• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågan kanske snarare är vad en trogen kund är? En kund som lägger alla sina pengar hos en AD får i min värld förtur på åtråvärda pjäser. Är man en trogen kund köper man även lite ”tråkigare” klockor från sin AD istället för att alltid hitta bästa pris hos annan AD, gråis eller privat. Man hänvisar också vänner och bekanta som kanske ska ha en ”vanlig” klocka till sin AD. Ofta får man rabatt så det blir bra för alla ändå. Det räcker ju inte att bara plocka de hetaste klockorna för att vara en trogen kund.
 
Frågan kanske snarare är vad en trogen kund är? En kund som lägger alla sina pengar hos en AD får i min värld förtur på åtråvärda pjäser. Är man en trogen kund köper man även lite ”tråkigare” klockor från sin AD istället för att alltid hitta bästa pris hos annan AD, gråis eller privat. Man hänvisar också vänner och bekanta som kanske ska ha en ”vanlig” klocka till sin AD. Ofta får man rabatt så det blir bra för alla ändå. Det räcker ju inte att bara plocka de hetaste klockorna för att vara en trogen kund.
Vadå även köpa ”tråkigare” klockor?
”Nej man kanske ska gå och och spontanköpa en TT Datejust i 28mm så jag äntligen hamnar på Pepsi-listan”

Trams
 
Väldigt enögt att resonera så, svårt att undvika när du är beroende av butiken i detta fall.
Där har du väl lite av pudelns kärna och det stora problemet: "Beroende av butiken".

Den som känner att den måste gå butiken tillmötes och gå med på saker man normalt inte gör vid en affär borde titta sig i spegeln och fråga:
"Vad fan håller jag på med?"
I en frisk bransch tävlar butikerna om kunderna, inte tvärtom.

Personligen är jag övertygad om att klocktillverkarna kommer att gå samma väg som de stora lyxmärkena inom mode, dvs öppna upp sina egna butiker och därmed tjäna mer pengar. Tror det kommer att gynnas oss kunder i förlängningen
 
Där har du väl lite av pudelns kärna och det stora problemet: "Beroende av butiken".

Den som känner att den måste gå butiken tillmötes och gå med på saker man normalt inte gör vid en affär borde titta sig i spegeln och fråga:
"Vad fan håller jag på med?"
I en frisk bransch tävlar butikerna om kunderna, inte tvärtom.

Personligen är jag övertygad om att klocktillverkarna kommer att gå samma väg som de stora lyxmärkena inom mode, dvs öppna upp sina egna butiker och därmed tjäna mer pengar. Tror det kommer att gynnas oss kunder i förlängningen
Det är möjligt, då måste de gå till roten med problemet. Blir dock en sjukt stor apparat om de ska ha/drifta fysiska butiker. Muskler finns ju iofs. Glad över att jag personligen tycker listpriset är för högt. Dagens marknad är galen.
 
Jag var till en början helt anti att betala över list, men känner nu att det kan vara värt att slippa all huvudvärk med fjäsk, listor och vänta på något som kanske aldrig kommer...

Så länge priset fortfarande är "rimligt"


F116F911-40FC-4401-809C-8893A89A8ECF.jpeg
 
Frågan är ju vad alternativet är för ADn?

Hur gjorde man innan Rolex stålsport bler mer åtråvärt än vatten i Sahara?
Är verkligen enda sättet att anpassa sig, (så som den absoluta majoriteten av samtliga företag i samtliga branscher får göra under årens lopp), att bundla och ta cash under bordet?

Det är naturligtvis ingen som önskar att AD i dess nuvarande form med flera märken under samma tak ska försvinna, och det är ett framtida bekymmer för handlare likt Nymans om Rolex skulle börja försäljning enbart via egna butiker. Men om Rolex vill starta egna butiker är det oundvikligt och det absolut bästa och snabbaste sättet är att AD spelar med i spelet och bidrar till hype och höjda priser till nya nivåer likt AP, Patek & Co.

Så med andra ord är hur AD agerar nu i allra högsta grad en nyckelroll i deras egna framtida exkludering.
 
Hur gjorde man innan Rolex stålsport bler mer åtråvärt än vatten i Sahara?
Är verkligen enda sättet att anpassa sig, (så som den absoluta majoriteten av samtliga företag i samtliga branscher får göra under årens lopp), att bundla och ta cash under bordet?

