• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Likväl som Hermés så hamnar du inte på listan för en Birkin om du inte handlat kläder och div. skräp som askoppar etc.
Nu måste vi nog backa lite här. I det aktuella fallet var det inte Rolex som krävde att kunden skulle köpa flera klockor (från andra tillverkare), det var AD.

Att Hermès har en del exklusiva modeller som det är kö på känner jag till men du menar att när väskan ska hämtas ut så kräver personalen i deras egna butiker att kunden köper något mer annars blir det ingen affär?
 
Ja, Nymans och Krons ligger verkligen på marginalen för att öveleva. Stackare ;) Tittade lite snabbt på övriga Rolex-handlare i Sverige och jag tror inte att någon är i ett sådant ekonomiskt trångmål att de behövde avboka nyårshummern.

Att försöka normalisera de här bisarra uppläggen gör det snarare ännu mer bisarrt, inte mindre :)

Skärmavbild 2021-01-04 kl. 15.42.27.png
Haha ja, går ingen nöd på dom inte. Rolex AD’s står med tunnan och vevar in pengar och skrattar åt snillen som spekulerar.
 
Dags att dyka ner i juridiken, en teaser.

Kopplingsförbehåll​

Ett exempel på kopplingsförbehåll är om en köpare, för att få köpa en produkt, tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tilläggsprodukten och huvudprodukten kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar som är motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl.
@Hook ;) ;)
1609774665123.gif
 
Att det fungerar som det fungerar är en sak. Men detta är ruskigt dåligt skött. Det jag anser är högst anmärkningsvärt i detta är att denna köpare inte får infon förrän i butiken.

”Hej, din Pepsi är här” Bara komma och hämta den....

”Oj, det blev ett missförstånd. Du måste nu köpa A och B också.”

Skillnad när du ”bundlar” öppet och vet vad som gäller från start. Då har du ett val att acceptera spelets regler eller tacka nej.

Visst. Denna köpare hade kunnat tacka nej. Men skaplig ”slow roll” av butiken. Jag har full förståelse för en enorm besvikelse att gå hem med svansen mellan benen.

Jag gissar nästan att detta är ett ärligt fel av någon rookie. Som lovat för mkt för snabbt!? Jag tror inte tror att ADs jobbar på detta sätt. Tror de gör upp detaljerna på telefon eller vid tidigare besök.
 
Att det fungerar som det fungerar är en sak. Men detta är ruskigt dåligt skött. Det jag anser är högst anmärkningsvärt i detta är att denna köpare inte får infon förrän i butiken.

”Hej, din Pepsi är här” Bara komma och hämta den....

”Oj, det blev ett missförstånd. Du måste nu köpa A och B också.”

Skillnad när du ”bundlar” öppet och vet vad som gäller från start. Då har du ett val att acceptera spelets regler eller tacka nej.

Visst. Denna köpare hade kunnat tacka nej. Men skaplig ”slow roll” av butiken. Jag har full förståelse för en enorm besvikelse att gå hem med svansen mellan benen.

Jag gissar nästan att detta är ett ärligt fel av någon rookie. Som lovat för mkt för snabbt!? Jag tror inte tror att ADs jobbar på detta sätt. Tror de gör upp detaljerna på telefon eller vid tidigare besök.
Har själv noll problem med bundling av klockor eller cash under bordet till butikschef.
Det som felat här är transparens till kund.

*Dock verkar ju kund kommit billigt undan i denna affär.
 
Tycker reaktionerna är kvalificerade, men om det nu behöver vara på detta sätt kan man ju hinta lite innan köp istället för "ojsan..det blev ett missförstånd".

"Psst.. ta med 120% av summan, man vet aldrig vad som händer"
 
Tillgången är låg på klockorna som är högst efterfrågade. Butiken måste ändå sälja av klockorna som inte är lika högt efterfrågade för att överleva. Av flera anledningar blir stålsport lite av karameller och används helt sonika för att få sälja av andra märken och bibehålla vinsten för att överleva.

Lägg till minskade kvoter av karameller.

Liknelsen med bilhandlare är att där skickar inte tillverkarna på dig bilar som du inte beställt så som Rolex besvisligen gör.



På ett sätt tycker jag det här är bra, det blir tydliga spelregler och tydligt vad som krävs för att få det man vill ha om man har dragningen till sportstål.

