• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nu ni. Jakten efter en seriös vintage Rolex kanske har nått sitt första (del)mål.

Allmänna synpunkter ifrån den samlade expertisen mottages tacksamt! Finns det någon som vågar sig på en grov värdering? Säljaren är seriös och etablerad.

1966 Rolex Gilt 5513 Submariner​

Dating to 1966 this gilt dial 5513 is truly special. Dial is near perfect and the patina is killer. Case has previously been polished but remains thick and has a good profile. Ghost insert. Watch comes on a C+I stretch rivet that remains in excellent condition. New true dome crystal so you can get lost this ones beauty.

4B3A8833.jpg

Nu ni. Jakten efter en seriös vintage Rolex kanske har nått sitt första (del)mål.

Allmänna synpunkter ifrån den samlade expertisen mottages tacksamt! Finns det någon som vågar sig på en grov värdering? Säljaren är seriös och etablerad.

Dating to 1966 this gilt dial 5513 is truly special. Dial is near perfect and the patina is killer. Case has previously been polished but remains thick and has a good profile. Ghost insert. Watch comes on a C+I stretch rivet that remains in excellent condition. New true dome crystal so you can get lost this ones beauty.

4B3A8833.jpg
Testa här:

4B3A8833.jpg
Så pass perfekt patina stavas kaffe och klorin i min värld.

4B3A8833.jpg
Jag kan inte avgora om detta ar riktig patina eller som @Professor S menar fusk.
Skulle allt vara som det skall sa ar val USD30K/SEK 275'+-5KUSD ett vettigt startpris for forhandlingar. LIgger nagra pa Chrono24 du kan jamfora med i spannet 25-40KUSD

4B3A8833.jpg
Gillar inte nyfixade boetten

4B3A8833.jpg
För grön på vintage för att avgöra men som glassen säger så ser boetten lite väl nyfixad ut?
Sen en annan tanke - vågar man bära en sån klocka med tanke på hur trött länken ser ut? Tänk om den rasar ihop och klockan ramlar av armen? 😬

Lite mer att gå på.

Har har du val nagot liknande som faktiskt blev salt i Sverige hyfstat nyligen. Strax under 400' for denna

Såklart!
Extra coolt att bära en klocka för 250k på nato. Stureplansgruppen bara "Haha - killen har inte ens länk på klockan. Har han ens råd med inträdet?!"
Precis! Det är därför man gärna använder sina mest slitna och solblekta nato’s. (Så långt ifrån Oyster, Jubilee och Presidentlänkar man kan komma hahaha! )

Hej på er, jag går i tankarna att köpa en Sub. Hellst en 5 siffrig. Vad bör man tänka på. Skulle helst ha en utan datum, men tycker samtidigt att det är ”Rolex” att ha bubblan. Jag har i skrivande stund ingen koll på Rolex över huvud taget. Så har ni några tips tas det tacksamt emot.

Hej på er, jag går i tankarna att köpa en Sub. Hellst en 5 siffrig. Vad bör man tänka på. Skulle helst ha en utan datum, men tycker samtidigt att det är ”Rolex” att ha bubblan. Jag har i skrivande stund ingen koll på Rolex över huvud taget. Så har ni några tips tas det tacksamt emot.
Läs på om 14060 / 14060M / 16610 på internet, YouTube etc. finns massvis med bra guider där du lär dig det essentiella och vad som skiljer referenserna åt beroende på årtal etc (tex holes case och SEL). Vidare finns också bra tips på "what to think of when buying a pre owned watch". Gör hemläxan så slipper du köpa grisen i säcken.

Några tänker jag snabbt hittade:
https://www.watchgecko.com/buying-preowned-watches-advice/
3 Things to Know Before Buying a Used Luxury Watch - Bob's ...www.bobswatches.com › rolex-blog › resources › 3-thi...

Vidare kan jag snabbt annars bara rekommendera följande:
- När du väl hittar rätt klocka, köp säljaren

Hej!

Tänkte serva min OP 116000 (gångreserven börjar kännas lite klen och den är 11 år nu). Funderar på att byta till Explorervisare samtidigt. Vart kan jag lämpligast vända mig för att få detta gjort? Går Rolex med på att byta visare eller behöver jag hitta någon annan?

Hej!

Tänkte serva min OP 116000 (gångreserven börjar kännas lite klen och den är 11 år nu). Funderar på att byta till Explorervisare samtidigt. Vart kan jag lämpligast vända mig för att få detta gjort? Går Rolex med på att byta visare eller behöver jag hitta någon annan?
AD kommer inte byta till andra visare än original så då måste du nog ta den till en annan uris för att göra just det.

Ni som har daytona, när man använder tidtagning med stora sekundvisaren, snurrar alltid den lilla sekundvisaren samtidigt? Jag är ganska ny på klockor och har aldrig använt en chronograph klocka. Tycker daytona är grymt snygg och kanske är det en blivande klocka nångång i framtiden.

Ni som har daytona, när man använder tidtagning med stora sekundvisaren, snurrar alltid den lilla sekundvisaren samtidigt? Jag är ganska ny på klockor och har aldrig använt en chronograph klocka. Tycker daytona är grymt snygg och kanske är det en blivande klocka nångång i framtiden.

De är oberoende komplikationer (klockspråk som slarvigt översätts till ’funktion’) och ”snurrar” oberoende av varandra - alltså samtidigt om kronografen är igång.

Den lilla sekundvisaren visar sekunder för aktuell tid. Sekundvisaren för kronografkomplikationen (den stora) visar sekunder för det relativa du försöker mäta mot glasringens skala - sträcka eller puls till exempel. Kanske inte helt lätt att förstå sig på när man aldrig klickat på en, men väldigt häftigt när man fattar kronografens innebörd som verktyg i allt från rally, navigering, sprängtjänst..

/J

Det är helt korrekt! Nu har jag förvisso ingen Daytona men alla kronografer funkar på ungefär samma sätt.

Tillbaka
Topp