• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Hej tråden, jag är tillbaka!

Ikväll, en Slava med automatverk 2427.
20221116_213513.jpg


Datumet verkar inte fungera (iallafall inte snabbinställningen). Har bytt krona till en bättre begagnad för den som följde med var så rund att det inte gick och skruva på den...

Saknar sekundvisare, men hade ingen i rätt färg.
Äntligen!!
 

Watchvintage

Cartier
Hej vänner!
Har lämnat in min Vostok Super Compressor hos urmakare nu som ska renovera/serva den.

Fått en tidsenlig rätt sekundvisare av den mycket generösa @steros, stort ödmjukt tack!🙏

Var inne och lämnade visaren hos urmakaren. Han hade hittat något fel på klockan. Om jag förstod rätt en fjäder? som gör att klockans automatiska uppvridning inte funkar som den ska. Eller nåt...han förklara inte så bra eller om jag inte fatta.😅

Hurusom han vill inte gå vidare om han inte har delar att kunna byta med eller om det sker en olycka som han sa.

Han öppnade den så jag för första gången såg inuti. Extremt spännande, första gången för mig🤗

Han läste urverket som 24165...Men jag förmodar det är ett 2416b?

Utifrån det tänkte jag höra om någon av er har ett tidsenligt 80 början 90-tals 2416b urverk att sälja, eller hel klocka till bra pris?. Tänker att jag lämnar det till urmakaren så det kan fungera som donator gällande delar.

Stort tack på förhand!

/Richard
20221117_130342.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hej vänner!
Har lämnat in min Vostok Super Compressor hos urmakare nu som ska renovera/serva den.

Fått en tidsenlig rätt sekundvisare av den mycket generösa @steros, stort ödmjukt tack!🙏

Var inne och lämnade visaren hos urmakaren. Han hade hittat något fel på klockan. Om jag förstod rätt en fjäder? som gör att klockans automatiska uppvridning inte funkar som den ska. Eller nåt...han förklara inte så bra eller om jag inte fatta.😅

Hurusom han vill inte gå vidare om han inte har delar att kunna byta med eller om det sker en olycka som han sa.

Han öppnade den så jag för första gången såg inuti. Extremt spännande, första gången för mig🤗

Han läste urverket som 24165...Men jag förmodar det är ett 2416b?

Utifrån det tänkte jag höra om någon av er har ett tidsenligt 80 början 90-tals 2416b urverk att sälja, eller hel klocka till bra pris. Tänker att jag lämnar det till urmakaren så det kan fungera som donator gällande delar.

Stort tack på förhand!

/Richard
20221117_130342.jpg
Man undrar lite stilla vilken fjäder det är som urmakaren menar. Om det är huvudfjädern som avses kanske det går att fixa bara en sådan istf att offra ett helt verk. Å andra sidan kan det ibland vara bra att ha ett donatorverk att plocka delar från...
Oavsett återigen grattis till en riktigt grym klocka och till ett fantastiskt fynd!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej vänner!
Har lämnat in min Vostok Super Compressor hos urmakare nu som ska renovera/serva den.

Fått en tidsenlig rätt sekundvisare av den mycket generösa @steros, stort ödmjukt tack!🙏

Var inne och lämnade visaren hos urmakaren. Han hade hittat något fel på klockan. Om jag förstod rätt en fjäder? som gör att klockans automatiska uppvridning inte funkar som den ska. Eller nåt...han förklara inte så bra eller om jag inte fatta.😅

Hurusom han vill inte gå vidare om han inte har delar att kunna byta med eller om det sker en olycka som han sa.

Han öppnade den så jag för första gången såg inuti. Extremt spännande, första gången för mig🤗

Han läste urverket som 24165...Men jag förmodar det är ett 2416b?

Utifrån det tänkte jag höra om någon av er har ett tidsenligt 80 början 90-tals 2416b urverk att sälja, eller hel klocka till bra pris. Tänker att jag lämnar det till urmakaren så det kan fungera som donator gällande delar.

Stort tack på förhand!

