• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ChumpTime

Panerai
I veckan fick en kompis ställa sig i kö på en sub med datum på Nymans. De sa att han förmodligen skulle få klockan inom ett år.

1. Han har köpt två datejust där tidigare, det trodde inte jag var i närheten tillräckligt för att få ställa sig i kö.
2. Inom ett år?? Hade gissst på 5år+ men det ska nämnas att jag inte håller mig uppdaterad på kötider för fem öre.

Har det hänt något med efterfrågan jag missat? Trodde det var väldigt mycket längre väntetid 🤔
Är väl bara att gratulera. Tror inte att enskilda fall är indikativa för hur het eller inte her en viss modell eller marknaden överlag är. Om han köpt 2 DJ har han ju säkert spenderat mer än de allra flesta av Nymans kunder.
 

FlipSwede

Audemars
I veckan fick en kompis ställa sig i kö på en sub med datum på Nymans. De sa att han förmodligen skulle få klockan inom ett år.

1. Han har köpt två datejust där tidigare, det trodde inte jag var i närheten tillräckligt för att få ställa sig i kö.
2. Inom ett år?? Hade gissst på 5år+ men det ska nämnas att jag inte håller mig uppdaterad på kötider för fem öre.

Har det hänt något med efterfrågan jag missat? Trodde det var väldigt mycket längre väntetid 🤔
Inga turister just nu ( eller iallfall inga kinesiska turister) samt att man ej skriver TaxFree pa populara Rolexmodeller gor att det blir valdigt dyrt for den Svensk som har ett rymligt samvete och kan kopa i ett lagskatteland. For turister utanfor EU ar det ofta billigare hemma.

Men det ar helt ratt tankt och i linje med vad Rolex SA verkar vilja. Serva den lokala marknaden.
Och for en svensk i Sverige som inte kan/vill handla utomlands ar det ju jattebra om det blir lattare att "kopa over disk" hemma
 

KenKun

Patek
2-Faktor
E29FFE22-7C4D-4703-A892-31CED9969985.jpeg
 

Henrik B

Breitling
Inga turister just nu ( eller iallfall inga kinesiska turister) samt att man ej skriver TaxFree pa populara Rolexmodeller gor att det blir valdigt dyrt for den Svensk som har ett rymligt samvete och kan kopa i ett lagskatteland. For turister utanfor EU ar det ofta billigare hemma.

Men det ar helt ratt tankt och i linje med vad Rolex SA verkar vilja. Serva den lokala marknaden.
Och for en svensk i Sverige som inte kan/vill handla utomlands ar det ju jattebra om det blir lattare att "kopa over disk" hemm
Det hade varit intressant att veta vad Rolex tycker om köerna. Personligen har mitt intresse försvunnit helt för Rolex just på grund av allt krångel.
 

FlipSwede

Audemars
Det hade varit intressant att veta vad Rolex tycker om köerna. Personligen har mitt intresse försvunnit helt för Rolex just på grund av allt krångel.
Menar du Rolex SA (Moderbolaget)

De lar vara sa glada att de inte vet till sig i trosorna.
Allt de bonkarihop blir salt...aven modeller som forut var narapa osaljbara

Att du inte ar intresserad spelar ingen roll. Det finns tio andra som garna tar din plats nar du hoppat av taget (iallfall just nu)
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Grattis! Vad är ditt intryck av den nya kontra den äldre?
Jag är ju något biased då jag är i honeymoon med nya 124060. Men helt ärligt tycker jag den nya generation 12XX.. submariner är en fullträff.

Jag kan knappt se storlekskillnaden på 1mm om jag inte verkligen försöker. Vad gäller länken/låset såg den lite för stor ut på bilder. Men i verkligheten tycker jag allt är i bra balans och den känns perfekt. Vidare bidrar den något större länken & låset till en mer stabil känsla på handleden och är inte lika ”top-heavy” som föregångaren. Sist men inte minst inser jag nu kritiken mot de biffiga luggarna på 11XX..
Nya suben get ett mer klassiskt intryck och påminner mer om pre-ceramic-boetten vilket är stort plus.

I slutet av dagen är det dock bara små detaljer som skiljer men jag är grymt nöjd med min nya klocka och hoppas få spendera många år med den framöver :)
 

Forest

Omega
Jag är ju något biased då jag är i honeymoon med nya 124060. Men helt ärligt tycker jag den nya generation 12XX.. submariner är en fullträff.

Jag kan knappt se storlekskillnaden på 1mm om jag inte verkligen försöker. Vad gäller länken/låset såg den lite för stor ut på bilder. Men i verkligheten tycker jag allt är i bra balans och den känns perfekt. Vidare bidrar den något större länken & låset till en mer stabil känsla på handleden och är inte lika ”top-heavy” som föregångaren. Sist men inte minst inser jag nu kritiken mot de biffiga luggarna på 11XX..
Nya suben get ett mer klassiskt intryck och påminner mer om pre-ceramic-boetten vilket är stort plus.

I slutet av dagen är det dock bara små detaljer som skiljer men jag är grymt nöjd med min nya klocka och hoppas få spendera många år med den framöver :)
Tack för bra feedback, har hört liknade intryck från andra. Kul att du är nöjd, hur känns det med tavlan utan datum? ovant? 😅
 

Linus

Cartier
Jag är ju något biased då jag är i honeymoon med nya 124060. Men helt ärligt tycker jag den nya generation 12XX.. submariner är en fullträff.

