• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DB15

Panerai
Pledge Member
9C75B235-27C2-4048-A143-AF6EFB3FF935.png

När Rolex har gjort det så svårt att få tag på klockor att t.o.m AD:s inte får en riktig för fotografering :oops:
 

Belfort

Omega
Oavsett modell kan du ju ställa dig frågan vad en AD tjänar på att sälja till just din kompis?
Det är ju betydligt bättre både för företagets och den privat ekonomin att sälja en Sub bundlad med svårsålda modeller till en gråhandlare eller till en kompis som sedan säljer den vidare och så delar man på förtjänsten.

Säg att du säljer tex Patek och vet att du kan göra flera hundratusen kronor privat om du säljer till en bekant. Inte fan säljer de till någon som de inte tror sig kunna tjäna ännu mer pengar på.
Själv blev jag erbjuden en sub efter ungefär ett års kötid hos en av de största i Stockholm, det var sommaren 2017 som jag traskade in. Den enda relationen var att jag hade servat min Omega där. Inga kontakter öht, jag klev bara in och sa att jag ville ställa mig i kö. Detta var glada 2017-talet…nu verkar det vara helt andra krav som ställs.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Själv blev jag erbjuden en sub efter ungefär ett års kötid hos en av de största i Stockholm, det var sommaren 2017 som jag traskade in. Den enda relationen var att jag hade servat min Omega där. Inga kontakter öht, jag klev bara in och sa att jag ville ställa mig i kö. Detta var glada 2017-talet…nu verkar det vara helt andra krav som ställs.
2015 fanns det mesta i stål på hyllan och jag fick rabatt på en 116660. Det var tider det!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fortfarande iskall i min värld 😬
Även i min värld tillsammans med de flesta andra 6-siffriga sport Rolex men vad vi tycker är ju skitsamma för vad andra tycker är heta modeller och som motiveras att betala mer än nypriset för.

Det var just att den modellen var ganska opopulär medans den var i produktion för att sedan tydligen bli "populär" bara för att den togs ur produktion.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Även i min värld tillsammans med de flesta andra 6-siffriga sport Rolex men vad vi tycker är ju skitsamma för vad andra tycker är heta modeller och som motiveras att betala mer än nypriset för.

Det var just att den modellen var ganska opopulär medans den var i produktion för att sedan tydligen bli "populär" bara för att den togs ur produktion.
Jag har såklart inga siffror, men jag upplever den fortfarande som rätt kall. Visst, den är dyrare nu, men fortfarande billigare jämfört med andra modeller som är mer populära
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har såklart inga siffror, men jag upplever den fortfarande som rätt kall. Visst, den är dyrare nu, men fortfarande billigare jämfört med andra modeller som är mer populära
Jag antar den är ”populär” eftersom den kostar mer än vad den gjorde ny / mer än listpriset på motsvarande modell nu.

Edit: men självklart håller jag med dig om att få antagligen köper den för att den är
populär och att de gillar modellen utan snarare för att det är en modern sport Rolex som kommer stiga i värde.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Det sjuka är ju att 116710 var en kall modell som kostade under list ända fram tills den blev discontinued och då helt plötsligt ville folk betala 110k för 8år gamla exemplar.
Lite typiskt oxå för att nya ”heta” modeller som BLRO, daytona, sub etc blir svårare att köpa nya från AD. Andra modeller som varit mindre poppis blir plötsligt ”heta” de oxå. Tex 116710 men man ser oxå förra subc samt förra Expy 2. Det mesta inom Rolex går upp upp i pris känns det som. Tycker själv utvecklingen just nu är rätt trist.

Har sett några som jag vet tex inte gillade hulken som plötsligt tycker den är så jäkla bra...kan det hänga ihop med att de gick för runt 55-70 tusen för några år sedan o nu för norr om 150 typ?
 

