• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag har tagit en tillfällig paus från alla sociala klockmedier, men kan just i dag inte låta bli att bidra med den kronograf som råkar sitta på handleden.
Vi ses! 💙💛
20221028_074139.jpg
 

MAz_666

Rolex
Det är en modernare ministry-boett faktiskt. Hela klockan är kraftigt "frankad". Det var roligt att "spöka ut" en Vostok. Jag gillar den här. Det hade varit snyggare med en röd sekundvisare. Vi får se om jag hittar en så'n bland skrotet senare? En orange sekundvisare kanske hade varit snyggt? Finns det orangea sekundvisare till 2416b?

img_20221027_214956-jpg.2174835
Humbrol har en orange!!!
 

MAz_666

Rolex
Det är en modernare ministry-boett faktiskt. Hela klockan är kraftigt "frankad". Det var roligt att "spöka ut" en Vostok. Jag gillar den här. Det hade varit snyggare med en röd sekundvisare. Vi får se om jag hittar en så'n bland skrotet senare? En orange sekundvisare kanske hade varit snyggt? Finns det orangea sekundvisare till 2416b?

img_20221027_214956-jpg.2174835
Har både en gammal och ny Ministry, men visst inordnas ministry i Tonneau-typerna av boetter?
Mycket mer tunna blir det väl inte?
🤘 🤘🤘🤘
 

Beo

Patek
2-Faktor
Herrej*vlar vilken godbit!
Kan ingenting om dom, men bara gissar att den inte är helt ny? Vilket grymt skick!
Den där asymmetriska boetten är ju underbar!
GRATTIS!!!
👌🏽👍🏽👍🏽😍
Tack!jo den är helt ny,den är nr 28 av 300 som är ett projekt av en kille på ett ryskt forum som har jobbat i 5 år med att ta fram en så nära exakt kopia av orginalet som möjligt så glädjen är högt i tak efter denna väntan!👌😍
image.jpg

Men inte nog med det så fick jag klämma på ett antal andra klenoder igår när jag hämtat min,tack som f.. @Samlarn för visningen av din formidabla samling!!🙏😍
0C7C9E18-82E1-4548-BCFD-53D2060E798D.jpeg

Åsså del 2!!!!👌
A825D394-EEA6-4111-A8CA-C92F4D5E669E.jpeg
 

Delgada

Patek
Startskott har gått!👍
8A64A1A1-EDF7-40B8-A9B6-FB37CFBF7F37.jpeg
5E634C08-8BD5-46EB-AE5B-D87D433C06F1.jpeg

Gissa var?😁
Uppsala på min ära!
Att somliga åker till Uppsala för att fira Valborg är ju ett känt faktum. Men någon har sagt till dig att åka till Uppsala för att fira Halloween....
Jag är ledsen att säga det, men någon har lurat dig...
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Det blev ytterligare en klocka till samlingen idag. Den var väntad.
Jag och några vänner har väntat på våra Sadkos i nästan 5 år.
Jag ber om ursäkt för den dåliga bilden men det är svårt med ljuset så här dags.

IMG_20221024_200057.jpg

IMG_20221024_195806.jpg
Ibland är mitt minne dunkelt, och ibland skrämmande detaljerat. (Variation inom normalfördelningen eller allvarlig patologi?)
Visst fick du hem en sån på julen för 2 år sedan. Med grön tavla.
Är det samma produktion?
Två olika "batcher"?
Eller något helt annat?
Nyfiken i en strut....
 

Anton_Smagin

Breitling
Eftersom vissa här inne upprepade gånger anmält övriga flyttade en del personer till en annan tråd för att undvika detta och få vara ifred (det är bekräftat från moderator att det är anmält).

Tydligen stack det i ögonen att det fanns en till tråd som man ej hade någon kontroll över så man var tvungen att förstöra och anmäla även den tråden.

Problemet är nog inte bara anmälningarna i sig utan att denna person sitter och låtsas helt ovetande om detta och gör sig lustig över övrigas frustration, det gör att de flesta totalt tappat lusten att vara här.

Peace out! ✌️

ac7a1e7e-ac99-11e5-83f4-d45559a94ce4.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Tycker hela Ryssträsket blev jättekonstigt.
Här har vi en tråd med otroligt mycket bra information om allt.
Förstår inte varför börja på ny för att nån/några fick tillsägelse. Samma OT-regler bör väl gälla även i nya tråden?
Men man behöver inte förstå allt.
Idag stor och pampig ceremoni med många förband, fanor och marscher inne på högvakten i Sthlm.
Har man viktig roll i detta finns det inget annat än att ta på sig något riktigt fint.
KGB-Generalskie i NOS-skick från mitten av/sent 80-tal. Generalskies var Komandirskies, men med automat-verk.
Go’ lördag klockomaner!
ECF90033-C17D-4C30-8F77-B50F6C12D3DB.jpeg
 

branting

Cartier
Eftersom vissa här inne upprepade gånger anmält övriga flyttade en del personer till en annan tråd för att undvika detta och få vara ifred (det är bekräftat från moderator att det är anmält).

Tydligen stack det i ögonen att det fanns en till tråd som man ej hade någon kontroll över så man var tvungen att förstöra och anmäla även den tråden.

Problemet är nog inte bara anmälningarna i sig utan att denna person sitter och låtsas helt ovetande om detta och gör sig lustig över övrigas frustration, det gör att de flesta totalt tappat lusten att vara här.

Peace out! ✌️

ac7a1e7e-ac99-11e5-83f4-d45559a94ce4.jpg
Ja, det för jävla tråkigt. Den här tråden tillhörde min dagliga rutin. I veckorna efter jobbet var det en tradition att gå in på tråden. Få sig lite goda skratt åt folks upptåg samt lära sig massor nytt om ryska klockor och deras historia. På helgerna hände det att tråden var mitt sällskap när familjen somnat. En kall öl och tråden slog nästan all annan kvällsunderhållning. Känns sjukt tomt nu. Som en vän försvunnit. Hoppas den som anmält känner sig nöjd, när hen berövat många denna glädje…!

Bild på rysk klocka som passar sinnesstämning just nu…
731998D2-8EAC-4B27-A6FD-93988DA121EB.jpeg
 

Samlarn

Rolex
Ibland är mitt minne dunkelt, och ibland skrämmande detaljerat. (Variation inom normalfördelningen eller allvarlig patologi?)
Visst fick du hem en sån på julen för 2 år sedan. Med grön tavla.
Är det samma produktion?
Två olika "batcher"?
Eller något helt annat?
Nyfiken i en strut....
Oj! Du har ju ett minne som en elefant. Det stämmer! Det är en lång historia och jag måste till jobbet snart. Jag berättar gärna historien någon annan gång dock.
Här är en bild på den nästan lika häftiga, gröna.
cb9cd386-8011-4d1e-a170-2adebb2d8140-1.jpg
 

Delgada

Patek
Ja, det för jävla tråkigt. Den här tråden tillhörde min dagliga rutin. I veckorna efter jobbet var det en tradition att gå in på tråden. Få sig lite goda skratt åt folks upptåg samt lära sig massor nytt om ryska klockor och deras historia. På helgerna hände det att tråden var mitt sällskap när familjen somnat. En kall öl och tråden slog nästan all annan kvällsunderhållning. Känns sjukt tomt nu. Som en vän försvunnit. Hoppas den som anmält känner sig nöjd, när hen berövat många denna glädje…!

Bild på rysk klocka som passar sinnesstämning just nu…
731998D2-8EAC-4B27-A6FD-93988DA121EB.jpeg
Instämmer med föregående talare...☹
 

Samlarn

Rolex
Ibland är mitt minne dunkelt, och ibland skrämmande detaljerat. (Variation inom normalfördelningen eller allvarlig patologi?)
Visst fick du hem en sån på julen för 2 år sedan. Med grön tavla.
Är det samma produktion?
Två olika "batcher"?
Eller något helt annat?
Nyfiken i en strut....
Så här är det:
Sadko är mytisk bland ryska klocksamlare och nästan okänd bland alla andra klocksamlare.
Klocksamlare är jäkligt begåvade och skickliga när det gäller att göra research om speciella klockor. Sadko är en sådan. Trots den här fantastiska egenskapen så känner samlare bara till ca. 4 stycken exemplar av Sadko och de kommer från fabriken Slava.
Ingen har kunnat visa att Sadko kom i serieproduktion. Varför den aldrig kom i serieproduktion kan man bara spekulera i. Några prototyper togs fram och sen stannade utvecklingen bara av. Några menar att den ratades p.g.a. att den var för ful.
För några år sedan fanns det knappt några bilder av klockan Sadko ens.
Ibland byter någon av prototyperna ägare och då är det priser i 100 000 kr-klassen. Man ska kanske nämna att tekniskt så är de här prototyperna inte så unika men de har ett unikt utseende och de är ovanliga.
För ca 5 år sen så fick jag höra talas om att en kille i Ryssland ville göra en upplaga av den mytiska Sadko. Min källa sa att om någon skulle lyckas med ett sådant projekt så var det just den här killen. Han hade lyckats ro två tidigare projekt i land.
Jag lyckades anmäla mitt intresse till projektet.
Det är fascinerande hur Google translate gör att två personer kan kommunicera med två så olika språk och ändå förstå varandra. Det var lite "lost in translation" ibland men det gick.
Projektet fick in en "kritisk massa" av deltagare och kunde börja.
Projektet hade pågått länge när en deltagare meddelade att han hade skyddat varumärket Sadko. Han förbjöd projektet att fortsätta utvecklingen av Sadko men att alla deltagare var välkomna att gå med i hans projekt för att fortsätta utvecklingen av en upplaga av Sadko.
Den här deltagaren hade en koppling till varumärket Slava och det var Slava som ursprungligen designade Sadko. Lite rättvist är det ju att de har skyddat varumärket Sadko.
Jag fortsätter med mitt meddelande senare.
 
Senast ändrad:
Topp