Blev en 16610lv aka Kermit på fredag 
Den aluminium bezel är bara perfekt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Blev en 16610lv aka Kermit på fredag
![]()
![]()
Kul och stort grattis till en klassiker. Jag saknar min!Efter ganska precis 3 år på intresselistan där jag var tvungen att tacka nej till den första Submariner’n jag blev erbjuden var det äntligen min tur att få hämta en 126610LN hos min lokala AD igår.
![]()
![]()
![]()
Kul och stort grattis till en klassiker. Jag saknar min!![]()
Ni som handlat från Bergströms eller ev Nymans, fick ni med den vita taggen? Eller är det något man specifikt måste be om
Jag har handlat hos båda och den var inte med. Vill minnas att den gröna taggen inte var med från Bergströms heller.
Fick som svar från Bergströms att den vita taggen inte följer med i köpet och att de inte får ge ut den som AD. Ingen big deal men ändå intressant hur en sån liten grej inte får följa med.Beror på.
Dussinklockor verkar den vita få följa med.
Mer unikt har jag blivit nekad att få den.
Senaste klockan (Maj 2025) följde den med
Gäller Nymans och köp gjorda för något/några år sedan.
Den vita taggen följer med från AD om det är specifika färger eller tavlor som skall styrkas. Typ vit tavla 116500/126500 som är exchange only osv.Fick som svar från Bergströms att den vita taggen inte följer med i köpet och att de inte får ge ut den som AD. Ingen big deal men ändå intressant hur en sån liten grej inte får följa med.
Detta var just en OP färgtavla.Den vita taggen följer med från AD om det är specifika färger eller tavlor som skall styrkas. Typ vit tavla 116500/126500 som är exchange only osv.
Precis tvärtom för mig.Den vita taggen följer med från AD om det är specifika färger eller tavlor som skall styrkas. Typ vit tavla 116500/126500 som är exchange only osv.
Refererar till de samtals jag haft med mina olika ad’s genom åren, senaste åren en och samma. Alltid vit tagg och kvitto där exakt referens framgår vid specifika eller eftertraktade modeller där det kunnat ske tavelbyte osv. Vid typ 114060 följde taggen med men mest för att jag bad om det som den nörd man är, men egentligen skulle den ej ha gjort det då tavelbyte på 114060 från Rolex ej är möjligt pga referens. Men, som @Hebbe sa det kan ju också finnas någon form av relationsfråga i bakgrunden. Jag har oavsett alltid varit nöjd med hur köp och medskick hanterats oavsett AD, dock av förklarliga skäl betydligt mer med min huvudsakliga och numera enda.Precis tvärtom för mig.
Är det premiumtavla har vit tag inte följt med. Tvärnej.
Vid ointressant tavla inga problem.
Vem/var kommer din information från?
@Ash6Refererar till de samtals jag haft med mina olika ad’s genom åren, senaste åren en och samma. Alltid vit tagg och kvitto där exakt referens framgår vid specifika eller eftertraktade modeller där det kunnat ske tavelbyte osv. Vid typ 114060 följde taggen med men mest för att jag bad om det som den nörd man är, men egentligen skulle den ej ha gjort det då tavelbyte på 114060 från Rolex ej är möjligt pga referens. Men, som @Hebbe sa det kan ju också finnas någon form av relationsfråga i bakgrunden. Jag har oavsett alltid varit nöjd med hur köp och medskick hanterats oavsett AD, dock av förklarliga skäl betydligt mer med min huvudsakliga och numera enda.
Men om du har korrekt referens med efterföljande fyra siffror eller vad det nu är på kvittot så är det väl skit samma egentligen? Eller?Från början fick man transport-sleeves osv och sen slutade dem med det. Så länge du kan hänvisa via då ex kvitto till din exakta factory-ref och att det inte är en eftermonterad tavla för att höja värde etc utan org så lär den vita taggen ej återspegla något på prisbilden om än marginellt. Skulle jag tro! Men vem är jag att säga
![]()
Tack för ditt svar. Kan ju helt klar vara som du skriver, en relationsfråga. Sen har du ju rätt i att referens m.m. framgår på kvittot, men just kassakvitton brukar blekna med tiden så då tänkte jag att vita taggen är bra för att kunna styrka tavelfärgen.
Det är ju,precis som du skriver,enbart intressant med vit tagg när det skall bevisas hur en klocka var född.Refererar till de samtals jag haft med mina olika ad’s genom åren, senaste åren en och samma. Alltid vit tagg och kvitto där exakt referens framgår vid specifika eller eftertraktade modeller där det kunnat ske tavelbyte osv. Vid typ 114060 följde taggen med men mest för att jag bad om det som den nörd man är, men egentligen skulle den ej ha gjort det då tavelbyte på 114060 från Rolex ej är möjligt pga referens. Men, som @Hebbe sa det kan ju också finnas någon form av relationsfråga i bakgrunden. Jag har oavsett alltid varit nöjd med hur köp och medskick hanterats oavsett AD, dock av förklarliga skäl betydligt mer med min huvudsakliga och numera enda.
Men om du har korrekt referens med efterföljande fyra siffror eller vad det nu är på kvittot så är det väl skit samma egentligen? Eller?Från början fick man transport-sleeves osv och sen slutade dem med det. Så länge du kan hänvisa via då ex kvitto till din exakta factory-ref och att det inte är en eftermonterad tavla för att höja värde etc utan org så lär den vita taggen ej återspegla något på prisbilden om än marginellt. Skulle jag tro! Men vem är jag att säga
![]()
Tack för ditt svar. Kan ju helt klar vara som du skriver, en relationsfråga. Sen har du ju rätt i att referens m.m. framgår på kvittot, men just kassakvitton brukar blekna med tiden så då tänkte jag att vita taggen är bra för att kunna styrka tavelfärgen.
Är inte hundra men rent spontant måste man kunna be vilken AD som att slå serienr för att verifiera ursprungskonfig. Sen är det ju klart en rekommendation från mitt håll att sitter ni på speciella premium-setups så ta foto eller kopiera kvittot som en enkel åtgärd. Sen minns jag ej i detta nu om det är på RSC-cert eller om det är på nya certen som man skannar för att få upp info om klockan online? Men oavsett så är ju ovan två nämnda åtgärder ett enkelt medel för att säkra upp kvittot om man oroar sig för att det skall blekna.Det är ju,precis som du skriver,enbart intressant med vit tagg när det skall bevisas hur en klocka var född.
Dvs vilken tavla som satt i vid nyleverans.
Och då enbart när det är tavlan som ger det stora premium.
Tex Daytona Grön, Puzzle,Celebration.
Finns orginalkvitto är det ju minst lika bra som tagg,men ofta gör det ju inte det när vi pratar begagnat i tredje fjärde femte led.
Huruvida ÅFs är villiga att vidimera för "Gemene Man" ,mot betalning givetvis, låter jag vara osagt.
Har själv aldrig behövt den tjänsten.