• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tja allesammans,

Jag har sökt och har inte funnit någon tråd med samma ämne. Ni får gärna hänvisa dit om det finns någon gömma.

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset? Vad är det jag har missat? Hublot, Omega eller AP har inte haft samma prisutveckling, så att enbart skylla på svenska kronan är inte en godtagbar ursäkt, för då hade all annan importabel egendom haft samma prisökning. Varför har just Rolex dragit iväg så?

Mvh, Herrn

OT: Så Admin tycker att ALLT som rör rolex ska hamna i en rolextråd som rör allt mellan himmel och jord ang. rolex? Förlåt men jag tycker inte flytten underlättar en diskussion ang. själva priset då det förs 50 parallella diskussioner om just rolex i denna tråd. Ni dödade just denna frågeställning.
Frågeställningen var död 100 gånger om innan du tog upp den..
 
Tja allesammans,

Jag har sökt och har inte funnit någon tråd med samma ämne. Ni får gärna hänvisa dit om det finns någon gömma.

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset? Vad är det jag har missat? Hublot, Omega eller AP har inte haft samma prisutveckling, så att enbart skylla på svenska kronan är inte en godtagbar ursäkt, för då hade all annan importabel egendom haft samma prisökning. Varför har just Rolex dragit iväg så?

Mvh, Herrn

OT: Så Admin tycker att ALLT som rör rolex ska hamna i en rolextråd som rör allt mellan himmel och jord ang. rolex? Förlåt men jag tycker inte flytten underlättar en diskussion ang. själva priset då det förs 50 parallella diskussioner om just rolex i denna tråd. Ni dödade just denna frågeställning.

Handlar enkelt om supply and demand. Det finns så pass få till salu och många som betalar HÖGT för att få tag i det som finns. Också extremt långa väntetider (år) på dessa modeller hos AD vilket leder till att de som har råd inte pallar vänta och därmed drar upp andrahandsmarknaden.
 
Handlar enkelt om supply and demand. Det finns så pass få till salu och många som betalar HÖGT för att få tag i det som finns. Också extremt långa väntetider (år) på dessa modeller hos AD vilket leder till att de som har råd inte pallar vänta och därmed drar upp andrahandsmarknaden.
Så hur svårt kan det möjligen vara att hitta en ny GMT-2 Batman någon annanstans i världen under 185 000 SEK, med flyg+tull inräknat? Jag är rätt säker på att jag kan ta mig till Kina och få med mig en under 120 000 SEK med alla kostnader inräknade. Varför skulle jag, eller någon, köpa en GMT-2 Bat. för 65 000 SEK i överpris på hemmaplan, som dessutom har förkortad WW-garanti som tickat på sedan den lämnat AD?
 
  • Like
Reactions: Zee
Så hur svårt kan det möjligen vara att hitta en ny GMT-2 Batman någon annanstans i världen under 185 000 SEK, med flyg+tull inräknat? Jag är rätt säker på att jag kan ta mig till Kina och få med mig en under 120 000 SEK. Varför skulle jag, eller någon, köpa en GMT-2 Bat. för 65 000 SEK i överpris?
Ja du, den frågan kan man ställa i flera olika sammanhang. Rolex har ett så pass starkt varumärke så de som har råd är villiga att betala priset. Är det orimligt? Kanske... Men det är bara så marknaden ser ut.
 
Så hur svårt kan det möjligen vara att hitta en ny GMT-2 Batman någon annanstans i världen under 185 000 SEK, med flyg+tull inräknat? Jag är rätt säker på att jag kan ta mig till Kina och få med mig en under 120 000 SEK med alla kostnader inräknade. Varför skulle jag, eller någon, köpa en GMT-2 Bat. för 65 000 SEK i överpris på hemmaplan, som dessutom har förkortad WW-garanti som tickat på sedan den lämnat AD?
Utan att vara dryg, du tror inte att den tanken slagit ungefär 5973 personer de senaste åren?
Köp och sälj av nya Rolex är en global marknad och de finns inte att hitta mycket billigare i något fjärran land.

Grundproblemet är att tillgången är lägre än efterfrågan i kombination med folk som skiter i klockorna och bara ska tjäna pengar. AP och PP har samma problem.
 
Tja allesammans,

Jag har sökt och har inte funnit någon tråd med samma ämne. Ni får gärna hänvisa dit om det finns någon gömma.

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset? Vad är det jag har missat? Hublot, Omega eller AP har inte haft samma prisutveckling, så att enbart skylla på svenska kronan är inte en godtagbar ursäkt, för då hade all annan importabel egendom haft samma prisökning. Varför har just Rolex dragit iväg så?

