• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Först och främst så finns det inget som heter full upplevelse från AD, det är exakt samma sak som att köpa från gråhandlare. Man får ingen premiumbehandling alls.

Kan inte påstå att en DJ36a upplevs så värst mycket större än sina 36mm, dock är ju denna den klassiska storleken som jag tycker är den som både ser bäst ut och är mest proportionerlig.

En Datejust ska inte vara några problem att beställa från AD i dagsläget, jag väntade 8 månader på min
Nu ska vi inte vara sadana;)

Det kan ju handa att kaffet ar lite godare och kakorna mindre torra pa endera stallet...Men jag haller med dig.
Ofta ar servicen battre hos beghandlarna da de inte bara konkurerar med alla andra beghandlare/auktionshus utan aven i viss man privatmarknaden

Först och främst så finns det inget som heter full upplevelse från AD, det är exakt samma sak som att köpa från gråhandlare. Man får ingen premiumbehandling alls.

Kan inte påstå att en DJ36a upplevs så värst mycket större än sina 36mm, dock är ju denna den klassiska storleken som jag tycker är den som både ser bäst ut och är mest proportionerlig.

En Datejust ska inte vara några problem att beställa från AD i dagsläget, jag väntade 8 månader på min
Okej jag reviderar mig lite. Är inte så sugen på att bara skicka efter klockan utan vill gärna se, klämma, känna, få armbandet i rätt storlek osv. Gråhandlare eller AD spelar mindre roll! Anledning till att jag gärna köper från AD är också att jag gärna betalar listpris för en ny klocka, ogärna mer för en beggad.

Anledning till att jag gärna köper från AD är också att jag gärna betalar listpris för en ny klocka, ogärna mer för en beggad.
1642694083669.gif

Okej jag reviderar mig lite. Är inte så sugen på att bara skicka efter klockan utan vill gärna se, klämma, känna, få armbandet i rätt storlek osv. Gråhandlare eller AD spelar mindre roll! Anledning till att jag gärna köper från AD är också att jag gärna betalar listpris för en ny klocka, ogärna mer för en beggad.
Bästa rådet är att sluta svansa runt på detta forum och stega in alt ring butikerna och prata om klockan du vill köpa. Inte raketforskning. Vill du prova så kan jag rekommendera bergströms i uppsala. De hade iallafall ett stort utbud av ”exibition only” klockor. Provade sub, gmt och dj41 i samband med att jag köpte min dj36. Sen får man vara realistisk, din exakta spec av tavla/armband kanske inte finns men du får uppleva hur den modellen känns på.

Största utmudet av modeller sen nymans 175år jubileum på grand!

• Like
Reactions: F32
Bästa rådet är att sluta svansa runt på detta forum och stega in alt ring butikerna och prata om klockan du vill köpa. Inte raketforskning. Vill du prova så kan jag rekommendera bergströms i uppsala. De hade iallafall ett stort utbud av ”exibition only” klockor. Provade sub, gmt och dj41 i samband med att jag köpte min dj36. Sen får man vara realistisk, din exakta spec av tavla/armband kanske inte finns men du får uppleva hur den modellen känns på.

Största utmudet av modeller sen nymans 175år jubileum på grand!
Ja jäklar vad jag har svansat runt här på forumet, snart 24h sedan jag blev medlem. Detta måste få ett slut helt klart.

Hur är stämningen och bemötandet rent generellt hos olika ADs i Sverige? De få erfarenheter jag har från tidigare besök i ett par butiker i Stockholm har varit katastrofalt dåliga med otrevlig och dryg personal som varit noll intresserade av att sälja. Senaste besöket för ett par år sedan på Rob Engstöm när en vän skulle handla en DJ så kom vi ca 20 minuter innan butiken skulle stänga, vi var de enda kunderna där. Säljaren suckade och stönade när min vän bad att få prova klockan hon var intresserad av och när hon kanske 10 minuter senare bestämde sig för att slå till så svarade säljaren att han straxt var tvungen att stänga butiken och att vi fick komma tillbaka nästa dag. Förklarade att vi inte var från Stockholm och att vi skulle åka hem samma dag men det gjorde ingen skillnad. Så vi fick gå därifrån utan klocka och min vän beställde den sedan dagen efter från Uret.se

Men jag antar att det finns rövhål på alla platser, precis som här så att dra alla över en kant är förstås inte rätt av mig

Ja jäklar vad jag har svansat runt här på forumet, snart 24h sedan jag blev medlem. Detta måste få ett slut helt klart.

