• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Tgirf!skön dag på er kompisar!😊
image.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
@Watchvintage Boetten med det avbruta bandstiften har först tvättats i ultraljudstvätten, sedan legat hela natten i nafta (för att få bort smuts och fett som håller stiftet på plats). Nu ligger den och torkar med limmad tråd som jag hoppas jag kan dra ut stiftet med.
20230318_094820.jpg


En koll på den blåa, den fungerar faktiskt fint! Jag drog upp den igår med skruvmejsel direkt på hjulet ovanpå fjäderhuset och klockan har hållt tiden hyfsat hela natten!

I denna boett sitter ett felaktigt urverk ett 2414, klockan är en Generalskie med komandriskie tavla (dock Zakaz). Det borde sitta ett automatverk i klockan, men någon har bytt. Problemet är att keyless works inte fungerar som det skall så jag rengör de delarna nu och se om det blir bättre så man kan dra upp klockan med kronan.

20230318_100935.jpg

20230318_101428.jpg

20230318_102011.jpg
 

Watchvintage

Cartier
@Watchvintage Boetten med det avbruta bandstiften har först tvättats i ultraljudstvätten, sedan legat hela natten i nafta (för att få bort smuts och fett som håller stiftet på plats). Nu ligger den och torkar med limmad tråd som jag hoppas jag kan dra ut stiftet med.
20230318_094820.jpg


En koll på den blåa, den fungerar faktiskt fint! Jag drog upp den igår med skruvmejsel direkt på hjulet ovanpå fjäderhuset och klockan har hållt tiden hyfsat hela natten!

I denna boett sitter ett felaktigt urverk ett 2414, klockan är en Generalskie med komandriskie tavla (dock Zakaz). Det borde sitta ett automatverk i klockan, men någon har bytt. Problemet är att keyless works inte fungerar som det skall så jag rengör de delarna nu och se om det blir bättre så man kan dra upp klockan med kronan.

20230318_100935.jpg

20230318_101428.jpg

20230318_102011.jpg
"Master of Vostok" 🤗
Stort tack för hjälpen!

Intressant med den blåa, var det kronan som stöka då? Har för mig att jag inte kunde vrida den.

Jätteintressant att se om den limmade tråden funkar. Väldigt liten kontaktyta tänker jag. Vad kör du för lim?
 

MAz_666

Rolex
@Watchvintage Boetten med det avbruta bandstiften har först tvättats i ultraljudstvätten, sedan legat hela natten i nafta (för att få bort smuts och fett som håller stiftet på plats). Nu ligger den och torkar med limmad tråd som jag hoppas jag kan dra ut stiftet med.
20230318_094820.jpg


En koll på den blåa, den fungerar faktiskt fint! Jag drog upp den igår med skruvmejsel direkt på hjulet ovanpå fjäderhuset och klockan har hållt tiden hyfsat hela natten!

I denna boett sitter ett felaktigt urverk ett 2414, klockan är en Generalskie med komandriskie tavla (dock Zakaz). Det borde sitta ett automatverk i klockan, men någon har bytt. Problemet är att keyless works inte fungerar som det skall så jag rengör de delarna nu och se om det blir bättre så man kan dra upp klockan med kronan.

20230318_100935.jpg

20230318_101428.jpg

20230318_102011.jpg
Du får nog ändra den där "undertexten" i dina inlägg. Du är ju för böfvelen KUNG bland kugghjulen. IMPONERANDE som du håller på!!!
Hatten av!
Min Ultra-Thin hälsar!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
"Master of Vostok" 🤗
Stort tack för hjälpen!

Intressant med den blåa, var det kronan som stöka då? Har för mig att jag inte kunde vrida den.

Jätteintressant att se om den limmade tråden funkar. Väldigt liten kontaktyta tänker jag. Vad kör du för lim?

Tja, när man drog kronan ut skall ju keylessworks röra på sig så man växlar mellan uppdragsläge och ställa tid läge. Antagligen satt det gammal intorkad olja och fett här som gjorde att det kärvade (rätt vanligt).
Gjorde rent med tops och ipa på bottenplattan och lite Rodico innan jag satte tillbaka dom rena delarna.

