• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Idag (igen) klär vi om från grönt till grått.
Pompa och ståt och vita manschetter passar som hand i handsken med militär Precision från 1959. 63 år ung! På lyxläder med klassigt spänne som @Utvisaren importerat.
0BF1D467-C6D5-4C27-B99C-18396D369C4D.jpeg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor

MAz_666

Rolex
Lite kul det här att man enkelt kan modifiera Vostok klockorna.

Har en klocka jag köpt med fin urtavla men bezeln var sliten och lite rörig tyckte jag mot urtavlan.

Byte på kul mot en annan tidsenlig klocka jag hade. Samma typsnitt som på urtavlan, blev enligt min smak mindre rörigt och urtavlan kom fram fint tyckte jag.🙂

Är det att svära i kyrkan att byta bezel kanske?🙄

Byter förmodligen tillbaka sen, men lite kul att testa och att det finns så många olika bezel. Därmot verkar de äldre varianterna inte säljas längre eller gör de det? Tex original bezeln, inte sett. kan man köpa såna?

En annan fråga. När man vrider upp Vostok amphibia, vrider man fram och tillbaka eller åt samma håll? Känns som om man vrider åt samma håll skruvas lätt kronan in.

Klockan med nygammal bezel

20221212_201222.jpg

Klockans gamla bezel
20221209_191626.jpg
JAG gillar de där yxiga gamla dykarringarna med ngt som ser ut lite som en gummi-lume-plupp på 12:an (den bezel du valde bort). Men visst; dom är lite "stökiga" med svart o rött och taggiga vinklar ...
Men din nya är också en favorit. Tycker klockans 12-plupp blev jäklar-i-mig identisk med bezel-pluppen, så den passar grymt bra på klockan.
Gillar också att det är den gamla "äkta" svarta i vintage-stil. Det finns nyproducerade med 30 rättvänd (eller felvänd hur man nu ser på det). Gillar den där!

Frågan om "hur dra upp" har varit uppe förut.
De med urverkskunskaper svarade i princip: skall inte spela nån roll, MÖJLIGEN aningen bättre att bara vrida den framåt - men förresten kanske ingen skillnad.
Men ja, att bara dra den framåt blir lite som att du måste dra ut den lite hela tiden, vilket kan uppfattas lite knepigt.
Gör som du känner för; den är byggd för värre tortyr-handhavande! ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
P3133
image - 2022-12-13T131538.279.jpeg


Man blir lite sugen eller så feberyrar jag..
Jag är ledsen, men en lite närmare till gör gällande att det dessvärre blir svårt att få fart på kronograffunktionen. Inringat hjul, nedan, är kronografens "drivhjul", som helt enkelt är det kugghjul som kontinuerligt driver kronografdelen av urverket (sitter fast i urverkets tredje hjul). Utan det hjulet finns det ingenting som sätter fart på kronografen när man trycker igång denna. Tyvärr tycks detta hjul saknas på din bild. :oops:
1670942011618.png

Anm: Jag är själv ganska grön på detta och har nyligen börjat skrapa lite på ytan av hur 3133-verket är uppbyggt. Jag i min tur lär mig via en dansk klockkompis, som kan VÄLDIGT mycket mer än jag kan... :)
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Lite kul det här att man enkelt kan modifiera Vostok klockorna.

Har en klocka jag köpt med fin urtavla men bezeln var sliten och lite rörig tyckte jag mot urtavlan.

Byte på kul mot en annan tidsenlig klocka jag hade. Samma typsnitt som på urtavlan, blev enligt min smak mindre rörigt och urtavlan kom fram fint tyckte jag.🙂

Är det att svära i kyrkan att byta bezel kanske?🙄

Byter förmodligen tillbaka sen, men lite kul att testa och att det finns så många olika bezel. Därmot verkar de äldre varianterna inte säljas längre eller gör de det? Tex original bezeln, inte sett. kan man köpa såna?

En annan fråga. När man vrider upp Vostok amphibia, vrider man fram och tillbaka eller åt samma håll? Känns som om man vrider åt samma håll skruvas lätt kronan in.

Klockan med nygammal bezel

20221212_201222.jpg

Klockans gamla bezel
20221209_191626.jpg
När det gäller att vrida upp verket är det en liten (inte jättestor... :) ) konst att lära sig hur man får kronan att inte gänga på igen.

Jag drar fö ALLTID fram och tillbaka när jag drar upp Vostok-verk med den "lösa" kronan. Kronografer med 3133-verk drar jag däremot alltid bara framåt. Varför? Du, inte en aning! 🤣
 

Watchvintage

Cartier
JAG gillar de där yxiga gamla dykarringarna med ngt som ser ut lite som en gummi-lume-plupp på 12:an (den bezel du valde bort). Men visst; dom är lite "stökiga" med svart o rött och taggiga vinklar ...
Men din nya är också en favorit. Tycker klockans 12-plupp blev jäklar-i-mig identisk med bezel-pluppen, så den passar grymt bra på klockan.
Gillar också att det är den gamla "äkta" svarta i vintage-stil. Det finns nyproducerade med 30 rättvänd (eller felvänd hur man nu ser på det). Gillar den där!