Det är naturligtvis ingen som önskar att AD i dess nuvarande form med flera märken under samma tak ska försvinna, och det är ett framtida bekymmer för handlare likt Nymans om Rolex skulle börja försäljning enbart via egna butiker. Men om Rolex vill starta egna butiker är det oundvikligt och det absolut bästa och snabbaste sättet är att AD spelar med i spelet och bidrar till hype och höjda priser till nya nivåer likt AP, Patek & Co.

Så med andra ord är hur AD agerar nu i allra högsta grad en nyckelroll i deras egna framtida exkludering.
Du har inget alternativ mao?
 
Hur gjorde man innan Rolex stålsport bler mer åtråvärt än vatten i Sahara?
Är verkligen enda sättet att anpassa sig, (så som den absoluta majoriteten av samtliga företag i samtliga branscher får göra under årens lopp), att bundla och ta cash under bordet?

Det är naturligtvis ingen som önskar att AD i dess nuvarande form med flera märken under samma tak ska försvinna, och det är ett framtida bekymmer för handlare likt Nymans om Rolex skulle börja försäljning enbart via egna butiker. Men om Rolex vill starta egna butiker är det oundvikligt och det absolut bästa och snabbaste sättet är att AD spelar med i spelet och bidrar till hype och höjda priser till nya nivåer likt AP, Patek & Co.

Så med andra ord är hur AD agerar nu i allra högsta grad en nyckelroll i deras egna framtida exkludering.
Rolex AD’s agerar som de gör för att alla andra AD’s gör det. Det är den egentliga enkla förklaringen. De behöver inte pracka på någon en opopulär modell vid köp av stålsport.
 
Du har inget alternativ mao?

Tramsigt svar. Menar du verkligen att jag måste ha en färdig alternativ affärsplan för hur AD ska göra sina business för att kunna kritisera hur det fungerar nu? Är det något i sak av det jag skrev som du har en åsikt om? Att AD är med och driver upp priserna vilket i sin tur ökar sannolikheten att Rolex ska starta egna butiker känns inte speciellt spekulativt.
 
Tramsigt svar. Menar du verkligen att jag måste ha en färdig alternativ affärsplan för hur AD ska göra sina business för att kunna kritisera hur det fungerar nu? Är det något i sak av det jag skrev som du har en åsikt om? Att AD är med och driver upp priserna vilket i sin tur ökar sannolikheten att Rolex ska starta egna butiker känns inte speciellt spekulativt.
Iom att du kritiserar ADs hantering kan man förvänta sig att du har ett alternativ hur de borde göra? Annars bör du rikta din kritik åt annat håll? Låter väl logiskt? Som det är nu låter det mest som det är du som tramsar.
 
Senast ändrad:
Är ju inte oväntat eller orimligt att ADs försöker att krama ut så mycket från varje tillgång (i detta fall en åtråvärd klocka) ur ett affärsperspektiv. När de inte kan höja priset får de pröva andra metoder helt enkelt. Visst är det i gränslandet till sniket, men det är en naturlig reaktion på icke marknadsmässiga priser (jfr tex hyresmarknaden på lägenheter som också är helt bäng med extrema kötider, byten, och suspekt fördelaktiga ombildningar). Jag tycker inte ADs ska kritiseras för mycket för själva fenomenet (tex bundling eller premiering av vissa lojala kunder, rent marknadsekonomiskt är det ju en stor fördel för kunden att få köpa en vara under marknadsvärde, vilket måste få tillskrivas ett visst värde), men jag har en viss förväntan på uppförande genom den processen, dvs minimera onödigt sniket beteende (som fall av ”missförstånd” och vag kommunikation). Men detta är mer en fråga om socialt ”hyffs”, än relaterat till själva affären.

Beträffande hela grejen med list vs gråmarknadspris så finner jag det lite löjligt att ”vägra” köpa över list som någon princip. Listpriset är ju inte marknadspris och för att repetera vad jag skrev ovan så är det ett privilegium att få köpa en vara under marknadsvärde och inget man bara kan förvänta sig utan vidare. Det är ju som att sura över att en vara går upp över utropspris i en auktion.
 
