• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Fredag!
Händer det nåt kul i tråden ikväll.
Karaoke @hepanter ??😄
Bara vi varvar med lite ryska klockor så...👍
Hemgång i regnet.

20220916_161749.jpg
Vacker bild, nästan ännu blankare och cleanare look än imorse.
Sa nån karaoke ?
nedladdning (3).jpeg

Kan tyvärr inte lägga upp nån bild på klocka just nu i tråden då jag har en gödselkörarklocka på mig. Därför kommer här en gammal bild
Screenshot_20220916-171021.png
denna känner du kanske igen @Delgada
En tidig bild på pamphibian en morgonmjölkning på gummiband
 

Beo

Patek
2-Faktor
Vacker bild, nästan ännu blankare och cleanare look än imorse.
Sa nån karaoke ?
nedladdning (3).jpeg

Kan tyvärr inte lägga upp nån bild på klocka just nu i tråden då jag har en gödselkörarklocka på mig. Därför kommer här en gammal bild
Screenshot_20220916-171021.png
denna känner du kanske igen @Delgada
En tidig bild på pamphibian en morgonmjölkning på gummiband
Det var ju nästan”koraoke” ju!🤪
image.jpg
 

Samlarn

Rolex
Jo, men det finns uppgifter om NVCh-30 med sving-lugs, tex på den ganska heltäckande sidan nedan. Men, visst finns det stor risk att det handlar om franken à la Oleg...
1663331697248.png


Nu är den förresten ute igen, med "uppdaterad" prislapp... 🤔
Den är jättefin den där NVCh-30, som ligger ute på annons.
Jag är lite "ringrostig" när det gäller detaljerna på NVCh-30 men jag undrar om glaset inte har blivit utbytt på klockan. Jag tycker att de ska vara mer "kupolformade". Se bilder.
Att urtavlan har fått ny lysmassa berättar ju säljaren i annonsen.
IMG_20210619_130408.jpg


Klockan i annonsen:

s-l1600.jpg


Svårt att säga med olika vinklar.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den är jättefin den där NVCh-30, som ligger ute på annons.
Jag är lite "ringrostig" när det gäller detaljerna på NVCh-30 men jag undrar om glaset inte har blivit utbytt på klockan. Jag tycker att de ska vara mer "kupolformade". Se bilder.
Att urtavlan har fått ny lysmassa berättar ju säljaren i annonsen.
IMG_20210619_130408.jpg


Klockan i annonsen:

s-l1600.jpg


Svårt att säga med olika vinklar.
Jag håller med. Det luriga är att nya glas har hög kant, men saknar kupolformen som skall finnas på ett kosher glas. Svårt att se när man inte ser klockan i profil, men känslan är att det kan vara ngt skumt.
 

Samlarn

Rolex
Jag håller med. Det luriga är att nya glas har hög kant, men saknar kupolformen som skall finnas på ett kosher glas. Svårt att se när man inte ser klockan i profil, men känslan är att det kan vara ngt skumt.
De där kupolformade glasen ( plexi ) finns inte längre. Hittar man ett tjockt plexi som passar så är det självklart att man använder det för att få klockan i bruksskick. Det är bara riktiga "nördar" som jag som lägger märke till sånt där. :watching: Det är inte ens säkert att säljaren märkt det själv.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag håller med. Det luriga är att nya glas har hög kant, men saknar kupolformen som skall finnas på ett kosher glas. Svårt att se när man inte ser klockan i profil, men känslan är att det kan vara ngt skumt.
Personligen tycker jag att de kupolformade glasen som sitter på de vanliga 350-dykarna och tidiga 1190 är någor av det vackraste som finns i (plexi-)glas-väg. Någonting liknande har inte tillverkats sedan dess.
image 1, kopia.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
De där kupolformade glasen ( plexi ) finns inte längre. Hittar man ett tjockt plexi som passar så är det självklart att man använder det för att få klockan i bruksskick. Det är bara riktiga "nördar" som jag som lägger märke till sånt där. :watching: Det är inte ens säkert att säljaren märkt det själv.

