• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
DA749CBB-0264-42DD-BDB4-141FD6E071B9.jpeg
 

Ingenieur

Omega
Köp en 1.6mm mejsel och justera själv. Så slipper du åka till en AD, vilket låter omständigt.
Använder ni Loctite (eller dylikt) vid justering av länkar? Läste nånstans att det rekommenerades att använda en något svagare variant än den alldagliga som säljs på typ Clas Ohlson, men har inte hittat så många olika varianter när jag kollat runt. Just nu riskar jag och kör utan. Vad kör ni?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Använder ni Loctite (eller dylikt) vid justering av länkar? Läste nånstans att det rekommenerades att använda en något svagare variant än den alldagliga som säljs på typ Clas Ohlson, men har inte hittat så många olika varianter när jag kollat runt. Just nu riskar jag och kör utan. Vad kör ni?
Nej. Aldrig applicerat själv och aldrig haft problem.
 

Ingenieur

Omega
Nej. Aldrig applicerat själv och aldrig haft problem.
Känns ju som att det inte borde vara problem i de flesta fall. Jag är dock lite färgad av att jag faktiskt har tappat min Seiko SKX007 i toaletten (av alla ställen) just för att länken lossnade. Tur att inte Nr 2 hade gjorts vid det tillfället, men nästa gång kanske man inte har samma tur.
 
  • Like
Reactions: JWB

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Använder ni Loctite (eller dylikt) vid justering av länkar? Läste nånstans att det rekommenerades att använda en något svagare variant än den alldagliga som säljs på typ Clas Ohlson, men har inte hittat så många olika varianter när jag kollat runt. Just nu riskar jag och kör utan. Vad kör ni?
Det finns en Loctite som används vid denna typen av applikation (tror den heter 222, men googla så hittar du rätt). Jag har aldrig applicerat själv när jag justerat och det har aldrig varit några problem. Är det en hyggligt ny länk så sitter det ju kvar rester av Loctite från fabrik och det hjälper ju till att låsa skruven även om den lossats ett par ggr. Oavsett så tror jag inte att det är någon risk att hoppa över om man bara lyckas dra skruven tillräckligt bra. Ha koll på grejerna bara så kommer det funka.
Se hellre till att ha en mejsel med rätt dimension så att du kan dra skruven ordentligt utan att deformera skallen så blir det bra.
Bergeons mejslar rekommenderas och de kostar typ en tvåhundring styck vilket lätt är värt pengen.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det här är intressant, Rolex kommenterar bristen på klockor och AD:s roll för första gången.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tänka. Att deras produktionskapacitet rimligtvis är begränsad och att de behöver en minsta nivå i sin kvalitet är helt förståligt.

Deras referens till AD’s och marknaden är jag tu-delad till. Man kan absolut inte begära att de skall gå in och detaljstyra och det skulle öppna för mer problem och även ett oändligt resursslöseri. Men som konsument kan man ju önska att de gjort det.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tänka. Att deras produktionskapacitet rimligtvis är begränsad och att de behöver en minsta nivå i sin kvalitet är helt förståligt.

Deras referens till AD’s och marknaden är jag tu-delad till. Man kan absolut inte begära att de skall gå in och detaljstyra och det skulle öppna för mer problem och även ett oändligt resursslöseri. Men som konsument kan man ju önska att de gjort det.
Om de själva hade velat begränsa kaoset så finns det ju mängder av åtgärder de skulle kunna tillämpa.

Nu bidrar den nuvarande situationen att varumärket hypas ännu mer vilket de säkert inte är missnöjda med. Sen är det säkert även lättare att skylla på alla ADs.
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Om de själva hade velat begränsa kaoset så finns det ju mängder av åtgärder de skulle kunna tillämpa.

