• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej,

Är på gång med ett inköp av en Hulk 2019. Någon som kan se om den är fejk eller inte? Kan själv inte hitta något fel.
Någon som även kanske vet vart man kan göra en trygg affär mellan Gbg- Sthlm? Gärna i en klockaffär.
Mvh Fragger

Bilagor

• 3b006301-d0e5-11e9-9dd5-f76b2571e5e0.jpg
    3b006301-d0e5-11e9-9dd5-f76b2571e5e0.jpg
    99 KB · Visningar: 2
  • d7895f97-d0d0-11e9-b253-f3e0b36efd33.jpg
    d7895f97-d0d0-11e9-b253-f3e0b36efd33.jpg
    116.8 KB · Visningar: 3
Hej,

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Jag fick följa de svar från urmakarn:
Smuts i verket, rotoraxel sliten. Klockan i behov av service.

Kronan sliten och måste bytas.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.

Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service exkl polering 6300kr
Krona ink hals 2700kr
Mellanboett ink krona 15800kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.
Jag tänkte ta en service exkl polering + byte av krona och hals.

Vad har ni för rekommendationer?

Hej,

Jag har en Rolex Datejust ref 16013 från 1985 som jag köpte från HQ Milton 2014.
Lämnade precis in den för att få offert på service då jag haft den 5 år och är osäker på service-historik etc.

Grova frätskador i packningssäte. Boetten måste bytas för att kunna garantera täthet. Även bakboetten är angripen. Bakboett måste bytas.

Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Krona ink hals 2700kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag upplevde detta som rätt saftigt speciellt eftersom jag aldrig utsatt klockan för väta eller något och tycker den verkar va i fint skick.

Låter sjukt dyrt för en äldre DJ. Vart någonstans lämnade du in den om man får fråga?

Detta var på Nymans ur. Tyckte också det lät dyrt. Vad har du gett tidigare för service av gammal DJ?

Tror att det var nånstans kring 8” men det var för något år sedan nu. Hoppas det löser sig för dig!
Men, det är ju inte särskilt mycket dyrare om ni drar bort att det behövs en ny boett? Det känns som att ni diskuterar äpplen och päron. Eller tänker ni att alla servicar kostar samma oavsett vad som behöver bytas?

Låter sjukt dyrt för en äldre DJ. Vart någonstans lämnade du in den om man får fråga?

Men, det är ju inte särskilt mycket dyrare om ni drar bort att det behövs en ny boett? Det känns som att ni diskuterar äpplen och päron. Eller tänker ni att alla servicar kostar samma oavsett vad som behöver bytas?

Ja exakt, tänkte köra service exkl polering + byte av krona? Låterdet rimligt? Jag utsätter den aldrig för vatten heller så täthet är inte så viktigt.

Ja exakt, tänkte köra service exkl polering + byte av krona? Låterdet rimligt? Jag utsätter den aldrig för vatten heller så täthet är inte så viktigt.
Precis som Nymans skriver måste dessa punkter åtgärdas (inkl byte av boett) för att garantier osv efter servicen ska gälla (vattentäthet tex).

Hej,

Krona ink hals 2700kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag lämnade nyligen in en Rolex 16710 från 2006 till Nymans ur på service + polering.
Nödvändiga åtgärder:
Komplett service inklusive polering samt nya bryggor 9,700:-

Nu var min klocka stort behov av service. Men jag blev otroligt nöjd med arbetet från Nymans . Klockan såg ut som ny när de var färdiga. Har du fått andra prisförslag ?

Jag har lite funderingar på inserts till gmt master II. Vad ligger priserna på? Äger en Rolex coke 16710. Är det svårt att få tag på? Är sugen på att kunna variera mig.

Hej,

Krona ink hals 2700kr
Bakboett 2400kr
Summa:
27200kr
—————————-

Jag har en 16014 från 79/79 som jag fick servad på Rob. Fick byta bakboett pga frätskador och kunde även byta mellanboett (valfritt, vissa frätskador antar jag) om jag ville ha garanterat täthet. Tycker inte det blir samma klocka om man byter mellanboett och kostanden låg precis som i ditt fall på runt 15 000 kr. Jag badar inte med den i vilket fall som helst, så valet var enkelt. Det märkliga är att ett par år tidigare hade jag lämnat den till Bergmans för service, och då fick jag ingen som helst notering på att något borde bytas. Har svårt att tro att alla skador uppkommit just nu - frågan är om vissa AD är övernitiska eller om andra slarvar...

Cert, certhållare, manual osv stämmer inte. Index kl 12 linjerar inte med rolexkronan, insert och kronsskydd kändes off.
Visst är Hulken som @fragger post fake va? @Bas
Ser ut som en sån handlare blivit blåsta på
Svårt att se på dessa bilder i telefon, men jag stör mig på indexen. Runt lysmassan borde det vara fetare vitguldsringar tycker jag. Nåt med sunbursteffekten i tavlan som inte riktigt lirar också.
Sen håller jag med om att tillbehören ser off ut.

Jag har en 16014 från 79/79 som jag fick servad på Rob. Fick byta bakboett pga frätskador och kunde även byta mellanboett (valfritt, vissa frätskador antar jag) om jag ville ha garanterat täthet. Tycker inte det blir samma klocka om man byter mellanboett och kostanden låg precis som i ditt fall på runt 15 000 kr. Jag badar inte med den i vilket fall som helst, så valet var enkelt. Det märkliga är att ett par år tidigare hade jag lämnat den till Bergmans för service, och då fick jag ingen som helst notering på att något borde bytas. Har svårt att tro att alla skador uppkommit just nu - frågan är om vissa AD är övernitiska eller om andra slarvar...

Ja, det är samma sak här, har inte hört något om det vid tidigare inspektioner heller.

Jag lämnade nyligen in en Rolex 16710 från 2006 till Nymans ur på service + polering.
Nödvändiga åtgärder:

Nu var min klocka stort behov av service. Men jag blev otroligt nöjd med arbetet från Nymans . Klockan såg ut som ny när de var färdiga. Har du fått andra prisförslag ?
Säker på att den såg ut som NY när dom polerat den?

Nödvändiga åtgärder:

Bilder på klockan?

Tillbaka
Topp