Vadå även köpa ”tråkigare” klockor?
”Nej man kanske ska gå och och spontanköpa en TT Datejust i 28mm så jag äntligen hamnar på Pepsi-listan”

Trams
Nja, nu var det inte riktigt så jag menade. Jag menade att OM du ska köpa en ”tråkigare” klocka som du själv eller partner eller varför inte en vän ändå vill ha, ja då köper du den hos din AD. Kanske till några tusenlappar dyrare än att leta billigast på stan. På så sätt är du en riktigt trogen kund och får en bra relation med din AD :)
 
Rolex säljkanal är ju via AD. Så ADn representerar Rolex och är Rolex ansikte utåt. Rolex är nog mer än väl medveten om den här bisarra situationen. Varför envisas Rolex med att ha listpriser? Slopadese listpriserna och AD fick sätta det pris de kunde få ut av marknaden vore listor och köer och misstämning borta.
Men det verkar som Rolex vill ha det på det här "solkiga" sättet. Detta är inte bra för vårt gemensamma klockintresse. Tur att det finns andra märken.
 
Är ju inte oväntat eller orimligt att ADs försöker att krama ut så mycket från varje tillgång (i detta fall en åtråvärd klocka) ur ett affärsperspektiv. När de inte kan höja priset får de pröva andra metoder helt enkelt. Visst är det i gränslandet till sniket, men det är en naturlig reaktion på icke marknadsmässiga priser (jfr tex hyresmarknaden på lägenheter som också är helt bäng med extrema kötider, byten, och suspekt fördelaktiga ombildningar). Jag tycker inte ADs ska kritiseras för mycket för själva fenomenet (tex bundling eller premiering av vissa lojala kunder, rent marknadsekonomiskt är det ju en stor fördel för kunden att få köpa en vara under marknadsvärde, vilket måste få tillskrivas ett visst värde), men jag har en viss förväntan på uppförande genom den processen, dvs minimera onödigt sniket beteende (som fall av ”missförstånd” och vag kommunikation). Men detta är mer en fråga om socialt ”hyffs”, än relaterat till själva affären.

Beträffande hela grejen med list vs gråmarknadspris så finner jag det lite löjligt att ”vägra” köpa över list som någon princip. Listpriset är ju inte marknadspris och för att repetera vad jag skrev ovan så är det ett privilegium att få köpa en vara under marknadsvärde och inget man bara kan förvänta sig utan vidare. Det är ju som att sura över att en vara går upp över utropspris i en auktion.

vad tror ni om det faktum att marknadsvärdet har ökat så mycket de senaste åren då?
Ett marknadspris är ju egentligen bara en idé som bygger på betalningsviljan hos kundkretsen.

var går gränsen för vad kunder är beredda att betala för en sub eller gmt? Och vad är det som driver/har drivit upp priserna så mycket de senaste åren. Tänker då framförallt att det är intressant att analysera efterfrågesidan. Eller kan det vara så att den är helt utbudsstyrd i nuläget? Fast å andra sidan producerar väl knappast Rolex färre klockor nu än för 10 år sedan?
Kände att det blev många frågor här nu 🙂
 
Iom att du kritiserar ADs hantering det kan man förvänta sig att du har ett alternativ hur de borde göra? Annars bör du rikta din kritik åt annat håll? Låter väl logiskt? Som det är nu låter det mest som det är du som tramsar.
"Men gör det bättre själv då!"
Sämsta argumentet i manna minne och vanligt förekommande på Idol-auditions...
 
Iom att du kritiserar ADs hantering det kan man förvänta sig att du har ett alternativ hur de borde göra? Annars bör du rikta din kritik åt annat håll? Låter väl logiskt? Som det är nu låter det mest som det är du som tramsar.

Är det här jag ska göra en Aurum och slänga ur mig att du trollar?

Jag känner mig inte speciellt nödgad att ha lösningen med en färdig alternativ affärsplan bara för att jag kritiserar juridiskt tveksam bundling och pengar under bordet, d.v.s. skattebrott.

