Ser ju ut att funka bra i båda storlekarna. Proportionerna ser ju att hålla ihop väl oavsett.Testade Land-Dweller häromdagen. Min handled är 16-16,5 cm
36mm:
![]()
40mm:
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser ju ut att funka bra i båda storlekarna. Proportionerna ser ju att hålla ihop väl oavsett.Testade Land-Dweller häromdagen. Min handled är 16-16,5 cm
36mm:
![]()
40mm:
![]()
Japp, skillnaderna upplevdes dock större i verkligheten än på bild. 36an känns rätt så nätt, tycker nog 38 hade varit helt perfekt för den här modellenSer ju ut att funka bra i båda storlekarna. Proportionerna ser ju att hålla ihop väl oavsett.
36:an sitter perfekt tycker jagTestade Land-Dweller häromdagen. Min handled är 16-16,5 cm
36mm:
![]()
40mm:
![]()
Det är väl en vanlig patentsymbol? Brukar ofta stå brevet bredvid, exempelvis i boettlock. Jag kanske är för trög för att fatta om du menar något annat än dennaFrån Bukowskis Imp Timepieces, aldrig sett tidigare. Som ett schweiziskt kors under kronloggan: https://www.bukowskis.com/sv/auctio...l-family-radium-chapter-ring-occ-dial-ca-1956
Nej då, du fattar rätt. Jag har aldrig sett symbolen på kronan tidigare. Inte för att jag letat men när jag gick igenom annonsen reagerade jag på korset. Bara van vid prickar/streck undan loggan på kronan.Det är väl en vanlig patentsymbol? Brukar ofta stå brevet bredvid, exempelvis i boettlock. Jag kanske är för trög för att fatta om du menar något annat än denna
![]()
Nej då, du fattar rätt. Jag har aldrig sett symbolen på kronan tidigare. Inte för att jag letat men när jag gick igenom annonsen reagerade jag på korset. Bara van vid prickar/streck undan loggan på kronan.
Jag var inne på Bergströms Gbg idag för att hämta ut ett par bandstift som jag inte fick när jag köpte ändlänkar till en Jubileelänk i somras. Där och då fick jag inte med äkta Rolex så det blev en backorder på de ”äkta”. Inte hela världen för mig men eftersom jag fått mail om att de kommit så tänkte jag poppa in och hämta eftersom jag ändå var i stan idag och inte hade nåt bättre för mig.
Givetvis Knorr och gny om att de inte får lämna ut delar utan att montera dem själva vilket jag räknat med (hade inte med mig klockan som jag köpt ändlänkarna till) så trots påtryckningar om att jag löser det själv så fick jag inte med mig bandstiften. Skit samma - jag tar det nästa gång.
Hursomhelst så hade de Land-Dweller i rosé och stål inne så jag passade på att prova 36mm i rosé. Riktigt najs faktiskt! Jag hade lätt kunna tänka mig en sån om jag hade haft en halv mille att lägga på nåt skoj. Givetvis finns det en massa annat för samma pengar som vore mer spännande, men man kan ju drömma lite.
![]()
Bonus med besöket var norrmannen som var inne på besök med sin son. Han babblade en massa om att han varit inne i somras och köpt en DJ till sin fru med diamant-ring. Han undrade vad de hade inne som han kunde köpa. Guld eller stål var inte så noga. Det som fanns var typ lite olika DJ och han provade ej 41mm med grå tavla. Provade även LD som han inte fick köpa. Klockorna i fönstret nere fick han inte ens prova. Han frågade vad som fanns ”bakom” men det var tydligen inget han fick tillgång till. Det slutade med att han ändå gick därifrån med 41:an på armen. Det var uppfriskande. Särskilt med tanke på att han hade en bakåtvänd keps på huvudet.![]()
Om jag har en 116234 och vill byta tavla. Är det endast tavlan jag behöver köpa och lämna in eller bör jag tänka på visarna också? Det är från svart roman till blått.
När jag köpte heta modeller beundrade jag nya Rolex-klockor med keramiska infattningar – deras glans och moderna utseende. Jag lyssnade med en blinkning på lovorden från dem som föredrog de äldre femsiffriga modellerna framför de nyare. Men med tiden förstod jag vad de försökte förmedla: hur speciell den gamla goda 16610LV "Kermit" är. Den har en lätthet, proportioner och komfort som nyare modeller ibland saknar. Aluminiuminfattningen har sin charm, boetten sitter bättre på handleden och det hela känns helt enkelt mer naturligt att bära. Idag uppskattar jag den för dess klassiska karaktär och diskreta elegans, som bara har vuxit i äkthet och själ med åren. Det är en klocka som inte försöker skrika modernitet, utan lugnt talar om vad Rolex verkligen står för – precision, tradition och tidlös stil. Ju längre jag bär den, desto mer känner jag att 16610LV "Kermit" inte bara är en tidsmätare, utan ett stycke historia som har mognat med mig. Det tog mig åtta år att komma till den här punkten.![]()