• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ren spekulation, men kan det vara så att många andra historiska statusprylar fallit bort? T.ex. har mycket teknik (telefon, dator, tv) blivit prispressade och ”commoditized” och är inte längre att betrakta som statusprylar. Bilar är till viss del status, men många höginkomsttagare erbjuds bil via jobbet (och oftast inte allt för vräkigt). Resor har också blivit billigare (tex flyg). Kvar har folk en handfull grejer att lägga överskottspengarna på och klockor är ett av dem. För att rationalisera köp av dyra klockor vill man gärna investera i en klocka som håller värdet vilket gör att efterfrågan på de mest eftertraktade märkena/modellerna konsolideras. Varför det just blivit Rolex, (och AP, PP etc) som folk flockas kring? Oklart, men i fallet Rolex är det ju ett välkänt och renommerat varumärke som alla känner till sen barnsben. Varför sportstål och vissa specifika modeller, well beats me... (även om stål säkert är mer i tiden än guld/tt som är lite för vräkigt för många - klädsel och stil är ju idag ledigare än förr, speciellt på arbetsplatser).
Det är nog en bra analys. Och investeringsapsekten blir ju nästan till en självuppfyllande profetia då de mest kapitalstarka grupperna köper och därmed driver upp priset på efterfrågesidan. Sen finns det en grupp mer vanliga ”dödliga” under den gruppen, förvisso kapitalstarka de med (allting är ju dock som bekant relativt). Det är väl dessa som i hög grad bidrar till att hålla uppe hajpen, och därmed borgar för en hög och stabil efterfrågan.

kina är nog en stor del av svaret, som någon skrev längre upp.

var kommer det att sluta prismässigt då? Vad kostar en sub om fem år?

Ett problem Kan ju vara mer komplext än att 100% av orsaken ligger hos en part. Jag tror det är glasklart för de flesta vad jag tycker.

Du fick ett alternativ till lösning hur Ad skulle kunna agera.

Det börjar bli en smula märkligt hur hårt du går på att jag kritiserar bundling och pengar under bordet.
Tröttsamt gnäll har jag lite svårt för. Konstruktiv kritik däremot är trevligt. Hade väl för höga förväntningar.

En synkroniserad strejk/kupp mot en privat aktör? Låter omöjlig att genomföra.

Tycker situationen med moderna massproducerade stålrolex är löjlig, men att klaga på en återförsäljare utan uppenbara alternativ tycker jag är osunt. Hjälper ingen och tillför inget nytt. Tycker du detta är trolla så vet jag inte vad. Är väl motsatsen då dessa evighetsloopar med gnäll aldrig leder framåt.

Någon som har någon koll vad gäller Rolex produktionskapacitet gentemot efterfrågan?

Ibland känns det som att de helt enkelt inte VILL möta efterfrågan, även om de hade kunnat. Kanske för att verka mer exklusiva - men hur länge kommer det hålla? När kommer folk till slut tröttna på att spela sjukliga spel med säljare för att få tag på en jävla klocka? Om Rolex inte agerar innan dess och låter denna skit fortsätta, vad händer då?

Tröttsamt gnäll har jag lite svårt för. Konstruktiv kritik däremot är trevligt. Hade väl för höga förväntningar.

Tycker situationen med moderna massproducerade stålrolex är löjlig, men att klaga på en återförsäljare utan uppenbara alternativ tycker jag är osunt. Hjälper ingen och tillför inget nytt. Tycker du detta är trolla så vet jag inte vad. Är väl motsatsen då dessa evighetsloopar med gnäll aldrig leder framåt.

Tillbakakaka på att jag hade för höga förväntningar.

