• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpte min Rolex GMT Master ll ny 1999 för 26,5 tkr (prutade 1500 spänn) och i 24 år har den knappt lämnat min sida. Jag har ridit, seglat, dykt och varit i slagsmål med den och den har aldrig svikit mig. Är det någon som har svikit så är det jag för jag har aldrig servat den och burit det lätt på handleden så nu är länken lite trött. Och nu skall jag dessutom överge den för jag träffat någon annan yngre årgång …

Fast egentligen är det tvärtom för det är jag som är för gammal för henne för hon (ja, det är en hon) ser fortfarande ung och sportig ut medan jag, not so much. Fast jag skyller på att hon blivit dyr i drift och kostar 13 tkr för en service och kanske drygt 20 tkr för en ny länk. Skickade henne till en gråhandlare som bjöd 100 000 silverpenningar och som jag tänker acceptera och la en beställning på en Oyster Perpetual igår (en liten slinka på 36 mm).

Skriver det här för att någon skall rädda henne och framförallt mig och kanske skriva: gör det inte, tänk på allt ni gjort och du kommer aldrig att hitta någon som henne!

(Skickar med några foton för att visa hur vacker hon är med alla sina skavanker).
Tack för alla goda råd men jag är rädd för att jag varken är värd dem eller mer pengar för jag har gjort något ännu värre än att beställa en nyare årgång, jag har köpt en Quartz!!? Mitt kött är svagt och lockad av Zaratsu-sminkning och lötfte om max 10 sekunders avvikelse på ett år kunde jag inte stå emot när jag tänkte på hur det skulle bli med en Swatch på handleden i ett halvår. Men vad betyder egentligen några sekundet hit eller dit när man jämför ett batteri med ett tickande hjärta? Hur många gånger har inte min gamla GMT räddat mig när jag trott jag varit försenad till tåg eller hustru bara för att glatt upptäcka att hon gått några minuter för fort?

Hon är fortfarande inte såld för jag har inte förmått att svara än för vi skall i alla fall ha en sista jul ihop!

Tack för alla goda råd men jag är rädd för att jag varken är värd dem eller mer pengar för jag har gjort något ännu värre än att beställa en nyare årgång, jag har köpt en Quartz!!? Mitt kött är svagt och lockad av Zaratsu-sminkning och lötfte om max 10 sekunders avvikelse på ett år kunde jag inte stå emot när jag tänkte på hur det skulle bli med en Swatch på handleden i ett halvår. Men vad betyder egentligen några sekundet hit eller dit när man jämför ett batteri med ett tickande hjärta? Hur många gånger har inte min gamla GMT räddat mig när jag trott jag varit försenad till tåg eller hustru bara för att glatt upptäcka att hon gått några minuter för fort?

Hon är fortfarande inte såld för jag har inte förmått att svara än för vi skall i alla fall ha en sista jul ihop!
Alla här äger en eller två quartzare. De har sin plats. Men det betyder inte att du måste sälja din trotjänare. Fixa det som behövs, bär den när tillfälle ges. Som en klok medlem en gång så slugt uttryckte det……det ena behöver inte utesluta det andra…..

Senast ändrad:
Alla här äger en eller två quartzare. De har sin plats. Men det betyder inte att du måste sälja din trotjänare. Fixa det som behövs, bär den när tillfälle ges. Som en klok medlem en gång så slugt uttryckte det……det ena behöver inte utesluta det andra…..
Vad skönt att man har en sådan relaxad inställning. Du nämnde tidigare Michael Young som jag hört talas om, hur ser Rolex hard core fantaster på att han (förmodligen?) inte använder Rolex originaldelar? Och är det något som kommuniceras när man säljer klockor?

Inget fel på kvartsare. Har ägt ett par och kan inte säga att verket haft något att göra med att de inte finns kvar.
Tycker som sagt att du ska behålla den, skicka in den för lite TLC och njut av din nya klocka under tiden.