/Richard
20221117_130342.jpg

Hör vilken fjäder det är, inte omöjligt att någon här har den 😀
 

Watchvintage

Cartier
Man undrar lite stilla vilken fjäder det är som urmakaren menar. Om det är huvudfjädern som avses kanske det går att fixa bara en sådan istf att offra ett helt verk. Å andra sidan kan det ibland vara bra att ha ett donatorverk att plocka delar från...
Oavsett återigen grattis till en riktigt grym klocka och till ett fantastiskt fynd!

Kan vara jag som inte riktigt förstod också vad som var felet... inte så pratglad kille😅 Men tydligt han ville säkra sig med delar innan han fortsatte.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kan vara jag som inte riktigt förstod också vad som var felet... inte så pratglad kille😅 Men tydligt han ville säkra sig med delar innan han fortsatte.
Jo, man kan förstå hans situation. Inte kul att börja skruva isär ett urverk och inse att man aldrig kommer att kunna fixa det om man inte får tag på delar. Så, på sätt och vis kanske inte fel med ett donatorverk OM det nu skulle vara så att han hittar mer grejer som behöver bytas.
På manuella Vostokverk (2409/-14) förekommer det en del fjäderbrott, men fjädern i ett manuellt verk utsätts för lite högra krafter jmf med i ett automatiskt verk, där man liksom aldrig kan överspänna fjädern.
Att skruva isär ett 2416-verk tar max 20 minuter för en van urmakare, så det är ett enkelt sätt att få tag på en del som saknas.
Men, det hade varit intressant att få veta vad det mer exakt är som har gått sönder... :)
 

Watchvintage

Cartier
Jo, man kan förstå hans situation. Inte kul att börja skruva isär ett urverk och inse att man aldrig kommer att kunna fixa det om man inte får tag på delar. Så, på sätt och vis kanske inte fel med ett donatorverk OM det nu skulle vara så att han hittar mer grejer som behöver bytas.
På manuella Vostokverk (2409/-14) förekommer det en del fjäderbrott, men fjädern i ett manuellt verk utsätts för lite högra krafter jmf med i ett automatiskt verk, där man liksom aldrig kan överspänna fjädern.
Att skruva isär ett 2416-verk tar max 20 minuter för en van urmakare, så det är ett enkelt sätt att få tag på en del som saknas.
Men, det hade varit intressant att få veta vad det mer exakt är som har gått sönder... :)

Kanske kan få reda på det i slutänden men kände att jag våldgästa lite idag. Han var inte så pratglad.

Satt med lupp i pannan och en annan i ögat över en klocka och hade kanske svårt att byt fokus😅

Sa även att det är en väldigt ovanlig klocka... Jaha sa han," sälj den då"😂
 
  • Sad
Reactions: Beo

Watchvintage

Cartier
Hör vilken fjäder det är, inte omöjligt att någon här har den 😀
Tror nog tyvärr inte jag kan reda ut det nu.

Däremot så kan jag naturligtvis skicka tillbaka de delar som han inte nyttjar från ett urverk om det är intressant för någon i gruppen som kanske renoverar klockor och har nytta av att få tillbaka delar som inte nyttjas.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Tror nog tyvärr inte jag kan reda ut det nu.

Däremot så kan jag naturligtvis skicka tillbaka de delar som han inte nyttjar från ett urverk om det är intressant för någon i gruppen som kanske renoverar klockor här i gruppen och har nytta av att få tillbaka delar som inte nyttjas.

Poljot24 kanske har hela urverk till salu om man mejlar? De kan ju skicka ifrån tyskland. Fast inte så mycket o serva då, bara byta urverk....
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En Komandriskie låg på lådan idag, såld som renoveringsobjekt.

Kronan var lös, åtgärdad. En fjäder till en av balansjuvelerna var trasig, så den bytte jag. Uppdragsfjädern kass med, så den behöver bytas. Vill inte gå, verket behöver servas.

Behöverputsa glas o rengöra boetten också... Nåja, tavla är i bra skick!

Till höger, en liten Luch alarmklocka som fungerar. Den kom häromdagen. Urverket är mekaniskt, men det sitter ett batteri i för en liten summer som låter när alarmet går.

20221117_172426.jpg
 

steros

Omega
Hej vänner!
Har lämnat in min Vostok Super Compressor hos urmakare nu som ska renovera/serva den.