Nu bidrar den nuvarande situationen att varumärket hypas ännu mer vilket de säkert inte är missnöjda med. Sen är det säkert även lättare att skylla på alla ADs.
Det här är intressant. Hype är säkert välkommet, samtidigt måste ju hela situationen med oklara listor, årslånga väntetider och uppenbarligen ojämn kvalitet på bemötandet hos ADs påverka Rolex varumärke negativt också?
 

Plus

Breitling
Vi kan ivf konstatera att tillgången på eftertraktade klockor inte kommer öka nämnvärt under överskådlig tid och att AD kommer att ha samma roll i processen även framöver.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Det här är intressant. Hype är säkert välkommet, samtidigt måste ju hela situationen med oklara listor, årslånga väntetider och uppenbarligen ojämn kvalitet på bemötandet hos ADs påverka Rolex varumärke negativt också?
Ja mycket möjligt att det kan påverka negativt men det verkar ju inte bidragit till mindre hype och lägre priser på andrahandsmarknaden direkt.

Visst finns det kunder som väljer andra varumärken istället för Rolex pga nuvarande situation men i det stora hela tror jag att de sitter nere i Geneve och är rätt nöjda att det är sån galen efterfrågan på varumärket och på de flesta av deras referenser, oavsett väntetider, listor och annat kaos.
De hade rätt enkelt kunnat styra upp situationen om de verkligen velat.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Om de själva hade velat begränsa kaoset så finns det ju mängder av åtgärder de skulle kunna tillämpa.

Nu bidrar den nuvarande situationen att varumärket hypas ännu mer vilket de säkert inte är missnöjda med. Sen är det säkert även lättare att skylla på alla ADs.
Lite som jag läser artikeln känns den små Schweitzisgt arrogant. Man säger ju mellan de två svaren att;, detta är den utmaning vi har och sedan vad som händer när det lämnat fabriken bryr vi oss inte om.
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja mycket möjligt att det kan påverka negativt men det verkar ju inte bidragit till mindre hype och lägre priser på andrahandsmarknaden direkt.

Visst finns det kunder som väljer andra varumärken istället för Rolex pga nuvarande situation men i det stora hela tror jag att de sitter nere i Geneve och är rätt nöjda att det är sån galen efterfrågan på varumärket och på de flesta av deras referenser, oavsett väntetider, listor och annat kaos.
De hade rätt enkelt kunnat styra upp situationen om de verkligen velat.
Ja, att det nu är en enorm efterfrågan även på modeller som tidigare inte varit lika heta måste de ju vara nöjda med.

Jag kan inte heller påstå att jag hört många som tycker sämre om Rolex på grund av utvecklingen de senaste åren. Uppenbarligen är det betydligt fler som fått upp ögonen för klockorna än som tröttnat.
 

jabla

Sarlacc
Mitt lås sitter lite snett när jag centrerar klockan på armen.
Har glidelocken nästan på innersta inställningen och när jag gör länken större så hamnar låset mer snett.
Hur känsliga är ni med det här?

Tänker att jag nog kan ta av en länkbit för att få låset att hamna mer mitt i.
Upplever själv att låset oftast sitter lite snett på mina klockor när man justerat länken så att den sitter bekvämast på armen.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vaffan är detta egentligen?
Helt plötsligt börjar länken blöda olja?
Jag hade på mig klockan på en löprunda i förmiddags. Sen tvättade jag av länken som jag alltid gör (ljummet vatten och mjuk tandborste med lite tvål) och efter en stund såg jag detta. Det händer ju att det blir lite skitigt men nu verkar det värre än normalt tycker jag. Jag har dessutom tvättat länken två ggr efter att jag såg sölet första gången idag?
Jaja det försvinner väl som vanligt men lite störande är det allt.
93D0BD51-FAD2-4E3A-B3DC-B41224F4228C.jpeg
38B130CC-F219-4216-BF86-F4375BDA40A9.jpeg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vaffan är detta egentligen?
Helt plötsligt börjar länken blöda olja?
Jag hade på mig klockan på en löprunda i förmiddags. Sen tvättade jag av länken som jag alltid gör (ljummet vatten och mjuk tandborste med lite tvål) och efter en stund såg jag detta. Det händer ju att det blir lite skitigt men nu verkar det värre än normalt tycker jag. Jag har dessutom tvättat länken två ggr efter att jag såg sölet första gången idag?
Jaja det försvinner väl som vanligt men lite störande är det allt.
93D0BD51-FAD2-4E3A-B3DC-B41224F4228C.jpeg
38B130CC-F219-4216-BF86-F4375BDA40A9.jpeg
(Inte i den mängden) men liknande fenomen uppstår efter jag tvättar länken på min fars rolex ca var fjärde månad. Min teori har varit att det är ett resultat av att länken tvättas för sällan. För inte kan det vara olja? utan snarare smuts och hudrester..

