• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En överenskommelse nåddes mellan Slava och projektet.
Slava gjorde en egen upplaga på 500 st.
Projektet fortsatte med sin utveckling av en upplaga på 300 st.
Projektet har hela tiden haft en målsättning att göra en upplaga exakt som originalet. I arbetet har man haft möjlighet att studera en av de ursprungliga prototyperna.
Slava har inte haft som målsättning att göra en upplaga exakt som originalet. De här gått lite längre. Slavas Sadko är vattentät ner till 500 m t. ex.
Jag väljer att kalla projektets upplaga för den den första upplagan - även om den blev klar efter Slavas Sadko - eftersom den är konstruerad precis som prototypen.
Slavas upplaga har jag bestämt mig för att kalla den andra upplagan därför att den är designad som prototypen men utvecklar den lite mera. Vattentätheten t. ex.
Nu finns det alltså två nya upplagor av Sadko på totalt ( 300 + 500 =) 800 st.
 
Senast ändrad:
Morrn.
20221030_083146.jpg
 
Tycker hela Ryssträsket blev jättekonstigt.
Här har vi en tråd med otroligt mycket bra information om allt.
Förstår inte varför börja på ny för att nån/några fick tillsägelse. Samma OT-regler bör väl gälla även i nya tråden?
Men man behöver inte förstå allt.
Idag stor och pampig ceremoni med många förband, fanor och marscher inne på högvakten i Sthlm.
Har man viktig roll i detta finns det inget annat än att ta på sig något riktigt fint.
KGB-Generalskie i NOS-skick från mitten av/sent 80-tal. Generalskies var Komandirskies, men med automat-verk.
Go’ lördag klockomaner!
ECF90033-C17D-4C30-8F77-B50F6C12D3DB.jpeg
Man brukar ju säga läst. men ej förstått
"Reglerna" gällde såklart även i den andra tråden men där fanns det ingen paragrafryttare med och styrde
Du verkar va ganska ensam med dina åsikter angående detta i tråden måste jag säga

Peace out! ✌️
 
En överenskommelse nåddes mellan Slava och projektet.
Slava gjorde en egen upplaga på 500 st.
Projektet fortsatte med sin utveckling av en upplaga på 300 st.
Projektet har hela tiden haft en målsättning att göra en upplaga exakt som originalet. I arbetet har man haft möjlighet att studera en av de ursprungliga prototyperna.
Slava har inte haft som målsättning att göra en upplaga exakt som originalet. De här gått lite längre. Slavas Sadko är vattentät ner till 500 m t. ex.
Jag väljer att kalla projektets upplaga för den den första upplagan - även om den blev klar efter Slavas Sadko - eftersom den är konstruerad precis som prototypen.
Slavas upplaga har jag bestämt mig för att kalla den andra upplagan därför att den är designad som prototypen men utvecklar den lite mera. Vattentätheten t. ex.
Nu finns det alltså två nya upplagor av Sadko på totalt ( 300 + 500 =) 800 st.
Jag förstår.... delvis....🤔
Din gröna är en av 300? Och din svarta är en av 500? Eller tvärtom... typ. Vilken är 500 meter?
Får man se dem tillsammans på nån bild?👍
 
En överenskommelse nåddes mellan Slava och projektet.
Slava gjorde en egen upplaga på 500 st.
Projektet fortsatte med sin utveckling av en upplaga på 300 st.
Projektet har hela tiden haft en målsättning att göra en upplaga exakt som originalet. I arbetet har man haft möjlighet att studera en av de ursprungliga prototyperna.
Slava har inte haft som målsättning att göra en upplaga exakt som originalet. De här gått lite längre. Slavas Sadko är vattentät ner till 500 m t. ex.
Jag väljer att kalla projektets upplaga för den den första upplagan - även om den blev klar efter Slavas Sadko - eftersom den är konstruerad precis som prototypen.
Slavas upplaga har jag bestämt mig för att kalla den andra upplagan därför att den är designad som prototypen men utvecklar den lite mera. Vattentätheten t. ex.
Nu finns det alltså två nya upplagor av Sadko på totalt ( 300 + 500 =) 800 st.

Är dessa nedan av Slavas egen produktion förmodar jag, av de 500? De verkar vara 50 ATM.