Dessa delar
20230318_101428.jpg


Sedan när jag satte dit tavlan och skulle ställa datum så fungerade inte det. Saknades tydligen en fjäder, tog en ur min reservdelslåda.
20230318_113509.jpg


Jag har filat ner stiftet lite så man får mer kontaktyta, körde med snabblim. Verkar sitta stenhårt, fick inte loss den.
Har kört lite värme växlat med kyla nu, har inte gett upp än.
20230318_105140.jpg


Bytte även kronhals, den som satt på var slut samt nedfilad (antar för att en större bezel skulle få plats?). Men då passade inte kronan längre (för kort), men hittade en bättre begagnad i rätt färg som passade (chromad, den som satt på var guldfärgad).
20230318_120605.jpg


Fungerar igen!
20230318_121650.jpg

20230318_122400.jpg


Du får nog ändra den där "undertexten" i dina inlägg. Du är ju för böfvelen KUNG bland kugghjulen. IMPONERANDE som du håller på!!!
Hatten av!
Min Ultra-Thin hälsar!

Tack, skall fundera på och ändra det. 😃
 

Watchvintage

Cartier
Tja, när man drog kronan ut skall ju keylessworks röra på sig så man växlar mellan uppdragsläge och ställa tid läge. Antagligen satt det gammal intorkad olja och fett här som gjorde att det kärvade (rätt vanligt).
Gjorde rent med tops och ipa på bottenplattan och lite Rodico innan jag satte tillbaka dom rena delarna.

Dessa delar
20230318_101428.jpg


Sedan när jag satte dit tavlan och skulle ställa datum så fungerade inte det. Saknades tydligen en fjäder, tog en ur min reservdelslåda.
20230318_113509.jpg


Jag har filat ner stiftet lite så man får mer kontaktyta, körde med snabblim. Verkar sitta stenhårt, fick inte loss den.
Har kört lite värme växlat med kyla nu, har inte gett upp än.
20230318_105140.jpg


Bytte även kronhals, den som satt på var slut samt nedfilad (antar för att en större bezel skulle få plats?). Men då passade inte kronan längre (för kort), men hittade en bättre begagnad i rätt färg som passade (chromad, den som satt på var guldfärgad).
20230318_120605.jpg


Fungerar igen!
20230318_121650.jpg

20230318_122400.jpg




Tack, skall fundera på och ändra det. 😃

Fantastiskt spännande att se hur skicklig och snabb du är!😃

Stort tack också för att du lägger upp bilder etc. väldigt lärorikt! Sa till @Beo när jag träffade honom att han borde bli urmeckar lärare. Detsamma gäller verkligen dig. Ni kanske skulle slå era kloka huvuden ihop och göra lite coola Youtube videos ihop?😀👍
Sett ett par renoveringsvideos på youtube och man blir ju som fastklistrad.

Skulle vara kul med motsvarande fast bara ryska ur och med kortare avsnitt gällande tex. vissa moment. Tex. byt visare, rengöra uppdragsläge och ställa tid läge, genomgång av vilka urverk som passar vilka boetter, reluminering, tips på billiga men bra verktyg etc. etc. Skulle vara riktigt fräckt!

Kanske kan ligga lite reklam intäkter i också på sikt.

Gillar att du inte ger upp på på stiftet @Rikala. Envishet och problemlösning är en dygd!
Efter värmepistolen kommer kanske en svets fram och du tar ett horn från en annan klocka och ersätter. Mission accomplished😅

Kul att det rör på sig lite i gruppen när man sitter och jobbar framför datorn en lördag...
 

Beo

Patek
2-Faktor
Fantastiskt spännande att se hur skicklig och snabb du är!😃

Stort tack också för att du lägger upp bilder etc. väldigt lärorikt! Sa till @Beo när jag träffade honom att han borde bli urmeckar lärare. Detsamma gäller verkligen dig. Ni kanske skulle slå era kloka huvuden ihop och göra lite coola Youtube videos ihop?😀👍
Sett ett par renoveringsvideos på youtube och man blir ju som fastklistrad.

Skulle vara kul med motsvarande fast bara ryska ur och med kortare avsnitt gällande tex. vissa moment. Tex. byt visare, rengöra uppdragsläge och ställa tid läge, genomgång av vilka urverk som passar vilka boetter, reluminering, tips på billiga men bra verktyg etc. etc. Skulle vara riktigt fräckt!

Kanske kan ligga lite reklam intäkter i också på sikt.

