• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Precis, googlar du det referensnumret så hittar du olika kombinationer av tavlor den levererats med. Men det har varit fritt fram med att byta tavla historiskt tror jag så det finns nog många olika som kan anses korrekt.
Snyggt!
Då gäller det bara att hitta en snygg tavla och visar när jag väl fått igång verket!
Du känner inte till något ställe i europa som säljer tavlor och visare? :)

Snyggt!
Då gäller det bara att hitta en snygg tavla och visar när jag väl fått igång verket!
Du känner inte till något ställe i europa som säljer tavlor och visare? :)
Dyker upp på tradera, kaplans mm ibland. Jag har köpt på mig lite. Men har nog inte tavla för dig här. Och visaruppsättningar av Rolex original sitter jag helst på. 😊

Dyker upp på tradera, kaplans mm ibland. Jag har köpt på mig lite. Men har nog inte tavla för dig här. Och visaruppsättningar av Rolex original sitter jag helst på. 😊
Haha förstår det.
Jag nöjer mig med din kunskap än så länge, den är nog så viktig!
Antar att du kommer svara på bra många fler frågor som kommer dyka upp från min sida. Det var långt ifrån den enda klockan jag ärvde ☺️

Still going strong med denna.. När ska jag uppgradera till en äldre?
IMG_5519.jpeg

IMG_3591.jpeg

Någon annan som har det här ”problemet” och löst det? Flyttar jag en länkbit från kl 6 till 12 försvinner det men då är inte spännet centrerat.

Tyckte tavlan på 36:an kändes väldigt liten på armen. Men är också ganska ovan med den storleken. Lug-to-lug på den däremot var perfekt.
40mm var absolut liiite för stor för mig med ~16.5cm runt handleden

Indexeringen som ersatt rehauten gjorde att den inte upplevdes för liten för mig. Och jag har ganska rejäla handleder.. är troligen dock partisk då jag vill ha ny 36a i samlingen. LDn kändes mer som ett smycke än en klocka oavsett 36 eller 40, jag hyllar det dock 👍

Hej! Dum fråga kanske, men hur kortar jag en rullad jubileelänk (från en 1601 tidigt 60-tal)? Behövs något särskilt verktyg? Nymans saknade rätt verktyg, men kunde skicka den till en guldsmed (kollade även hos en guldsmed, de hade inte heller rätt verktyg), men det känns förvånansvärt krångligt?

Hej! Dum fråga kanske, men hur kortar jag en rullad jubileelänk (från en 1601 tidigt 60-tal)? Behövs något särskilt verktyg? Nymans saknade rätt verktyg, men kunde skicka den till en guldsmed (kollade även hos en guldsmed, de hade inte heller rätt verktyg), men det känns förvånansvärt krångligt?
Inte så ovanligt förr, att man fick böja upp metallbitar för att korta. Blir en solid och smäcker konstruktion. Inte gjort för ängsliga moderna klockflippare.

Inte så ovanligt förr, att man fick böja upp metallbitar för att korta. Blir en solid och smäcker konstruktion. Inte gjort för ängsliga moderna klockflippare.

Japp stämmer, jag har aldrig kortat men jag har förlängt med en länk på två rullande band innan, då för man böja upp 6st mitten bitar i länken sen föra in länken sen återstår det bara att vika tillbaka mitten bitarna igen. Samma sak gäller om man skall korta då måste böja upp 6st mitten bitar, lyfta ur länkbiten sen vika ihop igen. Svårt att förklara men det är ett enkelt jobb.

Senast ändrad:
När jag köpte heta modeller beundrade jag nya Rolex-klockor med keramiska infattningar – deras glans och moderna utseende. Jag lyssnade med en blinkning på lovorden från dem som föredrog de äldre femsiffriga modellerna framför de nyare. Men med tiden förstod jag vad de försökte förmedla: hur speciell den gamla goda 16610LV "Kermit" är. Den har en lätthet, proportioner och komfort som nyare modeller ibland saknar. Aluminiuminfattningen har sin charm, boetten sitter bättre på handleden och det hela känns helt enkelt mer naturligt att bära. Idag uppskattar jag den för dess klassiska karaktär och diskreta elegans, som bara har vuxit i äkthet och själ med åren. Det är en klocka som inte försöker skrika modernitet, utan lugnt talar om vad Rolex verkligen står för – precision, tradition och tidlös stil. Ju längre jag bär den, desto mer känner jag att 16610LV "Kermit" inte bara är en tidsmätare, utan ett stycke historia som har mognat med mig. Det tog mig åtta år att komma till den här punkten.
1000086423.jpg
Det där aluminiuminlägget är ju i nyskick. Fördelen med keramik är ju framför allt att det är mycket reptåligt. Jag hade en Omega i många år som fick en del repor och jag gillar övergången till keramik (även utseendemässigt).

Här får du ju i alla fall ett "hum" om hur man skall göra, sen är det inte den bästa videon men man får nog lyssna mer en titta tror jag 🙈. Men det är absolut möjligt att göra själv (jag har gjort det två gånger) lite pill och meck men fullt möjligt! Om du bara vänder på länken så kommer du fatta ur du skall göra.

Tillbaka
Topp