• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Och VERKLIGEN inget fan av namnet. Alltså visst, Sea-dweller, Sky-dweller och även också Space-dweller ur ett historiskt perspektiv, men vad ska vi erövra på LAND?

Kontoren. Restaurangerna. Galleriorna.

En klocka för den där minoriteten människor som inte dyker efter skeppsvrak med kniv i munnen, klättrar berg med permafrost i skägget eller lever ett häftigt jetset-liv ständigt i luften på väg mot nästa spektakulära upplevelse ;-)

Kollar man noga så ser det ut som att lite av tavlans mönster syns igenom motvikten. Så det kan säkert till och med vara så att sekundvisaren är helt utan lume. Är inget större fan av att ha lumen där annars.

Kan bara stämma in i det sista, kommer antagligen bli ännu mer på tisdag efter att den presenterats officielt 😊
Aah, I see, då förstår jag., annars såg det väldigt märkligt ut..

Ja, cirkusen 🎪 lär väl dra igång direkt 🥳

Yep, de blir en Land-Dweller. Roger Federer på skidsemester med den.

IMG_9316.jpeg

Lagt märke till att boetten verkar vara tunn, den lägger sig bra på hans handled. Tror den kan göra succé med lite olika färgkombinationer på tavlan och också i helguld.

170/180 k för stål versionen var något saftigare än väntat. Vad tror vi om priset på gråmarknaden?
Blir ju spännande att se hur populär den blir eftersom OQ tidigare inte har varit så hett. Det här är ju en… moderniserad variant, men fortfarande väldigt lik i designen.

I början går ju nytt väldigt högt på gråmarknaden oavsett.

Land-dwellern är ju i princip en upphottad 1530. Rolex har ju faktiskt haft en automatisk klocka i oysterquartz liknande case. Skiljer en del ändå men känns ändå igen.

Fast allt blir väl som vanligt. Först gnäller vi om utseende. Sedan gnäller vi för att det är kö för att få köpa en.

Intressant med nya kalibern i Land-Dweller, första gången ett urverk som går på 36 000 vph i en Rolex. De El Primero urverk som satt i Daytona på 90-talet modifierades ju av Rolex till 28 800 vph.
IMG_0127.png

Finns en lååång artikel i Hodinkee om de tekniska aspekterna av den nya kalibern:

Zzzzzzzz... alla läckta modeller stämde så knappt något nytt att hänga i granen. Land Dweller är kul, men stör mig så mycket att den är ett hopkok av olika modeller. Hade varit bättre dem släppte Explorer med vit tavla istället för att mixa in den i denna modellen. De har ju redan Air-king som är en "mixklocka". Och priset känns rätt saftigt!

Jag blev inte särskilt imponerad av något av de nya, land dwellern ser mest ut som ett hopkok av allt möjligt och enligt mig galet dyr.
Ser inget direkt behov av den heller då både Explorer 1, datejust och daydate finns.

Jag blev nästan eld och lågor över Land Dweller, jag gillar att den är nätt, jag gillar dolt lås och jag gillar att de är en blinkning till OQ... och att det ändå är något väldigt nytt. En ny modell, coolt!

Men med det sagt, priset känns fel, det dödade hajpen för mig då det är ändå bara en "hottad" DJ och några 170.000kr tycker jag inte att den är värd...men ja, den är förbannat tuff.

Jag blev nästan eld och lågor över Land Dweller, jag gillar att den är nätt, jag gillar dolt lås och jag gillar att de är en blinkning till OQ... och att det ändå är något väldigt nytt. En ny modell, coolt!

Men med det sagt, priset känns fel, det dödade hajpen för mig då det är ändå bara en "hottad" DJ och några 170.000kr tycker jag inte att den är värd...men ja, den är förbannat tuff.

Är inte helt såld över vare sig namnet eller tavlan till stål modellen.
Tycker dom har satt priset korrekt utefter ett mer avancerat verk likt det dom gjorde med OQ så var DD 30% dyrare än 18038 och DJ modellerna 15% över automat.

Är inte helt såld över vare sig namnet eller tavlan till stål modellen.
Tycker dom har satt priset korrekt utefter ett mer avancerat verk likt det dom gjorde med OQ så var DD 30% dyrare än 18038 och DJ modellerna 15% över automat.
Du har säkert rätt, och den lär ju sälja som smör, men för mig personligen matchar det inte riktigt min bild av varumärket. En ”vanlig” Rolex ska inte kosta närmare 200k.

Tavlan håller jag förresten med om, jag har bara antagit att det kommer fler alternativ med tiden.

Gillade alla tre Land Dweller. 760k för Platinum och 1 mille för Everose säger däremot att jag får njuta av dom på håll :)

• Like
Reactions: PJZ
Du har säkert rätt, och den lär ju sälja som smör, men för mig personligen matchar det inte riktigt min bild av varumärket. En ”vanlig” Rolex ska inte kosta närmare 200k.

Tavlan håller jag förresten med om, jag har bara antagit att det kommer fler alternativ med tiden.

Kan visserligen hålla med om att fler modeller ligger dyrt för vad det är men inte unikt för Rolex.
Gillade alla tre Land Dweller. 760k för Platinum och 1 mille för Everose säger däremot att jag får njuta av dom på håll :)

Tvärtom på priserna ;)

Tillbaka
Topp