• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tycker ni, passar länken klockan?
7C541E34-385C-4920-A9EF-3C89D0482751.jpeg
18B99873-B3A0-4415-B6DF-48EEB718E704.jpeg
Gubbstretch är inte min kopp te men vem fan bryr sig, kör på det du gillar! I slutet av dagen handlar det bara om man kan "pull it of" så att säga (med allt vad det innebär), kan du det så kör ;)

Haha alltid lika kul med konfliktsökande-rolexfanboyhatande medlemmar.

Låt oss undvika denna diskussion med att klargöra att det är ytterst subjektivt, inte menig att trampa dig på tårna ;)
Vad menar du? Jag söker ingen konflikt, jag är nyfiken på frågeställningen.
Du har inte trampat mig på tårna. Men det är väl dumt att använda ett diskussionsforum till att diskutera. Jag har också Rolex.

Vad menar du? Jag söker ingen konflikt, jag är nyfiken på frågeställningen.
Du har inte trampat mig på tårna. Men det är väl dumt att använda ett diskussionsforum till att diskutera. Jag har också Rolex.
Okej, har nämligen varit i 100-tals liknande diskussioner tidigare där undertonen bara är tråkig och bidrar noll. Folk älskar hata på oss som gillar Rolex, ibland med all rätt, men lika ofta handlar det bara om konfliktsökande baserat på förutfattade meningar.

Men är du genuint nyfiken så tycker jag att 216570 är ett bra komplement till hans 16610LV av den simpla anledningen att det är en 6-siffrig referens med betydligt mer robust och slitstark länk, bättre lås (modern Rolex helt enkelt). Det anser jag kompletterar den mer charmiga kermit som har "stamped" lås, aliminium-insert, hollow center links (?) etc. etc. Ja det är två moderna Rolex och nej det är inga enorma skillnader med på detaljnivå är det två helt olika klockor imo. Vidare tycker jag de färglada orange detaljerna på exp2 gör sig bra mot den färgstarka gröna vridringen.

Vidare så ville jag uppmuntra personen i fråga och poängtera att jag gillar vad han köpt. Självklart finns det mer "optimala" komplement.

edit: fortsättning
  • matt tavla vs. blank tavla
  • fixerad 24-h bezel I stål vs. vridbar dykarring i aluminium
  • gmt klocka vs. dykarklocka
  • "fräck design med maxi-case, maxi-hands- maxi-tavla vs. mer traditionell smalt oyster case (visserligen också med maxi-tavla på LV men ändå)
  • m.m.
Vad hade du hellre sett @zippan ? :)

Senast ändrad:
7942D450-43C7-4997-89AC-AC7007C137B1.jpeg
Hittade denna bild i Messenger. Farsan skickade den till mig när han hämtade ut sin 116610 år 2018. Hans första och enda wristshot.
Han använder den som den vore en skx. Vilket jag tyxker är helt rätt.

Han gillar och äger många klockor men är lite bitter efter att han inte knep en Patek med Tiffany dial som han varit och tittat på flertalet gånger när han bodde i London. Sista gången han gick det var han helt redo men 100’ var mycket pengar på 80’talet... idag hade den varit värd nån miljon antagligen.

Lämnade in min day-date 18239 hos Krons för att byta urtvala mot en som jag har på sidan. Fick svar från deras urmakare efter några dagar att de måste göra en helservice för att kunna byta tavlan á 9100kr. Jag tackade självklart nej då klockan inte är i servicebehov och hämtade tillbaka klockan, de i butiken sa att det kan uppstå problem med dag/datum skivan på dessa så därför måste de alltid göra en service i samband med tavelbyte på just denna modell.

Låter helt sjukt, någon som hört detta tidigare?
Någon som har tips på fristående urmakare (om detta är direktiv från Rolex) som inte kräver full service för tavelbyte?

