Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan du ge dig på. Mysig morgonvärming här sen stängde vi kontoret på kvällenIgenspikat på kontoret?![]()
Bra där! Butterfly, rotation, sms och kiosken är stängd!Kan du ge dig på. Mysig morgonvärming här sen stängde vi kontoret på kvällen![]()
Hur stor skillnad gör SEL för "den solida" känslan av en länk?
Jag har varit/är sugen på att testa femsiffrig sub. Hade en 124060 tidigare som jag upplevde som lite för stor och "flashig" så den fick lämna och jag skaffade mig en Explorer. Bästa beslutet jag tagit! Men nu är jag sugen på en Sub igen och sneglar mot femsiffriga reffar med datum. Testade en 16610 första gången idag och storleksmässigt var den fantastisk. Tycker den bär mycket skönare/bättre än en sexsiffrig.
MEN!
Länken var verkligen inte något som föll mig i smaken. Alldeles för ranglig och länken kändes inte alls kul. Vet att vissa kanske tycker att det är en del av charmen, men för mig funkade det inte alls. Något som jag verkligen uppskattade med min 124060 och med min Explorer är den gedigna länken. Tycker att den är så ruskigt bra och kan nog faktiskt inte tänka mig att äga en Sub med lika rasslig länk som den jag testade. Det var dock en tidig 16610 utan SEL, så till frågan - om jag försöker hitta en senare 16610 med SEL, hur stor skillnad kommer det att göra för den solida känslan avseende länken? Eller kommer den att vara fortsatt "rasslig" och jag är helt enkelt förpassad till valet mellan komforten med en femsiffrig ref och den gedigna länken på sexsiffriga?
Lägger till en bild på Explorer med härlig länk!
![]()
Det var ju lite så jag misstänkte att det skulle vara tyvärr! Och som jag förstår det så fick inte Sugen solida mittlänkar förrän maxi-caset introducerades, dvs sexsiffriga, eller hur? Får kanske se om det är möjligt att hitta något exemplar med SEL och en relativt tight länk för att känna och se hur bra det kan bli. Hade verkligen romantiserat bilden av en femsiffrig ref, men kanske inte blir läge då.Jag tycker inte det är solid endlinks som gör störst skillnad, även om det gör skillnad. Visst, det bidrar en del till känslan, men den största skillnaden tycker jag är att att mittlänkarna är ihåliga, det skapar mest stretch och rasslighet överlag. Sen är låset också tunnare och har inte samma kvalitetskänsla, vikten är också lägre pga alla dessa faktorer, vilket bidrar till känslan. Men å andra sidan kan du bära en äldre Rolex-länk i många år utan problem, och när den blir för rasslig så kan du renovera den för några tusenlappar så blir länken tight igen.
Jag vill minnas att jag provat äldre oysterlänkar med både SEL och ihåliga endlinks i butik, tyckte inte det var i närheten av samma känsla som känslan hos dom nyare länkarna, och då jämförde jag vintage oysterlänkar med min nyare jubileelänk på min DJ, men klockorna jag provade hade lite stretch i länken vilket säkert bidrog till intrycket. Man kanske vänjer sig, men jag har själv inte testat bära en äldre ref. någon längre period ännu.
Yes, det är även min uppfattning att alla 5-siffriga stål-rolex har ihåliga mittlänkar. Ja, SEL och en riktigt tight länk kan kanske funka. Så länge det är du som sliter på länken och att den är tight i början så tror jag inte du kommer störa dig på rasslet, utan kanske vänjer dig vid länken med tiden. Jag har lite samma dilemma som du har, tycker äldre Rolex-modeller är snyggare men är lite kluven kring hur länkarna känns.Det var ju lite så jag misstänkte att det skulle vara tyvärr! Och som jag förstår det så fick inte Sugen solida mittlänkar förrän maxi-caset introducerades, dvs sexsiffriga, eller hur? Får kanske se om det är möjligt att hitta något exemplar med SEL och en relativt tight länk för att känna och se hur bra det kan bli. Hade verkligen romantiserat bilden av en femsiffrig ref, men kanske inte blir läge då.
