• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag är väl inte den bästa qtt ge råd när det kommer till just vintage. Det finns de som vet betydligt mkt mer än mig @Aurum är duktig vet jag. @RobVintage har ett namn som antyder att han kan ha lite koll, sen finns det ju en hel del i vintageforumet.

Men mitt första råd är att absolut inte ha bråttom!
Då blir det bara skit.

Jag tycker du ska ha kvar siktet där du ställt in det. Men kika på tex Rolex Date(en datejust på 34mm), airking finns med en rätt cool "dominos pizza" tavla.
Du har även en OP 34mm i olivgrön, äckligt snygg enligt mig.
Var nära att köpa 39mm modellen för några år sedan, men livet (och andra klockor har kommit emellan.
Men jag tycker den påminner om en av mina absoluta favoritrecept, DD40 med den olivgrön tavlan.. 🤤

Men ja, övriga tips, köp opolerat om du har möjlighet och ska köpa vintage, låt skock gå före box och papper, men ett fullset är väl alltid att föredra?

Sen tycker jag som jag skrev att hq intw bråttom, ta dig tid så du verkligen får RÄTT köocks som du kanmlåtq barnen ärva, intw en klocka som ANDRA MÄNNISKOR föredrar. ;) (det blir lätt så, klart man vill ha allt som alla andra vill ha, titta bara på tex daytona, är den verkligen värd 400k i stål? Oavsett så köper folk de, och priserna stiger.. 🤷‍♂️

Titta dig som sagt intw blind på antal mm, använd det enbart för att du vwt att en 34mm sitter perfekt på DIG. Om du vill så kan du väl säga att dubinyw vet vad det är för storlek om det skullenkännas lite genant qtt bära en "litwn" klocka?

Men ingen kommer tycka de är för liten, den sitter aom en käftsmäll på dig!

Kanske att den ärmliten på lån annan, men du köper den väl intw för qtt den ska vara snygg på ev kompisar som provar den wn kvart på en fest? Du köper den för att DU ska ha en klocka du kan ha kvar livet ut och låta gå i arv. Och 34mm är inte så litet, sök på "rolex datejust 31 man" eller liknande, då ser du, det finns män som föredrar SMÅ klockor också, och fram till 90talwt så var klockorna sällan särskilt stora..

Så. Stirra dig intw blind, och ta dig tid att välja rätt är mina bästa tips, sen kan nog de andra ge dig betydligt bättre vintagetips än vad jag kan. Och hittar du en klocka du gillar så kan du lägga upp bilder på den och fråga vad expertpanelen anser om skick, Ev polering, annat att tänka på etc. :)

Lycka till!
Tack! Ska kika runt lite mer på vintagefronten. Känns dock som att jag är lite mer sugen på en modernare variant. Det har dock inte varit alls enkelt att finna bilder på OP:n på läder. Vet inte om jag istället bör kolla på andra märken istället, då planen som nämnt är att bära klockan på band. Skulle dock vara ytterst kul ifall det fungerar så jag tänkt mig med Rolexen.

Vet ni annars om OP34:an också har samma problem som de flesta andra moderna Rolex - att läderbanden bits sönder av den vassa kanten vid bandhornen?

EDIT: Kom på en liten grej. Fick nämligen möjlighet att testa en Oyster Date 34 för ett tag sedan. Kom precis på att jag hade en bild på den. Sitter den exakt som förra 34mm OP:n (114200)? Den ska ju vara lite större än nuvarande 34:a. Postar bilden här. Hmm, i så fall kanske en helvit 114200 vore något (om inte den bredare formen vid bandhornen blir fult ihop på band)? Lär väl dock vara en smärre omöjlighet att hitta en sådan idag?
88BF3571-673F-460F-BBE7-6354E2262A59.jpeg

Senast ändrad:
Hej,
Ny här på forumet och suget efter att ge sig in i klockvärlden igen har ökat på sistone. Har länge spanat på främst en DJ 126234 och då det blir min första keeper (förhoppningsvis) så vill jag helst få full upplevelse genom att köpa ny direkt från AD, även billigare än att köpa nästan nytt via tex Chrono? Tycker att det med åren blivit knepigare med klockköp då det sällan finns några modeller att testa i butik samt att fler och fler butiker slår igen. Jag velar lite mellan 36 eller 41mm och hade helst av allt velat kunna testa båda modellerna för att se vilka som passar mig bäst. Mina tidigare klockor har legat runt 40-42mm men beroende på modell så känns det ju alltid olika. Har också på senare år börjat uppskatta mindre klockor framför större, givetvis också beroende på modell. Vad jag läst mig till så upplevs DJ 36mm mer som 38-40 på handleden, speciellt 12-serien?

