• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Tonneau tisdag it is!😄
image.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Grrrrr, den militära! 🥰 🥰

Visst är den inre bezelen "snurrbar" gnm den vänstra kronan?
Precis så är det, vridbar bezel via den vänstra kronan. Sedan vet jag inte hur militär just denna är. Just modellen som sitter på handleden idag släpptes typ 1992 (Silverfärgat balanshjul) och ses nog mer som en samlarmodell och kom med ett par olika färger på tavlan. Min gråa tycker jag är ganska tillbakalutat elegant.

Boetten är den klassiska som har funnits med sedan 70-talet i ett otal modeller (finns både i rostfritt stål och krom). De militära, dvs som inte förekom till salu till allmänheten är nog främst dels den äldsta med metallfärgad tavla. Min nyligen hemkomna visade sig tyvärr ha lite problem med drivningen av kronografdelen av urverket, den är snart på väg till doktorn. Just dessa gamla Sturmanskie-modeller får mitt hjärta att klappa lite extra, det måste jag erkänna.
1668003689778.png

Denna ersattes sedan med ett par olika gråa varianter. Min, nedan är iof en civil variant med den militära tavlan, från ca 1989, dessutom med 31659-verk med stoppsekund, men det ver ju såhär som de militära tavlorna såg ut efter att de i ren metall hade fasats ut.
1668003493844.png
 

MAz_666

Rolex
Historia - (Poljot) Sturmanskie

First State Watch Factory (från 1947: First Moscow Watch Factory (Первый Московский Часовой Завод, ПМЧЗ, Perviy Moskovskiy Chasovoy Zavod – PMChZ)) bildades 1930 och gjorde i början mest fickur. Men efter VK2 såg många armbandsur dagens ljus under, alla med urverk från 1(S)MWF. Några av dessa var Antarktida, Kirovskie, Kosmos, Mayak, Moskva, Orbita, Pobeda, Poljot, Rodina, Signal, Sportivnie, Sputnik, Stolichnie, Strela, Sturmanskie, och Vympel. 1964 beslutade man att märket Poljot (полет, ungefär: flyg) skulle ”äga” alla de klockor som 1MWF byggde.

Poljots Sturmanskie (Штурманские, ungefär (flyg)navigatör) skapade sig en exklusiv nisch av militära (flyg)klockor. Dessa var (då) inte tillgängliga för civila/gemene man. Sturmanskie släpptes i fyra huvudversioner, och samtliga med den ikoniska logon för Sovjetiska flygvapnet i nederkant av urtavlan. Sturmanskies första pilot- och astronautklockor var vanliga armbandsur utan nån sorts tidtagningsförmåga.

Den första Sturmanskien började tillverkas tredje kvartalet 1949, och var ett modifierat 2608 med 15 juveler som tillförts hacking-funktion.

En mer avancerad 17-juvelare började tillverkas ca 1954. Förutom modernare och uppdaterat verk, så var klockorna mer vattentåliga tack vare skruvat baklock, men saknade nu hacking-funktion. Det var denna 17-juvelare som 12 april 1961 skall ha följt med Yuri Gagarin under den första bemannade rymdflygningen. Gagarin fick sin Sturmanskie när han tog examen från flygutbildningen 1957.

Dessa två första coola modeller finns i en stor mängd nytillverkningar och franken-varianter, och vill man ha ett original måste man läsa på.

1974 började Poljot skapa ett modernare urverk, och 1976 introducerades den 23-juvelsbestyckade 3133-kronografen för den sovjetiska marinen och för flygvapnet. Men även detta verk saknade hackingfunktion. För detta urverk tilldelades de ansvariga för designen ”USSR State Prize”. Flygvapnet gav den nya kronografen till sina piloter, som ett längre tag nyttjat den 3017-baserade Strela-kronografen. Då dessa bara togs fram till armén och flygvapnet så tillverkades de inte i så stort antal. Klockan blev så populär att även astronauter från Ukraina, Frankrike och Tyskland bar klockan. Klockan tillverkade nästan hela 1980-talet. Urverket skall närmast vara en kopia av schweziska Valjoux 7734, då Sturmanskien är tillverkad i just de maskiner som Valjoux sålde till Poljot på 1970-talet.