Lämnade in min day-date 18239 hos Krons för att byta urtvala mot en som jag har på sidan. Fick svar från deras urmakare efter några dagar att de måste göra en helservice för att kunna byta tavlan á 9100kr. Jag tackade självklart nej då klockan inte är i servicebehov och hämtade tillbaka klockan, de i butiken sa att det kan uppstå problem med dag/datum skivan på dessa så därför måste de alltid göra en service i samband med tavelbyte på just denna modell.

Någon som har tips på fristående urmakare (om detta är direktiv från Rolex) som inte kräver full service för tavelbyte?
Jag har läst att dom har fått dom problemen om man sätter i en 6 siffrig tavla i en 5 siffrig klocka och därav att dom vill göra en helservice på den

Tycker att den är riktigt nice på gummi!
Men är verkligen Explorer 1 underskattad? Hör bara positivt om den och går ju snabbt när de dyker upp på forumet.
Explorer 1 er den klokken som oftest beskrives som undervurdert - så jeg vil tro da at en Explorer 1 er så lang fra undervurdert man nesten kommer. :)
Det är väl den Sport-stål som har lägst eftermarknadspremie? eller? :) jämfört med sub, gmt, daytona, SD etc.

Gillar och köpte direkt vid släpp:)
Men håller med inte den populäraste modellen direkt.
Grotesk var att ta i från min sida. Den har sin charm och kan definitivt se att den har sin plats i en större samling. Men för mig som "bara" har en Rolex, ville jag ha något, i brist på bättre ord, mindre kontroversiellt. :)

Senast ändrad:
Jag vill bara förtydliga att det inte var något försök till mästrande, utan det är intressant hur man uppfattar vissa klockor helt olika. Det finns säkert någon där ute som tycker att Explorern är kontroversiell :)
Fattar, men är helt på ditt spår. Valde explorer just därför att den tillhör bland de mest traditionsenliga rolex-modellerna som idag finns att köpa.

Men som du säger är det subjektivt. Man kan argumentera för att storleken på 39mm är kontroversiell då den fram till 2010 i princip alltid var 36mm

Grotesk var att ta i från min sida. Den har sin charm och kan definitivt se att den har sin plats i en större samling. Men för mig som "bara" har en Rolex, ville jag ha något, i brist på bättre ord, mindre kontroversiellt. :)

Jag har nog inte sålt någon som "första/enda" klocka än så länge.
Tyckte den var rolig för att den inte liknar nånting annat vare sig i min samling eller i Rolex kollektionen.

Jag har nog inte sålt någon som "första/enda" klocka än så länge.
Tyckte den var rolig för att den inte liknar nånting annat vare sig i min samling eller i Rolex kollektionen.
Det fattar jag! Och kul att vi i denna hobby kan uppskatta olika klockor. Hade varit sjukt tråkigt om alla gillade samma sak :)

Vidare utvecklas personlig smak och preferenser hela tiden, så finns stor sannolikhet att air-king hamnar på listan över klockor där jag känner köp-suget i framtiden

• Like
Reactions: SWC

Jag har aldrig haft några problem med att byta tavla på min DDs hos Rob E. Faktiskt inte hört detta tidigare heller. Men de ville alltså göra en helservice trots att den inte var i behov av service? Var det din eller deras bedömning att den inte var i behov av service?

Jag har aldrig haft några problem med att byta tavla på min DDs hos Rob E. Faktiskt inte hört detta tidigare heller. Men de ville alltså göra en helservice trots att den inte var i behov av service? Var det din eller deras bedömning att den inte var i behov av service?
Varken jag eller dem ansåg den vara i servicebehov, vet att de mätte amplituden till 270-någonting och tidshållningen till 0spd.

Förklaring de gav var att just denna modell kan datum/dagskivan krångla vid tavelbyte och därför anser de att det behövs en service i samband med bytet för att säkerställa funktionen.

Jag var inne hos Rob men de skulle ta 2500kr + täthetsservice för tavelbyte, de nämnde inget om service. Pratade dock bara med expediten och ej urmakaren.
Tyckte det var väl dyrt för ett 30 minuters jobb.

Tillbaka
Topp