• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Stort tack, tyckte också det lät väldigt märkligt. Ännu märkligare att det var en riktig AD i Göteborg han varit hos. Men skulle inte bli förvånad om han fattat fel.

Tror tyvärr inte din far fått det om bakfoten.
Har för mig att AD inte servar Bubblebacks sedan fler år.
Skickas den till Rolex restaurerings avdelning kostar det mycket riktigt 10k för nekat kostnadsförslag om inte mer idag.
 

Nyx

Omega
Tror tyvärr inte din far fått det om bakfoten.
Har för mig att AD inte servar Bubblebacks sedan fler år.
Skickas den till Rolex restaurerings avdelning kostar det mycket riktigt 10k för nekat kostnadsförslag om inte mer idag.
Ah! Jättetack för svar - då är jag bättre förberedd på vad jag kan vänta mig när jag själv går och frågar.
 
  • Like
Reactions: SWC

Marenostrum

Omega
2-Faktor
Kolla med Bergströms. Det är nog inte omöjlig prissättning som du fått.

Edit: ser nu att det skulle kosta 10 papp för ett kostnadsförslag. Det måste han missförstått. Servicen kan däremot ligga däromkring.
Kan också vara så att det rör sig om en fabriksrenovering. Hade inte förvånat mig om det gäller en så gammal bit. :eek:
 
  • Like
Reactions: Nyx

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Såg att @Gripenbro.se skriver att Rolex Coral Red kommer med 10 års garanti. Är detta ngt nytt? Hade för mig att Rolex hade 5 år.
Gripenbro kanske blandar ihop garantin med den rekommenderade serviceintervallen på 10 år.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Andre avsnitt:

rolex_5_year.jpg
 

bluetrain

Cartier
Urmakaren, som inte är en AD, där jag brukade köra det årliga trycktestet hade stängt. Ringde till några andra urmakare på orten och fick till svar "vi trycktestar inte Rolex". Tyckte det lät tramsigt. Så länge de har utrustningen och är en riktig urmakare kan det väl inte spela ngn roll vad det är för märke. Eller missar jag ngt?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Urmakaren, som inte är en AD, där jag brukade köra det årliga trycktestet hade stängt. Ringde till några andra urmakare på orten och fick till svar "vi trycktestar inte Rolex". Tyckte det lät tramsigt. Så länge de har utrustningen och är en riktig urmakare kan det väl inte spela ngn roll vad det är för märke. Eller missar jag ngt?
Det låter otroligt tramsigt. Frågade du inte varför?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Urmakaren, som inte är en AD, där jag brukade köra det årliga trycktestet hade stängt. Ringde till några andra urmakare på orten och fick till svar "vi trycktestar inte Rolex". Tyckte det lät tramsigt. Så länge de har utrustningen och är en riktig urmakare kan det väl inte spela ngn roll vad det är för märke. Eller missar jag ngt?
Hamnat i samma dilemma. Skulle testa mina klockor under semestern förra året men min lokala ADs urmakare hade gått på semester vilket resulterade att de inte kunde trycktesta. Kort och gott fick jag ringa runt till olika urmakare, typ ur & pen osv men fick ingen hjälp. Vågade inte hantera dyra ur fick jag som svar.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Frågade om att trycktesta en Tudor sub hos en galleriabutik av högre kaliber. Var noga med att poängtera att jag inte behövde 200m test, bara det vanliga 100m testet som de har maskin för. De avböjde och hänvisade till att deras maskin var helt ok men de kunde inte garantera ett100% säkert resultat och det vore synd att chansa med en värdefull vintageklocka. Jag tolkade det som att de vet att deras kanske lite enklare utrustning har en liten felprocent och det är en ok risk att ta med det stora flertalet inte superdyra klockor de hanterar. Skulle nåt gå fel och någon kräver de på pengar så tar de smällen men de vill inte göra det med dyra och svåra att ersätta klockor. Tyckte det var schysst att de sade nej och var ärliga.
 
Väta? Hur testar dom egentligen?
Tryckbehållaren är halvfylld med vatten.
Klockan placeras i den luftfyllda delen av tryckbehållaren, alltså ovanför vattenytan.
Behållaren stängs och trycket ökas.

Om klockan är otät kommer nu luft att pressas in i klockan.

Trycket i behållaren sänks tillbaka till atmosfärstryck, varpå klockan sänks direkt ned i vattnet.

Om klockan är otät så kommer den luft som tidigare under högt tryck pressades in i klockan nu vilja komma ut igen.
Man kan se luften komma ut i form av små bubblor. Bubblor = otät klocka.
Beviset på en otät klocka är alltså inte att vatten tränger in. utan att luft tränger ut.

När man trycktestar så är det inte vatten man försöker pressa in i klockan, utan luft. Man anser att om luft inte kan tränga in så kan vatten det inte heller.


Det finns i princip noll risk för urverket med att trycktesta en klocka.

