• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Watchvintage

Cartier
Godmorgon😀
20230320_080433.jpg
 

Mynameisniclas

Breitling
Bezeln med namnen på alla städer antyder att klockan är från Sovjettiden, eftersom staden "Sverdlovsk" fick tillbaka sitt gamla namn "Jekaterinburg" (ber om ursäkt för ev felstavning :) ) efter Sovjetunionens sönderfall. Enligt det jag har kunnat läsa mig till skall detta då även ha ändrats på klockorna.
1674024032497.png

Bild ur katalog. Den längst till vänster en ganska vanligt förekommande variant med samma boett.
1674023668301.png


Nedan lite blandade Raketa-klockor och andra prylar från någon sorts affisch:
1674023467324.png
Tack för grym info =) Ledsen för mitt oerhört försenade svar men det var jag som slarvat det notiser och således glömt att följa upp. Då vet jag lite mer om den. Skall försöka hitta ett bra band till den och skulle gärna sett en bild på den hur originalbandet såg ut en gång i tiden men det verkar väldigt svårt att hitta någon info gällande det. Samt att det är extremt tajt mellan stiften och boetten så gissningsvis har det suttit ett extremt tunt läder eller dylikt på den.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för grym info =) Ledsen för mitt oerhört försenade svar men det var jag som slarvat det notiser och således glömt att följa upp. Då vet jag lite mer om den. Skall försöka hitta ett bra band till den och skulle gärna sett en bild på den hur originalbandet såg ut en gång i tiden men det verkar väldigt svårt att hitta någon info gällande det. Samt att det är extremt tajt mellan stiften och boetten så gissningsvis har det suttit ett extremt tunt läder eller dylikt på den.

Sovjetiska klockor såldes oftast utan armband så du kan nog sätta på vad som passar.
Bör väl vara 18mm bandbredd på den där om jag inte har fel.
 

MAz_666

Rolex
Klockbyte till föräldraråd i skolan!
Lite medskick från smådöttrarna som jag ska ta upp. Då blir det en respektingivande klocka😉

20230320_183528.jpg
PS: och härligt rosa-beige-aktig Lume på tavlan!!! Där har Oleg gnuggat deLuxe!
Den där färgen betalar Rolex-ägare tiotusentals kronor för att få på sina dykar-hommager till Rolex gamla militärdykare!!!
 

Watchvintage

Cartier
Ibland är det riktigt jobbigt att vänta på paket...

Som en treåring med krav på omedelbar behovstillfredställelse🤪

Vissa paket är man extremt sugen på att få i handen...Har två såna nu på ingående...🤗

Hur mycket jag än kolla på Orderstatus och Tracking number under en och samma kväll så ändras inte status😅

Sen när de landar hos tullen kommer nästa väntetid...och risk att det skickas tillbaka😳

Att maila PostNord är helt onödigt, importmail adressen går nog rakt ut i cyberrymden. OM man får svar har paketet redan varit hemma ett par veckor.🥴

Extra jobbigt när man satt köpstopp för nya ur på sig själv🤣

Screenshot_20230320_233856_Chrome.jpg
 

MAz_666

Rolex
Ibland är det riktigt jobbigt att vänta på paket...

Som en treåring med krav på omedelbar behovstillfredställelse🤪

Vissa paket är man extremt sugen på att få i handen...Har två såna nu på ingående...🤗

Hur mycket jag än kolla på Orderstatus och Tracking number under en och samma kväll så ändras inte status😅

Sen när de landar hos tullen kommer nästa väntetid...och risk att det skickas tillbaka😳

Att maila PostNord är helt onödigt, importmail adressen går nog rakt ut i cyberrymden. OM man får svar har paketet redan varit hemma ett par veckor.🥴

Extra jobbigt när man satt köpstopp för nya ur på sig själv🤣

Screenshot_20230320_233856_Chrome.jpg
Men, men …. Köpstopp i mars, då det är 9 månader kvar av året? Det låter som dömt att misslyckas. Jag säger som Mr Creosots hovmästare: bara en liiiiiten bladtunn mintkaka till? 😉😂😂😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ibland är det riktigt jobbigt att vänta på paket...