Mvh, Herrn

OT: Så Admin tycker att ALLT som rör rolex ska hamna i en rolextråd som rör allt mellan himmel och jord ang. rolex? Förlåt men jag tycker inte flytten underlättar en diskussion ang. själva priset då det förs 50 parallella diskussioner om just rolex i denna tråd. Ni dödade just denna frågeställning.
Det er veldig enkelt. Det er så og si helt omöjligt å få tag på en ny sportrolex så du kommer med stor sannsynlighet aldri få tag på eller muligheten til å kjöpe en ny til listepris, verken i Sverige eller andre deler av verden. Prisene på beggagnade klokker er jo som alt annet styrt av tilgjengelighet og efterfrågan.
 
Så hur svårt kan det möjligen vara att hitta en ny GMT-2 Batman någon annanstans i världen under 185 000 SEK, med flyg+tull inräknat? Jag är rätt säker på att jag kan ta mig till Kina och få med mig en under 120 000 SEK med alla kostnader inräknade. Varför skulle jag, eller någon, köpa en GMT-2 Bat. för 65 000 SEK i överpris på hemmaplan, som dessutom har förkortad WW-garanti som tickat på sedan den lämnat AD?

Bon voyage
 
Ja du, den frågan kan man ställa i flera olika sammanhang. Rolex har ett så pass starkt varumärke så de som har råd är villiga att betala priset. Är det orimligt? Kanske... Men det är bara så marknaden ser ut.
Om du tror så är fallet så saknar du grundläggande kunskaper i mikro. Om det finns pengar att tjäna, säg 65 000 SEK, varför utnyttjar inte folk denna möjlighet tror du? Jag callar BS på dessa priser, eller så finns förklaringen i att ett fåtal mycket osmarta människor väljer att köpa till dessa överpriser. Marknaden är inte representerad av ett fåtal spekulativt lagda individer som inte inser att de köper till överpris.

Utan att vara dryg, du tror inte att den tanken slagit ungefär 5973 personer de senaste åren?
Köp och sälj av nya Rolex är en global marknad och de finns inte att hitta mycket billigare i något fjärran land.

Grundproblemet är att tillgången är lägre än efterfrågan i kombination med folk som skiter i klockorna och bara ska tjäna pengar. AP och PP har samma problem.

Så det är så att INGEN kan köpa en ny rolex idag? Är det detta ni försöker säga? Om inte Rolex kränger nya dinkor så tjänar de ju inga pengar? Tror ni de sänker omsättningen för att öka priset på andrahandsmarknaden? Whats the point?
 
Om du tror så är fallet så saknar du grundläggande kunskaper i mikro. Om det finns pengar att tjäna, säg 65 000 SEK, varför utnyttjar inte folk denna möjlighet tror du? Jag callar BS på dessa priser, eller så finns förklaringen i att ett fåtal mycket osmarta människor väljer att köpa till dessa överpriser. Marknaden är inte representerad av ett fåtal spekulativt lagda individer som inte inser att de köper till överpris.
Snark
 
Så det är så att INGEN kan köpa en ny rolex idag? Är det detta ni försöker säga? Om inte Rolex kränger nya dinkor så tjänar de ju inga pengar? Tror ni de sänker omsättningen för att öka priset på andrahandsmarknaden? Whats the point?
Klart de säljs nya Rolex, de producerar ju ca 1 miljon klockor per år. Tyvärr så är tillgången på stålmodellerna mindre än efterfrågan.

Det finns två typer av köpare i dagsläget:
1. De som köper klockan för att behålla den.
2. De som köper klockan för att sälja den vidare direkt och tjäna tiotusentals kronor.

Detta gör att väntetiden på modeller i stål, som Daytona, Sub, GMT osv är flera år och de som inte orkar vänta men har pengar betalar dubbla priset hos en gråhandlare.

Vill du få lite bättre koll på läget kan du kontakta valfri Rolex AD och fråga om väntetid. 9/10 kommer att fnissa lite och sen förklara att väntelistorna är stängda sen 1-2 år sedan.

Själv väntar jag på lågkonjunkturen :)
 
Om du tror så är fallet så saknar du grundläggande kunskaper i mikro. Om det finns pengar att tjäna, säg 65 000 SEK, varför utnyttjar inte folk denna möjlighet tror du? Jag callar BS på dessa priser, eller så finns förklaringen i att ett fåtal mycket osmarta människor väljer att köpa till dessa överpriser. Marknaden är inte representerad av ett fåtal spekulativt lagda individer som inte inser att de köper till överpris.



Så det är så att INGEN kan köpa en ny rolex idag? Är det detta ni försöker säga? Om inte Rolex kränger nya dinkor så tjänar de ju inga pengar? Tror ni de sänker omsättningen för att öka priset på andrahandsmarknaden? Whats the point?
Rolex selger selvfölgelig en hel del klokker i dag, men det er veldig få jämfört med antall kjöpere. Det er vel ikke så veldig svårt å forstå hvordan det funker, men om du mener det er BS så kan du vel ringe rundt og forsöke få tag på en som x antall personer för deg. Prisene ser ut som de gjör i mer eller mindre hele verden av en anledning.
Som flere har sagt tidligere så les noen sider bak i tråden.
 
