Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det där "sticket" med topzen gör lite ont, men brukar gå över snabbt!På väg till lite provtagning hos vårdcentralen, blev det den här
Med bezeln på sne, igen
![]()
Blodprov idag, men vet vad du menar...Det var tider det innan man gifte sigDet där "sticket" med topzen gör lite ont, men brukar gå över snabbt!
Snart är det helg!
![]()
![]()
"Master of Vostok"@Watchvintage Boetten med det avbruta bandstiften har först tvättats i ultraljudstvätten, sedan legat hela natten i nafta (för att få bort smuts och fett som håller stiftet på plats). Nu ligger den och torkar med limmad tråd som jag hoppas jag kan dra ut stiftet med.
![]()
En koll på den blåa, den fungerar faktiskt fint! Jag drog upp den igår med skruvmejsel direkt på hjulet ovanpå fjäderhuset och klockan har hållt tiden hyfsat hela natten!
I denna boett sitter ett felaktigt urverk ett 2414, klockan är en Generalskie med komandriskie tavla (dock Zakaz). Det borde sitta ett automatverk i klockan, men någon har bytt. Problemet är att keyless works inte fungerar som det skall så jag rengör de delarna nu och se om det blir bättre så man kan dra upp klockan med kronan.
![]()
![]()
![]()
Du får nog ändra den där "undertexten" i dina inlägg. Du är ju för böfvelen KUNG bland kugghjulen. IMPONERANDE som du håller på!!!@Watchvintage Boetten med det avbruta bandstiften har först tvättats i ultraljudstvätten, sedan legat hela natten i nafta (för att få bort smuts och fett som håller stiftet på plats). Nu ligger den och torkar med limmad tråd som jag hoppas jag kan dra ut stiftet med.
![]()
En koll på den blåa, den fungerar faktiskt fint! Jag drog upp den igår med skruvmejsel direkt på hjulet ovanpå fjäderhuset och klockan har hållt tiden hyfsat hela natten!
I denna boett sitter ett felaktigt urverk ett 2414, klockan är en Generalskie med komandriskie tavla (dock Zakaz). Det borde sitta ett automatverk i klockan, men någon har bytt. Problemet är att keyless works inte fungerar som det skall så jag rengör de delarna nu och se om det blir bättre så man kan dra upp klockan med kronan.
![]()
![]()
![]()
"Master of Vostok"![]()
Stort tack för hjälpen!
Intressant med den blåa, var det kronan som stöka då? Har för mig att jag inte kunde vrida den.
Jätteintressant att se om den limmade tråden funkar. Väldigt liten kontaktyta tänker jag. Vad kör du för lim?
Du får nog ändra den där "undertexten" i dina inlägg. Du är ju för böfvelen KUNG bland kugghjulen. IMPONERANDE som du håller på!!!
Hatten av!
Min Ultra-Thin hälsar!
Ni gruppen är inte bara Ryssur proffs utan professionella fotografer!!!Ute och njuter i naturen.
![]()
![]()
Tja, när man drog kronan ut skall ju keylessworks röra på sig så man växlar mellan uppdragsläge och ställa tid läge. Antagligen satt det gammal intorkad olja och fett här som gjorde att det kärvade (rätt vanligt).
Gjorde rent med tops och ipa på bottenplattan och lite Rodico innan jag satte tillbaka dom rena delarna.
Dessa delar
![]()
Sedan när jag satte dit tavlan och skulle ställa datum så fungerade inte det. Saknades tydligen en fjäder, tog en ur min reservdelslåda.
![]()
Jag har filat ner stiftet lite så man får mer kontaktyta, körde med snabblim. Verkar sitta stenhårt, fick inte loss den.
Har kört lite värme växlat med kyla nu, har inte gett upp än.
![]()
Bytte även kronhals, den som satt på var slut samt nedfilad (antar för att en större bezel skulle få plats?). Men då passade inte kronan längre (för kort), men hittade en bättre begagnad i rätt färg som passade (chromad, den som satt på var guldfärgad).
![]()
Fungerar igen!
![]()
![]()
Tack, skall fundera på och ändra det.![]()
Tackar för de uppskattande orden!Fantastiskt spännande att se hur skicklig och snabb du är!
Stort tack också för att du lägger upp bilder etc. väldigt lärorikt! Sa till @Beo när jag träffade honom att han borde bli urmeckar lärare. Detsamma gäller verkligen dig. Ni kanske skulle slå era kloka huvuden ihop och göra lite coola Youtube videos ihop?