Det mest oturliga som kan hända är att en otät klocka inte klarar att släppa ut luften tillräckligt fort när trycket återgår till atmosfärstryck och att övertrycket inne klockan gör att tex glaset poppar ut. Men om glaset skall poppa så brukar det nog göra det direkt, innan klockan hunnit sänkas ned i vattnet.

Det är konflikten med kunden när detta händer som urmakakarna vill undvika. "-Men du har ju pajjat min klocka ju!! Glaset har hoppat bort!!"
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Frågade om att trycktesta en Tudor sub hos en galleriabutik av högre kaliber. Var noga med att poängtera att jag inte behövde 200m test, bara det vanliga 100m testet som de har maskin för. De avböjde och hänvisade till att deras maskin var helt ok men de kunde inte garantera ett100% säkert resultat och det vore synd att chansa med en värdefull vintageklocka. Jag tolkade det som att de vet att deras kanske lite enklare utrustning har en liten felprocent och det är en ok risk att ta med det stora flertalet inte superdyra klockor de hanterar. Skulle nåt gå fel och någon kräver de på pengar så tar de smällen men de vill inte göra det med dyra och svåra att ersätta klockor. Tyckte det var schysst att de sade nej och var ärliga.
Det hade ju räckt att de påpekade extra tydligt att ett OK genomfört trycktest bevisar bara att klockan är tät där och då. Det behöver inte betyda att den är en vecka senare. Jag har aldrig haft några problem att få tryckt både Daydate och Submariner av lite äldre modeller på en vanlig urbutik med urmakare. Det enda som stört mig var hur slarvigt han hanterade min DD när han lade den på disken...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tryckbehållaren är halvfylld med vatten.
Klockan placeras i den luftfyllda delen av tryckbehållaren, alltså ovanför vattenytan.
Behållaren stängs och trycket ökas.

Om klockan är otät kommer nu luft att pressas in i klockan.

Trycket i behållaren sänks tillbaka till atmosfärstryck.
Klockan sänks direkt ned i vattnet.

Om klockan är otät så kommer den luft som tidigare under högt tryck pressades in i klockan nu vilja komma ut igen.
Med klockan nedsänkt i vatten så kan man se luften komma ut i form av små bubblor. Bubblor = otät klocka.
Beviset på en otät klocka är alltså inte att vatten tränger in. utan att luft tränger ut.

När man trycktestar så är det alltså inte vatten man försöker pressa in i klockan, utan luft. Man anser att om luft inte kan tränga in så kan vatten det inte heller.


Det finns alltså i princip noll risk för urverket med att trycktesta en klocka.

Det mest oturliga som kan hända är att en otät klocka inte klarar att släppa ut luften tillräckligt fort när trycket återgår till atmosfärstryck och att övertrycket inne klockan gör att tex glaset poppar ut. Men om glaset skall poppa så brukar det nog göra det direkt, innan klockan hunnit sänkas ned i vattnet.
Tack för en bra och tydlig beskrivning!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tryckbehållaren är halvfylld med vatten.
Klockan placeras i den luftfyllda delen av tryckbehållaren, alltså ovanför vattenytan.
Behållaren stängs och trycket ökas.

Om klockan är otät kommer nu luft att pressas in i klockan.

Trycket i behållaren sänks tillbaka till atmosfärstryck, varpå klockan sänks direkt ned i vattnet.

Om klockan är otät så kommer den luft som tidigare under högt tryck pressades in i klockan nu vilja komma ut igen.
Man kan se luften komma ut i form av små bubblor. Bubblor = otät klocka.
Beviset på en otät klocka är alltså inte att vatten tränger in. utan att luft tränger ut.

När man trycktestar så är det inte vatten man försöker pressa in i klockan, utan luft. Man anser att om luft inte kan tränga in så kan vatten det inte heller.


Det finns i princip noll risk för urverket med att trycktesta en klocka.

Det mest oturliga som kan hända är att en otät klocka inte klarar att släppa ut luften tillräckligt fort när trycket återgår till atmosfärstryck och att övertrycket inne klockan gör att tex glaset poppar ut. Men om glaset skall poppa så brukar det nog göra det direkt, innan klockan hunnit sänkas ned i vattnet.

Det är konflikten med kunden när detta händer som urmakakarna vill undvika. "-Men du har ju pajjat min klocka ju!! Glaset har hoppat bort!!"
Precis det jag säger ju. Man försöker ju inte trycka in vatten i klockan.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
OT: Jobbar smått själv på samma sak! Hon är numera mycket sugen på något från Cartier :pirate:

ON topic: är dent en dj41 hon kör på? eller är det en 36a som ser "stor ut". :)
Jobba på, det tar sin lilla tid att vinna över dem till den mörka sidan :cool:

Det är en 41:a, jag tyckte hon skulle gå på 36 men där fick jag gå bet. Blev faktiskt bra med 41 tycker jag. :)
 
Topp