Hur ska jag nu gå till väga? Har aldrig tidigare köpt direkt från AD så har ingen historik eller kontakter som kan ge mig förtur. Därav vet jag heller inte vilken/vilka ADs jag bör kontakta. Har heller inte koll på hur lång väntetiden är på DJ's med olika specar. För mig är det inget problem att vänta ett tag, just för denna klocka gör det nästa bara köpet ännu roligare då det som sagt är tänkt att bli en keeper. 12-18 månader väntetid är väl någonstans min smärtgräns.

Hur rekommenderar ni att gå till väga? Dels kontakt med olika ADs samt möjligheterna till att kunna testa en 36 vs 41? Väntetider gissar jag att jag bäst får koll på från ADs men någon kanske suttit i samma situation nyligen och kan ge en fingervisning?
Jag har en DJ 116234 och en DJ 126300.
De 5mm gör stor skillnad, jag tycker nog att 41mm är på gränsen till för stort (och hade nog varit det om jag ist för oysterlänk och slät bezel valt jubilee och fluted bezel, som på min 36:a.

Som den är nu så känns den ju klart sportigare ännom den hade haft jubilee och flutad glasring så det funkar, men känns ändå på gränsen.

Jag har 17.5cm handled.

Å andra sidan så är väl 41 en mer "modern storlek" för män idag?

36mm ses av många (Rolex) som damstorlek. Men jag anser att den är bra.
Jsg vet inte om det är nån skillnad hur 126234 upplevs jämfört med 116234, men oavsett så är 36mm en bra storlek på en DJ om du inte har 20cm handleder, då kanske det kan se lite litet ut.

Väntetiden på en datejust ska inte vara så blodig, om du nu inte vill ha en tavla som är väldigt efterfrågad, tex de här palmbladstavlorna eller Wimbledon.
En "vanlig" färg som vit, silver eller svart 36a ska de nog i princip kunna leverera ganska direkt. Hur det är med 41mm vet jag inte.
Jag hade tur. Jag ringde en AD, de hade en inne i det utförande jag ville ha den, jag åkte och köpte den dagen efter. (Detta bat i höstas)
Den har blå tavla, men just den blå tavlan tror jag det är 6 - 12 månader väntan på vanligtvis (Iaf på 41:an)

Nån får väl rätta mig om jag har fel.

Men googla bilder? Skriv din handledsomkrets i tum och "datejust 36" eller datejust 41" så ser du ju på ett ungefär.

Men DJ 36 upplevs nog intw som nån 40mm klocka, det törs jag då lova ;)

Det är dock en klassisk storlek, den behöver inte vara större för att passa de flesta, det finns en anledning till qtt det är rolex överlägset mest populära och sålda model.

Kolla "Tony Soprano", han har en 36mm Day Date (eller en kopia av en iaf) I serien Sopranos, och han bör upp den bra.

Så det kokar nog i slutändan ner till vad du själv föredrar :)

Lycka till! :)

Tjena
Hur vet man om den är vitguld eller stål om man inte har den blå tavlan?

Håller man dom bredvid varandra är nyansen i stålet rätt tydligt annorlunda men som SWC säger är lilla kronan mellan Swiss och made kl 6 den tydligaste skillnaden.

Sen tror jag att bandhornen är något tunnare på denna men det har jag inget belägg för egentligen, mest en känsla

Håller man dom bredvid varandra är nyansen i stålet rätt tydligt annorlunda men som SWC säger är lilla kronan mellan Swiss och made kl 6 den tydligaste skillnaden.

