• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag köpte en Omega Seamaster 300 hos en AD i Stockholm för ca 1.5år sedan. När jag köpte så sa dom att de kunde skriva upp mig till en Rolex Sub. Nu har det gått väldigt lång tid sedan dess och inte hört något alls. Vad bör man göra? Hur stor i risken att dom bara sket i det?

Är lite rädd för att gå in i affären och fråga och sedan så visar det sig att dom inte har en aning om det och kanske tror jag ljuger eller något sådant - skulle kunna bli mycket pinsamt. Vad ska man göra tro?
Orka bry sig om det är pinsamt?
1.5 år är inte så länge för en sub heller. Kolla med dom.

Jag köpte en Omega Seamaster 300 hos en AD i Stockholm för ca 1.5år sedan. När jag köpte så sa dom att de kunde skriva upp mig till en Rolex Sub. Nu har det gått väldigt lång tid sedan dess och inte hört något alls. Vad bör man göra? Hur stor i risken att dom bara sket i det?

Är lite rädd för att gå in i affären och fråga och sedan så visar det sig att dom inte har en aning om det och kanske tror jag ljuger eller något sådant - skulle kunna bli mycket pinsamt. Vad ska man göra tro?
Fick du någon uppskattad tid?

Oavsett tycker jag du definitivt kan höra av dig. Skicka ett mail/ring om du inte vill ta det F2F.

Fick du någon uppskattad tid?

Oavsett tycker jag du definitivt kan höra av dig. Skicka ett mail/ring om du inte vill ta det F2F.
Dom sa att det var ca 1 år väntetid, men det var ju precis innan den stora bristen/leverans problemen började så kan ju bli mycket mer förstår jag.

Men ja jag borde bara ta tag i det och gå in antar jag, men ringa som du föreslår är nog bäst. Ska nog testa det nästa vecka när jag kommer hem :)

Tack!

Jag var på Paragon senast i december och nästa gång blir förhoppningsvis i mars.
Ja, riktigt trevliga är dom i butikerna så jag kliver alltid in och tar ett snack med personalen.
Är det någon klocka som inte finns inne i butiken så ringer dom gärna runt och gör med andra butiker så får man svaret ”in two hours the watch will be here”.
Mycket trevligt folk
Vad är Paragon? Nytt för mig…🤷‍♂️

Du ar sakert uppskriven pa en lista,bara det att det inte ar din tur annu....och du har plats 235 i kon om du fragar.
Dessutom "vet" ju alla hur otroligt sallsynt en Rolex Submariner ar och att butiken kanske far max 3 om aret eller nagot annat trams....

Skamt asido.
Vad ar det for mening att "Sta pa lista" om man inte vet

1. Vilken plats man har
2.Om en turordning foljs,dvs Nr 1 far forst osv.
3.Hur manga klockor butiken forvantas fa under ett ar.

Vet man ovanstaende sa ar det latt att rakna fram nar man kan forvantas sig sin vara.
Utelamnas nagon av dessa variabler blir ju svaret lite av "Hur langt ar ett snore" om ingen given tidpunkt gavs vid anmalan,

Nu vet ju aven jag hur marknaden pa efterfragade varor fungerar idag och det ar bara att acceptera hur det ser ut.
Likt en dement upprepar jag mig sjalv. Det finns ingen brist pa Rolex till marknadspris

Som avslutning tycker jag inte alls att du ska kanna att det ar pinsamt att fraga. Du har hallit din del av avtalet,dvs kopt din Omega. Nu ar det upp till din AF att halla sin del,eller beratta att man inte tanker gora det.
Da har du iallafall fatt ett svar och kan sedan agera utefter det.

Tack för väldigt bra svar.
Du har givetvis rätt, lika bra att bara kontakta dom och kolla läget även om jag har dragit mig för att göra det då det känns lite jobbigt. Men ska ta tag i det helt enkelt! Tack för peppen =)

Och ja, listan kan vara hur lång som helst, egentligen spelar det ingen roll om det är 5 år för mig bara jag vet att jag står med och att min tur kommer. Tiden går snabbt har jag lärt mig senaste 36 åren. Tills dess så får jag köpa klocka till marknadspris helt enkelt =)

Tack för väldigt bra svar.
Du har givetvis rätt, lika bra att bara kontakta dom och kolla läget även om jag har dragit mig för att göra det då det känns lite jobbigt. Men ska ta tag i det helt enkelt! Tack för peppen =)

Och ja, listan kan vara hur lång som helst, egentligen spelar det ingen roll om det är 5 år för mig bara jag vet att jag står med och att min tur kommer. Tiden går snabbt har jag lärt mig senaste 36 åren. Tills dess så får jag köpa klocka till marknadspris helt enkelt =)
Om du verkligen vill ha klockan måste du vara aktiv. Av min erfarenhet funkar det inte att vara passiv och hoppas på det bästa..

Dyk in i butiken då och då, snacka lite skit, visa att du är seriös och du verkligen vill ha klockan- till slut kommer de lösa den åt dig, speciellt om de redan satt upp dig på en listan.

