• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HSK

Patek
2-Faktor
Jag kopierar in ett inlägg som jag tycker var intressant men det kanske har diskuterats tidigare. Det handlar i alla fall om Rolex riktlinjer för att försöka stävja vidareförsäljning av nya klockor vilket innebär att man bl.a. måste plasta av klockan i butik, behålla certet i butik (appliceras bara i vissa länder?) osv. men en intressant detalj var kring ifyllandet av cert.

Enligt bilden som postades, förutsatt att den är äkta, är det obligatoriskt att fylla i namn. Man har dock rätt att av integritetsskäl vägra uppge namn och man kryssar då namnfältet men vad innebär det i praktiken? Garantin borde rimligtvis fortfarande vara giltig även om man inte vill identifiera sig?

https://klocksnack.se/threads/road-...-av-en-ny-rolex-116610lv.109546/#post-2775892
 

Bilagor

  • B2B478A9-9B0F-4082-B447-3834B80A8C43.jpeg
    B2B478A9-9B0F-4082-B447-3834B80A8C43.jpeg
    58.5 KB · Visningar: 1

HSK

Patek
2-Faktor
Självklart. Du köper fortfarande klockan av en AD.
Jag misstänkte att det var så men vad är i så fall syftet? Tanken är väl förmodligen att man inte ska lämna det blankt så att ett annat namn fylls i om/när klockan säljs vidare men det går i så fall att kringgå väldigt enkelt genom att bara välja att inte identifiera sig och få ett "anonymt" cert.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag misstänkte att det var så men vad är i så fall syftet? Tanken är väl förmodligen att man inte ska lämna det blankt så att ett annat namn fylls i om/när klockan säljs vidare men det går i så fall att kringgå väldigt enkelt genom att bara välja att inte identifiera sig och få ett "anonymt" cert.

Om du inte vill uppge namn så skriver de bara i några X där namnet ska vara. Det faller dock på sin orimlighet att en okänd köpare som inte vill uppge sitt namn skulle få köpa något som är populärt och där namnet på certet ens har betydelse.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om du inte vill uppge namn så skriver de bara i några X där namnet ska vara. Det faller dock på sin orimlighet att en okänd köpare som inte vill uppge sitt namn skulle få köpa något som är populärt och där namnet på certet ens har betydelse.
Men varför är det ens ett alternativ om det är som du säger, att man i praktiken skulle neka köp till kunder som inte vill identifiera sig? Skriver man upp sig på väntelista så lär man förmodligen behöva identifiera sig och att då vägra uppge namn vid köp verkar så klart väldigt märkligt men om man köper en lagervara eller t.ex. tittar förbi Gassan som vad jag förstår (åtminstone officiellt) säger sig tillämpa first come, first serve så är det inte fullt lika orimligt att inte identifiera sig.

Du är ju själv handlare så du har säkert bättre koll än både mig och de flesta andra här och jag förstår om du kanske inte vill, kan eller får gå in på detaljer men jag tyckte bara att det kändes som ett väldigt tandlöst kriterium.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Men varför är det ens ett alternativ om det är som du säger, att man i praktiken skulle neka köp till kunder som inte vill identifiera sig? Skriver man upp sig på väntelista så lär man förmodligen behöva identifiera sig och att då vägra uppge namn vid köp verkar så klart väldigt märkligt men om man köper en lagervara eller t.ex. tittar förbi Gassan som vad jag förstår (åtminstone officiellt) säger sig tillämpa first come, first serve så är det inte fullt lika orimligt att inte identifiera sig.

Du är ju själv handlare så du har säkert bättre koll än både mig och de flesta andra här och jag förstår om du kanske inte vill, kan eller får gå in på detaljer men jag tyckte bara att det kändes som ett väldigt tandlöst kriterium.

Hela grejen med att skriva X är att AD inte ska behöva neka köp. Sen kan det ju vara så att vissa inte vill ha sitt namn på certet av integritetsskäl om de vet att klockan kommer att flippas.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hela grejen med att skriva X är att AD inte ska behöva neka köp. Sen kan det ju vara så att vissa inte vill ha sitt namn på certet av integritetsskäl om de vet att klockan kommer att flippas.
Exakt, men själva poängen med riktlinjerna är väl att förhindra vidareförsäljning och att då ens erbjuda ett alternativ som förenklar just detta verkar märkligt. Det är inte direkt så att det råder brist på köpare i dagens läge och ett krav på legitimering känns inte särskilt orimligt.

