Swiss Made
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Swiss Made
Den är bättre live!Aldrig sett den vita palmtavlan IRL men den är rätt skön på bild.
1.20 alt. 1.30Någon som vet vilken storlek på skruvmejseln för att korta länken på en Datejust 116200 med super jubilee? Skulle det gå med en 1,4mm mejsel?
1.2 är spåret.Någon som vet vilken storlek på skruvmejseln för att korta länken på en Datejust 116200 med super jubilee? Skulle det gå med en 1,4mm mejsel?
Spåret är 1.3 men den mejseln ingår inte i alla set.1.2 är spåret.
Japp!När man skruvar upp kronan, hörs det ett klickljud på era klockor medans man skruvar?
Självklart.När man skruvar upp kronan, hörs det ett klickljud på era klockor medans man skruvar?
Tack för ett intressant inlägg!Några veckor efter köpet tillät jag mig själv att skriva en kort recension av Daytona 116500LN med en vit urtavla, allmänt känd som Panda. Här är hon.
Komfort – i början var det svårt för mig att vänja mig vid storleken på den här klockan, eftersom jag hittills har burit Subs, Datejusts eller GMT II något större än den. Fabriksuret är designat för en handled på ca 20 cm. Fem på ena sidan och 7 på den andra. Jag tog inte bort någon av dem, jag kopplade bara tillbaka teleskopet på spännet till det yttersta inre hålet, vilket minskade omkretsen på själva armbandet med cirka 3,5 mm - varje Easylink har 3 hål för justering. På sommaren växer min handled till 19,5 cm, jag bär den med lite slack och efter tyngre fysiskt arbete släpper jag Easylink. Daytonan sitter ganska hyfsat på min handled, även om den inte "fastnar" på den lika bra som Datejust 41 eller nya Polar. Jag har bara burit en klocka non-stop i en vecka och jag börjar sakta uppskatta bekvämligheten med att bära denna Panda. I slutet av en varm dag gör inte tassen ont, vilket händer när Pepsi eller Hulk sitter på handleden. Det händer att jag sover utan problem till morgonen med Daytona på tassen.
Läsbarhet är inte den här klockans starka sida. Med glasögonen på kan jag läsa av tiden ganska snabbt, men utan dem (jobbar utan glasögon på en dator) måste jag koncentrera mig i drygt 2 sekunder för att fånga tiden exakt. På kvällen tar det mycket tid att läsa indikationerna, och ofta, utan en extra ljuskälla, är det nästan omöjligt. Luma, som i Datejust, är svag. Finns det ens en intern AR på glas? Jag vet inte...
Gångprecision. Werk 4130 fungerar ganska jämnt, med en genomsnittlig avvikelse på +1,5s/dag, både med och utan chrono. Kopparna skruvas enkelt loss, de klickar som standard, utan tendens att spontant skruvas loss under användning av klockan.
Utförandet är på en anständig Rolex-nivå. Armbandet, monteringen av länkarna, bearbetningen av kanterna, såväl som den exakta anslutningen av det till fodralet, har varit kännetecknet för Rolex i flera år. Urtavlan i sig imponerar inte med utförandenivån, designen är ganska enkel och snygg, utan wow-effekten. Minimalism kan ses främst i tre sub-urtavlor och små visare.
För att sammanfatta - Daytona Panda mognar på min handled som en god whisky - och varje efterföljande klunk förbättrar mitt humör. Den är definitivt mer uttrycksfull än Snoopy, och dessutom mycket, mycket mer välformad. Men om det är mer intressant rent generellt – det kan jag inte säga direkt i nuläget. Rolex producerar mycket bättre armband, för att inte tala om snabbjusteringen, eftersom det i new Moons är hopplöst gjort, men det finns något i Snoopy som jag inte hittat i Panda än så länge. Och jag kan inte uttrycka det med ord just nu. Jag kanske hade högre förväntningar på den här klockan, och kanske har jag inte helt upptäckt denna Daytona ännu.
Korrekt.
Super tack för inspel, håller med. Känner stor längtar till 124270 med andra ord i 36mm (perfektion i storlek för denna typ av klocka imo) med spänne och skarpare urtavla! Allt bottnar i vad man söker och vilka detaljer/funktioner och estetik som är viktigast öga o själ. Men därefter kan ibland pris även adderas, vilken KAN ibland locka till övriga ref-modellerJag skulle säga att 114270 är den bästa modellen sett ur prisperspektiv. Du får ett bättre urverk än den gamla 14270 samt solida ändlänkar men den kostar lika mkt, dom nyaste klockorna har dessutom rehaut. Dom nyare 39-mm modellerna är jag personligen inte så förtjusta i, dom finns som mk1 och mk2 där mk2 har längre visare. Sämre urverk än dom nyaste modellerna men kostar lika mkt. Den nyaste 36:an 124270 är den bästa Explorern just nu imo, senaste urverket och bättre länk jmf med 114270. Den har dock 19mm bandbredd och väldigt agressiv taper till 14mm, det där är en smaksak.
TLDR: 114270 är mest bang for the buck, 124270 är den bästa modellen (om du inte måste ha större än 36).
Jäkla fint. Fick testa denna idag. Mycket fint och storlek 36mm är perfekt än 41mmKorrekt.
Vilken AD har celebration som man kan klämma på? Och fanns även celebration 41:an?Jäkla fint. Fick testa denna idag. Mycket fint och storlek 36mm är perfekt än 41mm
Det var hos Krons och angående 41:an det vet inteVilken AD har celebration som man kan klämma på? Och fanns även celebration 41:an?
Dom har iaf inte 41mm framme och tror inte bakom draperiet heller.Vilken AD har celebration som man kan klämma på? Och fanns även celebration 41:an?