Men @Fixxxer är inne på varför det är ett extremt svårlösligt problem, att de flesta AD gör på samma sätt. Skulle samtliga från och med i morgon skicka tillbaka det som inte överensstämde med ens beställning skulle Rolex antingen snabbare än kvickt få starta egna butiker eller lägga om produktionen. Säger varker att det är görbart eller realistiskt, men det skulle åtminstone vara som att stänga av musiken i Hela Havet Stormar och sen får man se vem som blir kvar utan stol.
 
vad tror ni om det faktum att marknadsvärdet har ökat så mycket de senaste åren då?
Ett marknadspris är ju egentligen bara en idé som bygger på betalningsviljan hos kundkretsen.

var går gränsen för vad kunder är beredda att betala för en sub eller gmt? Och vad är det som driver/har drivit upp priserna så mycket de senaste åren. Tänker då framförallt att det är intressant att analysera efterfrågesidan. Eller kan det vara så att den är helt utbudsstyrd i nuläget? Fast å andra sidan producerar väl knappast Rolex färre klockor nu än för 10 år sedan?
Kände att det blev många frågor här nu 🙂
De sista tio åren har Kina- marknaden tillkommit. Kina skulle nog ta hela Rolex produktion om de fick. Men det är nog orsaken till den bristande tillgången i västvärlden. Stiftelsen Rolex är oerhört konservativ och verkar inte beredda att dra upp produktion kortsiktigt enbart för att en ny marknad tillkommit.
 
Är det här jag ska göra en Aurum och slänga ur mig att du trollar?

Jag känner mig inte speciellt nödgad att ha lösningen med en färdig alternativ affärsplan bara för att jag kritiserar juridiskt tveksam bundling och pengar under bordet, d.v.s. skattebrott.

Men @Fixxxer är inne på varför det är ett extremt svårlösligt problem, att de flesta AD gör på samma sätt. Skulle samtliga från och med i morgon skicka tillbaka det som inte överensstämde med ens beställning skulle Rolex antingen snabbare än kvickt få starta egna butiker eller lägga om produktionen. Säger varker att det är görbart eller realistiskt, men det skulle åtminstone vara som att stänga av musiken i Hela Havet Stormar och sen får man se vem som blir kvar utan stol.
Så mao misstolkar jag dig när jag tolkar att du kritiserar hur ADs sköter sin försäljning?
Nej, det var till dig. Jag brukar citera den jag svarar.
Då missförstod du hela situationen. Det enda jag gjort är att ifrågasätta hur ADs skulle kunna hantera det på annat vis. Vad jag kan utläsa har de som kritiserar ingen annan lösning än den ADs använder sig av idag. Mao är man arg på Rolex och inte ADs.
 
vad tror ni om det faktum att marknadsvärdet har ökat så mycket de senaste åren då?
Ett marknadspris är ju egentligen bara en idé som bygger på betalningsviljan hos kundkretsen.

var går gränsen för vad kunder är beredda att betala för en sub eller gmt? Och vad är det som driver/har drivit upp priserna så mycket de senaste åren. Tänker då framförallt att det är intressant att analysera efterfrågesidan. Eller kan det vara så att den är helt utbudsstyrd i nuläget? Fast å andra sidan producerar väl knappast Rolex färre klockor nu än för 10 år sedan?
Kände att det blev många frågor här nu 🙂
Ren spekulation, men kan det vara så att många andra historiska statusprylar fallit bort? T.ex. har mycket teknik (telefon, dator, tv) blivit prispressade och ”commoditized” och är inte längre att betrakta som statusprylar. Bilar är till viss del status, men många höginkomsttagare erbjuds bil via jobbet (och oftast inte allt för vräkigt). Resor har också blivit billigare (tex flyg). Kvar har folk en handfull grejer att lägga överskottspengarna på och klockor är ett av dem. För att rationalisera köp av dyra klockor vill man gärna investera i en klocka som håller värdet vilket gör att efterfrågan på de mest eftertraktade märkena/modellerna konsolideras. Varför det just blivit Rolex, (och AP, PP etc) som folk flockas kring? Oklart, men i fallet Rolex är det ju ett välkänt och renommerat varumärke som alla känner till sen barnsben. Varför sportstål och vissa specifika modeller, well beats me... (även om stål säkert är mer i tiden än guld/tt som är lite för vräkigt för många - klädsel och stil är ju idag ledigare än förr, speciellt på arbetsplatser).
 