Jag kan knappt se storlekskillnaden på 1mm om jag inte verkligen försöker. Vad gäller länken/låset såg den lite för stor ut på bilder. Men i verkligheten tycker jag allt är i bra balans och den känns perfekt. Vidare bidrar den något större länken & låset till en mer stabil känsla på handleden och är inte lika ”top-heavy” som föregångaren. Sist men inte minst inser jag nu kritiken mot de biffiga luggarna på 11XX..
Nya suben get ett mer klassiskt intryck och påminner mer om pre-ceramic-boetten vilket är stort plus.

I slutet av dagen är det dock bara små detaljer som skiljer men jag är grymt nöjd med min nya klocka och hoppas få spendera många år med den framöver :)
Har också blivit med 124060 och kan väl egentligen bara se/känna skillnad på att låset dopat sig något. I övrigt små justeringar som bara vi klocknördar kan gå igång på, nån halvmillimeter hit och dit som absolut gör hela skillnaden 😀


C107E230-184D-4458-90DF-81D1E943F970.jpeg
 
Nej.
Vad spelar det för roll vad någon annan tycker? Vill du posera så köp en Submariner, gärna i gult guld eller tvåton.

Kan val kvitta vad nagot annat hen tycker? Vi ar val alla hens anda!
Eller menar du att du ar sjalv ar osaker?
Är nog mest osäker själv då jag tycker diamanterna gör urtavlan verkligen speciell och extraordinär men samtidigt orolig att den ska ge ett väldigt feminint intryck och att det skulle vara något som jag skulle kunna störa mig på efter ett tag. Därav intressant att veta lite hur andra tycker och resonerar även om det inte bör vara det som ska avgöra.
 

FlipSwede

Audemars
Är nog mest osäker själv då jag tycker diamanterna gör urtavlan verkligen speciell och extraordinär men samtidigt orolig att den ska ge ett väldigt feminint intryck och att det skulle vara något som jag skulle kunna störa mig på efter ett tag. Därav intressant att veta lite hur andra tycker och resonerar även om det inte bör vara det som ska avgöra.
Jag gillar blatt! Diskreta diamanter.....jo det ar okej det med. Jag brukar vara sapass saker pa mig sjalv att jag skiter i vad radda medelklassvenssons tycker och tanker.
Gillar jag nagot sa kor jag. Tycker nagon annan det ar fult/hemskt/storande/opassande/chockerande sa gar ju vagen som ledde dem hit at andra hallet med...
Liberace-style eller Elton ar det ju anda inte.

Dessutom en fordel om din pojkvan/flickvan ocksa vill lana klockan och tycker den ar helt okej.

FlipS sager Kor!
 

bbnd

Omega
Lite av en udda fråga men anser ni att en DJ 36 mm med diamant urtavla lätt kan misstas för ett damur (snarare än ett unisex ur)?

1621030882708.jpeg
Lite pizazz behöver man i livet! Men jag tycker det beror på hur man matchar klockan och vilken stil man har. Jag tycker också det är avgörande vilken typ av handled/hand man har. Denna klockan tycker jag inte skulle passa på en stor bred handled med en "tjock" hand, men det är bara jag. Normal handled/hand eller lite slimmare så är det en homerun! Vill man ha en klocka som passar till allt och alla tillfällen bör man ha en mer avskalad klocka.
 

klock

Omega
Hur står sig en Tudor i kvalité gentemot en Rolex? Typ en Black Bay 36 vs Rolex Datejust 36? Och skiljer det sig i kostnader att äga respektive klocka? (kostad för service etc)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hur står sig en Tudor i kvalité gentemot en Rolex? Typ en Black Bay 36 vs Rolex Datejust 36? Och skiljer det sig i kostnader att äga respektive klocka? (kostad för service etc)
Finns garanterat flertalet mer sakkunniga än mig på forumet gällande detta. Men vad jag tror är att kvalitetsmässigt är nog tudor och rolex ganska likvärdiga. Det som mest skiljer de åt är nog finish och materialval till rolex fördel. Det ska finnas prislistor gällande service på t.ex Nymans hemsida, så där kan du kika. Men även där tror jag nog de är relativt likvärdiga gällande servicekostnad. Det som jag gissar kan dra iväg är när något behöver bytas då, som jag skrev tidigare, rolex har mer exklusiva materialval.
 
Jag gillar blatt! Diskreta diamanter.....jo det ar okej det med. Jag brukar vara sapass saker pa mig sjalv att jag skiter i vad radda medelklassvenssons tycker och tanker.
Gillar jag nagot sa kor jag. Tycker nagon annan det ar fult/hemskt/storande/opassande/chockerande sa gar ju vagen som ledde dem hit at andra hallet med...
Liberace-style eller Elton ar det ju anda inte.

Dessutom en fordel om din pojkvan/flickvan ocksa vill lana klockan och tycker den ar helt okej.

FlipS sager Kor!

Verkligen inte. Unisex!

Lite pizazz behöver man i livet! Men jag tycker det beror på hur man matchar klockan och vilken stil man har. Jag tycker också det är avgörande vilken typ av handled/hand man har. Denna klockan tycker jag inte skulle passa på en stor bred handled med en "tjock" hand, men det är bara jag. Normal handled/hand eller lite slimmare så är det en homerun! Vill man ha en klocka som passar till allt och alla tillfällen bör man ha en mer avskalad klocka.
Tack för all input! Jag följde mitt hjärta och köpte klockan som jag verkligen ville ha. Jag planerade aldrig att köpa en DJ med diamanttavla men när jag väl provade en så var det svårt att tänka på något annat.
 

Bilagor

  • 9BB99CF0-DD48-4F74-BCE3-A499E6F42144.jpeg
    9BB99CF0-DD48-4F74-BCE3-A499E6F42144.jpeg
    290.1 KB · Visningar: 37
Topp