• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ronex klocka.

ronexmogge

Breitling
Hej på er.
Hittade min farfars gamla Ronex quartz klocka idag.
Har sökt lite på nätet men hittar inte så mycket om tillverkaren. Någon här som kan upplysa mig med historia och eventuellt värde.
Urverket är tillverkat i Hong kong.
Är ny på forumet
Tacksam för svar.
Mvh Morgan
 

Bilagor

  • 20160122_150910.jpg
    20160122_150910.jpg
    108.6 KB · Visningar: 1,279
  • 20160122_143236.jpg
    20160122_143236.jpg
    106.4 KB · Visningar: 1,492

Jens

Greedo
Är mer intresserad av historien. Läste på nätet att den eventuellt är tillverkad av ett svenskt företag. Ronex AB.
Aldrig hört talas om märket och det du har grävt fram är nog tyvärr mer än du kommer att få reda på här. Det går tretton på dussinet när det kommer till gamla klockmärken.
Värdet är som sagt bara affektion.



J
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Va?

Skadar det att åtminstone försöka vara trevlig mot någon ny på forumet? Eller åtminstone strunta i att skriva en spydig kommentar om man har absolut ingenting att tillföra?

Tog ungefär 20 sekunder att Googla fram detta:

http://www.idg.se/2.10186/1.227215/med-en-omattlig-aptit-pa-det-nya

"De blev störst i Sverige på digitala klockor.
– Ronny Pettersson, tävlingsföraren, var vår sponsrade stjärna. Han skrev autografer, vi sålde klockor. Så etablerade vi ett eget varumärke, Ronex, 1977 och blev störst också på klockradio, telefonsvarare, bärbara radioapparater och tv-spel. Vi sålde en miljon prylar under fem år."


Riktigt intressant historia faktiskt! Sjukt entreprenörssinne.
 

ronexmogge

Breitling
Va?

Skadar det att åtminstone försöka vara trevlig mot någon ny på forumet? Eller åtminstone strunta i att skriva en spydig kommentar om man har absolut ingenting att tillföra?

Tog ungefär 20 sekunder att Googla fram detta:

http://www.idg.se/2.10186/1.227215/med-en-omattlig-aptit-pa-det-nya

"De blev störst i Sverige på digitala klockor.
– Ronny Pettersson, tävlingsföraren, var vår sponsrade stjärna. Han skrev autografer, vi sålde klockor. Så etablerade vi ett eget varumärke, Ronex, 1977 och blev störst också på klockradio, telefonsvarare, bärbara radioapparater och tv-spel. Vi sålde en miljon prylar under fem år."


Riktigt intressant historia faktiskt! Sjukt entreprenörssinne.
Se där. Alltid intressant med lite historia. Tack för det.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag utgår från att du läste rubriken, tänkte "ronex, oj det måste ju vara världens sämsta fejk-rolex" och struntade i att kolla på bilderna innan du formulerade det välkomnandet?

Ett trist tonläge som tyvärr har normaliserats i diskussionsdelen, men som jag tycker att vi åtminstone kan försöka hålla utanför vintagedelen. Man får väldigt gärna fråga om saker, särskilt om man är ny. Och vet man ingenting så måste man inte svara eller tycka någonting, även om man är en högfrekvent postare som gillar att skriva.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Har fortfarande en Ronexväckarklocka som bara vägrar att ge upp. Den måste vara bland de allra första modellerna de sålde, så den är runt 40 år gammal och av oförskämt bra kvalitet. @ronexmogge , välkommen hit till forumet. Ledsen att det blev tråkig ton från någon här, hoppas att du stannar.
 

Babinus

Cartier
Min första digitala klocka köpte jag 1980 när jag gick på gymnasiet och det var en Ronex. Digitalt var stekhett då och Ronex var det vanligaste märket på min skola. Så det var nog ett hyfsat stort märke och jag tror jag köpte den på Stjärnurmakarna. Jag minns hur coolt det kändes med tidtagarur med både mellantider och två sluttider. Däremot hade min inget alarm. Ronex var nog rätt stora under digitalrevolutionen.

Fem år senare tappade jag den på en sten och glaset gick sönder, men den fortsatte att gå flera år ändå. Jag hade den i oömma sammanhang och minns inte hur den kom ifrån mig. Hade gärna haft kvar den. När glaset gick sönder köpte jag en quartz analog och digital klocka som hette Inex. Den glömdes på ett hotell på Sinai-halvön.
 

Räven

Cartier
Hej på er.
Hittade min farfars gamla Ronex quartz klocka idag.
Har sökt lite på nätet men hittar inte så mycket om tillverkaren. Någon här som kan upplysa mig med historia och eventuellt värde.
Urverket är tillverkat i Hong kong.
Är ny på forumet
Tacksam för svar.
Mvh Morgan
Kul med lite udda klockor. Välkommen!
 

WatchIT

Panerai
@Equilibrium - Aspackad 08:38? Riktigt skitigt påhopp mot någon som ställer en seriös fråga och som troligen lämnade forumet innan han hann börja. Bra med ursäkt dock även om admin borde ha spärrat dig...
 
Senast ändrad:
Topp