Yes, du har nog helt rätt i det du säger. Intressant att höra att du också har liknande tankar. Vad har du landat i just nu då?Yes, det är även min uppfattning att alla 5-siffriga stål-rolex har ihåliga mittlänkar. Ja, SEL och en riktigt tight länk kan kanske funka. Så länge det är du som sliter på länken och att den är tight i början så tror jag inte du kommer störa dig på rasslet, utan kanske vänjer dig vid länken med tiden. Jag har lite samma dilemma som du har, tycker äldre Rolex-modeller är snyggare men är lite kluven kring hur länkarna känns.
I mitt fall är jag ute efter en 16030 eller liknande vintage-datejust med jubileelänk. Om det dyker upp ett rimligt prissatt ex på KS så tänkte jag slå till och om jag inte trivs med länken så kanske jag säljer klockan (för ungefär samma pris) eller testar på läder, men av den anledningen går överprissatta ex på Chrono24, etc bort.Yes, du har nog helt rätt i det du säger. Intressant att höra att du också har liknande tankar. Vad har du landat i just nu då?
Det var ju lite så jag misstänkte att det skulle vara tyvärr! Och som jag förstår det så fick inte Sugen solida mittlänkar förrän maxi-caset introducerades, dvs sexsiffriga, eller hur? Får kanske se om det är möjligt att hitta något exemplar med SEL och en relativt tight länk för att känna och se hur bra det kan bli. Hade verkligen romantiserat bilden av en femsiffrig ref, men kanske inte blir läge då.
Ja, det har du kanske rätt i! Och nu när du nämner låset så kommer jag ihåg att jag störde mig rätt mycket på det på 124060, så en nättare länk är absolut välkommet. Får nog som du säger testa och se om jag hittar ett bra ex av 16610 med SEL och tight länk.Jag har både femsiffrig oysterlänk med SEL och sexsiffrig. Jag tycker inte att det är så stor skillnad. Jag föredrar nästan den lättare femsiffriga länken och det nättare låset. Min femsiffriga länk har nästan ingen stretch alls ännu. Försök hitta ett ex med tight länk och testa!
Auksjonshus << Entusiastfora (e.g. Klocksnack, Rolexforums, etc).Halloj! Vart skulle ni vända er för äkthetsintyg på en DayDate? Kaplans som gäller?![]()
Gillar tröjan! Bor du stan?Gameday vs Färjestad.
![]()
SEL gör stor skillnad är min uppfattning, sålänge den är fräsch och tight.Hur stor skillnad gör SEL för "den solida" känslan av en länk?
Jag har varit/är sugen på att testa femsiffrig sub. Hade en 124060 tidigare som jag upplevde som lite för stor och "flashig" så den fick lämna och jag skaffade mig en Explorer. Bästa beslutet jag tagit! Men nu är jag sugen på en Sub igen och sneglar mot femsiffriga reffar med datum. Testade en 16610 första gången idag och storleksmässigt var den fantastisk. Tycker den bär mycket skönare/bättre än en sexsiffrig.
MEN!
Länken var verkligen inte något som föll mig i smaken. Alldeles för ranglig och länken kändes inte alls kul. Vet att vissa kanske tycker att det är en del av charmen, men för mig funkade det inte alls. Något som jag verkligen uppskattade med min 124060 och med min Explorer är den gedigna länken. Tycker att den är så ruskigt bra och kan nog faktiskt inte tänka mig att äga en Sub med lika rasslig länk som den jag testade. Det var dock en tidig 16610 utan SEL, så till frågan - om jag försöker hitta en senare 16610 med SEL, hur stor skillnad kommer det att göra för den solida känslan avseende länken? Eller kommer den att vara fortsatt "rasslig" och jag är helt enkelt förpassad till valet mellan komforten med en femsiffrig ref och den gedigna länken på sexsiffriga?
Lägger till en bild på Explorer med härlig länk!
![]()
Hej! Någon som vet vad Rolex Air-king 126900 kostar hos bergströms?