kineser. Dom får dessutom dra av den svenska momsen när dom exporterar klockorna så i kombination med den svaga svenska kronan är ett köp i sverige ett kap.
 
Tillbaka
Topp