Sett ett par renoveringsvideos på youtube och man blir ju som fastklistrad.
Skulle vara kul med motsvarande fast bara ryska ur och med kortare avsnitt gällande tex. vissa moment. Tex. byt visare, rengöra uppdragsläge och ställa tid läge, genomgång av vilka urverk som passar vilka boetter, reluminering, tips på billiga men bra verktyg etc. etc. Skulle vara riktigt fräckt!
Kanske kan ligga lite reklam intäkter i också på sikt.
Gillar att du inte ger upp på på stiftet @Rikala. Envishet och problemlösning är en dygd!
Efter värmepistolen kommer kanske en svets fram och du tar ett horn från en annan klocka och ersätter. Mission accomplished
Kul att det rör på sig lite i gruppen när man sitter och jobbar framför datorn en lördag...
Fantastiskt spännande att se hur skicklig och snabb du är!
Stort tack också för att du lägger upp bilder etc. väldigt lärorikt! Sa till @Beo när jag träffade honom att han borde bli urmeckar lärare. Detsamma gäller verkligen dig. Ni kanske skulle slå era kloka huvuden ihop och göra lite coola Youtube videos ihop?
Sett ett par renoveringsvideos på youtube och man blir ju som fastklistrad.
Skulle vara kul med motsvarande fast bara ryska ur och med kortare avsnitt gällande tex. vissa moment. Tex. byt visare, rengöra uppdragsläge och ställa tid läge, genomgång av vilka urverk som passar vilka boetter, reluminering, tips på billiga men bra verktyg etc. etc. Skulle vara riktigt fräckt!
Kanske kan ligga lite reklam intäkter i också på sikt.
Gillar att du inte ger upp på på stiftet @Rikala. Envishet och problemlösning är en dygd!
Efter värmepistolen kommer kanske en svets fram och du tar ett horn från en annan klocka och ersätter. Mission accomplished
Kul att det rör på sig lite i gruppen när man sitter och jobbar framför datorn en lördag...
Tack för de värmande orden!Ni gruppen är inte bara Ryssur proffs utan professionella fotografer!!!
Inte en detalj fel, rätt fokus, trevligt ljus, perfekt komposition och inte att förglömma bezelpluppen på rätt plats till skillnad mot mig![]()
Det där stiftet!Tja, när man drog kronan ut skall ju keylessworks röra på sig så man växlar mellan uppdragsläge och ställa tid läge. Antagligen satt det gammal intorkad olja och fett här som gjorde att det kärvade (rätt vanligt).
Gjorde rent med tops och ipa på bottenplattan och lite Rodico innan jag satte tillbaka dom rena delarna.
Dessa delar
![]()
Sedan när jag satte dit tavlan och skulle ställa datum så fungerade inte det. Saknades tydligen en fjäder, tog en ur min reservdelslåda.
![]()
Jag har filat ner stiftet lite så man får mer kontaktyta, körde med snabblim. Verkar sitta stenhårt, fick inte loss den.
Har kört lite värme växlat med kyla nu, har inte gett upp än.
![]()
Bytte även kronhals, den som satt på var slut samt nedfilad (antar för att en större bezel skulle få plats?). Men då passade inte kronan längre (för kort), men hittade en bättre begagnad i rätt färg som passade (chromad, den som satt på var guldfärgad).
![]()
Fungerar igen!
![]()
![]()
Tack, skall fundera på och ändra det.![]()
Det där stiftet!
Man får nog gå till tandläkaren i alla fall...
Doktorn i Marielund räcker nog inte.
Det där stiftet!
Man får nog gå till tandläkaren i alla fall...
Doktorn i Marielund räcker nog inte.
KUNGLIGT!Hehe, sant! Gav upp och tog fram dremeln! Efter lite borrande insåg jag att stiftet rostat fast! Borrade ur hela! Blev inte helt hundra, men tror nog det skall vara ok med orginalbandstift i.
![]()
Smutsigt! Får bli ett spabad!
![]()
![]()
![]()
Den där är så grym!!!Poljot Amphibian väntar på att maten skall bli klar.
![]()
Bommen har gått av!Är det ngt jag inte fattar, men vad har hänt här???
#Tradera
![]()
Ryskt pansar har lite uppförsbacke....Är det ngt jag inte fattar, men vad har hänt här???
#Tradera
![]()