Sen tror jag att bandhornen är något tunnare på denna men det har jag inget belägg för egentligen, mest en känsla

Om vitgulden är ny är det relativt svårt att se skillnad på material. Är klockan använd syns det dock lätt även från håll.

Om vitgulden är ny är det relativt svårt att se skillnad på material. Är klockan använd syns det dock lätt även från håll.

Det var intressant och besvarar en fråga jag hade för något år sedan huruvida de ändrat legeringen på wg:

Jag hade bara sett väl använda wg Rolex tidigare men testade en ny wg sub och tyckte den var mycket mer lik stål.

Som ålderspensionär med mångårigt intresse av klockor kan man inte annat än förundras över fenomenet Rolex. Läser man tex den här tråden ibland ser man att mycket lite handlar om klockorna numera, utan det är mest en ändlös diskussion om vilken strategi man skall ha för att kunna köpa en samt hur värdeutvecklingen är. Nu lägger vissa till ytterligare en dimension: som Rolexintresserad/köpare skall jag tex inte behöva respektera öppettider i butiker, vill jag titta/handla så är det butikens/de anställdas skyldighet att låta mig göra det oavsett stängningstid o dyl.
Alla har rätt till sin åsikt, tror ni kan gissa er till min 🙂
Lägger in en bild på en gammal Sub jag ägt tidigare, tyvärr hade den varit vattenskadad, så tavlan är utbytt. Idag har jag bara en modern version.
41F9263E-8783-4B1A-82F0-D6403793F226.jpeg

Som ålderspensionär med mångårigt intresse av klockor kan man inte annat än förundras över fenomenet Rolex. Läser man tex den här tråden ibland ser man att mycket lite handlar om klockorna numera, utan det är mest en ändlös diskussion om vilken strategi man skall ha för att kunna köpa en samt hur värdeutvecklingen är. Nu lägger vissa till ytterligare en dimension: som Rolexintresserad/köpare skall jag tex inte behöva respektera öppettider i butiker, vill jag titta/handla så är det butikens/de anställdas skyldighet att låta mig göra det oavsett stängningstid o dyl.
Alla har rätt till sin åsikt, tror ni kan gissa er till min 🙂
Lägger in en bild på en gammal Sub jag ägt tidigare, tyvärr hade den varit vattenskadad, så tavlan är utbytt. Idag har jag bara en modern version.
41F9263E-8783-4B1A-82F0-D6403793F226.jpeg

Fin! Vad är det för hål i boetten kl 9?

hårtork eller tändare

Nope. Är vad dom flesta ruckare använder.
Tusen tack för hjälpen! Tändare först och därefter kokande vatten.

Jag skulle nästan tro att man aldrig har skruvat i länken sen 84. Iofs ganska säker på det då jag köpte klockan som tillhörde en äldre farbror som hade bevarat klockan i ett kassaskåp tills hans viste vad den var värd. Givetvis första ägaren.

Bjuder en bild på ögonstenen 😍

DE1100F3-5F6F-45AA-86D3-E565E7BF2391.jpeg

Tusen tack för hjälpen! Tändare först och därefter kokande vatten.

Jag skulle nästan tro att man aldrig har skruvat i länken sen 84. Iofs ganska säker på det då jag köpte klockan som tillhörde en äldre farbror som hade bevarat klockan i ett kassaskåp tills hans viste vad den var värd. Givetvis första ägaren.

Bjuder en bild på ögonstenen 😍

DE1100F3-5F6F-45AA-86D3-E565E7BF2391.jpeg

Ska räcka med att värma länkbiten med lågan från tändaren.
Glöm inte att rengöra biten och skruven från gammal loctite innan du lägger på nytt i gängorna på biten.

Ska räcka med att värma länkbiten med lågan från tändaren.
Glöm inte att rengöra biten och skruven från gammal loctite innan du lägger på nytt i gängorna på biten.
Blev lite exalterad när jag kunde skruva av länken så det blev bara sköljning med kokande vatten. Sannolikheten är minimal att jag skruvar i den igen. Har tre hål att använda mig av innan länkbiten ska in.

• Like
Reactions: SWC
Jag har sett dina bilder och det är mycket gottgott. Så fort du kommer till AD säger dem "Hej! du får välja allt" eller?

Tillbaka
Topp