Tja allesammans,

Jag har sökt och har inte funnit någon tråd med samma ämne. Ni får gärna hänvisa dit om det finns någon gömma.

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset? Vad är det jag har missat? Hublot, Omega eller AP har inte haft samma prisutveckling, så att enbart skylla på svenska kronan är inte en godtagbar ursäkt, för då hade all annan importabel egendom haft samma prisökning. Varför har just Rolex dragit iväg så?

Mvh, Herrn

OT: Så Admin tycker att ALLT som rör rolex ska hamna i en rolextråd som rör allt mellan himmel och jord ang. rolex? Förlåt men jag tycker inte flytten underlättar en diskussion ang. själva priset då det förs 50 parallella diskussioner om just rolex i denna tråd. Ni dödade just denna frågeställning.
Den här frågeställningen har varit död ett tag. Läs igenom tråden så förstår du.
 
Rolex selger selvfölgelig en hel del klokker i dag, men det er veldig få jämfört med antall kjöpere. Det er vel ikke så veldig svårt å forstå hvordan det funker, men om du mener det er BS så kan du vel ringe rundt og forsöke få tag på en som x antall personer för deg. Prisene ser ut som de gjör i mer eller mindre hele verden av en anledning.
Som flere har sagt tidligere så les noen sider bak i tråden.
Varför tar inte då Rolex fasta på detta och ökar sitt eget riktpris då? Eller varför ökar de inte sin produktion så de kan sätta omsättningsrekord och göra sina ägare mångfalt mycket rikare? Om det finns pengar att tjäna, som vinstdrivande företag, varför gör de då inte detta? Finns ingen rimlig förklaring till detta.
 
Varför tar inte då Rolex fasta på detta och ökar sitt eget riktpris då? Eller varför ökar de inte sin produktion så de kan sätta omsättningsrekord och göra sina ägare mångfalt mycket rikare? Om det finns pengar att tjäna, som vinstdrivande företag, varför gör de då inte detta? Finns ingen rimlig förklaring till detta.
Detta har diskuterats 1 000 000 gånger redan på forumet. Skulle uppskatta om du kan läsa in dig först. Med all respekt så börjar det bli tröttsamt att se samma fråga för tusende gången.
 
Varför tar inte då Rolex fasta på detta och ökar sitt eget riktpris då? Eller varför ökar de inte sin produktion så de kan sätta omsättningsrekord och göra sina ägare mångfalt mycket rikare? Om det finns pengar att tjäna, som vinstdrivande företag, varför gör de då inte detta? Finns ingen rimlig förklaring till detta. Många här hänvisar till utbud och efterfrågan, men den som läst ekonomi vet att en effektiv marknad ALLTID återgår till jämvikt och detta sker antingen genom att utbudet ökar eller att efterfrågan sjunker. Varför? Jo för att det finns pengar att hämta. Alla parter eftersöker vinstmaximering på en effektiv marknad.
 
Varför tar inte då Rolex fasta på detta och ökar sitt eget riktpris då? Eller varför ökar de inte sin produktion så de kan sätta omsättningsrekord och göra sina ägare mångfalt mycket rikare?
Det funkar inte riktigt så i klockvärlden.
Rolex ägs av en privat stiftelse som inte behöver bry sig om en massa aktieägare som kräver ökade vinster och större utdelningar.
Rolex fokus är på varumärket. Att översvämma marknaden med klockor skulle leda till problem längre fram.

Läs de här artikeln så förstår du lite mer om hur lyxindustrin fungerar:
https://www.hodinkee.com/articles/thierry-stern-patek-philippe-steel-watches-nautilus
 
Detta har diskuterats 1 000 000 gånger redan på forumet. Skulle uppskatta om du kan läsa in dig först. Med all respekt så börjar det bli tröttsamt att se samma fråga för tusende gången.

Så vad är det korrekta svaret då? Om ni tror att Rolex bara låter andrahandsmarknadsaktörer tjäna pengar som Rolex själva kan tjäna så är ni ute och cyklar.
 
Så hur svårt kan det möjligen vara att hitta en ny GMT-2 Batman någon annanstans i världen under 185 000 SEK, med flyg+tull inräknat? Jag är rätt säker på att jag kan ta mig till Kina och få med mig en under 120 000 SEK med alla kostnader inräknade. Varför skulle jag, eller någon, köpa en GMT-2 Bat. för 65 000 SEK i överpris på hemmaplan, som dessutom har förkortad WW-garanti som tickat på sedan den lämnat AD?
Kina kan du glömma. Hade bokat en rundresa till Sydamerikas alla huvudstäder, det kan ju gå plus :rolleyes:
 
Så vad är det korrekta svaret då? Om ni tror att Rolex bara låter andrahandsmarknadsaktörer tjäna pengar som Rolex själva kan tjäna så är ni ute och cyklar.
Jag orkar inte. Att du tror att vi kan komma på "rätt" svar visar bara på att du inte riktigt förstår och att du inte läst det som skrivits tidigare. Det måhända att du tycker att du har en ny infallsvinkel på det här men det har du inte. Det är därför det blir en aning tröttsamt.
 
