• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har kollat in denna. Så fin!!! Hur känns den på handleden? Jag tycker den är sjukt läcker!
Finns både 36&40 att prova hos Nymans om du bor i närheten.
Personligen tycker jag den är bedrövlig.
Inte att de är obekväm på handleden utan att det bara känns som ett dåligt försök att damma av en gammal OysterQuartz och kopiera Royal Oaks länk.

Men smaken är som baken och varenda en kommer bli såld oavsett vad jag tycker man borde göra med eländet.

Kanske inte ett direkt svar på din fråga men det hänger nog ihop.
Tanken med att Rolex haft markeringar för varje minut från 0-15 min är för noggrann tidtagning vid etapp eller säkerhetsstopp.
De gamla dyktabellerna från US Navy angav gränser avseende expositionstid (tid från ytan till dykaren lämnar botten) i 5-min steg. Därav lämpligt med att var 5:e min har en markering.
Vid djupare dyk så kan det behövas ett etappstopp på tex 3m djup innan dykaren går upp. De stoppen kunde vara 1, 2, 3, 4, 5, 6 min osv. Oftast inte mer än 15 min då det ansågs farligt att behöva ha för mycket etapptid som tak innan man går till ytan.

Alltså dykaren vred ringen när han/hon lämnade ytan och sedan vred dykaren ringen till noll igen vid ankomst till ev etappstopp och hade då noggrannare tidtagning tillgänglig med en 15 min markering.
Min spekulation är att en annan färg de första 15-20 min är ett sätt att tydliggöra tidtagningsskalan de första minutrarna.
Tack för utförligt svar!

Har sett att det finns två varianter, en där dom första 15 min har en annan färg än kommande 45 min och sedan den där där halva är tex röd och halva är blå.
Antar att det första var dykaranpassad och de andra var GMT-anpassad. Jmf @blackcoffee profilbild med tex @Trix GMT

Kudos till Nymans ur!

Lämnade in min Sea dweller 16600 för service (utan polering) hos Nymans ur i slutet på sommaren. Fick en estimerad tid på 8-10 veckor vilket kändes rätt trist.
Nu redan efter ca halva den estimerade tiden fick jag tillbaka klockan.
Så tack Nymans för bra bemötande och snabbare ledtid än kommunicerat 👍

Kudos till Nymans ur!

Lämnade in min Sea dweller 16600 för service (utan polering) hos Nymans ur i slutet på sommaren. Fick en estimerad tid på 8-10 veckor vilket kändes rätt trist.
Nu redan efter ca halva den estimerade tiden fick jag tillbaka klockan.
Så tack Nymans för bra bemötande och snabbare ledtid än kommunicerat 👍

En fördel med Rolex, klockvärldens svar till Volvo 240.
Service är enkelt.
Värre är det om man ska serva sin H.Moser & Cie, Vacheron eller annat.

Besökte idag nya Rolexbutiken på old Bond street i London. Vilket otrolig butik och service. De försökte naturligtvis kränga på mig deras CPO men jag fick pröva massa spännande och bjöds på öl. De var även villiga att anpassa sig till min fru och vår bråkiga lilla grabb där personalen lekte kurra gömma medans jag prövade klockor. Värt ett besök men boka tid innan om man vill pröva något mer speciellt.
IMG_6953.jpeg

Finns både 36&40 att prova hos Nymans om du bor i närheten.
Personligen tycker jag den är bedrövlig.
Inte att de är obekväm på handleden utan att det bara känns som ett dåligt försök att damma av en gammal OysterQuartz och kopiera Royal Oaks länk.

Men smaken är som baken och varenda en kommer bli såld oavsett vad jag tycker man borde göra med eländet.
Såg den i skyltfönstret hos Nymans och konstigt nog försvann glansen för mig direkt. Kändes verkligen precis som du faktiskt beskrev. Nej, den är inte min graal alls nu. Det är däremot Yachtmaster med roséguld och den har jag sett i verkligheten. Och den VILL jag ha!

Såg den i skyltfönstret hos Nymans och konstigt nog försvann glansen för mig direkt. Kändes verkligen precis som du faktiskt beskrev. Nej, den är inte min graal alls nu. Det är däremot Yachtmaster med roséguld och den har jag sett i verkligheten. Och den VILL jag ha!
Yachmastern lär de bli överlyckliga om du köper
Spelar du dina kort rätt kan du nog få en SS av halvkall modell med i affären eller iallafall utan större väntetid.

Jag är dessvärre inte så duktig på att se om något är opolerat/bra polerat (om det är misshandlat och mjukt, klarar även jag av en bedömning 😅) . Jag tycker denna ser skarp ut, men litar inte riktigt på eget omdöme.

Har någon kunnig lust att titta på denna, så är jag tacksam (ja jag vet att det är en gammal auktion, men den är till salu igen och inte polerad efter den auktionen)

Jag är dessvärre inte så duktig på att se om något är opolerat/bra polerat (om det är misshandlat och mjukt, klarar även jag av en bedömning 😅) . Jag tycker denna ser skarp ut, men litar inte riktigt på eget omdöme.

Har någon kunnig lust att titta på denna, så är jag tacksam (ja jag vet att det är en gammal auktion, men den är till salu igen och inte polerad efter den auktionen)

Kaplans är ganska defensiva i sina bedömningar avseende skick. Denna får 8/10. Jag skulle säga 9/10. Ett väldigt fint ex men om den är polerad eller ej låter jag vara osagt. Men ett väldigt fint exemplar som sagt.

Den har fina bevels :) Men de senare ska inte ha så tydliga bevels som denna så jag säger att den blivit polerad efter något som är snyggt men inte som det ska vara (äldre modell som mall). Sen är det upp till dig. Ang borstningen har jag lite svårt att se på de överexponerade bilderna.

Fasningen på bandhornen ser ok gjord ut tycker jag, har ingen aning om den är korrekt, men tycker den är hyfsat skarp. Jag är långt ifrån en expert men jag tycker det är lättare att i första hand kolla på låset, för det slits ofta mest och behöver poleras hårdast även på lätt använda klockor. Se bilder jämfört med en NOS, på bilderna tycker jag det ser ut som att den iaf är lätt polerad. Men jag tycker det är ett väldigt fint ex, jag hade främst velat se stretch på länken före köp, med tanke på att länken ser ut som att den inte blivit rengjord på länge.

NOS:
IMG_1562.png

Ditt ex:
IMG_1561.png

Tillbaka
Topp