Du nämnde tidigare Michael Young som jag hört talas om, hur ser Rolex hard core fantaster på att han (förmodligen?) inte använder Rolex originaldelar? Och är det något som kommuniceras när man säljer klockor?
Jag är ingen expert. Men om man njuter likväl av klockan så kan man använda vad man vill. Däremot ska man i mitt tycke vara ärligt med det. 🤷🏻‍♂️

Vad skönt att man har en sådan relaxad inställning. Du nämnde tidigare Michael Young som jag hört talas om, hur ser Rolex hard core fantaster på att han (förmodligen?) inte använder Rolex originaldelar? Och är det något som kommuniceras när man säljer klockor?
Nah….han är erkänt duktig. Har haft 2 länkar han renoverat. De blir riktigt bra. Du kan själv ge de instruktioner/detaljer du vill ha utförda. Din klocka är nice, men ingen 500k+ pjäs….så det spelar mindre roll om det blir ingrepp på länken. Du ska ju ändå inte sälja den, right!?

Inte för att hänga ut någon eller misstro någon.

Tankar kring första bildens glas? Äkta eller am? Kanske bara är bilden? 🤔
IMG_2876.jpeg
IMG_2877.jpeg

Senast ändrad:
Om två dagar, på självaste julafton, blir det 53 år sedan denna Rolex 1601 köptes av någon i Hong Kong.

Eftersom jag själv råkar vara samma årsmodell kunde jag inte låta bli att slå till på den, då såväl box som papper följde med från en handlare i Nederländerna. Den drivs av en cal.1570 som har en puls på 19800VPH som var COSC-certifierad när det begav sig. Ska bli spännande att följa driftgången.

Bilagor

• IMG_0095.jpeg
    IMG_0095.jpeg
    323.8 KB · Visningar: 10
  • IMG_0098.jpeg
    IMG_0098.jpeg
    294.9 KB · Visningar: 13
  • IMG_0099.jpeg
    IMG_0099.jpeg
    74.7 KB · Visningar: 14
Inte för att hänga ut någon eller misstro någon.

Tankar kring första bildens glas? Äkta eller am? Kanske bara är bilden? 🤔
IMG_2876.jpeg
IMG_2877.jpeg

Kristallen ser spontant rätt dassig ut måste jag säga men är på tok för dålig på modellen för att uttala mig mer än så

Sitter här och jämför 11 och 12 och det finns ingen vinkel jag kan få bandhornen på 12 att likna den där bilden. Helt klart 11**** boett om ingen mixtrat med bilden.

Ett annat tillägg som jag inte vet om det kommit fram här är att även om ring och boett skulle kunna vara från 116610(LV) så är tavlan från 126610. Jag vågar inte uttala mig om fake eller ej i helhet men om vi leker med tanken att den skulle vara äkta så är det boett och ring från 116610 och tavla från 126610, ett märkligt val av ihopplock

Håller med. Jag satt och mätte länk mot bandhorn och fick inte heller ihop det. Tycker vi med hög säkerhet konstaterat att den är fake.

Köpte min Rolex GMT Master ll ny 1999 för 26,5 tkr (prutade 1500 spänn) och i 24 år har den knappt lämnat min sida. Jag har ridit, seglat, dykt och varit i slagsmål med den och den har aldrig svikit mig. Är det någon som har svikit så är det jag för jag har aldrig servat den och burit det lätt på handleden så nu är länken lite trött. Och nu skall jag dessutom överge den för jag träffat någon annan yngre årgång …

Fast egentligen är det tvärtom för det är jag som är för gammal för henne för hon (ja, det är en hon) ser fortfarande ung och sportig ut medan jag, not so much. Fast jag skyller på att hon blivit dyr i drift och kostar 13 tkr för en service och kanske drygt 20 tkr för en ny länk. Skickade henne till en gråhandlare som bjöd 100 000 silverpenningar och som jag tänker acceptera och la en beställning på en Oyster Perpetual igår (en liten slinka på 36 mm).

Skriver det här för att någon skall rädda henne och framförallt mig och kanske skriva: gör det inte, tänk på allt ni gjort och du kommer aldrig att hitta någon som henne!

(Skickar med några foton för att visa hur vacker hon är med alla sina skavanker).

Det låter som att klockan inte är skyldig dig något efter alla år. Ha inte så bråttom att sälja den. Risken är att du ångar dig. Nyhetens behag går snabbt över.

