• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frourez

Omega
Jag ändrar mig igen. Jag tror inte vi kommer få se under list på instegsmodeller om vi inte pratar stora krascher. Löjligt, vi har folk som har klockor för miljoner och vi pratar om pris på instegsmodeller som Rolex inte kommer strypa om andrahandsvärdet sjunker liksom. Speciellt nu när man gör varumärket mer exklusivt och att Tudor ska in i 50k klassen. Varför skulle Rolex vara så generösa att tillåta priser under list på deras instegsmodeller. Det fattar väl alla att de inte går ihop. Den som köper helguld får helt enkelt "nöja" sig med stålen om de kraschar, för Rolex kommer det ändå finnas tillräckligt många som vill ha och gör det betydande att det är just Rolex.

Med vänlig hälsning, Jag har inte deg, men jag kan prioritera och handla en stål.
 

Minuten

Cartier
Jag ändrar mig igen. Jag tror inte vi kommer få se under list på instegsmodeller om vi inte pratar stora krascher. Löjligt, vi har folk som har klockor för miljoner och vi pratar om pris på instegsmodeller som Rolex inte kommer strypa om andrahandsvärdet sjunker liksom. Speciellt nu när man gör varumärket mer exklusivt och att Tudor ska in i 50k klassen. Varför skulle Rolex vara så generösa att tillåta priser under list på deras instegsmodeller. Det fattar väl alla att de inte går ihop. Den som köper helguld får helt enkelt "nöja" sig med stålen om de kraschar, för Rolex kommer det ändå finnas tillräckligt många som vill ha och gör det betydande att det är just Rolex.

Med vänlig hälsning, Jag har inte deg, men jag kan prioritera och handla en stål.

Tror du att Rolex styr begagnatpriserna?

Är du ett troll?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag ändrar mig igen. Jag tror inte vi kommer få se under list på instegsmodeller om vi inte pratar stora krascher. Löjligt, vi har folk som har klockor för miljoner och vi pratar om pris på instegsmodeller som Rolex inte kommer strypa om andrahandsvärdet sjunker liksom. Speciellt nu när man gör varumärket mer exklusivt och att Tudor ska in i 50k klassen. Varför skulle Rolex vara så generösa att tillåta priser under list på deras instegsmodeller. Det fattar väl alla att de inte går ihop. Den som köper helguld får helt enkelt "nöja" sig med stålen om de kraschar, för Rolex kommer det ändå finnas tillräckligt många som vill ha och gör det betydande att det är just Rolex.

Med vänlig hälsning, Jag har inte deg, men jag kan prioritera och handla en stål.
Öööh. Det är ju ADs som ger rabatter. Inte Rolex
 

Frourez

Omega
Tror du att Rolex styr begagnatpriserna?

Är du ett troll?
Nej men de kan väl kontrollera begmarknaden genom att inte släppa ut mer till AD? Samt behålla lagom tryck på kön? Skulle inte det göra att begpriserna hålls? Sen låter de marknaden bestämma nytt pris och förhoppningsvis har de hittat en sweetspot mellan efterfrågan, hype, pris som de är nöjda med. Det är där jag tror Rolex inte kommer vara nöjda med under listpris.
 
  • Like
Reactions: Zee

Frourez

Omega
Öööh. Det är ju ADs som ger rabatter. Inte Rolex
Ja jag vet. Men för att få rabatt behöver ju du antingen vara bra kund, efterfrågan låg och beg lägre än list? De två sistnämnda kommer inte hända igen tror jag, och det är de hela min poäng går ut på. Rolex behöver inte skapa efterfrågan längre? Beg lägre än list kan Rolex styra genom ovanstående inlägg?

Du har så mycket mer erfarenhet än mig och skulle gärna höra din åsikt om min teori.
 
  • Like
Reactions: Zee

Zee

Cartier
SmartSelect_20190816-203949_Instagram.jpg
 

MackCover

Breitling
Tjenare!
Jag har en liten box fråga som någon kanske kan hjälpa mig med. Min klocka är en DJ 16220 den är utplockad 99 men tillverkad 97. Nu till min fråga, vilken box är orginal till den?
Stort tack på förhand!
 

alexda

Omega
Hej KS,

Jag har en Hulk från 2010 och kom precis över något nytt gällande klockan. Då klockan släpptes 2010 för första gången så har jag alltid undrat över hur jag kan se vilken som är förstautgåvan.

Nu var jag inne på Chrono24 och kikade runt lite och hittade följande annons:
https://www.chrono24.se/rolex/11661...st-series---hulk-complete-set--id11969242.htm

Där beskriver säljaren:
"Replacing Rolex's most collectable modern references, these early models also have the characteristic "short f" in the depth rating that only appeared for a few short years."

Alltså, om man kollar noga så ser man att "f" i modellerna efter 2010 är större än t:et. Men inte på min.
Efter att ha kollat runt lite mer så ser jag även att det inte är ett mellanrum mellan 300 och m ("300m") på många utav modellerna släppta efter 2010. Min Hulk har ett mellanrum (300 m).

Min fråga till er där ute är ifall ni har bättre koll än vad jag har? Är det så att jag har en första serie av klockan?

Mvh
 

alexda

Omega
bifogar bilder på de två olika så ni ser vad jag menar
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-08-22 kl. 14.49.20.png
    Skärmavbild 2019-08-22 kl. 14.49.20.png
    443.8 KB · Visningar: 1
  • Skärmavbild 2019-08-22 kl. 14.50.12.png
    Skärmavbild 2019-08-22 kl. 14.50.12.png
    645.9 KB · Visningar: 1

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Dagen denna blir vintage så kanske det har betydelse. Nu handlar det snarare om att klockan inte är jätteny längre och om ingen service skett kanske det börjar bli dags.

Så tyvärr blir du inte mer rik iom detta tror jag.
 

Weberg

Audemars
Passerade Västerås och passade på att smyga in på Nymans Ur för att köpa ett guldspänne till min DD som sitter på läderrem. Fick först till svar att det kostade 14 tkr. Efter att ha återfått andan och förklarat att det måste vara fel, gick butiksbiträdet återigen och ringde serviceavdelningen (?) och då fick jag svaret 9 tkr. Jag var övertydlig med att jag sökte ett vanligt spänne (och pekade på mitt Hirsch-dito) och sa att ett sådant omöjligen kunde kosta dom pengarna, men fick ett bestämt svar att så var saken. Nån som vet hur det ligger till med detta?
 

alexda

Omega
Jag har tidigare varit intresserad av att sälja men klart beslutat mig för att ha kvar den.

Min fråga är på KS har inget att göra med prissättning utan snarare av rent intresse.
 
Topp