• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erdna

Cartier
Passerade Västerås och passade på att smyga in på Nymans Ur för att köpa ett guldspänne till min DD som sitter på läderrem. Fick först till svar att det kostade 14 tkr. Efter att ha återfått andan och förklarat att det måste vara fel, gick butiksbiträdet återigen och ringde serviceavdelningen (?) och då fick jag svaret 9 tkr. Jag var övertydlig med att jag sökte ett vanligt spänne (och pekade på mitt Hirsch-dito) och sa att ett sådant omöjligen kunde kosta dom pengarna, men fick ett bestämt svar att så var saken. Nån som vet hur det ligger till med detta?

Sjukt nog verkar det stämma.. helt galet. Snacka högt guld pris.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Sjukt nog verkar det stämma.. helt galet. Snacka högt guld pris.
Om du nöjer dig med pläterat spänne finns det originalspännen från Rolex som är mycket billigare. Nu var det säkert minst tio, femton år sedan jag köpte ett men då kostade de marginellt mer än stålspännen, dvs på den tiden drygt 300 kr. Runt en långschal i dagsläget kanske?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Passerade Västerås och passade på att smyga in på Nymans Ur för att köpa ett guldspänne till min DD som sitter på läderrem. Fick först till svar att det kostade 14 tkr. Efter att ha återfått andan och förklarat att det måste vara fel, gick butiksbiträdet återigen och ringde serviceavdelningen (?) och då fick jag svaret 9 tkr. Jag var övertydlig med att jag sökte ett vanligt spänne (och pekade på mitt Hirsch-dito) och sa att ett sådant omöjligen kunde kosta dom pengarna, men fick ett bestämt svar att så var saken. Nån som vet hur det ligger till med detta?

Stämmer.
Finns en billigare variant i pläterad guld men vill minnas i annat mått.
 

alexda

Omega
Även om det inte är ett signum för en serie i Rolex produktion så är det fortfarande sjukt intressant om varför de är olika.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Finns ju Submariners ifrån samma år som haft både med och utan mellanrumet mellan 300 & M, har diskuterats ett par gånger här tidigare..
 

JB_XII

Rolex
Olika versioner av tavlan bara. Har som sagt avhandlats tidigare och det är inga konstigheter (eller rariteter).
Betingar inget högre värde och ”första utgåvan” låter som sälj-lingo bara.

Det är helt enkelt en 116610LV från 2010 :)
 
Hej KS,

Jag har en Hulk från 2010 och kom precis över något nytt gällande klockan. Då klockan släpptes 2010 för första gången så har jag alltid undrat över hur jag kan se vilken som är förstautgåvan.

Nu var jag inne på Chrono24 och kikade runt lite och hittade följande annons:
https://www.chrono24.se/rolex/11661...st-series---hulk-complete-set--id11969242.htm

Där beskriver säljaren:
"Replacing Rolex's most collectable modern references, these early models also have the characteristic "short f" in the depth rating that only appeared for a few short years."

Alltså, om man kollar noga så ser man att "f" i modellerna efter 2010 är större än t:et. Men inte på min.
Efter att ha kollat runt lite mer så ser jag även att det inte är ett mellanrum mellan 300 och m ("300m") på många utav modellerna släppta efter 2010. Min Hulk har ett mellanrum (300 m).

Min fråga till er där ute är ifall ni har bättre koll än vad jag har? Är det så att jag har en första serie av klockan?

Mvh

Det där är inte första serien, här har du min: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-jag-har-letat-länge.51954/

Serial V, alltså före serial G :) på certet står det 116610V istället för 116610LV
 

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Passerade Västerås och passade på att smyga in på Nymans Ur för att köpa ett guldspänne till min DD som sitter på läderrem. Fick först till svar att det kostade 14 tkr. Efter att ha återfått andan och förklarat att det måste vara fel, gick butiksbiträdet återigen och ringde serviceavdelningen (?) och då fick jag svaret 9 tkr. Jag var övertydlig med att jag sökte ett vanligt spänne (och pekade på mitt Hirsch-dito) och sa att ett sådant omöjligen kunde kosta dom pengarna, men fick ett bestämt svar att så var saken. Nån som vet hur det ligger till med detta?
Helt sjukt om det är så dyrt. Jag köpte ett pläterat spänne 16mm förra månaden för 750kr på Rob Engström. Köp ett sånt :)
 