Fått en tidsenlig rätt sekundvisare av den mycket generösa @steros, stort ödmjukt tack!🙏

Var inne och lämnade visaren hos urmakaren. Han hade hittat något fel på klockan. Om jag förstod rätt en fjäder? som gör att klockans automatiska uppvridning inte funkar som den ska. Eller nåt...han förklara inte så bra eller om jag inte fatta.😅

Hurusom han vill inte gå vidare om han inte har delar att kunna byta med eller om det sker en olycka som han sa.

Han öppnade den så jag för första gången såg inuti. Extremt spännande, första gången för mig🤗

Han läste urverket som 24165...Men jag förmodar det är ett 2416b?

Utifrån det tänkte jag höra om någon av er har ett tidsenligt 80 början 90-tals 2416b urverk att sälja, eller hel klocka till bra pris. Tänker att jag lämnar det till urmakaren så det kan fungera som donator gällande delar.

Stort tack på förhand!

/Richard
20221117_130342.jpg
Japp 2416b, dvs Vostoks standard automatiska verk från den tiden. Vanligt förekommande. Även om man vore tvungen att byta ett helt verk så är väl det helt ok, bara man byter till ett vintage verk från samma tid, tänker jag. Man har en fördel i att Vostok till stor del använde samma delar i olika modeller (att några av deras modeller tillverkades i miljontals exemplar underlättar ju också).
 

Watchvintage

Cartier
Jaha...då har man fullständigt rasat ner i "kaninhålet" jag läst i tråden om🤣

Tog ca 2 veckor att återuppväcka mitt gamla klockintresse, nu ryska klockor.😀👍

Tidigare aldrig pillat i klockor eller öppnat. Men efter flera fascinerande häftiga YouTube renoveringar, imponerats av det här forumets kompetens, så känns det som man ska gå all in👍😀

Så Amazon.se kontot gick varmt en sen kväll...Skaffa mig ett litet "startkit"...Motivera kostnaden inför mig själv (min fru vet inget...) med att jag åtminstone borde kunna lära mig byta batteri på familjens klockor billigt😅

Ska börja med ena dotterns Pippi klocka, som jag hoppas batteriet tar slut snabbt i så jag kan tjäna tillbaka "investeringen"😅.

Nu ska här skaffas egen tid, se på YouTube och lära mig hur ryska klockor fungerar!

Ska försöka blidka min fru så hon får börja lägga barnen istället för jag😅

PS: Lovar att inte träna på min Compressor😉😅

20221117_141804.jpg
 
Senast ändrad:

Watchvintage

Cartier
En fråga till expertgruppen😀

När jag nu tittat runt på 2416b urverk på eBay och andra ställen noterade jag följande.

De flesta urverk står det RUS på en platta i verket. På min står det SU.

Funderar på vad det handlar om, olika årsmodell? Soviet Union respektive Russia? "Super"?😅

Någon som har en öppen klocka med 1416b, vad står på era?🙂

Screenshot_20221118_002529_eBay.jpg


20221118_001814.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En fråga till expertgruppen😀

När jag nu tittat runt på 2416b urverk på eBay och andra ställen noterade jag följande.

De flesta urverk står det RUS på en platta i verket. På min står det SU.

Funderar på vad det handlar om, olika årsmodell? Soviet Union respektive Russia? "Super"?😅

Någon som har en öppen klocka med 1416b, vad står på era?🙂

Screenshot_20221118_002529_eBay.jpg


20221118_001814.jpg
Jodå, du har gissat helt rätt. SU står för Soviet Union och RUS för Russia. Det är i grunden exakt samma konstruktion. Personligen är jag lite petig med vad som är vad och vill helst att en klocka från sovjettiden skall ha ett verk från samma era. I ditt fall, om du ser till att spara på originalverket spelar det kanske ingen större roll.
Jag vet inte vad ni andra säger, men är det inte så att det finns nya 2416-verk som har lite olika tjocklek?