Då Sturmanskies flygklockor under perioden med 60-70-talens 3017 och 3133 “tappat” hackingfunktionen, tog Poljot tillbaka detta med sena 1980-talet nya urverk: 31659. Nya verket var baserat på 3133, men hade fler delar i rostfritt stål, och alltså hacking. En unik version benämns "Sturmanskie Black Raven" (svarta korpen) och fick lite annorlunda kosmetiska uppdateringar (bl.a. grönt visar- och index-lume – se bild nedan) men var i övrigt lik 31659.

Black Raven.JPG


Redan 1983 började civila kronografer med 3133-verket säljas som Poljot med lite uppdaterat utseende och detaljer. De civila hade bl.a. inte den svarta innerbezelen som många av de militära hade. I slutet av 1980-talet skapades en Sturmanskie-kronograf till den civila marknaden.
Som många (men inte alla) av dessa kronografer har man klokt byggt upp visarnas färger på det viset att svarta = vanliga tiden, och röda = tidtagningen. Smart!
De första av min modell som släpptes på 90-talet kallades 0411260, och från ca 2000 fanns en liknande som kallades 6401260. Min 0411260 är troligen tillverkad 1996 med lite vingelmån mot 1994-95, har 1MWF logo under balanshjulet, och som har serienumret 60953. Min Sturmanskie sitter på ett rejält läder-racing-band.
Då gammelsmurfen är i totalt behov av läsglasögon sedan lång tid, orkar jag numer aldrig ställa datumet. Men med 1/31:s sannolikhet, råkade allt ändå stämma idag!!!
Ha en go' TGIrF-fredag klockomaner!

thumbnail_IMG_1865.jpg
IMG_1713.JPG
3133.0411260.JPG
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter lite granna på fredagstemat från @Beo och har plockat fram tidig civil Poljot-kronograf med den första varianten av urtavla med typsnitt utan seriffer. Klockan tillfälligt parkerad på bänken under kvällens matlagning.

Edit: Vänta, det var ju @MAz_666 som initierade temat med den välgjorda historiska tillbakablicken rörande Sturmanskie. Sorry! 🙄
20221111_173831.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Jag fortsätter lite granna på fredagstemat från @Beo och har plockat fram tidig civil Poljot-kronograf med den första varianten av urtavla med typsnitt utan seriffer. Klockan tillfälligt parkerad på bänken under kvällens matlagning.

Edit: Vänta, det var ju @MAz_666 som initierade temat med den välgjorda historiska tillbakablicken rörande Sturmanskie. Sorry! 🙄
20221111_173831.jpg
Lite blygsamt svarar jag: japp! ;) 🤣🤣🤣:cool:
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag fortsätter lite granna på fredagstemat från @Beo och har plockat fram tidig civil Poljot-kronograf med den första varianten av urtavla med typsnitt utan seriffer. Klockan tillfälligt parkerad på bänken under kvällens matlagning.

Edit: Vänta, det var ju @MAz_666 som initierade temat med den välgjorda historiska tillbakablicken rörande Sturmanskie. Sorry! 🙄
20221111_173831.jpg
Hehe!ja jag kör en Sadko ikväll igen för att fira 4a veckors sjukskrivnings slut👍😍!
image.jpg
 

MAz_666

Rolex
Provar ett band som blev över på min gamle Ryss....
20221113_161919.jpg
20221113_161926.jpg
20221113_161938.jpg
I början av min ryss-tid experimenterade jag mycket med just såna där band som breddade de enormt smala ryssarna.
Sen började min KBT-period, och jag började till slut gilla de exakt 18mm breda (smala!) banden.
Men gillar såna där oxå. Dykarband blir alltid bra på dykarklockor!!!
💪 💪💪💪
 
Topp