Du kan själv prioritera vad som du vill åtgärda på den i din egen takt. Börja med att serva urverket och därefter kan du sätta på ett läderarmband eller Natostrap och fundera på hur du gör med länken. Förutom att renovera den eller köpa ny skulle du säkert kunna hitta en begagnad i fint skick. Det är ingen ny klocka och det är charmen med en äldre klocka som har fått lite patina efter år av användning.

Det låter som att klockan inte är skyldig dig något efter alla år. Ha inte så bråttom att sälja den. Risken är att du ångar dig. Nyhetens behag går snabbt över.

Du kan själv prioritera vad som du vill åtgärda på den i din egen takt. Börja med att serva urverket och därefter kan du sätta på ett läderarmband eller Natostrap och fundera på hur du gör med länken. Förutom att renovera den eller köpa ny skulle du säkert kunna hitta en begagnad i fint skick. Det är ingen ny klocka och det är charmen med en äldre klocka som har fått lite patina efter år av användning.

Med risk för att vara ”unpopular opinion” kan han också köpa ett gummiband från Everest(har dålig erfarenhet av Rubber b tyvärr så rekommenderar Everest el nåt annat) och slänga på? Kanske kan vara coolt?

Tycker dom resten här att du ska behålla din GMT. Tror du kommer ångra dig om du släpper den. @Bamberbrian

Med risk för att vara ”unpopular opinion” kan han också köpa ett gummiband från Everest(har dålig erfarenhet av Rubber b tyvärr så rekommenderar Everest el nåt annat) och slänga på? Kanske kan vara coolt?

Tycker dom resten här att du ska behålla din GMT. Tror du kommer ångra dig om du släpper den. @Bamberbrian
Kanske är en annan diskussion, men vad var det med med Rubber B som inte levde upp till dina förväntningar, och har du haft ett Everest så du kan berätta vad som är bättre med det? Jag funderar på att skaffa ett gummi till min 126710blnr för att spara på länken då framförallt claspen tar lite stryk på jobbet, men också för att ta ner blinget. Har haft ett Rubber B på min sub som jag va helnöjd med.

Jag har haft en Rolex länge men det är inte förrän på senare tid som jag förstått att efterfrågan överskrider tillgången och hur det (eventuellt) fungerar på andrahandsmarknaden. Tex är Daytona en modell som jag nästan aldrig ser någon bära (jag kanske rör mig i fel (rätta?) kretsar) men på Chrono24 finns det idag 10584 till salu men bara 6174 GMT Masters ll som jag upplever som mycket vanligare. Varför är det så?

Har det blivit någon sorts konstgjord marknad där man ser den eftertraktade Daytonan som investeringsobjekt som många egentligen inte viill äga utan bara tjäna pengar på?
Ställ gärna frågan igen i tråden nedan

https://klocksnack.se/threads/rolex-tråden-där-ni-diskuterar-”värdeökning”-listor-orättvisor-och-spåkulor.159567/page-223#post-4710572

Har inte någon erfarenhet av gummibanden från Rubber B eller Everest, men har sett att de blev populära ett tag främst på de modernare referenserna.

När jag köpte en 5513 för drygt 20 år sedan fungerade jag på om det fanns gummiarmband till Rolex, men kände vid den tidpunkten inte till Tropic strap som många satte på sina Rolex Submariners på 60 och 70 talet. Körde Nato straps för att tona ner klockan sommartid när jag var utomlands. Det fungerade utmärkt på vintage med plexi. Mindre bra på en modern safir Rolex.

Jag vet inte om det fanns Tropic strap för 20 år sedan att köpa nytt, men har sett att det finns numera. De skulle kunna vara ett alternativ också på de äldre referenserna. Tål väta bra i och med gummit.

Hej
Jag köpte min första Rolex Explorer 36 förra veckan och tänkte testa öppna upp en halv länk med easylink. Jag får inte upp den och vågar inte dra hårt vilket jag antar att man inte ska göra? Någon som har ett tips annars får jag nog gå till min AD imorgon och be dem visa mig. Som jag förstår på bilden så ska den väl vara stängd nu och så ska man liksom dra lite lätt i armbandet snett nedåt som de visar i manualen?

Bilagor

• IMG_0345.jpeg
    IMG_0345.jpeg
    240.7 KB · Visningar: 12
  • IMG_0344.png
    IMG_0344.png
    127.2 KB · Visningar: 11
Tillbaka
Topp