• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket sparar du på urbrev? Snackar vi bara några tusenlappar hade jag inte gjort det. Skulle även tagit det i beaktande vid en försäljning. Värderar inte en icke AD service på en relativt modern Rolex lika högt. Kan dem ens få tag i delar som eventuellt måste bytas?

Pratar vi vintage är det en annan femma.
Jag betalade ca. 4000 kr. För att serva min vintage Omega (52år) med nya fjäder, krona och packning, inkl. Frakt. Och är nöjd med det.

Däremot är jag inte så sugen att skicka iväg min Submariner 5513 särskilt när försäkringen är max. 50 000 kr med PostNord och jag vill inte ta risken att få fel delar i min klocka.
Det blir AD oavsett priset!
 
Jag betalade ca. 4000 kr. För att serva min vintage Omega (52år) med nya fjäder, krona och packning, inkl. Frakt. Och är nöjd med det.

Däremot är jag inte så sugen att skicka iväg min Submariner 5513 särskilt när försäkringen är max. 50 000 kr med PostNord och jag vill inte ta risken att få fel delar i min klocka.
Det blir AD oavsett priset!
En 52 år gammal Omega blir en helt annan sak. Den hade inte jag heller skickat till en AD och tror delar till en sådan är betydligt enklare att få tag i. Som jag skrev syftade jag på en relativt modern Rolex.
 
Alla får ju göras som de vill, Men som @JDQ skriver, så skulle jag nog tänka både en och två ggr innan jag köper en relativt modern rolex från någon som inte servat hos AD.
Fördelen med att få det billigare överväger inte nackdelen med att få ett mindre värde vid framtida försäljning.
Sen tror jag starkt på att bygger man en relation med AD (köp och service) så tror jag att de ser dig som en kundinvestering och hjälper dig mer än gärna om du är ute efter något nytt i framtiden eller vill byta in din Explorer 2 mot något annat.

Tjingeling 👋🏻
 
Fantastisk film 🙏🏼✔, men var det för att han bar en Rolex Deep Sea på armen som han kom tillbaka? Gud vet bara 🤙🏼🤷‍♂️

 
Senast ändrad:
_DSC2582.jpg


_DSC2579.jpg




* Inte mina klockor, fotograferade under en klockträff
 
Lyckas inte googla mig fram till svaret - eller så är jag bara dålig på att googla. Men erbjuder ad/Rolex Service Center täthetsservice? Eller måste den in för en hel service för att de ska erbjuda någon täthetsgaranti?
 
Hvordan en kjøpsopplevelse av en ny Rolex foretoner seg - i hovedsteg i dag:

1) Man stikker innom en autorisert forhandler, og slår av en hyggelig klokkeprat på en vilkårlig dag - uten å ha noen baktanker og kun ha en vennlig og kjekk klokkedrøs
2) Man får prøvd en del av modellene i eget areal i butikken
3) Man gjentar punkt 1 og 2 flere ganger gjennom noen uker
4) Etterhvert, så kommer man trolig til punktet der man spør om ulike modeller man er interessert i, fordi man har bygget opp en kjøpslyst på en eller flere modeller etter disse hyggelige besøkene og klokkedrøsene
5) Nå har man nådd et brytningspunkt
---
6) Man kan nå a) enten kjøpe en ny Rolex der og da, b) be om en spesiell modell man liker eller c) be om å stå på den famøse ventelista på en modell som er ekstra etterspurt
---
Så er det en ting vi ikke har nevnt ennå - og det er hvordan man blir tatt i mot i butikken. I noen byer, holder forhandlerne en åpen tone, mens i andre, så er ting såpass stringente, at man føler seg litt utilpass fordi det er kunstige retningslinjer. Når enkelte forhandlere (i såkalte Rolex boutiques) skal lede deg rundt i butikken og være med deg hver minste 30 cm, så er det fra forbrukers side ansett som kun stress - mens butikken trolig anser det som "service" og iht. hva Rolex har gitt dem som kundescript det siste året, etter at de åpnet ny butikk i henhold til nye retningslinjer og design fra nettopp Rolex ned til hver minste millimeter.
---
Det det hele koker ned til er så enkelt som dette: Føler man at kjøpsopplevelsen er organisk og naturlig i dag for en ny Rolex? Føler man GLEDE over å entre en butikk som forhandler Rolex?

Svaret på dette viktige spørsmålet er høyst sannsynlig NEI, fordi Rolex har pålagt forhandlerne såpass latterlige stringente krav til design, utforming og "kundeservice" i utsalgsområdene, at hele greia føles ut som bare stress. Selve gleden over det å kjøpe en ny Rolex er derfor forfalt, selv om Rolex selv - sammen med AD-ene - isolert sett trolig mener de har elevert "kjøpsopplevelsen".

