• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Du har nog inte läst tråden? Det är inte kö på någon av dom heta modellerna. Om det hade varit kö är ju saken en fråga om tid. Så är ej fallet. En förstagångsköpare får aldrig köpa. Det går inte köa till sig en Daytona, Batman eller Pepsi exempelvis. Man kan vänta tills man dör. AD väljer vilka dom säljer till och kunder som spenderar, eller redan har spenderat, får förtur. AD söker långvariga kundrelationer och dom vill hitta kunder som inte säljer klockorna direkt. Hur mycket man måste spendera innan man får köpa beror på land och AD. Därför är det viktigt att tråden lever kvar. Folk måste få berätta sina erfarenheter osv. Alla som tror att svaret är enkelt och att tråden består av nonsens är oftast dom som själva spamar den med just nonsens.
Av min erfarenhet har jag ALDRIG varit tidigare kund hos någon av dom ADs jag köpt av eller blivit erbjuden att köpa. Då gäller det både vit och svarta daytonas, hulk, gmt chnr, sub & sub date

Av min erfarenhet har jag ALDRIG varit tidigare kund hos någon av dom ADs jag köpt av eller blivit erbjuden att köpa. Då gäller det både vit och svarta daytonas, hulk, gmt chnr, sub & sub date
Snyggt. De flesta är ointressanta i min mening men en Daytona för list är inte helt fel. Hade man inte tackat nej till

Nu kanske jag är lite sen till festen men vad tror ni? Är listan i stora drag bullshit, är det annorlunda i Sverige med färre konsumenter?

Fattar faktiskt ingenting vad du syftar på. Om jag har fått ett erbjudande om en klocka som inte varit av intresse har jag alltid kollat här på ks och erbjudit den till någon annan.
Jag tar tillbaka det som ingen vet vad vem vilka någon syftade på.

Har märkt att det är dåligt med nya Pepsin i GMT tråden, de VIP kunder som plockat ut har redan visat upp den. Vilka är de som tillhör grupp nr 2 som inte postar på KS?

Är inte en korrekt sammanfattning att hela cirkusen inte är något annat än ett lotteri? En del får vara med på listor, andra inte. En del får tag i sin drömklocka direkt till list, och andra betalar ocker till gråhandel. Det finns ju ingen konkret och röd tråd i detta?

Sorry kompis... tror du kan få köa på den tills pension kommer :oldman:

Men köp ett gäng TT DJ så kanske du får den lagom till 40 års dagen ;)

Men förstår inte vad du ska med en sketen ståldaytona när du rockar sultan serti :cool:

Du har nog Rätt. Klok som du är :D ja, jag får nöja mig med guld, diamanter och safirer helt Enkelt.

Underhållande tråd. Kan verkligen se hur folk lägger upp strategier för hur de skall agera innan de går in till AD.
Ligger säkert sömnlösa dagen innan som barn inför julafton.

Ni, precis som jag, hamnar under kategorin: "De som inte hjälpte till när det var tuffa tider, men nu passar det"
Finns ingen anledning för dem att släppa en populär stålrolex till den kategorin.
När det finns de som anmält intresse sedan flera år tillbaka, de som köpt mycket innan och andra kontakter som är viktigare.

Så ni har 3 val:

- Börja hjälp dem med lite ädelmetalls modeller eller ett par hyllvärmare. Sen kan ni snacka.
- Ring runt till varenda AD i Europa och har ni tur så är någon på bra humör...
- Köp en till marknadspris, antingen här eller hos gråhandlare. Bara att öppna lädret.

Så, nu kan vi stänga tråden ;)
"tuffa tider"? Menar du kvartskrisen? Tror du det är där skon klämmer? På slutet av sjuttiotalet räckte inte min totala förmögenhet ens till ett par adidasskor. Dålig tajming är mitt mellannamn.

"tuffa tider"? Menar du kvartskrisen? Tror du det är där skon klämmer? På slutet av sjuttiotalet räckte inte min totala förmögenhet ens till ett par adidasskor. Dålig tajming är mitt mellannamn.

Lustigkurre ;)

Men man vet ju aldrig med människor. Så jag får väl vara extra tydlig i ditt fall.
”De som inte köpte av oss när det inte var lika lukrativt att köpa till listpris”

Du får googla lukrativt själv.

Rolex GMT Master II

Jag gick till Nymans ur i dag. Ville stilla min nyfikenhet angående deras pris på Rolex GMT Master II. Kanske fanns det en väntelista? Kanske kunde man få komma med på den! Hur lång tid skulle man i så fall få vänta?

Jag tänkte att jag gör ett personligt besök, för att på så vis demonstrera mitt genuina intresse.

Efter att ha blivit inslussad inledde jag med ett glatt "hej". Hon svarade ”hej”. Jag fortsatte "Jo, på eran hemsida kan man läsa Rolex GMT Master II tillsammans med priset 86500". Tystnad. Jag fortsatte så glatt jag kunde "what is the catch?". Då fick jag svaret att "the catch är att den inte finns i lager". Efter yttrligare en stunds tystnad sa hon "priset är det Rolex har satt". Orden rullade inte riktigt ur henne, som man är van vid med andra säljare, så jag fortsatte med ett undrande "och?". Hon sa "vad är det du menar?" Nu när jag skriver detta tror jag inte att jag någonsin sa att jag var intresserad av klockan - det borde jag kanske ha gjort. Jag tror jag sa något i stil med "hur går man vidare?". Hon verkade känna sig ganska obekväm, men hon berättade "att det funnits en väntelista, men att den inte finns längre."

Vid det här laget började det bli klart att det var kört för min del. Men jag frågade om de någonsin sålt en Rolex GMT Master II till "det" priset till någon. Hon svarade "ja".

Det kändes lite svårt att avrunda på ett naturligt sätt men jag sa ja "Jag ville bara veta hur det fungerade". Jag tror hon sa "ok". Sedan sa jag "tack och hej" på ett trevligt sätt.

Mina slutsats är att jag aldrig någonsin kommer att få köpa en NY Rolex GMT Master II av en auktoriserad återförsäljare. Det var inte helt oväntat även om jag hade hoppats få med mitt namn på den där väntelistan - som inte finns. Men varför blev det en så obekväm situation? Jag ser i och för sig inte ut som en rik bankdirektör, mer som en standardsvenne, men när jag tittade på Grand Seiko hos Klockmäster var det inte alls samma stämning. Hon var väldigt tillmötesgående och ville gärna prata om olika modeller, även om det var just GMT:n som var av störst intresse även i det fallet.

Finns det någon här på forumet som köpt en Rolex GMT Master II, eller en submariner (som vi aldrig kom till, men jag gissar att situationen är densamma för) av en auktoriserad återförsäljare eller känner någon som gjort det? Är det underförstått att man måste handla lite annat i butiken innan man kan bli aktuell för en väntelista?

Du ville stilla din nyfikenhet....sedan demonstrera ditt genuina intresse. Du kan trösta dig att ditt genuina intresse kan odlas utan att köpa rolle sport som just nu är det som är så mainstream det kan bli inom premiumklocksegmentet. Funderat på Zenith, IWC eller GS?

Tillbaka
Topp