Frågan om "hur dra upp" har varit uppe förut.
De med urverkskunskaper svarade i princip: skall inte spela nån roll, MÖJLIGEN aningen bättre att bara vrida den framåt - men förresten kanske ingen skillnad.
Men ja, att bara dra den framåt blir lite som att du måste dra ut den lite hela tiden, vilket kan uppfattas lite knepigt.
Gör som du känner för; den är byggd för värre tortyr-handhavande! ;)
Kul du gillade det😀
Jag gillar den gamla dykringen också, men just i det här fallet med ganska stora siffror på urtavlan etc. så blev den andra lite mer "försynta" ringen rätt bra.
Förutom 12-pluppen som passa bra så kompletterade siffrorna på ringen bra där de saknades på urtavlan också. Bra om man glömt var 20 min över...är😅

Kanske inte byter tillbaka...har jag skapat ett förhatligt "Frankenur" nu?😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kul du gillade det😀
Jag gillar den gamla dykringen också, men just i det här fallet med ganska stora siffror på urtavlan etc. så blev den andra lite mer "försynta" ringen rätt bra.
Förutom 12-pluppen som passa bra så kompletterade siffrorna på ringen bra där de saknades på urtavlan också. Bra om man glömt var 20 min över...är😅

Kanske inte byter tillbaka...har jag skapat ett förhatligt "Frankenur" nu?😂
Du har fattat helt rätt. Gör om, gör om igen, gå tillbaka, testa ngt helt annat... 👍
 

Samlarn

Rolex
Kul du gillade det😀
Jag gillar den gamla dykringen också, men just i det här fallet med ganska stora siffror på urtavlan etc. så blev den andra lite mer "försynta" ringen rätt bra.
Förutom 12-pluppen som passa bra så kompletterade siffrorna på ringen bra där de saknades på urtavlan också. Bra om man glömt var 20 min över...är😅

Kanske inte byter tillbaka...har jag skapat ett förhatligt "Frankenur" nu?😂
Så länge klockan går att återställa så är det lugnt. Det är nog ingen slump att många delar är "interchangeable" mellan Vostoks olika modeller.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag är ledsen, men en lite närmare till gör gällande att det dessvärre blir svårt att få fart på kronograffunktionen. Inringat hjul, nedan, är kronografens "drivhjul", som helt enkelt är det kugghjul som kontinuerligt driver kronografdelen av urverket (sitter fast i urverkets tredje hjul). Utan det hjulet finns det ingenting som sätter fart på kronografen när man trycker igång denna. Tyvärr tycks detta hjul saknas på din bild. :oops:
1670942011618.png

Anm: Jag är själv ganska grön på detta och har nyligen börjat skrapa lite på ytan av hur 3133-verket är uppbyggt. Jag i min tur lär mig via en dansk klockkompis, som kan VÄLDIGT mycket mer än jag kan... :)

Bra spottat! Det står faktiskt i beskrivningen att det saknas delar för kronograffunktionen, men att verket går för övrigt
 

Beo

Patek
2-Faktor
Kul du gillade det😀
Jag gillar den gamla dykringen också, men just i det här fallet med ganska stora siffror på urtavlan etc. så blev den andra lite mer "försynta" ringen rätt bra.
Förutom 12-pluppen som passa bra så kompletterade siffrorna på ringen bra där de saknades på urtavlan också. Bra om man glömt var 20 min över...är😅

Kanske inte byter tillbaka...har jag skapat ett förhatligt "Frankenur" nu?😂
NEJ!!den är snygg!👍👌😊
 

Watchvintage

Cartier
Gillar verkligen den här klockan jag köpte🤗

Ger lite samma känsla som mina Hamilton militärklockor.

Gillar verkligen urtavlan med strecken runt etc. så tänkte försöka hitta fler med samma tänkte jag. Men hittar inga när jag kollar på eBay.

Någon som vet om urtavlan fanns på några andra modeller?

Vad är det för modell egentligen?
Är det en Commander Chistopol Komanderskie som annonsen sa?

20221213_223022.jpg
 

Bilagor

  • 20221213_223022.jpg
    20221213_223022.jpg
    153.6 KB · Visningar: 2

Utopian Time

Omega
Paneristi
Professional Dealer
2-Faktor
Tycker Raketas nya Sputnik klocka ser rätt intressant ut

 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Idag är det helt andra takter på handleden i form av NOS Raketa Goroda ("World Time").
Vi har stor julkonsert med orkestern i kväll och påbjuden klädkod är svart med röda "detaljer". Precis som vid samma konsert förra året tar jag självfallet tillfället i akt att tolka detta efter eget huvud. Därav denna röda "detalj" på handleden :D
1671002734361.png


Ni som har hängt med ett tag i tråden vet att jag är lite nördig när det kommer till just Goroda. Nedan det längre inlägg jag skrev för drygt ett år sedan i detta illustra ämne:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Gillar verkligen den här klockan jag köpte🤗

Ger lite samma känsla som mina Hamilton militärklockor.

