Hvordan en kjøpsopplevelse av en ny Rolex foretoner seg - i hovedsteg i dag:
1) Man stikker innom en autorisert forhandler, og slår av en hyggelig klokkeprat på en vilkårlig dag - uten å ha noen baktanker og kun ha en vennlig og kjekk klokkedrøs
2) Man får prøvd en del av modellene i eget areal i butikken
3) Man gjentar punkt 1 og 2 flere ganger gjennom noen uker
4) Etterhvert, så kommer man trolig til punktet der man spør om ulike modeller man er interessert i, fordi man har bygget opp en kjøpslyst på en eller flere modeller etter disse hyggelige besøkene og klokkedrøsene
5) Nå har man nådd et brytningspunkt
---
6) Man kan nå a) enten kjøpe en ny Rolex der og da, b) be om en spesiell modell man liker eller c) be om å stå på den famøse ventelista på en modell som er ekstra etterspurt
---
Så er det en ting vi ikke har nevnt ennå - og det er hvordan man blir tatt i mot i butikken. I noen byer, holder forhandlerne en åpen tone, mens i andre, så er ting såpass stringente, at man føler seg litt utilpass fordi det er kunstige retningslinjer. Når enkelte forhandlere (i såkalte Rolex boutiques) skal lede deg rundt i butikken og være med deg hver minste 30 cm, så er det fra forbrukers side ansett som kun stress - mens butikken trolig anser det som "service" og iht. hva Rolex har gitt dem som kundescript det siste året, etter at de åpnet ny butikk i henhold til nye retningslinjer og design fra nettopp Rolex ned til hver minste millimeter.
---
Det det hele koker ned til er så enkelt som dette: Føler man at kjøpsopplevelsen er organisk og naturlig i dag for en ny Rolex? Føler man GLEDE over å entre en butikk som forhandler Rolex?
Svaret på dette viktige spørsmålet er høyst sannsynlig NEI, fordi Rolex har pålagt forhandlerne såpass latterlige stringente krav til design, utforming og "kundeservice" i utsalgsområdene, at hele greia føles ut som bare stress. Selve gleden over det å kjøpe en ny Rolex er derfor forfalt, selv om Rolex selv - sammen med AD-ene - isolert sett trolig mener de har elevert "kjøpsopplevelsen".
De har tatt skammelig feil