Som en treåring med krav på omedelbar behovstillfredställelse🤪

Vissa paket är man extremt sugen på att få i handen...Har två såna nu på ingående...🤗

Hur mycket jag än kolla på Orderstatus och Tracking number under en och samma kväll så ändras inte status😅

Sen när de landar hos tullen kommer nästa väntetid...och risk att det skickas tillbaka😳

Att maila PostNord är helt onödigt, importmail adressen går nog rakt ut i cyberrymden. OM man får svar har paketet redan varit hemma ett par veckor.🥴

Extra jobbigt när man satt köpstopp för nya ur på sig själv🤣

Screenshot_20230320_233856_Chrome.jpg
Jo du, här infinner sig en hel del igenkänningsfaktor... 😍 Det var ett ord där som jag inte riktigt kände igen... vad var det nu... käpstupp... kuppstop... KÖPSTOPP, där satt det! 😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Allt ihopsatt, kronografen verkar starta, stoppa och resetta som den skall (iallafall verkar de delarna röra på sig som de skall), dock verkar något vara fast då ingen kraft verkar gå ut till gånghjulet... Blir till och felsöka.

20230320_194955.jpg
Jag tycker det här är hur kul och intressant som helst!

Med gång-hjul, menar du det som jag tror kallas för "drive wheel" på engelska? Det är ju då det hjulet som sitter i direkt kontakt med fjärde hjulet (sekundvisarens hjul, typ). Gång- eller drivhjulet skall ju röra sig konstant. Var det där någonstans som det var stopp? På 3133 justerar man drivhjulets placering mot mellanhjulet med en excentrisk skruv. Lägger man drivhjulet för tätt mot mellan hjulet stannar hela maskineriet, så det är ju en ganska delikat justering. Spontant, när man zoomar in din bild, tycker jag att avståndet mellan de två hjulen ser bra ut.

Jag håller sakta på att lära mig mer och mer om denna nya och underbart komplexa värld. Jag har en väldigt bra mentor som försöker putta mig framåt steg för steg. Målet för mig är att kunna serva mina egna kronografer. Även om det mesta jag har är nyservat finns det ett par stycken som är i behov av lite kärlek.

En kul insikt jag fick relativt sent är att man ju kan hantera huvudurverket som en separat fungerande del, som kan justeras in och fås att fungera innan man börjar plocka på den separata kronografdelen och alla de hjul som hör till den.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tycker det här är hur kul och intressant som helst!

Med gång-hjul, menar du det som jag tror kallas för "drive wheel" på engelska? Det är ju då det hjulet som sitter i direkt kontakt med fjärde hjulet (sekundvisarens hjul, typ). Gång- eller drivhjulet skall ju röra sig konstant. Var det där någonstans som det var stopp? På 3133 justerar man drivhjulets placering mot mellanhjulet med en excentrisk skruv. Lägger man drivhjulet för tätt mot mellan hjulet stannar hela maskineriet, så det är ju en ganska delikat justering. Spontant, när man zoomar in din bild, tycker jag att avståndet mellan de två hjulen ser bra ut.

Jag håller sakta på att lära mig mer och mer om denna nya och underbart komplexa värld. Jag har en väldigt bra mentor som försöker putta mig framåt steg för steg. Målet för mig är att kunna serva mina egna kronografer. Även om det mesta jag har är nyservat finns det ett par stycken som är i behov av lite kärlek.

En kul insikt jag fick relativt sent är att man ju kan hantera huvudurverket som en separat fungerande del, som kan justeras in och fås att fungera innan man börjar plocka på den separata kronografdelen och alla de hjul som hör till den.

Gånghjul
Ganghjul web 1.jpg



Verkar finnas två excentriska skruvar för att justera verket, skall kolla mer på de senare när allt är ihopsatt!

Problemet var att jag hade satt en skruv som var för lång som helt enkelt gick igenom bryggan och stoppade ett kugghjul under, rätt lätt och hitta när man skruvade ur rätt skruv...

Jag hade släppt all kraft på fjädern, monterat bort gånghaken och balans.

Skruvade upp kronan pyttelite och sedan började montera ner verket tills det släppte och gånghake m.m. började röra på sig. Nu skall jag bara hitta vilken skruv som bör sitta där den felaktiga satt, får se om jag behöver montera ner mer...

Jag har bytt några delar på min, tänkte lägga upp en tråd sedan med alla bilder jag tagit och lite info om vad jag gjorde.

Edit: Det finns en tråd på WUS angående service av 3017 som jag kollat lite på. En kille som servar och lagt upp på Youtube. Han användet lite mycket olja, men man ser rätt bra hur saker skall sitta och i vilken ordning som saket bör sättas ihop.


Det finns också en tråd om hur 3017 fungerar, lite intressant läsning:


Det finns även en tråd om att serva en 3133a., där en hel pdf är bifogad!

 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Håller på och fylla på med bilder och text...

 
Topp