Tänk vad Rolex kan få sunt förnuft att flyga all världens väg. Jäkla gnäll att att klaga på pengar under bordet! Rätta er i ledet istället! Joråsåatt 💚

Som sagt, alternativet är att släppa tillverkaren, dvs säga upp avtalet. Låter kanske extremt, men om det har kommit därhän att man har en affärsmodell mot kund som går ut på att kunderna ska köpa grejer de inte vill ha, att man föresvävar kunderna olika typer av otydliga ”kölistor” som kanske inte finns och säljer stora partier vidare till gråhandlare fast man egentligen inte får (”men alla gör det”) - då är det kanske dags att se sig i spegeln och fundera på vad man håller på med? Men det är ju tydligt visat av bl a den penningtvättssanktion som Rob E fick tidigare i år att även de stora ADs har otroligt tveksamma etiska affärsprinciper, så det är nog inte att räkna med.

Någon som har någon koll vad gäller Rolex produktionskapacitet gentemot efterfrågan?

Ibland känns det som att de helt enkelt inte VILL möta efterfrågan, även om de hade kunnat. Kanske för att verka mer exklusiva - men hur länge kommer det hålla? När kommer folk till slut tröttna på att spela sjukliga spel med säljare för att få tag på en jävla klocka? Om Rolex inte agerar innan dess och låter denna skit fortsätta, vad händer då?
Samtidigt känns det inte som att det är någon "brist" direkt, finns ju daytonas,batman, pepsis osv hos de flesta gråhandlarna och på C24 är där gott om dem.

Sen är frågan, hade lika många verkligen velat ha dessa klockor om dem var lätta att få tag på? Människan vill ju allt som oftast ha det man inte kan få, går det dessutom att tjäna cash på det vill de flesta komma åt grejerna ännu mer.

Var länge sedan jag såg en trovärdig uppskattning på produktionstakten, att den skulle ha ökat ca 20% på ett år. Hade varit väldigt intressant som du säger att få reda på vad de har för flaskhals i produktionen. Världsunik marknadsposition.
Som sagt, alternativet är att släppa tillverkaren, dvs säga upp avtalet. Låter kanske extremt, men om det har kommit därhän att man har en affärsmodell mot kund som går ut på att kunderna ska köpa grejer de inte vill ha, att man föresvävar kunderna olika typer av otydliga ”kölistor” som kanske inte finns och säljer stora partier vidare till gråhandlare fast man egentligen inte får (”men alla gör det”) - då är det kanske dags att se sig i spegeln och fundera på vad man håller på med? Men det är ju tydligt visat av bl a den penningtvättssanktion som Rob E fick tidigare i år att även de stora ADs har otroligt tveksamma etiska affärsprinciper, så det är nog inte att räkna med.
Helt klart ett alternativ, tyvärr ett som mer eller mindre blir undergången för den enskilde handlaren.

Nu kör vi ett bryt igen med en bild ;)
AE180767.jpg

Helt klart ett alternativ, tyvärr ett som mer eller mindre blir undergången för den enskilde handlaren.
Ja, kanske blir det så. Men jag vet gott om företagare som fått kasta in handduken på grund att branschen man är i har utvecklat sig i någon riktning dit man inte kan eller vill följa med. Det är också sannolikt den enda utvecklingen som kommer att göra skillnad på riktigt, dvs att fler och fler ADs röstar med fötterna.

Men om penningtvättssanktionerna från i somras är någon indikation på hur det står till med affärsetiken i branschen så är det osannolikt.

var kommer det att sluta prismässigt då? Vad kostar en sub om fem år?
Det här är jag nyfiken på. Var går smärtgränsen för Herr Svensson? Att de skulle dubbleras i värde är ju orimligt, 200 papp för en sub kan ju ingen ha råd med när de knappt fixar kontantinsatsen till bostadsköpet.

Det här är jag nyfiken på. Var går smärtgränsen för Herr Svensson? Att de skulle dubbleras i värde är ju orimligt, 200 papp för en sub kan ju ingen ha råd med när de knappt fixar kontantinsatsen till bostadsköpet.
Tror folk inte bryr sig om en sub kostar 200k om de tror den kommer öka i värde.