Wibo

Omega
Hej,
Nyligen så satt jag och höll min kompis submariner i handen och hade den bredvid min gmt. När jag i efterhand har kollat på bilderna så har jag insett att förstoringen på datumet skiljer sig ganska mycket mellan dem två klockorna. Innan jag köpte min gmt så hade jag exakt samma modell som han har, alltså en submariner 116610 från 2014. Däremot hade min "normal" zoom, eller samma som min gmt.
rolex x2.jpg


Det skulle vara intressant att få reda på vad det kan bero på. Har någon annan samma "problem" på någon rolex:)

//William
 

Herrn

Omega
Tja allesammans,

Jag har sökt och har inte funnit någon tråd med samma ämne. Ni får gärna hänvisa dit om det finns någon gömma.

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset? Vad är det jag har missat? Hublot, Omega eller AP har inte haft samma prisutveckling, så att enbart skylla på svenska kronan är inte en godtagbar ursäkt, för då hade all annan importabel egendom haft samma prisökning. Varför har just Rolex dragit iväg så?

Mvh, Herrn

OT: Så Admin tycker att ALLT som rör rolex ska hamna i en rolextråd som rör allt mellan himmel och jord ang. rolex? Förlåt men jag tycker inte flytten underlättar en diskussion ang. själva priset då det förs 50 parallella diskussioner om just rolex i denna tråd. Ni dödade just denna frågeställning.
 
Senast ändrad:

Lutte

Cartier
2-Faktor
Hej,
Nyligen så satt jag och höll min kompis submariner i handen och hade den bredvid min gmt. När jag i efterhand har kollat på bilderna så har jag insett att förstoringen på datumet skiljer sig ganska mycket mellan dem två klockorna. Innan jag köpte min gmt så hade jag exakt samma modell som han har, alltså en submariner 116610 från 2014. Däremot hade min "normal" zoom, eller samma som min gmt.
rolex x2.jpg


Det skulle vara intressant att få reda på vad det kan bero på. Har någon annan samma "problem" på någon rolex:)

//William

En kanske inte är äkta :eek:
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tja allesammans,

Jag har sökt och har inte funnit någon tråd med samma ämne. Ni får gärna hänvisa dit om det finns någon gömma.

Som rubriken lyder, vad är det som rättfärdigar priset på beggade Rolex dessa tider? Då en ny GMT-2 Batman ligger enligt Rolex riktpris på 90 800 SEK, men en begagnad Rolex av samma sort går att hämta hem på blocket för 185 000 SEK. Varför ska man köpa en begagnad för det dubbla priset istället för att hämta hem en ny till halva priset? Vad är det jag har missat? Hublot, Omega eller AP har inte haft samma prisutveckling, så att enbart skylla på svenska kronan är inte en godtagbar ursäkt, för då hade all annan importabel egendom haft samma prisökning. Varför har just Rolex dragit iväg så?

Mvh, Herrn

OT: Så Admin tycker att ALLT som rör rolex ska hamna i en rolextråd som rör allt mellan himmel och jord ang. rolex? Förlåt men jag tycker inte flytten underlättar en diskussion ang. själva priset då det förs 50 parallella diskussioner om just rolex i denna tråd. Ni dödade just denna frågeställning.
Läs tråden
 

Herrn

Omega
Eller bryt ut diskussionen från denna tråd och gör den mer lättillgänglig? Jag har inte 25 timmar till att läsa en tråd på 217 sidor för att finna en tidigare diskussion som 3 pers haft ang priset på rolex en tid tillbaka. Jag är intresserad av priset idag, och om inte detta diskuterats idag så är det ej relevant.
 
  • Like
Reactions: Zee

hejsam

Patek
2-Faktor
Eller bryt ut diskussionen från denna tråd och gör den mer lättillgänglig? Jag har inte 25 timmar till att läsa en tråd på 217 sidor för att finna en tidigare diskussion som 3 pers haft ang priset på rolex en tid tillbaka. Jag är intresserad av priset idag, och om inte detta diskuterats idag så är det ej relevant.
Det är 217 sidor och typ 200 av dem handlar om prissättningen och väntetider. Priserna på andrahandsmarknaden är inget som är satta idag, det handlar bara om efterfrågan och utbudet på de specifika modellerna.
 
Topp