• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Hm...inte ens tänkt på det.

Är det en stor hälsorisk? Just med ryska klockor eller generellt med äldre klockor? Några särskilda årtal man brukar prata om?

Om man öppnar klockorna och tex rengör eller försöker laga etc, är det något man ska undvika då kanske...🙄

Ryska är oftare säkra, de slutade med radiumfärg tidigare än övriga världen.

Tja, en hälsorisk är att radium sönderfaller till radon och ger radontillskott, så har man fler än ett par stycken kan man få förhöjt radonvärde där klockorna förvaras.

Största risken ser jag det som att när man öppnar en klocka med radium, att söndersmulad färg virvlar runt och man råkar andas in partiklar.

Bara äldre klockor som har radium, i princip klockor från 70-talet och äldre. Finns en del trådar och inlägg, sök på radium.

Detta var min första rysk med radium och då har jag runt 250-300st ryska totalt.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Ryska är oftare säkra, de slutade med radiumfärg tidigare än övriga världen.

Tja, en hälsorisk är att radium sönderfaller till radon och ger radontillskott, så har man fler än ett par stycken kan man få förhöjt radonvärde där klockorna förvaras.

Största risken ser jag det som att när man öppnar en klocka med radium, att söndersmulad färg virvlar runt och man råkar andas in partiklar.

Bara äldre klockor som har radium, i princip klockor från 70-talet och äldre. Finns en del trådar och inlägg, sök på radium.

Detta var min första rysk med radium och då har jag runt 250-300st ryska totalt.

Tror sovjeterna slutade med radium under sent 1950-tal? Den värsta sovjeten är väl Kirova-kronografen från 1940-talet?

De gamla fickuren från USA eller Schweiz med enorma siffror ifyllda med radium är väl de mest skadliga, kan ha otroliga värden. Men man behöver ju inte sova med dem under kudden...
 

Watchvintage

Cartier
Ah, kan vara så att jag har en klocka med den tavlan på G från Ukraina... Om de är Zakaz eller inte är lite svårt o se då bilden har en stor såldstämpel över sig...

Screenshot_20221209-145112_Chrome.jpg

Snygg! Här är mina två med samma tavla, en "ZAKAZ" och en... bara vanlig 🙂
20221209_100925.jpg

Vad innebär "Zakaz"? Hade inte tänkt på det...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tror sovjeterna slutade med radium under sent 1950-tal? Den värsta sovjeten är väl Kirova-kronografen från 1940-talet?

De gamla fickuren från USA eller Schweiz med enorma siffror ifyllda med radium är väl de mest skadliga, kan ha otroliga värden. Men man behöver ju inte sova med dem under kudden...

Iofs har väl första generations Zlatoust radiumfärg och de är väl från 60-talet. Dock var ju de tillverkade för marinen och då var det säkert ok med radioaktiv färg.
 

branting

Cartier
Hm...inte ens tänkt på det.

Är det en stor hälsorisk? Just med ryska klockor eller generellt med äldre klockor? Några särskilda årtal man brukar prata om?

Om man öppnar klockorna och tex rengör eller försöker laga etc, är det något man ska undvika då kanske...🙄
Gäller väl alla lite äldre klockor (fr.o.m 1917 t.o.m 1970-talet. Läste någonstans att sovjet slutade med radium tidigare än många västländer. Man skulle ju lätt kunna tro att det skulle vara åt det motsatta hållet Har klockan siffror eller vidare som är lätt gulaktiga, så bör man nog vara försiktig. De kan även som jag förstått det avge väldigt olika mycket strålning. Finns klipp på nätet när de mäter strålningen från äldre klockor. Vissa har en ganska låg strålning, men andra får mätinstrumentet att tjuta ganska bra 😬 Så att mäta sina äldre klockor är nog aldrig fel. Särskilt om man har många liggandes. Att inte ha dem i sovrummet kan nog vara bra med.
 

branting

Cartier
Tror sovjeterna slutade med radium under sent 1950-tal? Den värsta sovjeten är väl Kirova-kronografen från 1940-talet?

De gamla fickuren från USA eller Schweiz med enorma siffror ifyllda med radium är väl de mest skadliga, kan ha otroliga värden. Men man behöver ju inte sova med dem under kudden...
Du hann visst före mig 🙂 Vi var dock ganska samstämmiga
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gäller väl alla lite äldre klockor (fr.o.m 1917 t.o.m 1970-talet. Läste någonstans att sovjet slutade med radium tidigare än många västländer. Man skulle ju lätt kunna tro att det skulle vara åt det motsatta hållet Har klockan siffror eller vidare som är lätt gulaktiga, så bör man nog vara försiktig. De kan även som jag förstått det avge väldigt olika mycket strålning. Finns klipp på nätet när de mäter strålningen från äldre klockor. Vissa har en ganska låg strålning, men andra får mätinstrumentet att tjuta ganska bra 😬 Så att mäta sina äldre klockor är nog aldrig fel. Särskilt om man har många liggandes. Att inte ha dem i sovrummet kan nog vara bra med.

Ja, min mest strålande klocka är ett fickur från ca 1918, antagligen för arme-bruk med stora siffror i gul färg. Tror nog Ural:en jag sanerade ovan kom på tredje plats eller nått. Den hade grå färg som jag misstänkte lite.
En del jag har strålar endast lite över bakgrundstrålningen, andra mycket mer.

Själva färgen på radiumfärg kan variera rätt mycket.

Har mätt de flesta av mina Vostok, ingen strålar. Mest schweizare som strålar 😃
 
Topp