Tjena Rolex-experter!
Är det någon här som har ett hum om vad en fin 114270 går för nu för tiden? 65-70K?

60-70 skulle jag säga. Problemet med dessa är väl hitta ett bra ex samt att många ligger i USA och Asien där modellen inte verkar riktigt lika populär. UK ute ur leken men varit överpriser där ett tag smal marknad. De från Italien är ofta sönderpolerade så blir inte så mycket marknad kvar. Svårt resa som läget är nu också.

Här är lösningen du efterfrågade @Aurum .

Sluta bundla, sluta utnyttja situationen, sluta pracka på kunder svårsålda klockor de inte vill ha.
Ta den lilla marginalsänkning detta innebär då den är marginell, volymen stålisar de bundlar är väldigt liten och kommer inte innebära ett stort vinstbortfall.

Här är lösningen du efterfrågade @Aurum .

Sluta bundla, sluta utnyttja situationen, sluta pracka på kunder svårsålda klockor de inte vill ha.
Ta den lilla marginalsänkning detta innebär då den är marginell, volymen stålisar de bundlar är väldigt liten och kommer inte innebära ett stort vinstbortfall.
Mao ska de sälja färre sportmodeller eller lägga de oönskade på hyllan? Sedan skall de vaska övervärdet de eftertraktade uren har? Låter inte så attraktivt.

Jaha, du pratade om Rolex SA, jag pratar om ADs
Nej, men vi har väl bara olika syn, jag tycker att den som driver näringsverksamhet inte ska hålla på att förnedra sina kunder. Tror AD skulle överleva med bra marginal även om de inte bundlar. Man gör det väldigt enkelt för sig, när en köpsugen väntat i flera år kommer och ska äntligen hämta sin klocka, du måste köpa den här med. Man utnyttjar situationen för att det går, inte så jag bedriver äffärer i alla fall.

Nej, men vi har väl bara olika syn, jag tycker att den som driver näringsverksamhet inte ska hålla på att förnedra sina kunder. Tror AD skulle överleva med bra marginal även om de inte bundlar. Man gör det väldigt enkelt för sig, när en köpsugen väntat i flera år kommer och ska äntligen hämta sin klocka, du måste köpa den här med. Man utnyttjar situationen för att det går, inte så jag bedriver äffärer i alla fall.
Orimligt att ett företag skulle ha en plan att bygga lager med kapitaltunga varor. Jag är bara lösningsorienterad vilket de som klagar inte verkar vara. Anser att det är Rolex SA som bär ansvaret här.

Orimligt att ett företag skulle ha en plan att bygga lager med kapitaltunga varor. Jag är bara lösningsorienterad vilket de som klagar inte verkar vara. Anser att det är Rolex SA som bär ansvaret här.
Fast det är väl det vi inte riktigt vet, blir det ett stort lager eller väljer man den enkla vägen och blir av med skräpet på snabbaste möjliga sätt ? Men mitt förslag är att AD får ta marginalsänkningen och ditt att kunden får ta extra kostanden och besväret. Men nu kommer väl detta varken drabba mig eller dig, då vi varken är AD eller köpare av nya Rolexklockor.

Fast det är väl det vi inte riktigt vet, blir det ett stort lager eller väljer man den enkla vägen och blir av med skräpet på snabbaste möjliga sätt ? Men mitt förslag är att de får ta marginalsänkningen och ditt att kunden får ta extra kostanden och besväret. Men nu kommer väl detta varken drabba mig eller dig, då vi varken är AD eller köpare av nya Rolexklockor.
Hur ska de bli av med sitt lager när de är svårsålda? Ger man som AD stora rabatter och blir påkommen ligger AD-statusen pyrt till.

Hur ska de bli av med sitt lager när de är svårsålda? Ger man som AD stora rabatter och blir påkommen ligger AD-statusen pyrt till.
För en som inte har lika bra koll på ADs som ni. Vad anses vara svårsålt idag hos tex Nymans och Rob mfl. Måste de ta in de kvantiteter de gör av dessa för att få behålla sin AD-status?