Vilka årtal ungefär eller decennium togs de fram de ursprungliga prototyperna?
 
IMG_20221030_160958.jpg
IMG_20221030_161000.jpg
IMG_20221030_161021.jpg
IMG_20221030_161041.jpg
IMG_20221030_161123.jpg


Det är en stor skillnad på bakboetten.
Alexey - eller Misrob som han kallas i det ryska forumet - som ledde projektet, lade ner mycket tid och energi på att göra en bra bakboett i stål. Slava har gjort en snygg bakboett men bakboetten är en plakett i bly som är limmad till bakboetten. Blyet färgar av sig på handleden och lämnar en grå färg på handleden tyvärr.
Projektet jobbade jättehårt på att få till en bra bakboett i stål.
 
IMG_20221030_160958.jpg
IMG_20221030_161000.jpg
IMG_20221030_161021.jpg
IMG_20221030_161041.jpg
IMG_20221030_161123.jpg


Det är en stor skillnad på bakboetten.
Alexey - eller Misrob som han kallas i det ryska forumet - som ledde projektet, lade ner mycket tid och energi på att göra en bra bakboett i stål. Slava har gjort en snygg bakboett men bakboetten är en plakett i bly som är limmad till bakboetten. Blyet färgar av sig på handleden och lämnar en grå färg på handleden tyvärr.
Projektet jobbade jättehårt på att få till en bra bakboett i stål.
De där är så jädra fina men Alexeys Sadko är ju så fantastiskt lik orginal i detaljer och det beror nog på att han hade tillgång till orginalet för mått,sen tiden han lagt ner för att allt som tavla mm ska ha rätt struktur med😍,vridringen som är ccw clickad med så de är ju grymt vackra i min mening!😊
image.jpg
 
Nu kan jag inte se på utsidan från vilket år den är ifrån, men som modell betraktat är din klocka föregångaren till min, så jag ser närmast på din som storebror.
På tal om äldre bror så har jag äntligen kommit över en ännu äldre släkting, men den får jag återkomma om när den har anlänt... 😎
Den som sålde gav inte några säkra specs.
TROR min kallas 3133 / 0411260
Då den inte har SU-märkningen i verket, och har “övergått” till femsiffrigt serienummer säger vissa sidor = 1989 alt. 1996, eller: 1994/95 då en sida skriver: neither 'SU' nor 'P', but with the 1st MWF logo under the balance wheel - och den tycker jag mig sett.
Så best guess: min från 1994-1995?
Mitt S/N : 60953.

Kunnig som säger bu eller bä?
 
Den som sålde gav inte några säkra specs.
TROR min kallas 3133 / 0411260
Då den inte har SU-märkningen i verket, och har “övergått” till femsiffrigt serienummer säger vissa sidor = 1989 alt. 1996, eller: 1994/95 då en sida skriver: neither 'SU' nor 'P', but with the 1st MWF logo under the balance wheel - och den tycker jag mig sett.
Så best guess: min från 1994-1995?
Mitt S/N : 60953.

Kunnig som säger bu eller bä?
Har du en bild på verket?
 
"Raketan som aldrig såg ljuset"