Hur är stämningen och bemötandet rent generellt hos olika ADs i Sverige? De få erfarenheter jag har från tidigare besök i ett par butiker i Stockholm har varit katastrofalt dåliga med otrevlig och dryg personal som varit noll intresserade av att sälja. Senaste besöket för ett par år sedan på Rob Engstöm när en vän skulle handla en DJ så kom vi ca 20 minuter innan butiken skulle stänga, vi var de enda kunderna där. Säljaren suckade och stönade när min vän bad att få prova klockan hon var intresserad av och när hon kanske 10 minuter senare bestämde sig för att slå till så svarade säljaren att han straxt var tvungen att stänga butiken och att vi fick komma tillbaka nästa dag. Förklarade att vi inte var från Stockholm och att vi skulle åka hem samma dag men det gjorde ingen skillnad. Så vi fick gå därifrån utan klocka och min vän beställde den sedan dagen efter från Uret.se

Men jag antar att det finns rövhål på alla platser, precis som här så att dra alla över en kant är förstås inte rätt av mig
😂 ja sluta svansa runt

Vissa är super och vissa är dryga eller lite avslagna. Många verkar lägga stor vikt vid det och klart man vill bli bra bemött, men jag tänker - skit samma, du är där för att klämma och känna. Så länge du får göra det, är det kanske inte så viktigt om någon är lite dryg.

Gå till Krons om du är i Sthlm.

Bemötanadet är olika, utbudet är olika och villigheten att lägga beställningar/sätta upp dig på lista på modeller som inte finns inne är olika. Dessutom har olika modeller olika tilldelning så en modell den ena ADn skrattar åt dig för att du ens frågar om kan finnas inne/kort leveranstid hos en annan - fråga runt.

På senaste tiden har fler och fler svenska ADs börjat med exhibition only klockor, dvs klockor du får se men ibland inte röra och absolut inte köpa. På gott och ont, innan fick man biland beställa osett vilket är smått bisarrt.

Mitt förslag är att ringa runt till ett par olika och förklara läget "jag är intresserad av modeller x och x men tänker att det är lika bra jag hör av mig innan jag sätter mig 3t i bilen och åker dit för att inte slösa någons tid". DJ, framförallt "vanliga färger av 36an (vard proportioner är ljusår bättre i min värld trots 18.5+ arm) bör gå att få tag på. Kanske inte få direkt i handen men inom några månader.

Gällande "AD upplevelsen" så är den säkert olika på olika håll. Iom att de modeller du verkar intresserad av borde gå att få tag på så borde du inte behöva gå till gråis och betala mer. Med mer oåtkomliga modeller kanske man får tänka annorlunda men att betala överpris för en 126234 hos gråis hade iaf jag aldrig drömt om.

Och en bild för att bild är roligare än inte bild.
09395425-B911-47FA-848B-1778BA789E0B.jpeg

Rövhål? Planerar man att prova och ev köpa en klocka så kanske man ska komma lite tidigare än 20 min innan stängning. Att förutsätta att personalen i butiken ska jobba övertid är inte ok.

någon gång måste det fan ta slut, det här börjar ju bli riktigt jävla bizzart……
8769EA26-F626-4D70-8B37-A8485759B696.png

Man vill ju verkligen veta om någon faktiskt betalar de där priserna. I Cartiertråden länkade @Atlantis en Tank Must SolarBeat som låg ute för 106 000 kr. Den listar under 30 000 kr och är mig veterligen inte omöjlig att få tag på, även om man får vänta några månader. Känns svårt att i dagsläget få någon uppfattning om realistiska marknadspriser genom Chrono24...

1642613196008.png

Hehe hörde tom att folk betalat dessa priser

Man vill ju verkligen veta om någon faktiskt betalar de där priserna. I Cartiertråden länkade @Atlantis en Tank Must SolarBeat som låg ute för 106 000 kr. Den listar under 30 000 kr och är mig veterligen inte omöjlig att få tag på, även om man får vänta några månader. Känns svårt att i dagsläget få någon uppfattning om realistiska marknadspriser genom Chrono24...
Galet! Ja man undrar, men när det kommer till Den turkosa OP:n i 41 så ligger i stortsett alla i den prisklassen. Dam versionen ligger på 120-150k och 36mm på ca 180k om jag inte minns helt fel. Det är sjukligt enligt mig. Hade hoppats på en sån till min 40års dag. Får kolla vad AD säger helt enkelt.

