• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ännu ett försök att komma in på djupt vatten. Submariner är dock ett måste i din samling.
20230128_100806-01.jpeg

Länken på mammas 6917 från 70 talet har gått sönder och det verkar som att hon tappat en bit. Priset hos AD för ny länk var över 30k. Någon med tips om var man kanske kunde hitta en begagnad länk och isåfall vad det är man skall söka efter? Har själva länken en modellbeteckning eller liknande?
Tack på förhand för alla tips!

IMG_20230106_083939.jpg
IMG_20230106_083435.jpg

• Like
Reactions: Man
Länken på mammas 6917 från 70 talet har gått sönder och det verkar som att hon tappat en bit. Priset hos AD för ny länk var över 30k. Någon med tips om var man kanske kunde hitta en begagnad länk och isåfall vad det är man skall söka efter? Har själva länken en modellbeteckning eller liknande?
Tack på förhand för alla tips!

IMG_20230106_083939.jpg
IMG_20230106_083435.jpg
Något auktionshus kanske kan ha vad du söker?
Eller prova en köpesannons här på KS?

Är inte tanken att högerhänta ska använda den till att hålla kniven/stekpannan/pennan/telefonen….ja du fattar…och samtidigt kunna ha koll på tiden, på vänster hand? Kanske sparar det även på slitage.
Det där har du läst i nåt glansigt klockmagasin…..trams. Klart den sitter på armen jag använder mest!

Är inte tanken att högerhänta ska använda den till att hålla kniven/stekpannan/pennan/telefonen….ja du fattar…och samtidigt kunna ha koll på tiden, på vänster hand? Kanske sparar det även på slitage.
Jag bär min klocka på båda handlederna utan problem, men jag skriver bara med höger hand, och jag skär fisk med en kniv i höger hand. Jag kunde inte göra det med min vänstra hand, och om jag försökte skulle jag säkert skära av mina fingrar i min högra hand.

Det där har du läst i nåt glansigt klockmagasin…..trams. Klart den sitter på armen jag använder mest!
Jag läste (minns inte riktigt var, men typ i Breguets eller Pateks egna magasin) att anledningen initialt till att bära klockan på vänster arm var för att skydda de känsliga armbandsuren från stötar och slag, då vänster arm generellt var mer passiv.
Känns logiskt..

Ja det vill hon nog gärna göra. Har du något tips på någon vi kan kontakta?
Hitta dessa tre i Sverige, kanske finns flera?

Jag läste (minns inte riktigt var, men typ i Breguets eller Pateks egna magasin) att anledningen initialt till att bära klockan på vänster arm var för att skydda de känsliga armbandsuren från stötar och slag, då vänster arm generellt var mer passiv.
Känns logiskt..
Befängt!

Hej,

Jag gick igenom en smärre identitetskris när jag skulle välja min trehands-vardags-Rolex. Reflektioner;

Explorer 39 - bra. Dock tidigare modell och äldre urverket. Vill ha det nya.
Explorer 36 - Liten. 36 kan fungera för mig ibland, men iom att länken är 19mm och dessutom kraftigt avsmalnande känns klockan som ett smyckesarmband. Synd - jag gillar idén Explorer. Synd. Försöker verkligen komma överens med denna.
Datejust 41 - Blir för mycket vitguldsring - för "maffig"
Datejust 36 - vitguld och jubilee - men lite för blankt och bling för den vardagsklocka jag söker
OP 39 - bra format, men tidigare verket åter igen
OP 36 - fungerar av någon anledning inte lika bra storleksmässigt som DJ36

Valet föll på OP41. Bra, men inte perfekt. Den går lite åt det större hållet men inte överdrivet så.

Får se hur länge den stannar. Kunde de inte göra Explorer 36 liiiite maffigare?

Hej,

Jag gick igenom en smärre identitetskris när jag skulle välja min trehands-vardags-Rolex. Reflektioner;

Explorer 39 - bra. Dock tidigare modell och äldre urverket. Vill ha det nya.
Explorer 36 - Liten. 36 kan fungera för mig ibland, men iom att länken är 19mm och dessutom kraftigt avsmalnande känns klockan som ett smyckesarmband. Synd - jag gillar idén Explorer. Synd. Försöker verkligen komma överens med denna.
Datejust 41 - Blir för mycket vitguldsring - för "maffig"
Datejust 36 - vitguld och jubilee - men lite för blankt och bling för den vardagsklocka jag söker
OP 39 - bra format, men tidigare verket åter igen
OP 36 - fungerar av någon anledning inte lika bra storleksmässigt som DJ36

Valet föll på OP41. Bra, men inte perfekt. Den går lite åt det större hållet men inte överdrivet så.

Får se hur länge den stannar. Kunde de inte göra Explorer 36 liiiite maffigare?
Fel tråd men har du kikat på nya Rangern från lillebror?

Tillbaka
Topp