Ska det tolkas som att det är underförstått att det är OK att sälja klockor som man misstänker kommer att flippas omgående?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Exakt, men själva poängen med riktlinjerna är väl att förhindra vidareförsäljning och att då ens erbjuda ett alternativ som förenklar just detta verkar märkligt. Det är inte direkt så att det råder brist på köpare i dagens läge och ett krav på legitimering känns inte särskilt orimligt.

Ska det tolkas som att man mer eller mindre antyder att det är OK att sälja klockor som man misstänker kommer att flippas omgående?

Det är mer attraktivt att köpa en plastad klocka med tomt namnfält än en avplastad med XXXXXX på certet. Att någon inte vill identifiera sig är ett icke-problem egentligen.
 
  • Like
Reactions: HSK

Henren

Breitling
Till er som ställt er i kö för en viss Rolex modell nyligen, kan butiken säga ungefär när den kommer in?

Är det en fördel att betala ”handpenning” inför ett köp?

Sker tilldelningen av X antal klockor lika på butikerna? Får tex Nymans in mer antal än Bergströms?

/ Henrik
 

joca

Patek
2-Faktor
Till er som ställt er i kö för en viss Rolex modell nyligen, kan butiken säga ungefär när den kommer in?

Är det en fördel att betala ”handpenning” inför ett köp?

Sker tilldelningen av X antal klockor lika på butikerna? Får tex Nymans in mer antal än Bergströms?

/ Henrik
Tilldelningen varierar utifrån den info jag känner till vilket också är rimligt.

Betala handpenning går väl bara hos vissa? Tex Rob. Vet att andra tackar nej till HP..

AD kan inte ge någon specifik tid angående leveranser och svårare blir det ju mer eftertraktad modell du väntar på. Vid mer vanliga modeller kan de ge mer exakta svar såklart då dom själva kan plocka hem det lättare.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är mer attraktivt att köpa en plastad klocka med tomt namnfält än en avplastad med XXXXXX på certet. Att någon inte vill identifiera sig är ett icke-problem egentligen.
Att köpa en inplastad klocka verkar inte vara möjligt oavsett så det går bort men jag hade hellre köpt en med kryssat cert än med någon annans namn på och tror att de flesta skulle känna likadant men det kanske bara är jag?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
....
Är det en fördel att betala ”handpenning” inför ett köp?
.......
/ Henrik
Rent juridiskt innebär väl handpenning att man ingår ett köpeavtal? Innebär att du förbinder dig att köpa klockan och även att butiken förbinder sig att sälja klockan till dig för den överenskomna priset. Kanske inom ett överenskommet datum? Det funkar ju inte här för vare sig för köparna eller butikerna så därför kan dom nog helt enkelt inte ta handpenning. Skulle jag tro...
 

Frourez

Omega
Det var en helt ny modell för mig. 161710BLNR :)
Kanske ett Rolex-hack? Ställa sig i kö idag för en modell man tror ska komma ett visst år? Och om den klockan lanseras då så får man köpa den.

Jag tror att en åttasiffrig helt fyrkantig sub i guld/tantal kommer till Basel 2030. Ställer mig i kö nu.

Nä men lite intressant är det ju att spekulera kring? Måste ju finnas de som stod i kö för de gamla modellerna.
 
Kanske ett Rolex-hack? Ställa sig i kö idag för en modell man tror ska komma ett visst år? Och om den klockan lanseras då så får man köpa den.

Jag tror att en åttasiffrig helt fyrkantig sub i guld/tantal kommer till Basel 2030. Ställer mig i kö nu.
Ädelmetall behöver du inte köa för så det är bara att beställa.
 

Ccris

Omega
och om man stått på lista på 116710LN, någon som vet?
"Edit" Kollade med Bergströms och den listan är borttagen och listan är ej överflyttad till annan klocka.
 
Senast ändrad:

M.B.

Cartier
3135 urverket VS. nya 3235, Proven workhorse eller 70 timmars PR på den nya.
Rolex har smygbytte urverket på YM och ändrat referensnumret på klockan också.

Vad tycker ni om den, borde man köpa en med 3135 innan dom är slutsåld, eller vänta på den med 3235an? eller kanske gör det ingen skillnad i er åsikt?

*frågade på YMtråden också men den tydligen drar inte samma uppmärksamhet som Rolextråden.
 
Topp