Rövhål? Planerar man att prova och ev köpa en klocka så kanske man ska komma lite tidigare än 20 min innan stängning. Att förutsätta att personalen i butiken ska jobba övertid är inte ok.
Personalen är där för att sälja och ge kundtjänst. Övertiden är reglerad i anställningsavtalet och inget som kunden ska behöva bry sig om - butiken hade per definition öppet, enligt texten. Det är inget annat än kass service och ett misslyckande från butikens sida. Själv har jag i överlag bara fått bra service hos Rob, även om personalen sällan kan besvara frågor om vad som behövde fixas om man lämnat in för service eller liknande.

Personalen är där för att sälja och ge kundtjänst. Övertiden är reglerad i anställningsavtalet och inget som kunden ska behöva bry sig om - butiken hade per definition öppet, enligt texten. Det är inget annat än kass service och ett misslyckande från butikens sida. Själv har jag i överlag bara fått bra service hos Rob, även om personalen sällan kan besvara frågor om vad som behövde fixas om man lämnat in för service eller liknande.
Eller så kan folk respektera butikens öppettider.

stänger butiken kl 18.00 så gör den det och då får man återkomma, alternativt planera sitt besök lite bättre.

Jag kan bara tala for mig sjalv,men tycker allt att jag fatt den service jag kan forvanta mig i de flesta fall. Nagon gang har det varit riktigt trott och kants "obekvamt" nar jag varit en for saljaren okand ny kund.
Men da har jag rostat med fotterna och lamnat butiken. Och nar jag hittat en person som jag kommer bra overens med och som forstar att jag ocksa forstar hur det fungerar idag med manga modeller sa fragar jag givetvis efter denne nar jag ringer/besoker butiken da det kanns enklast sa.

Jag kan ha viss forstaelse for om folk far ett trott bemotande nar de fragar efter StalDaytonaSubGMTellerRoyalOak vilkensomhelt....i princip alla vet att dessa klockor enbart saljs till mycket goda aterkommande kunder,och den som sovit de senaste 5aren lar bli varse.
Men fragar jag efter nagot som ligger i montern,eller accepterar att Tyvarr har vi ingen sadan hemma beyder Du kan inte kopa nar jag fragat om nagot jag inte ser sa tycker jag nog att det varit bra standard overlag.
Och att det blir lattare och battre val man handlat,dvs personal kanner igen och vet att man faktiskt ar en kund och inte bara ar ute och kikar runt.

Men tror man att butikspersonalen ska sta och buga,rulla fram roda mattan och ta fram finaste champagnen nar man kommer,da har man helt enkelt bara fel forvantningar.
Att kopa en klocka ar val egentligen inte markvardigare an att kopa sig nya glasogon. Prislappen kanske ar hogre men annars....

stänger butiken kl 18.00 så gör den det och då får man återkomma, alternativt planera sitt besök lite bättre.
Vad är det då för mening att ha fasta öppettider om man inte kan handla mellan de öppettiderna? Jag går i alla fall in på ICA tio minuter innan stängning och kommer ut fem minuter efter stängning ibland. Resonerar man som dig kanske man ska överväga så kunder får tidsboka sina besök. Jag drar den här paralellen eftersom att ”Rolex är som att köpa mjölk på ICA, inget premium med det”

Vad är det då för mening att ha fasta öppettider om man inte kan handla mellan de öppettiderna? Jag går i alla fall in på ICA tio minuter innan stängning och kommer ut fem minuter efter stängning ibland. Resonerar man som dig kanske man ska överväga så kunder får tidsboka sina besök. Jag drar den här paralellen eftersom att ”Rolex är som att köpa mjölk på ICA, inget premium med det”
Oftast är det folk som inte har jobbat i butik som beter så här...

Man har jobbat hela dagen, man vill stänga och räkna kassan. Låsa, och gå hem...

Men så ska någon dratta in precis innan stängning bara för att man kan 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Oftast är det folk som inte har jobbat i butik som beter så här...

Man har jobbat hela dagen, man vill stänga och räkna kassan. Låsa, och gå hem...

Men så ska någon dratta in precis innan stängning bara för att man kan 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️
Pudelns karna blir ju da. Hur ska man gora sa alla blir nojda?

Som kund tycker jag ju att om butiken stanger kl 1800 sa ska jag kunna kliva in 1757 och fa handla.
Som personal kan jag forsta att man vill det ska vara tomt i butiken 1800 for att kunna gora det som behovs innan hemgang utan att jobba over.