Nu när alla pratar väntelistor så vill jag passa på och ställa min fråga :)
Har beställt min första Rolex och betalat handpenning osv hos RobE. När jag bara var intresserad sa de att det skulle ta 5-8 månader, sedan var det 1 år eller längre och nu när jag faktiskt beställde klockan för inte så länge sen så sa de att det skulle ta 6-12 månader (alla tre besök hos de var mellan oktober-december).

Ville bara höra era erfarenheter med RobE och vl för Rolex allmänt.
Kan jag räkna med min klocka inom 12 månader? Fattar att det är svårt att veta men skulle vara trevligt att höra era erfarenheter. RobE var faktiskt den ända som sa att jag garanterat skulle få den efter erlagd handpenning. Testade på andra ställen i Sverige och Europa…

Har beställt min första Rolex och betalat handpenning osv hos RobE. När jag bara var intresserad sa de att det skulle ta 5-8 månader, sedan var det 1 år eller längre och nu när jag faktiskt beställde klockan för inte så länge sen så sa de att det skulle ta 6-12 månader (alla tre besök hos de var mellan oktober-december).

Kan jag räkna med min klocka inom 12 månader? Fattar att det är svårt att veta men skulle vara trevligt att höra era erfarenheter. RobE var faktiskt den ända som sa att jag garanterat skulle få den efter erlagd handpenning. Testade på andra ställen i Sverige och Europa…
Jag har enbart god erfarenhet av handlare i Sverige och erlagd handpeng. Jag fick min klocka precis som utlovat,tror tom den kom nagot snabbare an beraknat.
Detta var dock inte Rob E utan en konkurrent....

Har daremot verkar det vara mer ett rantefritt lan for AF. Ta handpeng pa sa mycket du kan,lova leverans och sedan
"Tyvarr har ingenting kommit till dig annu." "Ja DJ ar mycket mycket sallsynt och vi ser bara 3 klockor om aret" och liknande trams nar man laser pa andra forum.

Blev sjalv erbjuden att fullbetala en GMT Meteorit utan att fa nagot leveransdatum......Kandes ju sadar lagom intressant.
EDIT. Glomde namna att denna AF ocksa forlorade Rolex ca 6manader efter detta "generosa" forslag

Det trakiga som kund ar ju att det enbart finns tva val.

1.Fortsatta vanta och hoppas leverans kommer inom snar framtid
2.Begara handpeng i retur och da garanterat inte fa nagon klocka.

Jag vill ju tro att AF i grund och botten ar arliga och rejala. Men de ska ju i slutanden anda tjana sa mycket pengar som de bara kan. Det ar hela iden med deras existens.
Och som marknaden ser ut just nu kanske det ar latt att bli fartblind och lova formycket.
Men a andra sidan. Vad hade du gjort med dessa slantar istallet? Nu har du ju iallafall nagot att trycka pa nar du besoker butiken.

Senast ändrad:
Jag har enbart god erfarenhet av handlare i Sverige och erlagd handpeng. Jag fick min klocka precis som utlovat,tror tom den kom nagot snabbare an beraknat.
Detta var dock inte Rob E utan en konkurrent....

Har daremot verkar det vara mer ett rantefritt lan for AF. Ta handpeng pa sa mycket du kan,lova leverans och sedan
"Tyvarr har ingenting kommit till dig annu." "Ja DJ ar mycket mycket sallsynt och vi ser bara 3 klockor om aret" och liknande trams nar man laser pa andra forum.

Blev sjalv erbjuden att fullbetala en GMT Meteorit utan att fa nagot leveransdatum......Kandes ju sadar lagom intressant.

Det trakiga som kund ar ju att det enbart finns tva val.

1.Fortsatta vanta och hoppas leverans kommer inom snar framtid
2.Begara handpeng i retur och da garanterat inte fa nagon klocka.

Jag vill ju tro att AF i grund och botten ar arliga och rejala. Men de ska ju i slutanden anda tjana sa mycket pengar som de bara kan. Det ar hela iden med deras existens.
Och som marknaden ser ut just nu kanske det ar latt att bli fartblind och lova formycket.
Men a andra sidan. Vad hade du gjort med dessa slantar istallet? Nu har du ju iallafall nagot att trycka pa nar du besoker butiken.
Tack för ditt svar och rätt har du haha, bättre än att ha pengarna på kontot :)
Och det är ganska trevligt att se fram emot något som annars bara barn gör…

Tack för ditt svar och rätt har du haha, bättre än att ha pengarna på kontot :)
Och det är ganska trevligt att se fram emot något som annars bara barn gör…
Du far val titta in hos Rob varenda gang du har vagarna forbil. Kaffe och choklad far bli din ranta;)
Jag hoppas du far din klocka snabbare an du tror,om inte annat sa kanske du ser nagot annat kul i skylten,och trakigare kan man val ha an att klamma pa klockor i brist pa annat...