Det finns en felaktig bild uppmålad att det bara är att sätta upp sig på lista och vänta, men det är sjävklart att det finns en annan lista och att man tilldelar trogna klienter före någon lista.
Låter märkligt för en som inte begripit upplägget eller produkionsmodellen.
Varför tillverka modeller som inte säljer? Men samtidigt snåla med tillverkning av modeller som folk vill ha? Skulle efterfrågan dyka motsvarande grad som ökad försäljning skulle tillföra genom att öka produktionsvolymen? Ställer mig mycket frågande till det.
Känns naturligt att jobba för att kunna sälja åtminstone i närheten av volymerna som efterfrågas istället för att lägga resurser på sånt som inte efterfrågas.
Lägg sen till detta att AD håller i cert för att kväsa spekulationsköp. Det gör det hela än mer obegripligt.
Finns det någon som tror att varumärket skulle tappa sin status om volymerna ökas? Jag ser det inte hända, det har ju länge varit ett märke som eftertraktats starkt, trots att det förr i världen gick att köpa över disk utan att smörja, stödköpa, krumbukta sig, vara kändis eller nåt annat.

Det går uppenbarligen tillräckligt bra för att man ska vara nöjd tack vare att konsumenterna accepterar diverse konstigheter.
 
Låter märkligt för en som inte begripit upplägget eller produkionsmodellen.
Varför tillverka modeller som inte säljer? Men samtidigt snåla med tillverkning av modeller som folk vill ha? Skulle efterfrågan dyka motsvarande grad som ökad försäljning skulle tillföra genom att öka produktionsvolymen? Ställer mig mycket frågande till det.
Känns naturligt att jobba för att kunna sälja åtminstone i närheten av volymerna som efterfrågas istället för att lägga resurser på sånt som inte efterfrågas.
Lägg sen till detta att AD håller i cert för att kväsa spekulationsköp. Det gör det hela än mer obegripligt.
Finns det någon som tror att varumärket skulle tappa sin status om volymerna ökas? Jag ser det inte hända, det har ju länge varit ett märke som eftertraktats starkt, trots att det förr i världen gick att köpa över disk utan att smörja, stödköpa, krumbukta sig, vara kändis eller nåt annat.

Det går uppenbarligen tillräckligt bra för att man ska vara nöjd tack vare att konsumenterna accepterar diverse konstigheter.
Finns ingen riktig insyn i Rolex strategi, är ju en stiftelse och få vet vad som står i stiftelsen begränsningar. Vi vet inte ens om Rolex ska drivas med högst möjliga avkastning. Ändå imponerade att man lyckats bli så oerhört populär, genialiskt marknadsföring och prissättning.
 
Låter märkligt för en som inte begripit upplägget eller produkionsmodellen.
Varför tillverka modeller som inte säljer? Men samtidigt snåla med tillverkning av modeller som folk vill ha? Skulle efterfrågan dyka motsvarande grad som ökad försäljning skulle tillföra genom att öka produktionsvolymen? Ställer mig mycket frågande till det.
Känns naturligt att jobba för att kunna sälja åtminstone i närheten av volymerna som efterfrågas istället för att lägga resurser på sånt som inte efterfrågas.
Lägg sen till detta att AD håller i cert för att kväsa spekulationsköp. Det gör det hela än mer obegripligt.
Finns det någon som tror att varumärket skulle tappa sin status om volymerna ökas? Jag ser det inte hända, det har ju länge varit ett märke som eftertraktats starkt, trots att det förr i världen gick att köpa över disk utan att smörja, stödköpa, krumbukta sig, vara kändis eller nåt annat.

Det går uppenbarligen tillräckligt bra för att man ska vara nöjd tack vare att konsumenterna accepterar diverse konstigheter.
De är kanske inte nöjda med att bibehålla sin status utan vill höja den? Hajpen skapar möjligheter att i allt snabbare takt höja priserna, fortsätter de i den här takten så är de till sist uppe på samma nivå som Patek, AP, VC. Och sedan gör de samma sak med Tudor, skapar hype, sätter i in-houseverk och höjer priserna. Och vips är Tudor det nya Rolex.
 
De är kanske inte nöjda med att bibehålla sin status utan vill höja den? Hajpen skapar möjligheter att i allt snabbare takt höja priserna, fortsätter de i den här takten så är de till sist uppe på samma nivå som Patek, AP, VC. Och sedan gör de samma sak med Tudor, skapar hype, sätter i in-houseverk och höjer priserna. Och vips är Tudor det nya Rolex.
Jag tror som du att de gör detta för att kunna höja priserna snabbare och målet är nog i nivå med de andra varumärkena du nämner. Nu tycker man ju sjukt nog att list är "billigt" pga hur marknaden ser ut.
 
Tillgången är låg på klockorna som är högst efterfrågade. Butiken måste ändå sälja av klockorna som inte är lika högt efterfrågade för att överleva. Av flera anledningar blir stålsport lite av karameller och används helt sonika för att få sälja av andra märken och bibehålla vinsten för att överleva.

Lägg till minskade kvoter av karameller.

