• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Han tänker nog på finansiering och billiga krediter under senaste 20 åren.

T om 2012/2013 ungefär gick det att köpa flertalet begagnade Rolex för rimliga pengar. Om man nu kan tycka att Rolex är rimligt prissatt.

En ny Daytona kostade 56’ i slutet av 90 talet. Premium på någon tusenlapp om man köpte begagnat. En Submariner låg väl på strax över 30’. Säg att de låg på 40’- 45’ något år senare runt 2005 och man då fick tag i en vintage Submariner för ungefär halva nypriset. Skulle nog säga att de allra flesta tyckte att det var mycket pengar om man köpte en klocka för ca 50’. Även en för 25’ ansågs dyrt.

Sedan blev det en vintage hype och numera en hype på nyproducerade och nyligen bortplockade modeller. Om vi inte befinner oss i en spekulationsbubbla så vet jag inte vad vi ska kalla det.

Men var det verkligen billigare da,med tanke pa loner bostadspriser aktiemarknad och allt annat som maste raknas med?
Eller tittar ni bara pa vad det kostade i kronor och oren men glommer bort allt annat?

En liter bensin kostade 104ore 1973. Da tjanade en kommunalanstalld man i genomsnitt 3639kr fore skatt. Ar bensin dyrare eller billigare idag per arbetad timme?

Men var det verkligen billigare da,med tanke pa loner bostadspriser aktiemarknad och allt annat som maste raknas med?
Eller tittar ni bara pa vad det kostade i kronor och oren men glommer bort allt annat?

En liter bensin kostade 104ore 1973. Da tjanade en kommunalanstalld man i genomsnitt 3639kr fore skatt. Ar bensin dyrare eller billigare idag per arbetad timme?

Det är just det som är saken. Man måste relatera till den tiden man befinner sig i. Tittar man tillbaka så kan man tycka att något är billigt med dagens glasögon. Tar du t ex 90- talet. Det var i Sverige höga räntor och inflation. Om man nu avsåg köpa något som en klocka så ville man nog ha kapital att ta av. Man gick inte till banken för att köpa en ny Daytona eller Submariner.

Allt eftersom det blev billigare att finansiera blev det allt ointressantare att faktiskt ha kapitalet i fråga sparat. Allt fler ansåg sig ha råd att köpa klockor eller andra lyxkapitalvaror.

Den prisökning som vi sett på vintage och nyproducerat på andrahandsmarknaden är inte normalt. Det är inget man kan förklara med lönenivåerna.

Kan mycket väl tänka mig att Rolex har hållit tillbaka produktionen. De har inte ökat för att möta den efterfrågan som har varit då de vet att om ekonomin vänder och de har skickat ut för många klockor på marknaden så slår det mot deras nyförsäljning.

Inflation är ju förstås, men 30000 har inte blivit 70000 på 7 år iallafall:D

Ja, det låter väl rimligt ändå med den förklaringen!
Tack för det! Det visar ju sig trots allt nästan alltid att det som blir populärt i framtiden är det som ingen riktigt tänkte på. (Så vad tänker ingen på... hmmm....)

Aha, lånade pengar alltså eller något sådant. Är inte så insatt i att trixa med pengar, men det lär man sig väl såsmåningom!

Välkommen till KS!

Det är en Rolex Datejust. Jag hade gissat att den var lite nyare än 1992 men exakt ålder och vilket modellnummer den har vet nog bäst rävarna i Datejust-tråden så testa att fråga där

https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/page-462

Edit: det blev ju onekligen lite konstigt när detta inlägg lyftes in i denna tråd utan koppling till vad det svarar på. Så lägger in citatet såhär efterhand så ni inte tror att jag tappat det fullständigt :D

Hej! Jag har ärvt en rolexklocka efter min far och utöver det som står på urtavlan vet jag inte så mycket om den. Eller rättare sagt, vet inte vilket ”nummer” den kallas. Jag tänkte försöka skaffa en box till den då den tyvärr saknas. Vet någon vilken box jag ska leta efter? Tror att papi fick den 1992, isch.

Om någon av er vet något om detta får ni väldigt gärna skriva. Skulle någon av er också vilja sälja en box till mig vore det ju förstås guld. Tack på förhand!

66A207C9-7B61-4DCD-AB4C-991635E61C0C.jpeg

Senast ändrad:

En ny TV kostade 42st årslöner (nåja)

En Rolle idag kostar typ en ok månadslön och uppåt, men allt annat är så pass billigt idag så om man faktiskt vill så är det inga problem att ha råd.

Rolex har väl ganska ok finish åtminstone på boett.
På en del 6 siffriga submariners under lupp, har jag dock sett att timmarkeringarna inte är speciellt bra polerade.
Har de skärpt till sig månne?

Faktum är att det enda som är borstat (och synligt) på Datejusten är yttre länkbitarna.. Ändå är folk besatta vid att mittlänkarna är polerade. Undrar om det beror på att dom faktiskt bryr sig eller för att dom läst det nånstans :)
Hahahah, ja det är sant. Troligen har folk hört det och hakar sen upp sig på det

Faktum är att det enda som är borstat (och synligt) på Datejusten är yttre länkbitarna.. Ändå är folk besatta vid att mittlänkarna är polerade. Undrar om det beror på att dom faktiskt bryr sig eller för att dom läst det nånstans :)
Jag har läst det någonstans och försöker bara vara cool. Eftersom jag inte är det i verkligheten måste jag vara det på nätet.

Hahahah, ja det är sant. Troligen har folk hört det och hakar sen upp sig på det

Jodå, på liknande sätt skapas hajpar, fast då är det lite tvärtom.
De få modeller av Rolex som jag skulle kunna tänka mig är inte så hajpade (nåja, en daytona är hajpad).
För min del så tycker jag att Yacht Master är riktigt bra och Sky Dwellern är rätt cool, om än inte så estetiskt tilltalande. Dessa verkar dock inte så överheta som typ Sub eller Gmt.

Jag ska vara inte sticka under stol med att jag är påverkad själv.
Jag gillade absolut inte Cartier Santos tidigare. Den har dock vuxit i mina ögon ju mer jag tittat på den och jag har kommit på att den är väldigt ”förnuftig” om man inte ska ha ett helt lager med klockor. Den funkar till allt.

En ny TV kostade 42st årslöner (nåja)

En Rolle idag kostar typ en ok månadslön och uppåt, men allt annat är så pass billigt idag så om man faktiskt vill så är det inga problem att ha råd.
Ursäkta!? Vilken värld lever du i? ”En Rolle idag kostar typ en ok månadslön och uppåt”

Är det bara jag som reagerade på det inlägget?

Ursäkta!? Vilken värld lever du i? ”En Rolle idag kostar typ en ok månadslön och uppåt”

Är det bara jag som reagerade på det inlägget?

2019 var det enbart två större yrkesgrupper i Sverge som kom upp i en ok månadslön om man slår ut på genomsnittet. Resten får skämmas över att de är misslyckade fattiglappar :)

Källa: SCB

Skärmavbild 2020-09-10 kl. 20.17.18.png

Tillbaka
Topp