lekamen

KS Explorers Club
2-Faktor
Explorer 1, YM, OP, Sky-Dweller, DJ, AirKing, Milgauss og Daytona har vel alle runde sider så du har flere modeller å velge mellom selv om de ikke har helt samme case.
Det er vel bare Sub, GMT, YM2 og SD som har skarpe kanter og sider.
Kanske skulle fundera på ett byte mot en Exp1... Den är ju inte heller dum. Hur känns den i 39mm?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Det sjuka är ju att 116710 var en kall modell som kostade under list ända fram tills den blev discontinued och då helt plötsligt ville folk betala 110k för 8år gamla exemplar.
Rätt märkligt att den gått upp så mycket i pris efter att den slutats tillverkas. Samtidigt back in the days sjukt mycket mer och roligare klocka för pengarna än t ex stål Sub som fanns inne i butik då med
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Senaste “marknadsnytt”, fran Filippinerna, Ny Daytona Platinum, 1,2M, har for mig de gick for 350-400k, for ngt ar sedan....DJ priser verkar avta, folk forsoker fa bra bet for “highly collectible”, discontinued exp. 39....men ligger dock “bara” runt 85-90k....
Har “lagt ned” Rolex ca 2-3 ggr sista 20 aren, men gar fn inte, trillar alltid tillbaks, de ar ju bast, eller ?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Rolex absolutt beste case imo. Snyggt og otroligt bekvämt. En helt annen känsla en suben som er kantig og klumpig. Exp 2 (40mm) har jeg bare testet en gang for ganske lenge siden, men den er vel også ganske bekväm og sittet bra på armen.
CFB1A9EC-D416-4AEB-8918-5CA118679940.jpeg
450A0E49-4302-49CE-9BFA-D5FD8CCA7A18.jpeg
F54D92E7-331D-4B32-A90F-C667019AAED9.jpeg
EB54A686-5EE6-4139-87C6-776870E445D0.jpeg
837C6981-BA4F-4294-994E-3FB015CCEC4E.jpeg
Haha, in och köp är det @Ukjent vill få sagt med denna post. 😄

Håller med om att 214270 är riktigt bekväm och snygg är den med. 16570 (samma case som 16710 bl.a) är nog den bekvämaste klocka jag ägt från Rolex men det beror ju såklart på formen på handled m.m.
 

Karre

Omega
6208E388-8783-404D-A9A8-206498314911.png

Är inne på att köpa denna 116600 och som förstagångsköpare är jag lite petig med skicket. Jag har frågat om det är ett jack vid nummer 37 på glaset, men förutom det anses tex casen/bezel som bra skick med normal slitage?

Karre
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Haha, in och köp är det @Ukjent vill få sagt med denna post. 😄

Håller med om att 214270 är riktigt bekväm och snygg är den med. 16570 (samma case som 16710 bl.a) är nog den bekvämaste klocka jag ägt från Rolex men det beror ju såklart på formen på handled m.m.

Haha, allt för lite extra exponering :rolleyes:

Lenge siden jeg har provat både 16570 og 16710, men av det jeg kommer ihåg er begge riktigt sköna, men lite mer vintage känsla enn 214270.
Av moderne Rolex er nog 214270 den bekvämaste klockan jeg har provat forutom OP36 og DJ36 på jubilee som har typ samma case men mindre storlek.
Irriterer meg alltid på det tjocka baklokket og kantiga caset på min 114060 om jeg tar den på direkt etter Explorern selv om den også er riktigt grym.
 
6208E388-8783-404D-A9A8-206498314911.png

Är inne på att köpa denna 116600 och som förstagångsköpare är jag lite petig med skicket. Jag har frågat om det är ett jack vid nummer 37 på glaset, men förutom det anses tex casen/bezel som bra skick med normal slitage?

Karre
Jag hade bett om fler bilder. Svårt att säga något om skicket utifrån bilden annat än att armbandet ser ut att ha en del ganska kraftiga hairlines/repor (övre delen av bilden). Jag hade aldrig köpt en klocka bara utifrån den typen av bild. Har du fått ett pris? Du skriver att du är supernoga, i så fall bör du nog vara tydlig med att det är en klocka i mycket bra närmare nyskick du är ute efter.

Enligt mig den bästa moderna sportrollen 😊 Lycka till!
 
Haha, allt för lite extra exponering :rolleyes:

Lenge siden jeg har provat både 16570 og 16710, men av det jeg kommer ihåg er begge riktigt sköna, men lite mer vintage känsla enn 214270.
Av moderne Rolex er nog 214270 den bekvämaste klockan jeg har provat forutom OP36 og DJ36 på jubilee som har typ samma case men mindre storlek.
Irriterer meg alltid på det tjocka baklokket og kantiga caset på min 114060 om jeg tar den på direkt etter Explorern selv om den også er riktigt grym.
214270 är otroligt bra på handleden.
 
Topp