Liknelsen med bilhandlare är att där skickar inte tillverkarna på dig bilar som du inte beställt så som Rolex besvisligen gör.



På ett sätt tycker jag det här är bra, det blir tydliga spelregler och tydligt vad som krävs för att få det man vill ha om man har dragningen till sportstål.

Det finns en felaktig bild uppmålad att det bara är att sätta upp sig på lista och vänta, men det är sjävklart att det finns en annan lista och att man tilldelar trogna klienter före någon lista.

Som alla kan se på allabolag.se skär ADs guld med täljkniv och att tvinga på folk andra modeller är ren och skär girighet. Att ADs tvingas ta in mindre populära modeller för att behålla sin status hos Rolex är deras problem, inte kundens. Att de dessutom tvingar kunderna att köpa klockor från andra tillverkare än Rolex gör det hela bara mer absurt. Önskar att fler hade stake nog att be säljaren flyga och fara.

Att man premierar trogna kunder som spenderar mycket pengar har jag inga som helst problem med. Men där skulle man kunna vara mer öppen mot "vanligt" folk som inte vet hur det fungerar.
 
Som alla kan se på allabolag.se skär ADs guld med täljkniv och att tvinga på folk andra modeller är ren och skär girighet. Att ADs tvingas ta in mindre populära modeller för att behålla sin status hos Rolex är deras problem, inte kundens. Att de dessutom tvingar kunderna att köpa klockor från andra tillverkare än Rolex gör det hela bara mer absurt. Önskar att fler hade stake nog att be säljaren flyga och fara.

Att man premierar trogna kunder som spenderar mycket pengar har jag inga som helst problem med. Men där skulle man kunna vara mer öppen mot "vanligt" folk som inte vet hur det fungerar.

Fast vi är ju de som vill ha något som ADs har? Och vill inte vi göra affären så står det glatt 10 andra kunder som går med på det.

Tycker det är trist att det skall läggas något negativt kring att de tjänar pengar, och vi är ju högst synnerligen part i målet då vi vill nyttja deras utbud, service och gladeligen dricker kaffe och sprattel hos dem.

Rätt övertygad om att majoriteten här hade resonerat lika om de haft en egen butik med AD status.

De måste sälja fler varumärken för att få behålla Rolex, säljer inte de inte av de varumärkena så är det en tidsfråga innan de försvinner, och då försvinner Rolex och det är bara att sätta lapp på luckan.

Och kvar står vi som vill nyttja deras service.
 
Fast vi är ju de som vill ha något som ADs har? Och vill inte vi göra affären så står det glatt 10 andra kunder som går med på det.

Tycker det är trist att det skall läggas något negativt kring att de tjänar pengar, och vi är ju högst synnerligen part i målet då vi vill nyttja deras utbud, service och gladeligen dricker kaffe och sprattel hos dem.

Rätt övertygad om att majoriteten här hade resonerat lika om de haft en egen butik med AD status.

De måste sälja fler varumärken för att få behålla Rolex, säljer inte de inte av de varumärkena så är det en tidsfråga innan de försvinner, och då försvinner Rolex och det är bara att sätta lapp på luckan.

Och kvar står vi som vill nyttja deras service.

Det är verkligen tappra försök att blanda bort korten. Vem är missunsam att AD tjänar pengar? Vad har det att göra med moraliskt tveksam (och enligt vissa juridiskt tveksam), bundling eller ännu hellre cash under bordet till affärsinnehavaren som det har skrivits om i tråden?

Menar du på fullaste allvar om vi tittar på Nyman som exempel att de är en hårsmån från konkurs som det låter som om man läser vad du skriver och att bunding är en nödvändighet för i annat fall hade de haft hyllorna fulla med märken och klockor som ingen vill köpa?

Att gilla läget oavsett vad man tycker om företeelsen är en sak, men det behövs inga hittepåargument för att försvara det. och argumenten om missunsamhet och avundsjuka är så tröttsamma att de knappt håller medelmåttig svensk Twitter-nivå.
 
Blir märkligt cirkelresonemang. Visst vi fattar att AD, kan ha problem att sälja fula klockor och att man tvingas ta emot dessa svårsålda klockor. Men ingen kan väl ändå tycka det är försvarbar affärsmodell att utnyttja den uppkomna situationen att pracka på kunder klockor de inte vill ha. Ni som hängt med i näringslivet de sista 10 åren vet den starka trenden om hållbarhet,code of conduct och fair trade.
Tror ingen här tycker det är negativt att de tjänar bra med pengar, men att smeta över ett affärsmässig tveksam affärsmodell på sina slutkunder för att de inte skulle överleva annars är ju nonsens.

slutsats, visst det är som det är, och det är några få branscher kvar utan riktig konkurrens som utnyttjar detta med affärsmodeller som borde vara förpassade till källarlokaler med svag belysning.
 
