• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

branting

Cartier
Min säger hallå 🙂
923466F7-428A-4540-B8A6-7B822C4CAFDB.jpeg
Inte tänkt på att det är små skillnader vad gäller tjockleken på siffrorna på de före och efter Sovjetunionens fall.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min säger hallå 🙂
923466F7-428A-4540-B8A6-7B822C4CAFDB.jpeg


Första gången jag sett Ryssur på lokala Lions loppisen! Den fick givetvis följa med hem! Står väll antimagnetisk? Men har ej öppnat o kollat så det stämmer!

38459CD3-C1DB-4661-A9CA-B9C6A237A0C3.jpeg
B5F812BC-E1D8-4EB5-95A5-4BCED8D168E3.jpeg

Får jag fråga er båda; är det det manuella verket i de här två? Har sett en sån och den var det manuellt verk i.

Jag har en Amphibianboett med Kommandirskietavla och den har automatverket (från amphibian?) Men det förekom kanske alla möjliga variationer kan jag tänka mig.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Får jag fråga er båda; är det det manuella verket i de här två? Har sett en sån och den var det manuellt verk i.

Jag har en Amphibianboett med Kommandirskietavla och den har automatverket (från amphibian?) Men det förekom kanske alla möjliga variationer kan jag tänka mig.
Min är manuell, tror alla antimagnet är det har ju en extra stål sköld bakom verket!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
God eftermiddag rysstråden! Längesen jag var aktiv här men kul att det fortfarande verkar vara en hel del aktivitet. 🙂

Den här snyggingen används inte längre (även fast jag gillar den!) så jag tänkte köra en heads up.. PM vid intresse. 🙂

DSC_0914.JPG

DSC_0913.JPG

Trevlig. Är det bakelitinsert i de där?

Bäst att sätta ut en annons också på k&s annars kan mod ogilla att det bjuds ut i trådarna. Men med annons är det ok med heads up i tråden har jag förstått. Var så förr iaf.
 
Trevlig. Är det bakelitinsert i de där?

Bäst att sätta ut en annons också på k&s annars kan mod ogilla att det bjuds ut i trådarna. Men med annons är det ok med heads up i tråden har jag förstått. Var så förr iaf.

Ja jag tror att det är original-bakelit. Skulle inte ta gift på det dock.. 🤔

Försöker att skapa en annons men det funkar inte 🤷 Står bara att jag inte har behörighet. Men jag lade ut en annons på en annan klocka igår, kan det vara därför? Tänkte att det kanske finns någon regel med gräns för max en annons per dygn..?
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja jag tror att det är original-bakelit. Skulle inte ta gift på det dock.. 🤔

Försöker att skapa en annons men det funkar inte 🤷 Står bara att jag inte har behörighet. Men jag lade ut en annons på en annan klocka igår, kan det vara därför? Tänkte att det kanske finns någon regel med gräns för max en annons per dygn..?

Jag tror det är så att det ska gå ett dygn först.
 

Samlarn

Rolex
Jag gillar inte att göra reklam för andras klockor men gör det ändå ibland när jag ser något speciellt.
Den här ser inte så märkvärdig ut men den är lite speciell. Det är en Scuba dude utan datum. Large lume dots. Transitional watch. D.v.s. den är från tiden efter att Sovjet unionen föll och innan Ryssland var etablerad som ett land. Det ser man på urtavlan. Platsen på urtavlan där det brukar stå ursprungsmärkning är tom.
Jag vet att man kan köpa Scuba dudes utan datum idag men tycker inte att det är samma sak. Den här urtavlan är mycket äldre och har dessutom large lumedots.
Jag kommer inte att köpa den själv eftersom jag redan har en i min samling.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/3742907383...IoWO|tkp:Bk9SR_aU8N71YA&LH_ItemCondition=3000

Priset är inget fyndpris men de här är lite knepiga att hitta.
 

Pan

Breitling
Hallå!

Fick tag på denna fina klocka på en marknad I Armenien!

Är inte ett Sovjetiskt-ur, men vad jag förstår refererar till den till den "ryska vinsten av andra världskriget". Där av talet 50 på tavlan.

Någon som kan hjälpa med översättningen på baksidan? Förstod att den givits någon med en "maktposition".

Tack!
 

Bilagor

  • received_1818057318248806.jpeg
    received_1818057318248806.jpeg
    100.8 KB · Visningar: 2
  • received_1112889032192424.jpeg
    received_1112889032192424.jpeg
    87.9 KB · Visningar: 3

MAz_666

Rolex
Hallå!

Fick tag på denna fina klocka på en marknad I Armenien!

Är inte ett Sovjetiskt-ur, men vad jag förstår refererar till den till den "ryska vinsten av andra världskriget". Där av talet 50 på tavlan.

Någon som kan hjälpa med översättningen på baksidan? Förstod att den givits någon med en "maktposition".

Tack!
Lite tjafsigt, men fungerar ofta: googla efter "cyrillic keyboard" så hittar du digitala tangentbord med kyrilliska bokstäver. Sedan sitter du med lupp, och bokstav för bokstav skriver in det du har på baklocket. Kolla noggrant vilken som är mest rätta/sannolika bokstaven. Vissa kyrilliska tangentbord har stora o små bokstäver, vilket kan förenkla för oss utan kunskap i ryskan.
Sedan kopierar du över allt till Google Translate - och du har nog texten förståelig.
Kollade din bild, men många bokstäver var svårlästa. Hade iaf. ngt med stad och duma att göra.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Hallå!

Fick tag på denna fina klocka på en marknad I Armenien!

Är inte ett Sovjetiskt-ur, men vad jag förstår refererar till den till den "ryska vinsten av andra världskriget". Där av talet 50 på tavlan.

Någon som kan hjälpa med översättningen på baksidan? Förstod att den givits någon med en "maktposition".

Tack!

"От городской Думы и Администрации города Ижевска". 9 мая 1995 года.
 

MAz_666

Rolex
Hmmm, undrar om detta var moderatorernas syfte: en närmast död tråd?
Lite ledsamt om ni frågar mig.
Jag försöker dock hålla TGIrF-fanan högt.
Idag ärad med Vostoks kanske mest (ö)kända dykare: Operation Desert Shield v.1.
På USMC:s musmatta, och ett Vietnam-kanvas dagen till ära.
Go’ helg kvarvarande klockomaner!
55F38FAA-2585-402A-9AF3-51D60FABED95.jpeg
 
Topp