Här är en lite rolig klocka som jag hittade.
Det ser ut som en ganska snygg Raketa kostymklocka men det som är speciellt är urverket i den. En Raketa 2409! 2409 som Vostok har använt i miljoner klockor och utvecklat till flera andra urverk.
Varför sitter det en Raketa stämpel på ett urverk som man oftast hittar i Vostoks klockor?
Härom tvistar de lärde. :bookworm:
Vissa säger att det var Raketa som först utvecklade 2409-urverket men övergav urverket för de pålitligare 26xx-urverken och att Vostok tog över 24xx-urverken.
Några säger att Raketa och Vostok utvecklade 2409-urverken tillsammans och att Raketa övergav urverket tidigt.
Andra säger att 2409-urverket utvecklades av en central institution som först lät Raketa använda det och sen flyttade det till Vostoks fabrik i Chistopol.
Urverken med Raketa stämpel är ovanliga. Några säger att de är ultra-ovanliga men det finns urverk med serienummer så höga som 90 000 så det producerades nog i ett ganska stort antal? Det kanske inte är så många som överlevt till våra dagar bara?
Enligt inlägg nr 9 i den här tråden på det ryska forumet tillverkades det totalt ca. 10 000 st Raketa 2409 och 2414, enligt Ludmilla Y. Voinik ( en av konstruktörerna till flera klassiska Raketa-urverk ). Se tråden: Just den här klockan har nog hamnat i den här boetten tack vare en kreativ urmakare? Någon skulle kanske säga att urverket har en distansring eftersom det är en experimentell klocka från fabriken men jag tror att det är en kreativ urmakare som bytt boett bara.
Raketas boetter är tillverkade för att innehålla Raketas 26xx-urverk och eftersom det här urverket har en diameter på 24 mm så har någon satt i en distansring runt urverket för att få det på plats. Det finns dock orginalboetter från Raketa som är tillverkade för att ha ett 24xx-urverk. Utan distansring alltså. :hungry:
När jag "forskade" om det här urverkets historia fick jag ett bra erbjudande om att köpa just en Raketa med en orginalboett som passar ett 24xx-urverk. Det sitter ett 24xx-urverk i den från Raketa också. Den ligger fortfarande i postgången men jag lägger upp bilder på den när den kommer hem. Ni får hålla tillgodo med de här bilderna tills dess. :)
full.jpg
bak1.jpg
bak2.jpg
WIN_20221103_21_42_12_Pro.jpg


Jag försöker att se serienumret på urverket men distansringen skymmer numret? Omöjligt att se.

Det finns tydligen bilder på Raketa 24XX i kataloger. Det här är bilder av 2414 men ändå.
IMG_0462.jpg
IMG_0463.jpg
IMG_0463.jpg
IMG_0464.jpg
IMG_0465.jpg
IMG_0466.jpg
 
Senast ändrad:
Inte krispig satan, men ok bild.
IMG_1713.JPG
Vackert! 😍
Jag tänker såhär:
Silverfärgat balanshjul, så definitivt efter 1992. 1996 försvann "SU" från kronografbryggan. 1997 infördes "P" på samma brygga samtidigt som "MADE IN RUSSIA" dök upp på balansbryggan.
Baserat på detta alltså en relativt spetsig datering till 1996. DOCK är allt ovan lite flytande eftersom fabriken hela tiden hade gamla delar på hyllan som man använde.
 
Vackert! 😍
Jag tänker såhär:
Silverfärgat balanshjul, så definitivt efter 1992. 1996 försvann "SU" från kronografbryggan. 1997 infördes "P" på samma brygga samtidigt som "MADE IN RUSSIA" dök upp på balansbryggan.
Baserat på detta alltså en relativt spetsig datering till 1996. DOCK är allt ovan lite flytande eftersom fabriken hela tiden hade gamla delar på hyllan som man använde.
Tack!
Jag fastnade för texten jag fann hos klockintresserad: 1994/95: neither 'SU' nor 'P', but with the 1st MWF logo under the balance wheel.
Men 94/95 eller 96 är ju rätt schyst (liten) vingelmån så här 25 år senare!
 
Tack!
Jag fastnade för texten jag fann hos klockintresserad: 1994/95: neither 'SU' nor 'P', but with the 1st MWF logo under the balance wheel.
Men 94/95 eller 96 är ju rätt schyst (liten) vingelmån så här 25 år senare!
Poljot-loggan hamnade bredvid balanshjulet redan 1981 och satt innan dess uppe på kronografbryggan. (Ja, en sådan skulle man ju vilja ha, suck...) Loggan satt sedan cementerad på denna plats hela tiden ända tills den ca 2005 ersattes av Maktime-loggan (med samma placering).
Det är ofta hyfsat svårt att hitta bergsäkra sätt att datera Poljot-kronograferna, men det vet vi ju att det är mer regel än undantag när vi pratar om klockor från vår del av universumet :) Jag tror mig numera relativt säkert kunna placera ett urverk i ett fönster på några få år, men det finns hela tiden undantag som ställer till det. I mitt fall är det kunskap jag har fått via Polmax sajt och guide som jag använder som referensbibel.
Edit: Jag har även en dansk klockkompis som har lärt mig en hel del.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp