• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Intressant vilken effekt John Meyer hade på prisutvecklingen på denna Daytona modell efter sin senaste medverkan i Talking watches. Detta pris är också innan senaste listhöjningen av Rolex
DBA674DE-45AC-40A6-84D3-98EB184A77BD.jpeg
Galet!
Någon som vet varför man inte kan lämna in en daytona med samma referens och byta till en grön tavla?

Någon som kan tipsa vart man hittar ändlänkar för läderstraps till en 16613?
Finns på bukten men man har ju ingen aning om finish och passform så därav frågan.

Tacksam för tips!

EDBF3A40-D829-4B38-9E7C-DBEE676DF03C.png

Hur kommer det sig att på vissa cert står det bara modell och serie nummer, medans på vissa står det vad de är för länk och tavla?

Hej. Om man har en Rolex som är 6 år gammal som ska säljas. Hade ni servat innan eller haft ett lägre säljprid och låtit köparen lösa det själv? Det handlar både om att maximera säljpriset så klart men även vad ni anser vara gott affärsmannaskap.

Jag vet att många här avstår polering, förstår varför men ändå inte. Är en gmt så länken skulle verkligen må bra av en polering men caset kanske kan avstå. Samtidigt så måste en klocka tål EN polering utan att tappa formen väl?

Jag vet att många här avstår polering, förstår varför men ändå inte. Är en gmt så länken skulle verkligen må bra av en polering men caset kanske kan avstå. Samtidigt så måste en klocka tål EN polering utan att tappa formen väl?
Absolut! En eller två poleringar av någon som kan skadar inte. Formen kommer behållas. Problem med form får man först efter fler poleringar eller om snubben som polerad din klocka haft en dålig dag/varit allmänt dålig på polering.

Så har klockan aldrig polerats innan skulle jag inte oroa mig, det handlar bara om att hitta någon som kan!

Jag skulle be AD att skicka den direkt till Rolex för polering. Annars blir det lite lotto med borstningen. Du har blivit varnad.

Absolut! En eller två poleringar av någon som kan skadar inte. Formen kommer behållas. Problem med form får man först efter fler poleringar eller om snubben som polerad din klocka haft en dålig dag/varit allmänt dålig på polering.

Så har klockan aldrig polerats innan skulle jag inte oroa mig, det handlar bara om att hitta någon som kan!
Det är väl just det, att htta någon som kan. Man kan tycka att valfri AD skulle behärska den ädla konsten av polering men icke, det har tråkigt nog framkommit en hel del bevis på motsatsen... :( Som tur är finns det en tråd där detta avhandlas och man kan dela med sig och få tips kring vilka man bör vända sig till resp. undvika.

https://klocksnack.se/threads/dålig-bra-polering-tråden.39216/

Edit: Men som @KenKun skriver är det bästa så klart att vända sig direkt till RSC om det är ett alternativ.

Det är väl just det, att htta någon som kan. Man kan tycka att valfri AD skulle behärska den ädla konsten av polering men icke, det har tråkigt nog framkommit en hel del bevis på motsatsen... :( Som tur är finns det en tråd där detta avhandlas och man kan dela med sig och få tips kring vilka man bör vända sig till resp. undvika.

https://klocksnack.se/threads/dålig-bra-polering-tråden.39216/

Edit: Men som @KenKun skriver är det bästa så klart att vända sig direkt till RSC om det är ett alternativ.
Ja det är så. Hos tillverkaren själv har man självklart bäst chans att få det bra. Har sett riktigt fina arbeten gjorda hos Omega och Rolex. En helt beat up Speedmaster såg som ny ut och var krispig efter 800 CHF och en tur hos Omega i Schweiz. Smakar det så kostar det. ;)

Jag tycker du avstår service och skriver i annonsen att klockan är oservad, så får köparen själv avgöra om hen vill serva/polera.
Å andra sidan är det alltid trevligt att veta att någon annan har tagit på sig den utgiften så att man slipper oväntade kostnader, en service kan lätt sticka iväg bra många tusenlappar utöver grundpriset. Med det sagt så har jag svårt att tänka mig att en sex år gammal Rolex skulle behöva service men om du vill kan du lämna in den för översyn och be dem kontrollera eventuellt servicebehov.

Å andra sidan är det alltid trevligt att veta att någon annan har tagit på sig den utgiften så att man slipper oväntade kostnader, en service kan lätt sticka iväg bra många tusenlappar utöver grundpriset. Med det sagt så har jag svårt att tänka mig att en sex år gammal Rolex skulle behöva service men om du vill kan du lämna in den för översyn och be dem kontrollera eventuellt servicebehov.
Självklart bör man sätta priset utefter att klockan är oservad, men det är som du själv skriver en sex år gammal Rolex bör inte vara i behov av service. Därav min kommentar. :)

Tillbaka
Topp