Gillar verkligen urtavlan med strecken runt etc. så tänkte försöka hitta fler med samma tänkte jag. Men hittar inga när jag kollar på eBay.

Någon som vet om urtavlan fanns på några andra modeller?

Vad är det för modell egentligen?
Är det en Commander Chistopol Komanderskie som annonsen sa?

20221213_223022.jpg
Jag blir lite förbryllad över din klocka.
Tavlan brukar man kunna hitta i nedanstående Komandirskie med boetten 341. Den är från 80-talet och har 2414-verk. Jag har två sådana, som jag nog visade en bild av för ett litet tag sedan:
1671006500540.png

Bilden nedan är från Mroatmans fantastiska sajt.
1671005629665.png


Din boett har referensnummer 791 och finns tex i kombination med nedanstående mycket snygga tavla med lite "linnestuk". Dock är detta inte en Komandirskie och har inte sålts som en sådan från fabriken i Chistopol.
Det som är lite underligt är att denna modell (vad jag har kunnat leta fram) producerades under 70-talet och hade 2214-verk under huven. Jag är lite nyfiken på hur Oleg har lyckats få ihop detta. Tavlor till 24xx passar inte på ett 22xx-verk med mindre än att man kapar av benen som fäster tavlan i verket.
Har du en bild på urverket?
1671005865715.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gillar verkligen den här klockan jag köpte🤗

Ger lite samma känsla som mina Hamilton militärklockor.

Gillar verkligen urtavlan med strecken runt etc. så tänkte försöka hitta fler med samma tänkte jag. Men hittar inga när jag kollar på eBay.

Någon som vet om urtavlan fanns på några andra modeller?

Vad är det för modell egentligen?
Är det en Commander Chistopol Komanderskie som annonsen sa?

20221213_223022.jpg

Jag blir lite förbryllad över din klocka.
Tavlan brukar man kunna hitta i nedanstående Komandirskie med boetten 341. Den är från 80-talet och har 2414-verk. Jag har två sådana, som jag nog visade en bild av för ett litet tag sedan:
1671006500540.png

Bilden nedan är från Mroatmans fantastiska sajt.
1671005629665.png


Din boett har referensnummer 791 och finns tex i kombination med nedanstående mycket snygga tavla med lite "linnestuk". Dock är detta inte en Komandirskie och har inte sålts som en sådan från fabriken i Chistopol.
Det som är lite underligt är att denna modell (vad jag har kunnat leta fram) producerades under 70-talet och hade 2214-verk under huven. Jag är lite nyfiken på hur Oleg har lyckats få ihop detta. Tavlor till 24xx passar inte på ett 22xx-verk med mindre än att man kapar av benen som fäster tavlan i verket.
Har du en bild på urverket?
1671005865715.png

Den är säkert limmad, med Olegs klister (lite samma sak som Karlssons klister). Har haft ett par som vart limmade, men benen av.

Fin klocka oavsett och tavlan är ju som sagt en Komandriskie även om boetten är fel (eller kanske fel tavla i fel boett). Det sitter säkert ett 22xx-urverk under huven 😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
De är så in i bängen snygga din klockor med den urtavlan. Gillar dem riktigt skarpt!

Festligt att urtavlan inte ska passa, låter ju mycket udda🙂

Öppnade uret och tog ett foto om det kan var till hjälp.

20221214_094600.jpg

Urberket är bytt med, 2414. Kanske var boetten som tavlan o verket satt i väldigt sliten och Oleg har helt enkelt satt den i en annan mindre sleten boett.

Hittade en i lådan med rätt verk, 2214
20221214_104404.jpg
20221214_104358.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
De är så in i bängen snygga din klockor med den urtavlan. Gillar dem riktigt skarpt!

Festligt att urtavlan inte ska passa, låter ju mycket udda🙂

Öppnade uret och tog ett foto om det kan var till hjälp.

20221214_094600.jpg
Häftigt att Oleg har lyckats klämma in ett 2414 i en boett som är konstruerad för det betydligt mindre för 2214. Undrar hur det gick till. Någon ring måste det i alla fall ha funnits som passade mellan boett och verk. Bommen har nog även fått anpassas på längden för att kronan skall hamna rätt. Faktiskt ett riktigt fint 2414A med vackert fasade kanter på samtliga bryggor, som det såg ut på de äldre 2414-verken. 😍
 
Topp