Gillar att du inte ger upp på på stiftet @Rikala. Envishet och problemlösning är en dygd!
Efter värmepistolen kommer kanske en svets fram och du tar ett horn från en annan klocka och ersätter. Mission accomplished😅

Kul att det rör på sig lite i gruppen när man sitter och jobbar framför datorn en lördag...
Tackar för de uppskattande orden!👍😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Snart dags för löptur...

Den här gick fint, har bara bytt tavla och visare (tog några av de du skickade med @Watchvintage , verkar vara nya) . Fick tyvärr inte på amphibiasekunden, har ingen rivare. Så nu har denna amphibiaboett amhibiatavla och amhibiavisare (förutom sekunden då)

Note to self: köp in rivare.

Innan
20230318_124513.jpg


Efter
20230318_130221.jpg


Den här...
20230318_130453.jpg


Bytte urverk och rucka. Nu går den, fast med rätt låg amplitud, du får nog vänta dig en helservice inom kort.

20230318_151327.jpg
20230318_151042.jpg


Flytta även glas ifrån donatorn samt flytta över glasringen.

20230318_144752.jpg
 

Delgada

Patek
Fantastiskt spännande att se hur skicklig och snabb du är!😃

Stort tack också för att du lägger upp bilder etc. väldigt lärorikt! Sa till @Beo när jag träffade honom att han borde bli urmeckar lärare. Detsamma gäller verkligen dig. Ni kanske skulle slå era kloka huvuden ihop och göra lite coola Youtube videos ihop?😀👍
Sett ett par renoveringsvideos på youtube och man blir ju som fastklistrad.

Skulle vara kul med motsvarande fast bara ryska ur och med kortare avsnitt gällande tex. vissa moment. Tex. byt visare, rengöra uppdragsläge och ställa tid läge, genomgång av vilka urverk som passar vilka boetter, reluminering, tips på billiga men bra verktyg etc. etc. Skulle vara riktigt fräckt!

Kanske kan ligga lite reklam intäkter i också på sikt.

Gillar att du inte ger upp på på stiftet @Rikala. Envishet och problemlösning är en dygd!
Efter värmepistolen kommer kanske en svets fram och du tar ett horn från en annan klocka och ersätter. Mission accomplished😅

Kul att det rör på sig lite i gruppen när man sitter och jobbar framför datorn en lördag...

Håller med till 100%. De är verkligen makalösa att kunna skruva och fixa.
Jag tror också att de skulle kunna göra sig en hacka som youtubers. På svenska är nog publiken lite för liten men med engelska så man får en internationell publik är jag övertygad om att framgången skulle vara ett faktum !


Ni gruppen är inte bara Ryssur proffs utan professionella fotografer!!!
Inte en detalj fel, rätt fokus, trevligt ljus, perfekt komposition och inte att förglömma bezelpluppen på rätt plats till skillnad mot mig😅
Tack för de värmande orden!🙏
Då tar vi en bild till från havet bara för det. 😁
20230318_131539.jpg
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Tja, när man drog kronan ut skall ju keylessworks röra på sig så man växlar mellan uppdragsläge och ställa tid läge. Antagligen satt det gammal intorkad olja och fett här som gjorde att det kärvade (rätt vanligt).
Gjorde rent med tops och ipa på bottenplattan och lite Rodico innan jag satte tillbaka dom rena delarna.

Dessa delar
20230318_101428.jpg


Sedan när jag satte dit tavlan och skulle ställa datum så fungerade inte det. Saknades tydligen en fjäder, tog en ur min reservdelslåda.
20230318_113509.jpg


Jag har filat ner stiftet lite så man får mer kontaktyta, körde med snabblim. Verkar sitta stenhårt, fick inte loss den.
Har kört lite värme växlat med kyla nu, har inte gett upp än.
20230318_105140.jpg


Bytte även kronhals, den som satt på var slut samt nedfilad (antar för att en större bezel skulle få plats?). Men då passade inte kronan längre (för kort), men hittade en bättre begagnad i rätt färg som passade (chromad, den som satt på var guldfärgad).
20230318_120605.jpg


Fungerar igen!
20230318_121650.jpg

20230318_122400.jpg




Tack, skall fundera på och ändra det. 😃
Det där stiftet!🤣🤣
Man får nog gå till tandläkaren i alla fall...🤔
Doktorn i Marielund räcker nog inte.
 
Topp