• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny rolle, riktigt nöjd! Gillar att den är lite större
PXL_20230203_125229051-01.jpeg
Grattis! Riktigt fräsch!

Vet inte om detta är rätt tråd men provar skriva här.

Fick ett mail från min AD för ett tag sedan att jag behövde visa upp certifikat, klockor (på tidigare köp) och en dagstidning med dagens datum för att få hämta ut en Rolex. Fattar att det är för att motverka flippande av klockor men det känns ändå rätt sjukt att dom håller på med detta?

Om jag skulle få för mig att sälja min klocka efter 3 år säger vi, skulle jag då inte längre få köpa Rolex överhuvudtaget?

Är det verkligen lagligt med tanke på GDPR osv?

Senast ändrad:

Fick ett mail från min AD för ett tag sedan att jag behövde visa upp certifikat, klockor och en dagstidning med dagens datum för att få hämta ut en Rolex. Fattar att det är för att motverka flippande av klockor men det känns ändå rätt sjukt att dom håller på med detta?

Om jag skulle få för mig att sälja min klocka efter 3 år säger vi, skulle jag då inte längre få köpa Rolex överhuvudtaget?

Vilken ad är detta?

G

Fick ett mail från min AD för ett tag sedan att jag behövde visa upp certifikat, klockor (på tidigare köp) och en dagstidning med dagens datum för att få hämta ut en Rolex. Fattar att det är för att motverka flippande av klockor men det känns ändå rätt sjukt att dom håller på med detta?

GDPR har ingenting med detta att göra. Det AD bett om är att du visar upp information. Inte att de sparar information. GDPR täcker inte heller de fallen du frivilligt uppgivit information och gått med på detta.

Likväl så kan information om kunder (över en viss beloppsgräns) samlas in enl. direktiven om kundkännedom och lagen om penningtvätt. Det sistnämnda har tolkandeföreträde över GDPR.

I fallet Nymans så har jag förstått att man inte alltid gör det men i de fall man finner orsak till det. Detta är givetvis godtyckligt och man kan säkerligen ifrågasätta på vilka grunder de ber om det. Om detta är korrekt tillvägagångssätt eller inte har redan diskuterats för fullt i denna tråden som handlar om just detta 😉

https://klocksnack.se/threads/rolex-tråden-där-ni-diskuterar-”värdeökning”-listor-orättvisor-och-spåkulor.159567/page-137#post-4488331

Jag menar inte att jag inte kan visa upp det men jag tycker det är lite löjligt från deras håll ☝🏻
Kan väl hålla med om att det är lite väl.. de tjänar ju ändå pengar på att sälja klockan i förstahand. Sen är ju marknaden vad marknaden är.. det är ju inte deras problem. Att dem sen vill sälja till kunder som faktiskt behåller klockor är väl bra dock 🙂

Deras butik Deras spelregler.

De kan hitta på vilka tokigheter som helst sålänge det inte faller under diskriminering och de lagar som avhandlar detta.
Passar det inte är det ingen som tvingar dig handla där,utan du har friheten att gå dit du vill.

Tycker jag också det är tramsigt?
Ja det gör jag.

Men fingrarna kanske ertappats för långt ner I kakburken,och då går det ut över oss alla.

Tillbaka
Topp