• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mario1971

Rolex
Jag skaffade min Daytona genom att lyssna på och läsa otaliga inlägg och uttalanden om dess fantastiskhet, om dess historiska betydelse för varumärket, om vem som bar den och var. Jag köpte mitt exemplar på 60-årsdagen av den första Daytona 6239 med en handlindad Valjoux 72B-rörelse inuti. Fram till slutet av 1980-talet var sponsring inom motorsport eller kända personer som bar Daytona till ingen nytta, denna modell sålde ganska dåligt på grund av typen av spänning. Det verkliga genombrottet kom 1988, då Rolex använde det automatiska urverket El Primero, kraftigt modifierat av Zenith, märkt som kaliber 4030. Man kan säga att med det nya automatiska - utländska urverket började gyllene tider för Daytona-modellen. Kunderna lärde sig om nya handelsmetoder för registrering och väntelistor. Ja – Zenith räddade på sätt och vis Daytona från glömskan. Min har redan en egen, hållbar och ultraprecis 4130-mekanism, helt konstruerad av Rolex, med en keramisk ram, och dess efterföljare introducerades förra året - cal.4131. Å andra sidan är Daytona den minst funktionella klockan av alla Rolex-modeller jag äger eller har ägt. Om jag skulle sälja någon klocka av någon anledning skulle hon vara mitt förstahandsval. Varför? För funktionellt gillar jag inte Sub eller Pepsi, jag är inte känslomässigt fäst vid det - vi har ingen intressant historia om att köpa den. För det är ett fantastiskt tillskott till samlingen - körsbäret på tårtan, men mer av ett infall än en praktisk EDC. Det är här och nu - jättebra! Hon kommer inte att vara där imorgon, och hon kommer inte att vara där, inga bekymmer. Jag har andra, intressantare och mer användbara klockor enligt mig...
1000030881.jpg
 

Patrik Larsson

Breitling
Jag väntade i 1 år ganska exakt. Sjukt nöjd med köpet, men nu har tyvärr klockdjävulen slagit klorna i mig och han vill att jag ska byta denna mot en OP 39 vit.
Jag har även en Sea dweller från 2003. Den ska jag behålla men det kanske vore kul med en ljusare som kontrast?
Vad säger ni som är super-proffs? Blå 41 vs Vit 39?
Framsida.jpeg
 

BankAnden

Panerai
Jag väntade i 1 år ganska exakt. Sjukt nöjd med köpet, men nu har tyvärr klockdjävulen slagit klorna i mig och han vill att jag ska byta denna mot en OP 39 vit.
Jag har även en Sea dweller från 2003. Den ska jag behålla men det kanske vore kul med en ljusare som kontrast?
Vad säger ni som är super-proffs? Blå 41 vs Vit 39?
Framsida.jpeg
Jag tycker den blå tavlan är fantastisk och slår vita tavlan med hästlängder, även om 39mm-versionen förvisso är fin
 

Hajen10

Breitling
Hej på er!

Jag är ny här på KS. Så kul att det finns sådana trevliga grupper online.

Jag har varit intresserad av att köpa en rolex ett bra tag och stått i kö men har kommit till insikt att det är näst in till omöjligt att få tag i den klockan jag vill ha. Jag har nu istället hittat den klockan jag velat ha helt ny på LW i stockholm. (länkar nedan till annons)

Jag undrar nu om jag kan få lite proffstips från er som är erfarna. Vad ska jag tänka på? Är det ett bra köp? Är klockan överprisad? Alla möjliga synpunkter. Är det kanske ett kasst köp? Alla åsikter är välkomna. Jag uppskattar verkligen all kunskap jag kan få.

länk till klockan https://luxurywatches.se/produkt/datejust-41-528/
 

FlipSwede

Audemars
Hej på er!

Jag är ny här på KS. Så kul att det finns sådana trevliga grupper online.

Jag har varit intresserad av att köpa en rolex ett bra tag och stått i kö men har kommit till insikt att det är näst in till omöjligt att få tag i den klockan jag vill ha. Jag har nu istället hittat den klockan jag velat ha helt ny på LW i stockholm. (länkar nedan till annons)

Jag undrar nu om jag kan få lite proffstips från er som är erfarna. Vad ska jag tänka på? Är det ett bra köp? Är klockan överprisad? Alla möjliga synpunkter. Är det kanske ett kasst köp? Alla åsikter är välkomna. Jag uppskattar verkligen all kunskap jag kan få.

länk till klockan https://luxurywatches.se/produkt/datejust-41-528/
Är grön tavla ett måste?
Isåfall blir det svårt att få loss en från ÅF utan "Historik" eller att du samtidigt köper lite hyllvärmare till listpris.