Kanske ett 'Sista bestallning senast kl XXxx" som restauranger har for att kok och servis ska hinna innan stangning vore nagot att prova.
Om nu detta anses vara ett aterkommande problem.

Förr innebar stängningsdags den sista tidpunkt man kunde gå in i butiken och göra sitt ärende. Om det sedan betydde att man kom ut ur butiken en halvtimme senare så var det helt acceptabelt. Folk borde inte behöva ”respektera” butikers öppningstider, om man har bra service så ska arbete för personalen efter stängningsdags ingå i deras avtal. Numera har detta luckrats upp och kunden vet inte vad som gäller i olika butiker. Men det kan fortfarande knappast vara kundens fel att en butik har valt att göra på ett visst sätt.

Förr innebar stängningsdags den sista tidpunkt man kunde gå in i butiken och göra sitt ärende. Om det sedan betydde att man kom ut ur butiken en halvtimme senare så var det helt acceptabelt. Folk borde inte behöva ”respektera” butikers öppningstider, om man har bra service så ska arbete för personalen efter stängningsdags ingå i deras avtal. Numera har detta luckrats upp och kunden vet inte vad som gäller i olika butiker. Men det kan fortfarande knappast vara kundens fel att en butik har valt att göra på ett visst sätt.
Det märks att du inte jobbar i butik.

Fy fan vilket respektlöst beteende att kliva in strax innan stängning och bara för att det är "öppet". Öppettider borde rimligtvis vara de tider det är ÖPPET ATT VARA DÄR och handla eller?? Dvs inte "senaste insläpp 17:59.. sen får ni vara här så länge ni vill". Tror ni på riktigt att det bara är rika butiksägare utan liv utanför deras business som står och jobbar i butikerna/matvaruhandeln och därmed skyldiga att serva era bortskämda rumpor? Hur hade det varit om alla varje dag gick in och såg till att personal fick övertid, jämt - med den sketna inställningen som vissa här har?

Handla på nätet om ni vill ha 24/7...

Fy fan vilket respektlöst beteende att kliva in strax innan stängning och bara för att det är "öppet". Öppettider borde rimligtvis vara de tider det är ÖPPET ATT VARA DÄR och handla eller?? Dvs inte "senaste insläpp 17:59.. sen får ni vara här så länge ni vill". Tror ni på riktigt att det bara är rika butiksägare utan liv utanför deras business som står och jobbar i butikerna/matvaruhandeln och därmed skyldiga att serva era bortskämda rumpor? Hur hade det varit om alla varje dag gick in och såg till att personal fick övertid, jämt - med den sketna inställningen som vissa här har?

Haha var tvungen att läsa ditt inlägg 3 ggr innan jag förstod att du är seriös.

Är man där 20 min innan stängning så är det öppet. Går man in 17.59 är det ok om du ska ställa en fråga men kanske inte om du ska handla Rolex men vafan, släpp inte in folk eller påstå att det är öppet 20 min innan om du inte vill ha folk.

Haha var tvungen att läsa ditt inlägg 3 ggr innan jag förstod att du är seriös.

Är man där 20 min innan stängning så är det öppet. Går man in 17.59 är det ok om du ska ställa en fråga men kanske inte om du ska handla Rolex men vafan, släpp inte in folk eller påstå att det är öppet 20 min innan om du inte vill ha folk.
Enkelt:
Går man in 5 min innan stängning - se till att vara ute innan stängning. Mvh all stackars butikpersonal (inte jag personligen sen många år iofs)

Hur man an vander sig sa har man anda alltid rumpan bak...

Losningen far val vara att ytterdorrarna stangs 30-45minuter innan butiken officiellt stanger. Da bor ju de kunder som ar inne i butiken hinna fa hjalp och vara redo att lamna inrattningen innan officiell stangning.

Men hur gor man da om butiken ar helt tom vid detta klockslag.......

Men vad tusan, vi är i Rolex-tråden. Starta mer än gärna en separat teoretisk och filosofisk tråd om hur öppettider bör hanteras och om butikspersonal finns där för kundens skull, eller om kunden ska vara tacksam för att butikspersonal ens låser upp dörren.

Sorry att jag fräser ifrån, men detta är lägsta nivån på länge. Att få läsa ”du har minsann aldrig jobbat i butik” i en tråd om Rolex!? 🤷🏼‍♂️

Tillbaka
Topp