Edit: Jag blir lite osäker på det där med tjockleken. En kort koll visar på att 2416 tycks vara 6,3 mm och jag hittar inga belägg för det jag skrev om olika tjocklekar. Kan vara att jag blandar ihop med och utan datum. Både förvirrad och osäker... 🤔
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Jaha...då har man fullständigt rasat ner i "kaninhålet" jag läst i tråden om🤣

Tog ca 2 veckor att återuppväcka mitt gamla klockintresse, nu ryska klockor.😀👍

Tidigare aldrig pillat i klockor eller öppnat. Men efter flera fascinerande häftiga YouTube renoveringar, imponerats av det här forumets kompetens, så känns det som man ska gå all in👍😀

Så Amazon.se kontot gick varmt en sen kväll...Skaffa mig ett litet "startkit"...Motivera kostnaden inför mig själv (min fru vet inget...) med att jag åtminstone borde kunna lära mig byta batteri på familjens klockor billigt😅

Ska börja med ena dotterns Pippi klocka, som jag hoppas batteriet tar slut snabbt i så jag kan tjäna tillbaka "investeringen"😅.

Nu ska här skaffas egen tid, se på YouTube och lära mig hur ryska klockor fungerar!

Ska försöka blidka min fru så hon får börja lägga barnen istället för jag😅

PS: Lovar att inte träna på min Compressor😉😅

20221117_141804.jpg
What the f**k?
HAN ÄR HELT GALEN!
Jobbar "hemifrån" från Beckomberga, eller?
;) 😂😂😂😂
Stenhårt!
Här i tråden hittar du galningar som kan och provat allt.
Jag har stannat på nivån byta visare, och i helgen bytte jag ett quartz-verk på hustruns kronograf (vågar inte gå längre med syn och handskakningar som en gammelsmurf). Gick jättebra förutom att tidtagningsvisaren ytterst gick av. Men inget problem, då hustrun inte ens vet att klockan är en kronograf! 😂
 

MAz_666

Rolex
Historierepetition!
Ni vet vad man säger? Repetition är kunskapens moder (och tristessens fader! ;) )
Kring 1964, då många mindre märken "gick ihop" och alla började kallas Vostok, fortsatte populära verket 2209 nyttjas i allt från dressare till senare: dykare. Just Vostoks dykare (Amphibian) kom att använda 2209 fram till slutet av 70-talet, då de började ersättas av 2409.
Sedan 50-talet fanns den stora kvartskilosklumpen Zlatoust, men som mest var ett verktyg för dykare, och inte en klocka för allmänheten (diameter 60mm - say no more!) Så 1967 hade man färdigställt den första "vanliga armbandsdykaren" - boetten 350. Civil och med vattentåligheten 200m.
Modellen var väldigt "egen" då de framtida var betydligt mer lika coola klockor från väst.
Vissa rykten påstår att några få extremt ovanliga 350-amphibians skulle ha släppts något före 1967.
Puritanerna menar såklart att Vostoks amphibians är de riktiga, men även Poljot, Raketa, Slava, Chaika och Zaria gjorde amphibians.
Förutom att 350-klockan nu blivit en betydligt mindre och mer lätthanterlig dykare, hade den fått en vridbar bezel (wow!) och smarta lösningar såsom den utvecklade kronan från 2209-verket (fick ett "tredje steg" - "lösheten" som inte tidigare funnits i 2209-dressarna, och gjord vattentät) och baklockets smarta lösning man återanvände från t.ex. Komandirskies fältur.
Katalogerna idag visar (såklart) inte alla civila klockor som fanns att köpa. Tidiga kataloger visar ofta de 350-klockor som hade rejäla trianglar istället för 12,3,6,9 på svarta, vita och silvriga tavlor - men fanns även med Nvch30-/Komandirskie-liknande siffrerade tavlor (som min). Bezelen var ofta i aluminium med streck och siffror lite "3D-uppstående".
Som synes är min 350 lite av en skön mischmasch: den gröna sunbursttavlan är närmast identiskt i utseendet med de svarta Nvch. Min sitter stolt på ett no-name Nato i hemsk kvalitet.
De civila fick nästan alltid de s.k. slipsvisarna, men min har av outgrundlig anledning fått en vit- och rödmålad Komandirskie-sekund. Ger lite kreativ känsla; man kan inte annat än älska den vodkadoftande Oleg!
Alla borde ha en 350!
Ha en magisk Ryssfredag kamrater!
thumbnail_IMG_1868.jpg
thumbnail_IMG_1869.jpg
 
Topp