Vore du öppen för andra färger tog RobE handpeng I somras på just DJ41,men av mindre populära konfigurationer,och en TT bör du kunna få med dig hem samma dag.

Överprisad?
Ja inte hade jag gett 170' för en DJ41 med död moms bara för att den är grön.
Men LW är såvitt jag vet helt seriösa och du betalar för att vara fet&lat.
Klockan är ju enl beskrivningen ny och under Rolex garanti,så det finns väl ingenting att fundera över mer än att kolla så beskrivningen stämmer med verkligheten

Box Cert Instruktionsbok Alla länkbitar Grön Tag ( Gärna vit tag eller Orginalkvitto så det inte råder tvekan om att klockan är grön från fabrik och Glasringsskydd är extra bonus)

17082188964194523840388642873497.jpg
 

jaans

Omega
Kan du leva med att betala premium för att slippa kön/trams hos AD?
Kan du leva med att du förlorar ett antal tusenlappar när du tröttnat och vill sälja klockan om några år?
Om det känns OK, go for it.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hej på er!

Jag är ny här på KS. Så kul att det finns sådana trevliga grupper online.

Jag har varit intresserad av att köpa en rolex ett bra tag och stått i kö men har kommit till insikt att det är näst in till omöjligt att få tag i den klockan jag vill ha. Jag har nu istället hittat den klockan jag velat ha helt ny på LW i stockholm. (länkar nedan till annons)

Jag undrar nu om jag kan få lite proffstips från er som är erfarna. Vad ska jag tänka på? Är det ett bra köp? Är klockan överprisad? Alla möjliga synpunkter. Är det kanske ett kasst köp? Alla åsikter är välkomna. Jag uppskattar verkligen all kunskap jag kan få.

länk till klockan https://luxurywatches.se/produkt/datejust-41-528/
170’ är ett skämt för den där. Is imagen och vänta tills den dyker upp här 50’ billigare.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Fråga; har hittat en 16013 som jag fått info om att klockan går men datumet fungerar ej. Gissar att en service behövs. Jag försöker få en bild av vad det kan komma att kosta.

Någon med uppfattning om vad en rolexservice kostar för modellen? Har läst 1400$ för standardservice, om inget mer tok föreligger, någon som kan bekräfta? Och kan/bör man ta den till någon lokal uris och går det att få en uppfattning om vad de tar för att försöka lösa datumproblematiken?
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Dom går runt 120 från AD. Och jag tänker att de höjer i sin tur priset varje år.
Du kan fortsätta den diskussionen här:

 

Lingrush

Cartier
Någon här inne på KS som satt och kollade hockey/fotboll/stryktipset igår på Olearys och körde en Platona med baguetter? Kunde knappt kolla på City - Che utan ville mest kolla på den isblåa hypnotiska tavlan
 

FlipSwede

Audemars
Någon här inne på KS som satt och kollade hockey/fotboll/stryktipset igår på Olearys och körde en Platona med baguetter? Kunde knappt kolla på City - Che utan ville mest kolla på den isblåa hypnotiska tavlan
Är väl bara gå fram och säga

Hej!
Såg du bär en X på handleden.
Jag tycker den är riktigt snygg.

Har aldrig haft någon som inte blivit glad och velat snacka lite när jag gjort så.
 

FlipSwede

Audemars
Fråga; har hittat en 16013 som jag fått info om att klockan går men datumet fungerar ej. Gissar att en service behövs. Jag försöker få en bild av vad det kan komma att kosta.

Någon med uppfattning om vad en rolexservice kostar för modellen? Har läst 1400$ för standardservice, om inget mer tok föreligger, någon som kan bekräfta? Och kan/bör man ta den till någon lokal uris och går det att få en uppfattning om vad de tar för att försöka lösa datumproblematiken?
Prislista finns (eller iallafall fanns på Nymans och Robs hemsidor)

 
Topp