När jag beställde Submariner date 2018-07 så fick jag veta att det var 2 år, kanske 18 månader väntetid.
Fick samtal att hämta klockan efter 9 månader.

Vad är det för klocka du väntar på? Väntat ca 4 mån själv och fick höra att jag skulle ta ca 12 mån

Om du verkligen vill ha klockan måste du vara aktiv. Av min erfarenhet funkar det inte att vara passiv och hoppas på det bästa..

Dyk in i butiken då och då, snacka lite skit, visa att du är seriös och du verkligen vill ha klockan- till slut kommer de lösa den åt dig, speciellt om de redan satt upp dig på en listan.
Du har säkerligen helt rätt. Som vanligt blir introverta missgynnade 😅

Helt klart så att om man ligger på så är det större chans att få sin vilja igenom. Och inte konstigt det, dom vet ju knappt vem jag är.
Får helt enkelt ta mig ditt och prata lite med dom och visa att jag är seriös.

Men tycker hela systemet är märkligt.

Vet inte vad lösningen skulle vara men kanske att AD's får ta ut marknadspris och på så sätt ta död på oseriösa handlar/gråhandlare etc?

Helt klart så att om man ligger på så är det större chans att få sin vilja igenom. Och inte konstigt det, dom vet ju knappt vem jag är.

Vet inte vad lösningen skulle vara men kanske att AD's får ta ut marknadspris och på så sätt ta död på oseriösa handlar/gråhandlare etc?
Lösning på detta problem är "the million dollar question" - frågar du konsumenten kan det vara ett glasklart svar men frågar du tillverkare/varumärket har det en helt annan syn, därför blir det så komplext.

Ar du villig att betala marknadspris skulle du ju redan ha klockan pa armen.
Hade du kopt den for 1ar sedan sa hade du val tjanat 25-30 minst pa den affaten.

Lösning på detta problem är "the million dollar question" - frågar du konsumenten kan det vara ett glasklart svar men frågar du tillverkare/varumärket har det en helt annan syn, därför blir det så komplext.
Känns dock som både tillverkare och AD hade tjänat på att röra sig mot marknadspris. Och kunder hade iofs förlorat då priset blir dyrare, men samtidigt så kommer vi ifrån alla långa listor och oseriösa handlare och att man måste ta risker att eventuellt köpa fake om man kan köpa till marknadspris hos AD.

För om dom låter marknadspris styra så kommer nog utbud och efterfrågan balanseras.

Ar du villig att betala marknadspris skulle du ju redan ha klockan pa armen.
Hade du kopt den for 1ar sedan sa hade du val tjanat 25-30 minst pa den affaten.
Mitt största problem med att köpa av gråhandlare eller på te x blocket är att jag är rädd för att det skulle vara fake, och jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna avgöra det. Hade känts mycket bättre att handla en hos AD även om priset var 50% högre än dagens pris.

Att de ska va så svårt 😅

Mitt största problem med att köpa av gråhandlare eller på te x blocket är att jag är rädd för att det skulle vara fake, och jag har inte tillräckligt med kunskap för att kunna avgöra det. Hade känts mycket bättre att handla en hos AD även om priset var 50% högre än dagens pris.

Att de ska va så svårt 😅
Finns ju minst en handfull grahandlare lika seriosa som AF i Sverige. En ligger ju mindre an 5minuters promenad fram Stockholms AF,

• Like
Reactions: PJZ
Inspo,
F6008A3A-1225-42DD-8F20-AF6E5F07E1B6.jpeg

Att de ska va så svårt 😅
Handlar du av en seriös gårhandlare har du absolut ingenting att oroa dig för.

Känns dock som både tillverkare och AD hade tjänat på att röra sig mot marknadspris. Och kunder hade iofs förlorat då priset blir dyrare, men samtidigt så kommer vi ifrån alla långa listor och oseriösa handlare och att man måste ta risker att eventuellt köpa fake om man kan köpa till marknadspris hos AD.

För om dom låter marknadspris styra så kommer nog utbud och efterfrågan balanseras.
Kom ihåg, alla vill ha de dom inte kan få.

Psykologin funkar perfekt då varumärkena tvingar folk att köpa skit de inte är intresserade av för att sedan få den åtråvärda "chansen" att hämta ut nånting alla vill ha.

Idk. Jag lägger ingen mer tyngd på denna fråga då man kan diskutera fördelar, nackdelar, lösningar, problem osv tills man blir gråhårig. Jag hoppas i allafall du får din klocka och att du fått lite mer hjälp och guidance om hur du ska gå tillväga för att fåhoppningsvis få hämta ut den av din AD.

Har du mer frågor kan du fortsätta ställa dem här, jag finns även tillgänglig via PM :)

Hej Forumet!
Jag funderar på att köra med läder på min 126600, nån som har gjort nåt liknande och kan tänka sig att lägga upp en bild på resultatet och gärna tips på inköpsställe av snygga läderband?
Finns mängder av bilder med sub och läder.. men inga på 126600..

Trevlig kväll!

Tillbaka
Topp