Det är verkligen tappra försök att blanda bort korten. Vem är missunsam att AD tjänar pengar? Vad har det att göra med moraliskt tveksam (och enligt vissa juridiskt tveksam), bundling eller ännu hellre cash under bordet till affärsinnehavaren som det har skrivits om i tråden?

Menar du på fullaste allvar om vi tittar på Nyman som exempel att de är en hårsmån från konkurs som det låter som om man läser vad du skriver och att bunding är en nödvändighet för i annat fall hade de haft hyllorna fulla med märken och klockor som ingen vill köpa?

Att gilla läget oavsett vad man tycker om företeelsen är en sak, men det behövs inga hittepåargument för att försvara det. och argumenten om missunsamhet och avundsjuka är så tröttsamma att de knappt håller medelmåttig svensk Twitter-nivå.

Det är inte det minsta hitte på argument. En lägre tilldelning av åtråvärda modeller och en ökning av ej åtråvärda samtidigt som efterfrågan ökar?

Jag är helt övertygad om att de vill lägga pengar på hög för den dagen Rolex likt AP tar hand om butikerna själva och det gäller nog samtliga ADs.

Tittar man på butiken i Skövde så sjönk deras omsättning rätt drastiskt när Rolex bestämde sig för att dra sig tillbaka.


Blir märkligt cirkelresonemang. Visst vi fattar att AD, kan ha problem att sälja fula klockor och att man tvingas ta emot dessa svårsålda klockor. Men ingen kan väl ändå tycka det är försvarbar affärsmodell att utnyttja den uppkomna situationen att pracka på kunder klockor de inte vill ha. Ni som hängt med i näringslivet de sista 10 åren vet den starka trenden om hållbarhet,code of conduct och fair trade.
Tror ingen här tycker det är negativt att de tjänar bra med pengar, men att smeta över ett affärsmässig tveksam affärsmodell på sina slutkunder för att de inte skulle överleva annars är ju nonsens.

slutsats, visst det är som det är, och det är några få branscher kvar utan riktig konkurrens som utnyttjar detta med affärsmodeller som borde vara förpassade till källarlokaler med svag belysning.

I slutänden är problemet att Rolex inte fyller det behov marknaden har, ökar kraven på sina ADs och med det kräver att butikerna mer eller mindre kreativt anpassar sig.

Tror Schweiz är ytterst medvetna om hur det funkar med tanke på att ökning av butikskontroller och kontroll köp av Rolex personal.
 
Det är verkligen tappra försök att blanda bort korten. Vem är missunsam att AD tjänar pengar? Vad har det att göra med moraliskt tveksam (och enligt vissa juridiskt tveksam), bundling eller ännu hellre cash under bordet till affärsinnehavaren som det har skrivits om i tråden?

Menar du på fullaste allvar om vi tittar på Nyman som exempel att de är en hårsmån från konkurs som det låter som om man läser vad du skriver och att bunding är en nödvändighet för i annat fall hade de haft hyllorna fulla med märken och klockor som ingen vill köpa?

Att gilla läget oavsett vad man tycker om företeelsen är en sak, men det behövs inga hittepåargument för att försvara det. och argumenten om missunsamhet och avundsjuka är så tröttsamma att de knappt håller medelmåttig svensk Twitter-nivå.
Frågan är ju vad alternativet är för ADn?
 
En annan intressant fråga ang. hela AD-debatten är ju hur länge det går att hålla igång nuvarande system där det är så svårt att få tag på i grund och botten ganska vanliga klockor. Hur länge har det varit så här? 5-7 år? Har dålig koll själv men 2011 köpte jag en sub och då var det bara att knalla in och betala så fick man med sig den på väg ut. Så länge tillgången är låg och efterfrågan hög höjer Rolex priserna och andrahandsmarknadens priser följer efter. Men vid någon punkt kommer det ju rimligtvis till vägs ände givet marknadsekonomins grundläggande spelregler.

Jag drar paralleller till andra marknadsbubblor där värdet successivt blåses upp pga upphaussning på efterfrågesidan (IT-bubblan, bostadsbubblan i USA)

Tittar man på värdeutvecklingen på stålsport så verkar det ha ökat väldigt mycket på ganska kort tid, vilket jag tolkar som tecken på upphaussning.

Finns det risk att det är en bubbla tror ni? Och när kommer man isåfall börja se tecken på att den spricker eller åtminstone börjar pysa?

det ligger ju också i efterfrågedrivna bubblors natur att vara helt blind inför dess existens tills man ställs inför fait á complit, så det kanske är svårt att diskutera 🙂

man kan ju också anlägga ett coronaperspektiv på det hela och analysera utifrån det.
 
Tillbaka
Topp