De har tatt skammelig feil
 
Hvordan en kjøpsopplevelse av en ny Rolex foretoner seg - i hovedsteg i dag:

1) Man stikker innom en autorisert forhandler, og slår av en hyggelig klokkeprat på en vilkårlig dag - uten å ha noen baktanker og kun ha en vennlig og kjekk klokkedrøs
2) Man får prøvd en del av modellene i eget areal i butikken
3) Man gjentar punkt 1 og 2 flere ganger gjennom noen uker
4) Etterhvert, så kommer man trolig til punktet der man spør om ulike modeller man er interessert i, fordi man har bygget opp en kjøpslyst på en eller flere modeller etter disse hyggelige besøkene og klokkedrøsene
5) Nå har man nådd et brytningspunkt
---
6) Man kan nå a) enten kjøpe en ny Rolex der og da, b) be om en spesiell modell man liker eller c) be om å stå på den famøse ventelista på en modell som er ekstra etterspurt
---
Så er det en ting vi ikke har nevnt ennå - og det er hvordan man blir tatt i mot i butikken. I noen byer, holder forhandlerne en åpen tone, mens i andre, så er ting såpass stringente, at man føler seg litt utilpass fordi det er kunstige retningslinjer. Når enkelte forhandlere (i såkalte Rolex boutiques) skal lede deg rundt i butikken og være med deg hver minste 30 cm, så er det fra forbrukers side ansett som kun stress - mens butikken trolig anser det som "service" og iht. hva Rolex har gitt dem som kundescript det siste året, etter at de åpnet ny butikk i henhold til nye retningslinjer og design fra nettopp Rolex ned til hver minste millimeter.
---
Det det hele koker ned til er så enkelt som dette: Føler man at kjøpsopplevelsen er organisk og naturlig i dag for en ny Rolex? Føler man GLEDE over å entre en butikk som forhandler Rolex?

Svaret på dette viktige spørsmålet er høyst sannsynlig NEI, fordi Rolex har pålagt forhandlerne såpass latterlige stringente krav til design, utforming og "kundeservice" i utsalgsområdene, at hele greia føles ut som bare stress. Selve gleden over det å kjøpe en ny Rolex er derfor forfalt, selv om Rolex selv - sammen med AD-ene - isolert sett trolig mener de har elevert "kjøpsopplevelsen".

De har tatt skammelig feil
Jag vet inte - min upplevelse är väldigt annorlunda och består av ett steg;
Jag ringer eller mejlar om en klocka jag är intresserad av, sedan står jag på listan och väntar på ett samtal/mejl/sms om att klockan finns inne, inte så mycket krusiduller.

Däremot hade jag en förfärlig upplevelse via Nymans enda gången jag kontaktade dem när jag visade intresse för en klocka, så där kommer jag aldrig att köpa eller försöka köpa något igen.

Summa summarum: gillar man inte hur man blir behandlad så har man som kund ett eget val också.
 
Hvordan en kjøpsopplevelse av en ny Rolex foretoner seg - i hovedsteg i dag:

1) Man stikker innom en autorisert forhandler, og slår av en hyggelig klokkeprat på en vilkårlig dag - uten å ha noen baktanker og kun ha en vennlig og kjekk klokkedrøs
2) Man får prøvd en del av modellene i eget areal i butikken
3) Man gjentar punkt 1 og 2 flere ganger gjennom noen uker
4) Etterhvert, så kommer man trolig til punktet der man spør om ulike modeller man er interessert i, fordi man har bygget opp en kjøpslyst på en eller flere modeller etter disse hyggelige besøkene og klokkedrøsene
5) Nå har man nådd et brytningspunkt
---
6) Man kan nå a) enten kjøpe en ny Rolex der og da, b) be om en spesiell modell man liker eller c) be om å stå på den famøse ventelista på en modell som er ekstra etterspurt
---
Så er det en ting vi ikke har nevnt ennå - og det er hvordan man blir tatt i mot i butikken. I noen byer, holder forhandlerne en åpen tone, mens i andre, så er ting såpass stringente, at man føler seg litt utilpass fordi det er kunstige retningslinjer. Når enkelte forhandlere (i såkalte Rolex boutiques) skal lede deg rundt i butikken og være med deg hver minste 30 cm, så er det fra forbrukers side ansett som kun stress - mens butikken trolig anser det som "service" og iht. hva Rolex har gitt dem som kundescript det siste året, etter at de åpnet ny butikk i henhold til nye retningslinjer og design fra nettopp Rolex ned til hver minste millimeter.
---
Det det hele koker ned til er så enkelt som dette: Føler man at kjøpsopplevelsen er organisk og naturlig i dag for en ny Rolex? Føler man GLEDE over å entre en butikk som forhandler Rolex?

Svaret på dette viktige spørsmålet er høyst sannsynlig NEI, fordi Rolex har pålagt forhandlerne såpass latterlige stringente krav til design, utforming og "kundeservice" i utsalgsområdene, at hele greia føles ut som bare stress. Selve gleden over det å kjøpe en ny Rolex er derfor forfalt, selv om Rolex selv - sammen med AD-ene - isolert sett trolig mener de har elevert "kjøpsopplevelsen".

De har tatt skammelig feil

Jag får slita mig från jobbet någon dag och ta en tur till Urmaker Bjerke.
 
Tänkte klippa en rolex från -87 nör man är född. En tidlös Submariner eller en mer ovanlig oysterquartz, vad hade ni kört på? Nått annat alternativ?
 
Född samma år, och har funderat på samma.. Men jag skulle säga att en 16760 Fat Lady är the way to go! Man får öppna plånboken mer jämfört med en oq... men vafan!
Alltid spanat på en coke, gillar den bäst av alla specialare om vi pratar hulk/starbuck, pepsi osv. Har tyvärr för smal siluett på handleden så ser bara blaffigt ut. Tror de blir en Submariner, oysterquartz känns riskabel med delar om den skulle ge upp.
 
Tillbaka
Topp