• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det förstod vi. Förstår dock inte dina utspel tbh. @Per (och jag och många andra) tror uppenbarligen att priserna generellt kommer backa i närtid, och jag tror fallhöjden är stört på moderna hajpade stålRolex. Faktum är också att det ligger många osålda och prisbumpade moderna stålrolex på K&S, samt att de kostar mindre idag än i somras...

Det innebär dock inte att vi tror att den där kommer gå för strax över en vanlig dito... Sedan kanske den inte går lika dyrt som den hade gjort för ett halvår sedan men det lär vi inte kunna veta då det som sagt inte finns något referensobjekt.

Det är ok att man tror olika men att bara göra sig lustig över att någon tror annorlunda än man själv gör, utan riktiga argument blir väldigt platt och tråkigt i min mening.

Det förstod vi. Förstår dock inte dina utspel tbh. @Per (och jag och många andra) tror uppenbarligen att priserna generellt kommer backa i närtid, och jag tror fallhöjden är stört på moderna hajpade stålRolex. Faktum är också att det ligger många osålda och prisbumpade moderna stålrolex på K&S, samt att de kostar mindre idag än i somras...

Det innebär dock inte att vi tror att den där kommer gå för strax över en vanlig dito... Sedan kanske den inte går lika dyrt som den hade gjort för ett halvår sedan men det lär vi inte kunna veta då det som sagt inte finns något referensobjekt.

Det är ok att man tror olika men att bara göra sig lustig över att någon tror annorlunda än man själv gör, utan riktiga argument blir väldigt platt och tråkigt i min mening.
Det var inte min mening att göra mig lustig över någon. Jag tror också att nyare sportstål kommer backa i närtid. Ha det gott!

Senast redigerad av en moderator:

Håller med men finns enligt mig skillnad mellan modern och modern stålrolex. De flesta 5-siffriga modellerna kostar fortfarande under listpris för motsvarande nuvarande modell och har säkerligen inte samma prisfall som de hypade 6-siffriga.

De du nämner ha sett den senaste tiden har väl uteslutande handlat om 6-siffriga modeller som annonseras över listpriset?

Håller med men finns enligt mig skillnad mellan modern och modern stålrolex. De flesta 5-siffriga modellerna kostar fortfarande under listpris för motsvarande nuvarande modell och har säkerligen inte samma prisfall som de hypade 6-siffriga.

De du nämner ha sett den senaste tiden har väl uteslutande handlat om 6-siffriga modeller som annonseras över listpriset?
Enig om att 6siffriga har mest fallhöjd, men om de faller 30% lär annat följa med. Har inte studerat så noga tbh men primärt har jag reagerat på 6siffriga ja :)

Klämde på den för någon vecka sedan. :)

3D09C7B2-F844-4BEF-8CFA-8B47D4F3B5E0.jpeg
F.e.t.t!

Bilagor

• 15BD5BEE-6F58-41A4-AEA9-25EFA079A7B6.png
    15BD5BEE-6F58-41A4-AEA9-25EFA079A7B6.png
    64.4 KB · Visningar: 0
Kan nån utbilda en Rolex-novis här tack. Varför ligger denna ref 6075 från 1950 på 200K+ när andra liknande rolexar i solitt guld (inkl guldarmband) från 60-talet som t ex ref 1005 ligger på ca 60k?
https://chrono24.app/rolex/oyster-p...ual--id11449660.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Som jag skrev tidigare är 1005 tämligen iskall, dels pga av volymen (den strösslades på marknaden i en massa varianter) och dels pga av storleken. 6075 däremot är en klassisk modell, tidig Datejust och 36 mm.

Har varit bort ur klockasvängen sen jag sålde av samlingen. Målet har alltid varit att scratcha submariner itchen. Ser att gråhandlarna ligger bra bit över list (uret tillhandahåller inte ens). Gissar att det blivit lång väntetid hos AD även på de mest basic SS modellerna? Förstår det på den nya stålpepsin, men på en no date sub känns det lite udda, hur länge behöver folk vänta då att de känner sig manade att betala premium på114060?

Detta kanske har diskuterats till dödagar?

Har varit bort ur klockasvängen sen jag sålde av samlingen. Målet har alltid varit att scratcha submariner itchen. Ser att gråhandlarna ligger bra bit över list (uret tillhandahåller inte ens). Gissar att det blivit lång väntetid hos AD även på de mest basic SS modellerna? Förstår det på den nya stålpepsin, men på en no date sub känns det lite udda, hur länge behöver folk vänta då att de känner sig manade att betala premium på114060?

Detta kanske har diskuterats till dödagar?
Tråden är ca 240 sidor...kolla valfri sida...

Inget illa menat mot just dig men det är ganska många inlägg med just detta...

Kort summering...
  • Det är svårt att få tag i SS-rollar hos AD
  • Du kan typ inte ställa dig i kö på någon modell
  • Vill man köpa en SS-rolle så får man betala överpris
  • Ovanligt många vill helt plötsligt äga en SS-rolle för att de är snygga klockor....ingen annan anledning ;)

Tur att det finns 277st på Chrono24 och en jävla massa utöver det då.

Men i dagar när man inte går back på att handla hos AD så ska ju såklart alla göra det. :)
Det känns ändå tryggare att handla hos AD även om C24 fungerar bra. Och Explorern ligger ju faktiskt inte så långt över list på C24 och jag har lagt in ett par på listan tills/om finanserna tillåter.

Om jag hade varit spekulant så hade det också känts tryggast på det ställe där jag gick plus på att handla.
Jag har länge tänkt att just Explorer I kan vara en exit watch för mig, och menar därför tryggare som i att man är säker på att man får alla garantier och man kan se/känna på klockan innan snarare än att man inte går back.

Edit: Menar alltså att jag inte är spekulant och helst skulle handla från AD till list även om de gick för lägre från gråhandlare/C24.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp