• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oyster
Oyster eller Jubilee? Jag väntar på dina röster...
20230131_073237-COLLAGE.jpg

Oyster, Jubilee kommer alltid att symbolisera ”gubbklocka” för mig.

Hej,

Jag gick igenom en smärre identitetskris när jag skulle välja min trehands-vardags-Rolex. Reflektioner;

Explorer 39 - bra. Dock tidigare modell och äldre urverket. Vill ha det nya.
Explorer 36 - Liten. 36 kan fungera för mig ibland, men iom att länken är 19mm och dessutom kraftigt avsmalnande känns klockan som ett smyckesarmband. Synd - jag gillar idén Explorer. Synd. Försöker verkligen komma överens med denna.
Datejust 41 - Blir för mycket vitguldsring - för "maffig"
Datejust 36 - vitguld och jubilee - men lite för blankt och bling för den vardagsklocka jag söker
OP 39 - bra format, men tidigare verket åter igen
OP 36 - fungerar av någon anledning inte lika bra storleksmässigt som DJ36

Valet föll på OP41. Bra, men inte perfekt. Den går lite åt det större hållet men inte överdrivet så.

Får se hur länge den stannar. Kunde de inte göra Explorer 36 liiiite maffigare?
Vad diskvalificerar Datejust 36 med slät ring och oyster?

Fråga; jag kan få köpa en 1002 som årsklokka här i Norge som kan komplettera min 16710. Den är lite liten på sina 34 men tänkte testa eftersom jag oavsett börjar bli gubbe. Men jag tycker kanske att urtavlan har hållit sig misstänksamt bra. Kan någon här hjälpa mig bedöma om allt ser bra ut? På förhand tack!!

9DEB10D6-8551-4231-A333-5B181D2C6595.jpeg
40792589-5B59-4391-B56C-7886F8321201.jpeg

Bilagor

• DE19D657-3B9F-43BD-94E7-567E9DB29DF5.jpeg
    DE19D657-3B9F-43BD-94E7-567E9DB29DF5.jpeg
    171.8 KB · Visningar: 9
  • 6AA554F0-AE52-477A-A4B8-DC0928F07BA7.jpeg
    6AA554F0-AE52-477A-A4B8-DC0928F07BA7.jpeg
    268.8 KB · Visningar: 10
Hjälper min eminenta far med ett ärende om service hos Bergströms av sin Rolex 16750 (Pepsi GMT).

Bakgrund: Utplockad -88. Servad regelbundet hos AD med rätt intervaller. Använd dagligen, därmed tillhörande stretch i länken. Åkte nu häromveckan in till Bergströms i GBG för service. De gav prisförslag på ca 12' för service och byte av slitna delar - men hävdar också att länken "måste/borde" bytas ut för ytterligare 13'. Så en nota om totalt 25'.

Fråga 1:
Finns billigare alternativ för ett nytt originalarmband, antingen i Sverige, eller i Spanien? (Han är delvis bosatt i Spanien, så växlingskurs behövs inte beaktas).

Fråga 2:
Har personligen låg tillit till när hantverkare rekommenderar till höger och vänster med vetskap om att jag inte kan påstå bu eller bä. Visst, länken är stretchad, men knappast kan det vara så illa att det utgör risk att länksprintarna/clasp går av eller släpper? Den har knappast blivit utsatt för något kärnvapenkrig.

Uppskattningsvis är stretchen på länken något i stil med föjande bild:

PNG-bild.png

---
Tack KS för forumplats!

Senast ändrad:
Kolla urbrev.se, har ej egen erfarenhet av dem men här på forumet Finns säkert folk som har haft med dem att göra,om man har instagram kan man kika lite,de verkar kunna fixa länkar

Hjälper min eminenta far med ett ärende om service hos Bergströms av sin Rolex 16750 (Pepsi GMT).

Bakgrund: Utplockad -88. Servad regelbundet hos AD med rätt intervaller. Använd dagligen, därmed tillhörande stretch i länken. Åkte nu häromveckan in till Bergströms i GBG för service. De gav prisförslag på ca 12' för service och byte av slitna delar - men hävdar också att länken "måste/borde" bytas ut för ytterligare 13'. Så en nota om totalt 25'.

Fråga 1:
Finns billigare alternativ för ett nytt originalarmband, antingen i Sverige, eller i Spanien? (Han är delvis bosatt i Spanien, så växlingskurs behövs inte beaktas).

Fråga 2:
Har personligen låg tillit till när hantverkare rekommenderar till höger och vänster med vetskap om att jag inte kan påstå bu eller bä. Visst, länken är stretchad, men knappast kan det vara så illa att det utgör risk att länksprintarna/clasp går av eller släpper? Den har knappast blivit utsatt för något kärnvapenkrig.

PNG-bild.png

---
Tack KS för forumplats!
13k låter inte orimligt men lite bilder på den gamla hade varit bra. Jag hade inte bytt enbart pga stretch enl bilden. Är det nåt trasigt tro?

Det går ju att renovera länkar. Skulle inte byta hos ad.

Fick själv förslag på att byta claspen på mitt oyster i samband med service. Tackade nej. I samband med att jag hämtade ut klockan frågade jag om varför de föreslagit bytet och det kunde den personen inte svara på.

Så brukar det vara hos auktoriserade Rolex-verkstäder som. Antagligen är länken riktigt sliten på kritiska delar som gör att den kan falla isär och det har nog hänt tidigare och att verkstaden då har fått klagomål av kunden när den föll isär.

Men, det går att åtgärda de flesta länkar utan att byta ut den. Hade jag varit du hade jag skickat länken till Classic Watch Repair i Hong Kong. http://www.classicwatchrepair.com/

Fråga 1:

Fråga 2:

PNG-bild.png

---
Tack KS för forumplats!

Lämna in klockan utan länk, till exempel på NATO. Sen kan ni besluta hur ni vill göra med länken. Kolla på auktioner, kan hitta såna för 5-8000kr med lite tur. Jubilee passar ju också.

Letar en Rolex 1500 Date och kom över denna, det verkar dock knappt finnas några modeller med "swiss made" tavla. Innebär det att det är en nyare service dial eller skulle det till och med kunna vara en kopia? Behöver lite allmänt kunnande kring äldre tavlor och tänkte att denna tråd kunde hjälpa mig.

67f012f3-48c0-44fd-88ff-54a052dade5b.jpg

Letar en Rolex 1500 Date och kom över denna, det verkar dock knappt finnas några modeller med "swiss made" tavla. Innebär det att det är en nyare service dial eller skulle det till och med kunna vara en kopia? Behöver lite allmänt kunnande kring äldre tavlor och tänkte att denna tråd kunde hjälpa mig.

67f012f3-48c0-44fd-88ff-54a052dade5b.jpg
Det finns mkt att läsa om tavlor mm. Sen är det inte alltid logiskt! Det är nog ingen fake tavla. Är klockan riktigt gammal skulle den kunna kommit med Swiss endast, och senare vid Service fått den utbytt till T Swiss Made T. Men det kan också vara original, beror på när klockan är tillverkad. Man får en fingervisning via serienumret.

Saxat från TRF

What does the "T" designation at the bottom of the dial mean?

This refers to the chemical used on the hands and hour markers, which causes them to illuminate. Around 1950, watchmakers started using Tritium as their luminous material, and began indicating the amount of that radioactive material with a designation at the bottom of the dial (i.e. T SWISS T or SWISS T < 25). Around 1998, watchmakers changed the designation to read SWISS or SWISS MADE, when they replaced the Tritium with LumiNova (an organic, non-radioactive chemical), as their source of luminescence.

T SWISS MADE T indicates that the radioactive material Tritium is present on the wristwatch. The amount of radioactive material emitted is limited to a maximum of 25 milliCurie.

SWISS T < 25 more specifically indicates that the wristwatch emits an amount of Tritium that is less than the 25 milliCurie limit.

SWISS T 25 indicates that the wristwatch emits the maximum allowable amount of Tritium (i.e. a full 25 milliCurie).

SWISS (or) SWISS MADE on wristwatches produced after (around) 1998, indicates the presence of LumiNova as the luminous material. (Please Note: "SWISS" or "SWISS MADE" was also the indication on wristwatches produced prior to the 1950s, when Radium was used as the luminous material. However, at that time "SWISS" or "SWISS MADE" simply indicated that the watch was, in fact, made in Switzerland.

Det finns mkt att läsa om tavlor mm. Sen är det inte alltid logiskt! Det är nog ingen fake tavla. Är klockan riktigt gammal skulle den kunna kommit med Swiss endast, och senare vid Service fått den utbytt till T Swiss Made T. Men det kan också vara original, beror på när klockan är tillverkad. Man får en fingervisning via serienumret.

Saxat från TRF

What does the "T" designation at the bottom of the dial mean?

This refers to the chemical used on the hands and hour markers, which causes them to illuminate. Around 1950, watchmakers started using Tritium as their luminous material, and began indicating the amount of that radioactive material with a designation at the bottom of the dial (i.e. T SWISS T or SWISS T < 25). Around 1998, watchmakers changed the designation to read SWISS or SWISS MADE, when they replaced the Tritium with LumiNova (an organic, non-radioactive chemical), as their source of luminescence.

T SWISS MADE T indicates that the radioactive material Tritium is present on the wristwatch. The amount of radioactive material emitted is limited to a maximum of 25 milliCurie.

SWISS T < 25 more specifically indicates that the wristwatch emits an amount of Tritium that is less than the 25 milliCurie limit.

SWISS T 25 indicates that the wristwatch emits the maximum allowable amount of Tritium (i.e. a full 25 milliCurie).

SWISS (or) SWISS MADE on wristwatches produced after (around) 1998, indicates the presence of LumiNova as the luminous material. (Please Note: "SWISS" or "SWISS MADE" was also the indication on wristwatches produced prior to the 1950s, when Radium was used as the luminous material. However, at that time "SWISS" or "SWISS MADE" simply indicated that the watch was, in fact, made in Switzerland.
Stort tack för ett engagerat svar. De klockor jag tittar på är från allt mellan 1968-1978. Majoriteten har ju swiss, sigma eller en t-kommentar från den perioden. På chrono även om de har en tendens att inte stämma kring årtal så verkar det vara blandat. Men om klockan ovan som exempel är från 1969, men har "swiss made", innebär det att det är en rolex-orginaltavla men uppdaterad vid en service (aka service dial)?

Tillbaka
Topp