Skulle man råka äga en sådan klocka med fel glas är set ju rätt självklart att man ser till och skaffa rätt glas, antagligen genom att specialtillverka ett glas, åka tillbaka i tiden eller något annat liknande 😇
 

Vostok

Audemars
Jo, men det finns uppgifter om NVCh-30 med sving-lugs, tex på den ganska heltäckande sidan nedan. Men, visst finns det stor risk att det handlar om franken à la Oleg...
1663331697248.png


Nu är den förresten ute igen, med "uppdaterad" prislapp... 🤔

1980 Diving and Engineering Troop Training Manual (swing lug)

1663394549350.png



2004 Rescue Equipment and Tools of the Navy book (wire lug)

1663394861310.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
1980 Diving and Engineering Troop Training Manual (swing lug)

1663394549350.png



2004 Rescue Equipment and Tools of the Navy book (wire lug)

1663394861310.png
Övre sidan:
Armbandsdykarur NVCh-30 (FIG. 5.2) är designad för att dykaren ska kunna bestämma tiden under vattnet och aktuell tid på dygnet. Klockans varaktighet från en lindning är 40-45 timmar. Storleken på klockan är 38x42x13 mm. Klockan är designad för ett dykdjup på 300 m. Handledsdykning Fig . 5.2. G-5 djupmätare och NVCh-30 dykarur: 1 - G-5 djupmätare; 2-arms dykarklocka НВЧ-30 Klockan НВЧ-30 är en armbandsurmekanism placerad i en vattentät boett av rostfritt stål. För att säkerställa bättre sikt under vatten lyser tim-, minut- och sekundvisare, samt skalans femminutersindelningar, permanent. Klockan är utrustad med en roterande ratt som gör att dykaren kan räkna tiden under vattnet. G-5 handledsdykningsdjupmätare (fig. 5.2) är utformad för att bestämma dykarens dykdjup i autonom utrustning. Djupmätningsgränser från 0 till 50 m. Det huvudsakliga tillåtna felet för avläsningar vid en omgivningstemperatur på 2 ++ 5 ° C överstiger inte + 2,5 % av den övre gränsen för mätningar. Djupmått storlek 50x50x22 mm, vikt 0,122 kg. Djupmätaren G-5 är en manometer med ett elastiskt membranavkänningselement placerat i stål. För att säkerställa bättre sikt under vatten är skalan djup. i ett binomerhölje av rostfritt stål täckt med en lysande permanent glödblandning. Dyklutningsmätare - goniometer ( fig. 5.3 ) är avsedd för mätning under vatten och på ytan av lutning av olika strukturer , krängning och trim av sjunkna flytande farkoster , samt 167

Nedre sidan:
DYKUR NVCh-30 Dykarur NVCh-30 är designad för att mäta tid när en dykare arbetar under vattnet på 300 m djup och under förhållanden med ökat tryck i det gasformiga mediet. Huvudegenskaper Maximalt användningsdjup Klockans varaktighet från en hellindning Mått: Höjd diameter. 366 300 m 40-45 h 12,3 mm 38,0 mm 45 g Macca NVCh-30-setet innehåller: HVCh-30-klocka med bälte. individuellt passfodral Klockan (Fig. 7.41) är en fickursmekanism innesluten i ett vattentätt fodral 2 av rostfritt stål. Klockan fästs på dykarens arm med ett band 4. Boettens vattentäthet säkerställs av packningar mellan 1 st; 1 ST .; 1 exemplar Ris . 7,41. Dykararmbandsur NVCh-30: 1 - krona; 2 - kropp; 3 - roterande lem; 4 bälte med spänne
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Alla som har en nvch-30 bör även ha följande så man kan använda klockan i rätt sammanhang!

vostok-nvch-30-history-12.jpg

sluten regenerativ cykel av apparat-lungsystemet. Anrikning och återvinning av den utarmade gasblandningen, samt absorption av koldioxid i systemapparaten light >> osu. utförs i den isolerande andningsapparaten IDA-71U. H Bomby 24 1 IDALU Fig. 3.24. Utrustning ljusdykning ingenjör SLVI - 71 kabel; 1 - overall UGK - 2 2 - anapat - Otpo - oxygen bolgon: s dykarkniv - rayon 1-57 - yue sabotase vacu 1184-30: - Split väst Zhi - 1; 3 - Haryans roys : 10 - aravanas : 116aTages Salonchikov BK - 1A17 - pass KNI : 1 signalkonst : 14 - booson n 15 - från vatten 70 En allmän vy av en dykare i utrustning SLVI - 71 visas i fig. 3.24. Fullständigheten hos utrustningen SLVI - 71 anges i tabell B. 3.11. Tabell 3.11 Tidsgräns Set med isolerande andningsapparat IDA-71U, SET Immersionsdräkt UGK-1 eller UGK-2, set. ... .. Teknisk beskrivning och bruksanvisning för SDVI.71 .... Blankett för utrustning, st. Cara que , ar Colosto 1 1
 
Topp