• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det blev några stilleben idag. Mot Restless legs som någon korrekt påpekade.

Blev ett par i andra rysstråden också...

Kom21w.jpg



Kom22w.jpg
 

Samlarn

Rolex
WOW! Det där är ren och skär våldsamt patinerad kärlek!!!
Ja, urtavlan har verkligen äkta patina.
Jag bestämde mig tidigt för att begränsa min samling till klockor märkta CCCP men slängde lystna blickar på Zissou-urtavlorna. Det stod alltid "Made in Russia" på dem. En dag upptäckte jag den här - som saknade ursprungsmärkning och då tullade jag lite på mina principer och inkluderade "transitional watches" i samlingen.
Klockan är moddad med en hemmagjord bezel - som jag gjorde tillsammans med några vänner i den här tråden. Bezeln funkar bra med det blå i urtavlan, tycker jag.
Jag har fler såna där bezelringar om någon behöver.
 

MAz_666

Rolex
Va i helv… här är ju den riktiga rysstråden jag trodde jag var i igår 😂

Undrar fortfarande om någon vill byta mot annan grön ryss med lite nättare boett, även om jag börjat tveka en del efter att ha burit den hela dagen.

C538BB1C-27C5-4F13-9BC2-2B32FF2C08FC.jpeg
I alla fall jag har vandrat den där vägen, kanske en del andra?
Jag började med lite moderna Amphibians som var snygga och moderna (och billiga) coola dykare.
Sedan började jag läsa på om historien om både just Vostok, men även andra coola sovjeter.
Vips ville jag ha första Spetznas-trion från 70-90, en militär Svet, en 90-tals-kronograf (eller två …), ett militärt fältur från mitt födelseår 1965, och sedan var man fast. Med fler klockor än man behöver. Men glad!
 

Vinflaskan

Cartier
I alla fall jag har vandrat den där vägen, kanske en del andra?
Jag började med lite moderna Amphibians som var snygga och moderna (och billiga) coola dykare.
Sedan började jag läsa på om historien om både just Vostok, men även andra coola sovjeter.
Vips ville jag ha första Spetznas-trion från 70-90, en militär Svet, en 90-tals-kronograf (eller två …), ett militärt fältur från mitt födelseår 1965, och sedan var man fast. Med fler klockor än man behöver. Men glad!
Haha jag känner igen det där, har snöat in lite på ryskt utan att för den del köpa på mig massor. Det är sjukt intressant historia bakom som i min mening är betydligt roligare än många andra tillverkare.
Tyvärr är många Vostok rätt klumpiga och med spaghettiarmar där jag trivs bäst med 38mm eller mindre blir det inte så mycket att välja på. Har iof burit klockan hela helgen och jag blir glad av den så det funkar ju ganska bra trots allt. Hoppas dock som sagt på att någon har något grönt och ryskt som de vill byta mot min, finns trots allt Vostoks med smidigare boetter jag hoppas kunna ge ett mindre intryck på handleden.
 

markus.klinga

Breitling
Hej,

Någon som sitter på info om denna klocka? Har försökt googla utan framgång. Funderar bland annat på värdet då jag går i säljtankar.

Tack!

Edit: Hittade själv att detta är en Poljot Admiral 2614.2 från 1996
 

Bilagor

  • F0945D0D-5559-47A6-828B-9BB12BC7CB9F.jpeg
    F0945D0D-5559-47A6-828B-9BB12BC7CB9F.jpeg
    108.5 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Haha jag känner igen det där, har snöat in lite på ryskt utan att för den del köpa på mig massor. Det är sjukt intressant historia bakom som i min mening är betydligt roligare än många andra tillverkare.
Tyvärr är många Vostok rätt klumpiga och med spaghettiarmar där jag trivs bäst med 38mm eller mindre blir det inte så mycket att välja på. Har iof burit klockan hela helgen och jag blir glad av den så det funkar ju ganska bra trots allt. Hoppas dock som sagt på att någon har något grönt och ryskt som de vill byta mot min, finns trots allt Vostoks med smidigare boetter jag hoppas kunna ge ett mindre intryck på handleden.
Gillar du ngt smäckrare (jämfört med lite bulkiga moderna dykare) så måste du kolla de gamla 350-boetterna från Vostok.
Grymma. Annorlunda.
Om du inte gjort det: läs och drägla om de militära 350-orna (samma storlek som de civila) på https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/nvch-30/
 
Senast ändrad:

Vinflaskan

Cartier
Gillar du ngt smäckrare (jämfört med lite bulkiga moderna dykare) så måste du kolla de gamla 350-boetterna från Vostok.
Grymma. Annorlunda.
Om du inte gjort det: läs och drägla om de militära 350:eek:rna (samma storlek som de civila) på https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/nvch-30/
Tack för tipset! För min del handlar det mest om att ”bandhornen” blir lite för knubbiga på klockan vilket gör att den ser lite större ut än vad den faktiskt är. Nu fick den sitta på handleden hela helgen så det var ju inte så farligt som jag mins det..

Har förövrigt fastnat på en Luch, hur är dessa rent generellt?
Har tidigare sagt att jag är sugen på en månfas och fick massor av tips här i tråden och just nu är jag närmast att köpa antingen en Luch eller en Raketa. Luch är mindre med sina 32mm men i mitt tycke roligare både till utseende och funktioner. Båda är quartz vilket jag tycker är najs, men hur bra är sovjetiska qluartzklockor egentligen? 😁

Någon som vill komma med input?

Bilder snodda från internet:

FEF12607-8F2C-47D6-8199-FF0CE81A6D21.jpeg




A9499BCE-637F-47C3-AF22-EC5A1AB47A77.jpeg
 

Samlarn

Rolex
Flitens lampa lyste ute på landet idag.
Bilbesiktningen har klagat på att en slangklämma saknas på ena sidan framvagnen på min bil. Nu är det fixat.
IMG_20221017_113423.jpg

IMG_20221017_113933.jpg
 
Senast ändrad:
Topp