Edit: har aldrig upplevt likande på verken min gamla explorer eller sub, och dessa har jag också tvättat med max 2-3 veckors mellanrum
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Vaffan är detta egentligen?
Helt plötsligt börjar länken blöda olja?
Jag hade på mig klockan på en löprunda i förmiddags. Sen tvättade jag av länken som jag alltid gör (ljummet vatten och mjuk tandborste med lite tvål) och efter en stund såg jag detta. Det händer ju att det blir lite skitigt men nu verkar det värre än normalt tycker jag. Jag har dessutom tvättat länken två ggr efter att jag såg sölet första gången idag?
Jaja det försvinner väl som vanligt men lite störande är det allt.
93D0BD51-FAD2-4E3A-B3DC-B41224F4228C.jpeg
38B130CC-F219-4216-BF86-F4375BDA40A9.jpeg
Nu blir jag jättenyfiken, varför väljer man att löpa med en hulk på armen?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vet inte riktigt hur du definierar utmärkt men absolut jag förstår din poäng. Man kan även träna med parkas och springa med ett par Buffalo men jag släpper detta här.
En sista kommentar från mig då:
Att träna med parkas och träskor (eller sånadär Buffalos då) är direkt olämpligt. Att ha en sportklocka (Rolex, Breitling, Seiko eller whatever) på armen när man springer märks ju inte över huvudtaget. Den är ju inte klumpigare eller tyngre när man tränar än när man äter lunch eller ser på teve.
Jag har mina klockor för att använda dem nästan oavsett vad jag pysslar med. Men visst är vi alla olika och det är väl tur det.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Vaffan är detta egentligen?
Helt plötsligt börjar länken blöda olja?
Jag hade på mig klockan på en löprunda i förmiddags. Sen tvättade jag av länken som jag alltid gör (ljummet vatten och mjuk tandborste med lite tvål) och efter en stund såg jag detta. Det händer ju att det blir lite skitigt men nu verkar det värre än normalt tycker jag. Jag har dessutom tvättat länken två ggr efter att jag såg sölet första gången idag?
Jaja det försvinner väl som vanligt men lite störande är det allt.
93D0BD51-FAD2-4E3A-B3DC-B41224F4228C.jpeg
38B130CC-F219-4216-BF86-F4375BDA40A9.jpeg
Det är smuts! Rengör länken i uvbad istället så den blir riktigt ren :)

Klockor med metall eller gummiband är ju perfekta att springa med. Läderband skulle jag hoppa över.
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
En sista kommentar från mig då:
Att träna med parkas och träskor (eller sånadär Buffalos då) är direkt olämpligt. Att ha en sportklocka (Rolex, Breitling, Seiko eller whatever) på armen när man springer märks ju inte över huvudtaget. Den är ju inte klumpigare eller tyngre när man tränar än när man äter lunch eller ser på teve.
Jag har mina klockor för att använda dem nästan oavsett vad jag pysslar med. Men visst är vi alla olika och det är väl tur det.
Och det hjälper att ladda upp gångreserven. :cool:
 
Topp