Man får väl kasta dem, så sker i många branscher ICA maxi kastar massor med mat ingen vill ha. Du brinner för AD jag för kunden. Man kan väl säga samma sak om kunden vad ska han med skräpet till. Men som sagt din lösning är låt kunden ta hela smällen och lösa problemet att köpt något han inte vill ha.

Senast ändrad:
Är det här jag ska göra en Aurum och slänga ur mig att du trollar?

Jag känner mig inte speciellt nödgad att ha lösningen med en färdig alternativ affärsplan bara för att jag kritiserar juridiskt tveksam bundling och pengar under bordet, d.v.s. skattebrott.

Men @Fixxxer är inne på varför det är ett extremt svårlösligt problem, att de flesta AD gör på samma sätt. Skulle samtliga från och med i morgon skicka tillbaka det som inte överensstämde med ens beställning skulle Rolex antingen snabbare än kvickt få starta egna butiker eller lägga om produktionen. Säger varker att det är görbart eller realistiskt, men det skulle åtminstone vara som att stänga av musiken i Hela Havet Stormar och sen får man se vem som blir kvar utan stol.

Fast att få 700 butiker att gå emot den hand som föder dem? Skulle inte tro det. Står folk i kö för att få bli AD som gladeligen skulle acceptera Rolex alla tänkbara krav.

Rolex ekonomiskaställning är som de flesta vet något vi inte kommer få ta del av, men man kan ju tänka sig att det inte är något problem med 10års sämre försäljning och ändå tjäna pengar om man måste göra sig av med återförsäljare som inte vill spela boll.

Utöver det kan vi nog med all säkerhet säga att de frånskrivits returmöjligheten i sitt avtal med Rolex.

Med tanke på Rolex ställning, så kan de diktera sina villkor. Fråga vilken AD av något Schweizskt märke som helst om tillverkarna någonsin har förändrat något för att det ska bli enkom positivt för återförsäljarnen.

Senast ändrad:
Fast att få 700 butiker att gå emot den hand som föder dem? Skulle inte tro det. Står folk i kö för att få bli AD som gladeligen skulle acceptera Rolex alla tänkbara krav.

Rolex ekonomiska ställning är som de flesta vet något vi inte kommer få ta del av, men man kan ju tänka sig att det inte är något problem med 10års sämre försäljning och ändå tjäna pengar om man måste göra sig av med återförsäljare som inte vill spela boll.

Utöver det kan vi nog med all säkerhet säga att de frånskrivits returmöjligheten i sitt avtal med Rolex.

Med tanke på Rolex ställning, så kan de diktera sina villkor. Fråga vilken AD av något Schweizskt märke som helst om tillverkarna någonsin har förändrat något för att det ska bli enkom positivt för återförsäljarnen.
Fast om det är som du säger, att folk står i kö för att bli AD, så beror väl det på att det är lönsamt att sälja Rolex. Eller står alla där i kön och tänker, bara jag blir AD ska här bundlas så det står härliga till, för annars kommer jag inte överleva ?

Man får väl kasta dem, så sker i många branscher ICA maxi kastar massor med mat ingen vill ha. Du brinner för AD jag för kunden. Man kan väl säga samma sak om kunden vad ska han med skräpet till. Men som sagt din lösning är låt kunden ta hela smällen och lösa problemet att fått något han inte vill ha.
Låter inte speciellt rimligt eller? Brinner inte för AD. Om kunden plockar ut en klocka med 50' i övervärde tycker inte jag så synd om denne om villkoret är att man behöver plocka ut något så vinsten blir mindre. Passar det inte så köper man på den gråa marknaden. Håller dock med om att det är en märklig lösning på ett märkligt problem. Ser bara ingen annan rimlig lösning när Rolex gör som de gör.

Tillbaka
Topp