Varför tar inte då Rolex fasta på detta och ökar sitt eget riktpris då? Eller varför ökar de inte sin produktion så de kan sätta omsättningsrekord och göra sina ägare mångfalt mycket rikare? Om det finns pengar att tjäna, som vinstdrivande företag, varför gör de då inte detta? Finns ingen rimlig förklaring till detta.

Rolex strategi kanske inte är att maximera omsättningen i det korta loppet, utan värderar allt som ett så pass exklusivt varumärke och efterfrågade modeller bidrar med?
 
Så vad är det korrekta svaret då? Om ni tror att Rolex bara låter andrahandsmarknadsaktörer tjäna pengar som Rolex själva kan tjäna så är ni ute och cyklar.
Ledsen och säga det men just nu är det du som är ute och cyklar. Läs artikeln jag länkade till.

Att producera lyxvaror handlar inte om att förse alla som vill ha produkterna. Tvärtom ska utbudet alltid vara mindre än efterfrågan för att skapa ett ännu större habegär.
 
Jag orkar inte. Att du tror att vi kan komma på "rätt" svar visar bara på att du inte riktigt förstår och att du inte läst det som skrivits tidigare. Det måhända att du tycker att du har en ny infallsvinkel på det här men det har du inte. Det är därför det blir en aning tröttsamt.
Nej jag har ingen ny infallsvinkel. Kunskapen om utbud och efterfrågan har funnits sedan tidigare 1800-tal. Därför jag förvånas över att det finns människor som rättfärdigar en uppgång över retailpris. Det är bitcoinfasoner.
 
Nej jag har ingen ny infallsvinkel. Kunskapen om utbud och efterfrågan har funnits sedan tidigare 1800-tal. Därför jag förvånas över att det finns människor som rättfärdigar en uppgång över retailpris. Det är bitcoinfasoner.
Okej, om du även själv känner att du inte har något nytt att komma med är det kanske bäst att inte bara låta fingrarna fortsätta vandra över tangentbordet.
 
Ledsen och säga det men just nu är det du som är ute och cyklar. Läs artikeln jag länkade till.

Att producera lyxvaror handlar inte om att förse alla som vill ha produkterna. Tvärtom ska utbudet alltid vara mindre än efterfrågan för att skapa ett ännu större habegär.
Jag ska läsa den, ledsen att jag inte gjort det tidigare. Det ska bli intressant, en fråga innan jag läser, har Hodinkee ett intresse i att öka efterfrågan på vissa klockmodeller? Är Hodinkee helt oberoende eller finns det även här ett vinstintresse att haussa Rolex etc?
 
Tja Allesammans!

Jag har försökt mig på sökfunktionen, och försökt hitta relevanta inlägg om vart man (i världen) kan köpa ny Rolex till billigaste listpris, men har inte riktigt lyckats hitta något som är up to date. (Jag kan tänka mig att detta ämne berörts vid flertalet tillfällen, men att det är min lack of experience som får det att inte lira riktigt)
Så vänligen, om det är jag som inte vet hur jag på bästa vis kan använda sökfunktionen, har ni några bra tips på hur man får riktigt bra träffar i denna?

Med anledning av att jag inte tyckte mig hitta något som matchade min fråga, så ställer jag den här rykande färskt på nytt.

Fråga #1:
Jag undrar var i världen kan jag finna en ny Rolex till bästa listpris hos en AD? (Särskilt GMT Master II)

Fråga #2:
Vid köp av ny Rolex, vad anser ni vara viktigt att tänka på? Jag har aldrig köpt en ny klocka i denna prisklass tidigare så jag känner mig väldigt grön på detta och skulle gärna vilja ha så mycket kött på benen som möjligt.

Fråga #3:
Om jag senare väljer att inte köpa ny klocka, vad har ni för tips till den oerfarne köparen? Vad bör jag tänka på?

Med reservation för att detta möjligtvis är exakta kopior på frekvent ställda frågor, så hoppas jag ni kan vara vänliga att kanske länka till inlägg där svaret på dessa frågor ges, om ni inte känner för att återupprepa er på nytt.

Ber om ursäkt och tackar på förhand!

Mvh, Kim

Gissar på att @Herrn är chockad över priserna nu när man äntligen har kommit till skott och ska köpa en GMT :)
 
Tillbaka
Topp