Iom att du kritiserar ADs hantering det kan man förvänta sig att du har ett alternativ hur de borde göra? Annars bör du rikta din kritik åt annat håll? Låter väl logiskt? Som det är nu låter det mest som det är du som tramsar.
Nja, så kan man väl inte tänka.
Är det här jag ska göra en Aurum och slänga ur mig att du trollar?

Jag känner mig inte speciellt nödgad att ha lösningen med en färdig alternativ affärsplan bara för att jag kritiserar juridiskt tveksam bundling och pengar under bordet, d.v.s. skattebrott.

Men @Fixxxer är inne på varför det är ett extremt svårlösligt problem, att de flesta AD gör på samma sätt. Skulle samtliga från och med i morgon skicka tillbaka det som inte överensstämde med ens beställning skulle Rolex antingen snabbare än kvickt få starta egna butiker eller lägga om produktionen. Säger varker att det är görbart eller realistiskt, men det skulle åtminstone vara som att stänga av musiken i Hela Havet Stormar och sen får man se vem som blir kvar utan stol.
Du har rätt i det du skriver men det var inte riktigt det jag menade. Jag menar att det är AD’s i sig som satt igång den här cirkusen. Det har spridit sig snabbt över alla AD’s då det är ett lätt sätt att tjäna mer pengar och man kan alltid skylla på marknaden när det ifrågasätts. Din lokala AD säljer till gråhandlare och har Daytonas och pepsis i kassaskåpet.

Det är till stor del en påhittad ”brist”, även om tillgången inte är brutal, som Rolex själva antagligen har svårt att få stopp på även om de försöker (vilket man kunnat se i interna brev).
 
De sista tio åren har Kina- marknaden tillkommit. Kina skulle nog ta hela Rolex produktion om de fick. Men det är nog orsaken till den bristande tillgången i västvärlden. Stiftelsen Rolex är oerhört konservativ och verkar inte beredda att dra upp produktion kortsiktigt enbart för att en ny marknad tillkommit.
Bra kommentar! Är ju en jättemarknad, som heller inte är speciellt konservativ (nyrika Kineser lär ju strössla pengar på statusprylar som nyrika svenska privata HVB-entreprenörer)...
 
Nja, så kan man väl inte tänka.

Du har rätt i det du skriver men det var inte riktigt det jag menade. Jag menar att det är AD’s i sig som satt igång den här cirkusen. Det har spridit sig snabbt över alla AD’s då det är ett lätt sätt att tjäna mer pengar och man kan alltid skylla på marknaden när det ifrågasätts. Din lokala AD säljer till gråhandlare och har Daytonas och pepsis i kassaskåpet.

Det är till stor del en påhittad ”brist”, även om tillgången inte är brutal, som Rolex själva antagligen har svårt att få stopp på även om de försöker (vilket man kunnat se i interna brev).
Blir det inte jättemärkligt att kritisera något som inte har en annan lösning än den som tillämpas? Vad gör det för nytta?
 
Så mao misstolkar jag dig när jag tolkar att du kritiserar hur ADs sköter sin försäljning?

Då missförstod du hela situationen. Det enda jag gjort är att ifrågasätta hur ADs skulle kunna hantera det på annat vis. Vad jag kan utläsa har de som kritiserar ingen annan lösning än den ADs använder sig av idag. Mao är man arg på Rolex och inte ADs.

Ett problem Kan ju vara mer komplext än att 100% av orsaken ligger hos en part. Jag tror det är glasklart för de flesta vad jag tycker.

Du fick ett alternativ till lösning hur Ad skulle kunna agera.

Blir det inte jättemärkligt att kritisera något som inte har en annan lösning än den som tillämpas? Vad gör det för nytta?

Det börjar bli en smula märkligt hur hårt du går på att jag kritiserar bundling och pengar under bordet.
 
Blir det inte jättemärkligt att kritisera något som inte har en annan lösning än den som tillämpas? Vad gör det för nytta?
Nu hade jag tänkt skriva något mer tidigare men sket i det, så det där kom med i posten bara för det hade sparats.

Men det jag menade är väl att man har rätt att kritisera en hel del utan att för den delen ha en bra fungerande lösning på det.
Jag tycker tillexempel att batteritiden på min telefon kunde varit mycket bättre, men det betyder inte att jag vet hur man bygger ett bättre batteri. Typ så.
 
Tillbaka
Topp