mario1971
Silver
Jag skaffade min Daytona genom att lyssna på och läsa otaliga inlägg och uttalanden om dess fantastiskhet, om dess historiska betydelse för varumärket, om vem som bar den och var. Jag köpte mitt exemplar på 60-årsdagen av den första Daytona 6239 med en handlindad Valjoux 72B-rörelse inuti. Fram till slutet av 1980-talet var sponsring inom motorsport eller kända personer som bar Daytona till ingen nytta, denna modell sålde ganska dåligt på grund av typen av spänning. Det verkliga genombrottet kom 1988, då Rolex använde det automatiska urverket El Primero, kraftigt modifierat av Zenith, märkt som kaliber 4030. Man kan säga att med det nya automatiska - utländska urverket började gyllene tider för Daytona-modellen. Kunderna lärde sig om nya handelsmetoder för registrering och väntelistor. Ja – Zenith räddade på sätt och vis Daytona från glömskan. Min har redan en egen, hållbar och ultraprecis 4130-mekanism, helt konstruerad av Rolex, med en keramisk ram, och dess efterföljare introducerades förra året - cal.4131. Å andra sidan är Daytona den minst funktionella klockan av alla Rolex-modeller jag äger eller har ägt. Om jag skulle sälja någon klocka av någon anledning skulle hon vara mitt förstahandsval. Varför? För funktionellt gillar jag inte Sub eller Pepsi, jag är inte känslomässigt fäst vid det - vi har ingen intressant historia om att köpa den. För det är ett fantastiskt tillskott till samlingen - körsbäret på tårtan, men mer av ett infall än en praktisk EDC. Det är här och nu - jättebra! Hon kommer inte att vara där imorgon, och hon kommer inte att vara där, inga bekymmer. Jag har andra, intressantare och mer användbara klockor enligt mig...